2015
m. rugpjūčio 27 d.
Vakar Seimo
Sveikatos reikalų komiteto posėdyje, dalyvaujant Švietimo ir mokslo
ministerijos, Lietuvos savivaldybių asociacijos, Lietuvos gydytojų vadovų
sąjungos, Lietuvos ligoninių asociacijos, Lietuvos rajonų ligoninių
asociacijos, Nacionalinio vėžio instituto, kai kurių rajonų savivaldybių ir
sveikatos priežiūros įstaigų atstovams, buvo pristatyta Sveikatos apsaugos
ministerijos informacija dėl Vyriausybės nutarimo „Dėl Ketvirto sveikatos
sistemos plėtros ir ligoninių tinklo konsolidavimo etapo plano patvirtinimo“
projekto (toliau – Nutarimo projektas). Nutarimo projekte numatoma, kad
ketvirtas restruktūrizacijos etapas bus vykdomas 3 kryptimis: pirmoji –
ambulatorinių paslaugų plėtra; antroji – slaugos, ilgalaikio gydymo,
paliatyvios pagalbos ir geriatrijos paslaugų plėtra bei dienos stacionaro,
dienos chirurgijos, stebėjimo paslaugų vystymas; trečioji – stacionarinių
paslaugų optimizavimas.
Posėdžio metu
atkreiptas dėmesys į tai, kad daugelis sveikatos priežiūros įstaigų,
savivaldybių atstovų gana teigiamai vertina siekį praplėsti slaugos ir
palaikomojo gydymo sampratą, tačiau gana kritiškai vertinami Nutarimo projekte
numatyti stacionarinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų optimizavimo būdai
– suprantamas siekis mažinti hospitalizacijos rodiklį, kuris yra pakankamai
aukštas, tačiau priemonės, kuriomis siūloma siekti šio tikslo, kelia abejonių.
Posėdyje
teigiamai įvertinta tai, jog ligoninių tinklo konsolidavimą planuojama vykdyti
pagal nustatytus kriterijus, tačiau atkreiptas dėmesys, kad juos reikėtų dar
peržiūrėti ir patikslinti. Išsakytos pastabos dėl pateiktos gydymo įstaigų lovų
panaudojimo analizės, nes rajonuose aktyvaus gydymo atvejų skaičius mažėja ne
dėl blogos gydymo kokybės, mažo atstumo iki didesnės ligoninės ar gyventojų
skaičiaus mažėjimo. Pagrindinė priežastis – teisės aktų keitimas, mažinant
galimybes teikti sveikatos priežiūros paslaugas rajonų ligoninėse.
Sveikatos
priežiūros įstaigų nuomone, įgyvendinus Nutarimo projekto nuostatas, gali
pablogėti sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumas gyventojams, padidėti
atskirtis ne tik tarp gyventojų, bet ir tarp sveikatos priežiūros įstaigų.
Nutarimo projektu
numatoma, kad įgyvendinti Nacionalinio vėžio instituto teises ir pareigas būtų
pavesta Sveikatos apsaugos ministerijai. Neaišku, kuo remiantis į planą
įrašomos šios Seimo ir Vyriausybės priimtiems teisės aktams prieštaraujančios
nuostatos. Nacionalinio vėžio instituto įstatyme nustatyta, kad valstybinis
mokslinių tyrimų institutas – Nacionalinis vėžio institutas – steigiamas
Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo nustatyta tvarka, o Vyriausybės
nutarimu patvirtintuose Nacionalinio vėžio instituto įstatuose įtvirtinta, kad
instituto savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos švietimo
ir mokslo ministerija. Atkreiptas dėmesys į tai, kad Vyriausybės nutarimai
negali prieštarauti įstatymams ir keisti jų turinio.
Komiteto nariai
taip pat atkreipė dėmesį į Nutarimo projekto rengimo ir derinimo procesą: darbo
grupę, rengusią šį projektą, sudarė tik Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai
pavaldžių Valstybinės ir teritorinių ligonių kasų atstovai, tačiau darbo grupės
veikloje nedalyvavo nei pacientų, nei medikų organizacijų, nei sveikatos
priežiūros įstaigų ar savivaldybių atstovai, o projekto derinimas vyko skubos
tvarka, dėl ko suinteresuoti asmenys neturėjo galimybės detaliai išnagrinėti Nutarimo
projekto ir pateikti išsamesnių pastabų. Atkreiptas dėmesys į tai, kad tokio
visai sveikatos sistemai svarbaus teisės akto priėmimas skubos tvarka gali
sukelti neigiamą reakciją visuomenėje, nes restruktūrizavimas palies daugelį
asmens sveikatos priežiūros įstaigų.
Posėdžio metu Sveikatos apsaugos ministerijos
atstovams buvo užduota daug klausimų ir paprašyta pateikti patikslintą
išsamesnę informaciją. Komitetas, gavęs papildomą Sveikatos apsaugos
ministerijos informaciją, kito posėdžio metu priims sprendimą dėl Vyriausybės
nutarimo „Dėl Ketvirto sveikatos sistemos plėtros ir ligoninių tinklo
konsolidavimo etapo plano patvirtinimo“ projekto.
Milda Neverkevičienė,
Sveikatos reikalų komiteto biuras
(tel. (8 5) 239 6783, el. p. [email protected])