2014 metai 

EN

SRDK nariai domėjosi Lenkijos patirtimi teikiant paramą bedarbiams ir socialines pašalpas gyventojams


2013 metų pabaigoje Lietuvos Respublikos Seime užregistruotas Užimtumo rėmimo įstatymo pakeitimo ir papildymo įstatymo projektas Nr. XIIP-1429, kuriuo siekiama esamą teisinį reguliavimą papildyti saugikliais, kurie leistų kuo efektyviau panaudoti valstybės skiriamas lėšas gyventojų užimtumui didinti bei sudaryti daugiau galimybių jaunimui darbo įgūdžiams įgyti. Kaip žinia, nuo šių metų pradžios socialinių pašalpų mokėjimas Lietuvoje taip pat perduotas savivaldybėms kaip savarankiška funkcija. Atsižvelgiant į esamus bei numatomus pasikeitimus, Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto atstovai sausio mėnesį lankėsi Augustavo miesto (Lenkija) savivaldybėje, kur susitiko su Darbo biržos bei savivaldybės atstovais tikslu – geriau susipažinti su užimtumo gerinimo bei socialinės paramos teikimo klausimais kaimyninėje valstybėje. Tikiuosi, kad skaitytojams taip pat bus įdomu susipažinti su  mūsų surinkta informacija.

 

Socialinių reikalų ir darbo komiteto atstovų susitikimas su Augustavo miesto meru (centre).

 

Minimali mėnesinė alga (MMA) Lenkijoje siekia 1680 zlotų bruto, o vidutinis darbo užmokestis - 3600 zlotų. Įstatymu įteisinta, kad likus 4 metams iki pensinio amžiaus, darbdaviai negali atleisti darbuotojo iš darbo. Augustavo valsčiuje gyvena 30 tūkst. gyventojų, iš kurių 4 tūkst. suteiktas bedarbio statusas. Nedarbo lygis sudaro virš 13 proc. Šiuo metu nedarbo pašalpas gauna tik 12-15 proc. bedarbių. Šios nedarbo išmokos gavimo trukmė priklauso nuo nedarbo lygio valsčiuje: Augustave - 6 mėnesiai asmenims, turintiems 20 metų darbo stažą, taip pat vyresniems nei 50 metų ji gali būti mokama iki 12 mėnesių. Bedarbio pašalpos dydis priklauso nuo darbo stažo: jei stažas iki 5 metų - 658,90 zlotų, jei 5 - 20 metų, mokama 823,60 zlotų ir, jei stažas virš 20 metų - 988.40 zlotų bruto. Siekiant aktyvinti bedarbį aktyviau ieškoti darbo, po 3 mėnesių pašalpos dydis mažinamas. Nuo bedarbio pašalpų Lenkijoje skaičiuojamas gyventojų pajamų ir sveikatos draudimo mokestis.

Kitiems bedarbiams dažniausiai siūlomos įvairios aktyvios darbo rinkos politikos priemonės, daugiausiai mokymai. Darbo birža kontroliuoja visus bedarbius, kuriems šios priemonės siūlomos. Už neatvykimą į Darbo biržą nustatytu laiku bedarbis 4 mėnesiams netenka bedarbio statuso. 6 mėnesiams bedarbis netenka šio statuso pakartotinai atsisakius dirbti, mokytis, nutraukus mokymą ir pan., o esant 3-čiam pažeidimui - 9 mėnesiams.  Anksčiau Lenkijoje bedarbiui buvo privalu apsilankyti Darbo biržoje kartą per mėnesį, o dabar dėl didelio bedarbių skaičiaus - kartą per 4 mėnesius. Kilus įtarimams dėl nelegalaus darbo, Darbo birža bet kada gali išsikviesti bedarbį. Nelegalaus darbo kontrolę taip pat vykdo Darbo inspekcija. Dėl finansinių lėšų trūkumo pastaruoju metu mokymams nukreipiami asmenys, kurie yra iš anksto užsitikrinę darbo vietą mokymams pasibaigus.

Socialinių reikalų ir darbo komiteto vizitas Augustavo miesto savivaldybėje. 

 

Be mokymų bedarbiams Lenkijoje siūloma įvairi pagalba savo verslui pradėti, taip pat stažuotės pas darbdavį, kur bedarbis gali įgyti praktikos, išmokti amato. Mokymai Lenkijoje paprastai trunka 3, 6, ilgiausiai - 12 mėnesių. Savo verslui pradėti bedarbiui mokama vienkartinė trijų vidutinio darbo užmokesčių dydžio išmoka, t.y. apie 22 tūkst. zlotų, taip pat taikomos socialinio draudimo lengvatos. Tokio pat dydžio parama skiriama darbdaviui, kuris įdarbina bedarbį ir įsipareigoja išlaikyti jo darbo vietą ne mažiau kaip 2 metus.

Lenkijos Darbo biržos atstovai įvardijo šias pagrindines problemas, kurios trukdo padėti bedarbiui greičiau įsidarbinti: darbdaviai neprivalo Darbo biržai pranešti apie laisvas darbo vietas; baudos už nelegalų įdarbinimą yra kelias dešimtis kartų mažesnės negu pvz. Vokietijoje; daug bedarbių Lenkijoje registruojasi Darbo biržoje tik dėl sveikatos draudimo, nors jos paskirtis padėti rasti darbą, o ne apdrausti sveikatos draudimu.

Šiuo metu Lenkijos Parlamente pradėtas svarstyti naujas Užimtumo įstatymo projektas, pagal kurį visi bedarbiai bus suskirstyti į 3 grupes: 1) tie, kurie įsidarbins savarankiškai; 2) tie, kuriuos šiek tiek reikia aktyvinti; 3) tie, kuriuos reikia labai daug aktyvinti (ilgalaikiai bedarbiai, asmenys, turintys įvairią priklausomybę nuo alkoholio, narkotikų). Skirtingoms grupėms bus taikomos skirtingos priemonės. Taip pat kiekvienais metais bus vertinamas Darbo biržos, jos darbuotojų veiklos efektyvumas.

Socialinei paramai Augustavo biudžete numatyta 14 mln. zlotų. Socialinės pašalpos dydis vienam gyvenančiam asmeniui sudaro 540 zlotų, šeimoje gyvenantiems asmenims - 456 zlotai šeimos nariui. Asmenims, turintiems teisę gauti socialinę pašalpą, ji skiriama ne ilgiau kaip 3 mėnesiam. Po 3 mėnesių pašalpos prašytojas vėl privalo pateikti visus dokumentus pašalpai gauti, o Socialinės paramos skyriaus darbuotojai kiekvieną kartą (kas 3 mėnesius) privalo aplankyti pašalpos gavėją namuose ir užpildyti 26 puslapių tyrimo aktą. Taigi darbo socialiniams darbuotojams Lenkijoje netrūksta. Išmokų kontrolė griežtinama tam, kad mažėtų piktnaudžiavimas, o parama būtų teikiama tik pagal paskirtį nepasiturintiems asmenims, dėl objektyvių priežasčių negalintiems dirbti.

Norintiems daugiau sužinoti apie užimtumo rėmimo bei socialinės paramos reglamentavimą Lietuvoje, siūlome apsilankyti Lietuvos darbo biržos www.ldb.lt bei Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos www.socmin.lt internetinėse svetainėse.

 

Seimo Socialinių reikalų ir darbo komiteto pirmininkė

Kristina Miškinienė

 

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ