DĖL SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETO
PRIIMTŲ SPRENDIMŲ
Seimo Etikos ir procedūrų
komisija (toliau – Komisija): Povilas
Gylys, Vytautas Juozapaitis, Valdas Skarbalius, Valentinas Stundys, Stasys
Šedbaras, Dalia Teišerskytė, Darius Ulickas, Povilas Urbšys, Mečislovas Zasčiurinskas, gavusi Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkės Dangutės Mikutienės ir
grupės piliečių prašymus bei vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto
(toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, nagrinėjo
klausimą, ar Sveikatos reikalų komitetui priėmus sprendimą nekviesti kun. prof.
Andriaus Narbekovo į šio komiteto posėdžius ir neatšaukti minėto sprendimo nebuvo
pažeistos Seimo statuto nuostatos.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Sveikatos
reikalų komiteto pirmininkė Dangutė Mikutienė 2013
m. gruodžio 12 d. ir gruodžio 19 d. kreipėsi į Etikos ir
procedūrų komisiją (toliau – Komisija),
prašydama
išnagrinėti klausimą, ar Seimo Sveikatos reikalų komitetas (toliau – Komitetas)
turėjo teisę priimti sprendimą nekviesti kun. prof. Andriaus Narbekovo į
Komiteto posėdžius ir neatšauti minėto sprendimo. Komisija taip pat gavo 105
piliečių grupės 2014 m. sausio 10 d. kreipimąsi, kuriame prašoma apsvarstyti
Seimo narės Vidos Marijos Čigriejienės pasisakymus, kuriais, pareiškėjų
teigimu, ji apkaltino A. Narbekovą melu, ir Komiteto narių, balsavusių už A.
Narbekovo pašalinimą iš posėdžio, elgesį.
Aukščiau minėtame piliečių
kreipimesi teigiama: „Pasak Seimo narės,
ji nemokė studentų atlikti aborto, nors internete kiekvienam prieinami vaizdo2
ir garso3 įrašai, kurie parodo, jog kun. prof. dr. A. Narbekovas buvo
teisus, o savo poziciją išreiškė mandagiai, todėl be jokio pagrindo pašalintas
iš Sveikatos reikalų komiteto posėdžių [...]“.
2013
m. gruodžio 11 d. vykusiame Komiteto posėdyje buvo svarstomas Gyvybės
prenatalinėje fazėje apsaugos įstatymo projektas Nr. XIIP-337
(toliau – Įstatymo projektas) ir susiję teisės aktų projektai. Šio klausimo
svarstyme dalyvavo neeatinė Komiteto ekspertė Agnė Širinskienė, VšĮ „Krizinio
nėštumo centras“ vadovė Zita Tomilinienė,
Lietuvos vyskupų konferencijos atstovai Vygantas Malinauskas ir kun. prof. Andrius Narbekovas. Svarstant
Įstatymo projektą pasisakė Seimo nariai ir kiti posėdyje dalyvavę asmenys, tarp
jų – A. Narbekovas.
A.
Narbekovas kalbėjo: „Kai būdamas dar
studentas mačiau ir savo profesorės darbus, tai, ką ji darė operacinėje ir ką
aš mačiau, tai man iš tikrųjų kėlė siaubą. Ir aš manau, kad mes su šita sritimi
turime labai didelę problemą sąžinės konflikto srity [...] jeigu
mes čia pamatytume, kaip yra daromas abortas ir pamatytumėt visą tą medžiagą su
nutrauktom rankom, kojom, išskrostais pilvais ir krūtinės ląsta, jūs
pamatytumėt, kad ta diskusija pasidarytų labai paprasta. Aš mačiau, ką Jūs
darėt ir aš... Taip. Taip. Jūs demonstravote studentams. [...] Jūs darėte. Jūs darėte, ir aš tą galiu
paliudyti viešai.“
Seimo
narė V. M. Čigriejienė neigė A. Narbekovo žodžius dėl jos atliktų abortų.
Pasibaigus šio klausimo svarstymui Komiteto
narys Kęstas Komskis pasiūlė balsuoti dėl A. Narbekovo dalyvavimo Komiteto
posėdžiuose: „Taip, kaip elgėsi
Narbekovas... Mes turėtume neleisti ir nekviesti į komitetą. Negalima tokios nepagarbos.
Aš iš tiesų prašau, jeigu reikia ir balsuokim. [...] Negerbia Seimo.“
Komiteto
pirmininkė D. Mikutienė pažymėjo, kad Komitetas negali priimti tokio sprendimo.
D. Mikutienė informavo, kad A. Narbekovas nebuvo kviestas į Komiteto posėdį,
yra kviečiami tik ekspertai. Komiteto pirmininkė pabrėžė, kad posėdis yra
viešas, todėl kiti asmenys registruojasi į posėdį savo inciatyva.
Komiteto
nariams reikalaujant balsuoti dėl K. Komskio pasiūlymo, D. Mikutienė paskelbė
balsavimą. Komiteto narių balsų dauguma buvo nutarta nekviesti A. Narbekovo į
Komiteto posėdžius. Balsavimo rezultatai: už - 6, prieš - 3, susilaikė - 0.
2013 m. gruodžio 18 d. vykusiame
Komiteto posėdyje buvo pateiktas Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių
demokratų frakcijos prašymas atšaukti Komiteto sprendimą nebekviesti A. Narbekovo
į posėdžius. D. Mikutienė paskelbė balsavimą dėl frakcijos kreipimesi pateikto siūlymo.
Komitetas nusprendė nekeisti ankstesnio sprendimo. Balsavimo rezultatai: už -
2, prieš - 6, susilaikė - 0.
Seimo
komitetai savo veikloje vadovaujasi Seimo statuto nuostatomis. Remdamiesi Seimo
statuto 48 straipsnio 7 dalies nuostata, komitetai gali pasitvirtinti darbo
tvarkos taisykles, neprieštaraujančias Seimo statutui. Sveikatos reikalų
komitetas tokių taisyklių nėra pasitvirtinęs.
Komitetų
posėdžiai paprastai yra atviri, iškyrus Seimo statuto 53 straipsnio 3 dalyje
nustatytus atvejus. Taigi darytina
prielaida, kad atviruose komitetų posėdžiuose gali dalyvauti visi suinteresuoti
asmenys, gavę Komiteto pirmininko kvietimą ar leidimą. Remdamasis Seimo statuto
51 straipsnio 1 dalies nuostata, kiekvienas komiteto narys taip pat turi teisę
siūlyti kviesti į komiteto posėdžius reikalingus asmenis.
Vadovaudamiesi
Seimo statuto 53 straipsnio 6 dalies nuostata, komitetai gali kviesti į
posėdžius kitus Seimo narius, taip pat savivaldybių tarybų narius, ministerijų,
kitų valstybės institucijų, partijų, visuomeninių organizacijų, mokslo įstaigų
atstovus, specialistus, mokslininkus ir kitus reikalingus asmenis, suderinę tai
su tų institucijų ar organizacijų vadovais.
Seimo
statuto 149 straipsnio, reglamentuojančio įstatymų projektų svarstymą Seimo
pagrindinio komiteto posėdyje, 5 dalyje nustatyta, kad į posėdį gali būti
pakviesti ir kitų suinteresuotų valstybės institucijų, savivaldybių, politinių
partijų ir organizacijų bei visuomeninių organizacijų atstovai. Posėdžio
pirmininko sutikimu jiems gali būti suteiktas žodis.
Remiantis
Seimo statuto 55 straipsnio 1 dalimi, komitetų sprendimai priimami atviru
balsavimu paprasta posėdyje dalyvaujančių komiteto narių balsų dauguma. Jeigu
balsavimo metu balsai pasiskirsto po lygiai, tai priimamas sprendimas, už kurį
balsavo komiteto pirmininkas.
To
paties straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad kai komiteto narys reikalauja, kad
dėl jo pasiūlymo būtų balsuojama, komiteto posėdžio pirmininkas privalo jį
teikti balsavimui. Seimo statute nenurodyta, dėl kokių klausimų gali būti
skelbiamas balsavimas, tad manytina, kad teikiant siūlymus balsavimui turėtų
būti vadovaujamasi protingumo, sąžiningumo ir teisingumo kriterijais.
Lietuvos
Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai,
kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime, taip pat – ir
priimdami sprendimus. Valstybės politikų elgesio kodekso 7 straipsnio 1 dalyje
išvardijami politikų elgesio principai: pagarbos žmogui ir valstybei,
teisingumo, sąžiningumo, skaidrumo ir viešumo, padorumo, pavyzdingumo,
nesavanaudiškumo, nešališkumo ir atsakomybės. Teisingumo principas įpareigoja politikus vienodai tarnauti visiems žmonėms, nepaisant jų tautybės, rasės,
lyties, kalbos, kilmės, socialinės padėties, išsilavinimo, religinių įsitikinimų, politinių pažiūrų, amžiaus ar kitų skirtumų.
Pažymėtina,
kad Seimo rūmuose besilankantys asmenys privalo laikytis tvarkos ir tam tikrų
elgesio reikalavimų, kuriuos nustato Seimo valdybos 2007 m. spalio 24 d.
sprendimu Nr. 1881 patvirtintas Lietuvos Respublikos Seimo rūmų vidaus tvarkos
reglamentas (toliau – Reglamentas). Šio Reglamento VI dalyje yra pateiktas Seimo
rūmuose esantiems asmenims taikomų reikalavimų sąrašas. Be kitų lankytojams
privalomų reikalavimų Reglamento 27.9 papunktyje yra įtvirtintas reikalavimas vengti kitų veiksmų, žeminančių Seimo garbę
ir prestižą. Reglamente nėra konkretizuojama, kas laikytina tokio pobūdžio
veiksmais.
Reglamento
29 punkte nustatyta, kad asmuo, pažeidęs nustatytą lankymosi Seimo rūmuose
tvarką, įspėjamas. Apie padarytus pažeidimus Vadovybės apsaugos departamento
pareigūnas praneša lankytoją į Seimo rūmus pakvietusiam asmeniui ir Seimo
kancleriui. Reglamento 30 punkte įtvirtinta, kad nustatytą tvarką pažeidusiam
asmeniui gali būti apribotas leidimų išdavimas ir taikomos kituose teisės
aktuose numatytos poveikio priemonės.
Svarstant klausimą, ar A. Narbekovo
pasisakymai vertintini kaip jo nuomonė, ar kaip konkretų asmenį ar instituciją įžeidžiantys bei
žeminantys apibūdinimai, siūlytina atsižvelgti į Lietuvos Respublikos
visuomenės informavimo įstatyme (toliau – Įstatymas) pateikiamą sąvokos
„nuomonė“ apibrėžimą. Įstatymo 2 straipsnio 36 dalyje „nuomonė“ apibrėžiama kaip visuomenės
informavimo priemonėse skelbiamas požiūris, nusimanymas, nuovoka, supratimas,
mintys arba komentarai apie bendro pobūdžio idėjas, faktų ir duomenų, reiškinių
ar įvykių vertinimai, išvados ar pastabos apie žinias, susijusias su tikrais
įvykiais. Įstatyme taip pat nustatyta, kad nuomonė gali remtis faktais,
pagrįstais argumentais ir paprastai ji yra subjektyvi, todėl jai netaikomi tiesos
ir tikslumo kriterijai, tačiau ji turi būti reiškiama sąžiningai ir etiškai,
sąmoningai nenuslepiant ir neiškreipiant faktų ir duomenų.
Teismų
praktikoje taip pat yra suformuota privalomai visiems subjektams taikoma
taisyklė, kad „nuomonės yra subjektyvios, tačiau jų autorius privalo
užtikrinti, kad nuomonė būtų reiškiama sąžiningai ir etiškai, sąmoningai
neiškreipiant faktų ar duomenų“ (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo teisėjų senato 1998 m. gegužės 15 d. nutarimas Nr. 1).
Taip pat atkreiptinas dėmesys į šias teismų
praktikoje susiformavusias nuostatas: viešasis asmuo nesinaudoja tokiu pačiu
garbės ir orumo gynimo mastu kaip privatus asmuo. Viešasis asmuo privalo
demonstruoti didesnį tolerancijos laipsnį žiniasklaidos dėmesiui (Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus
teisėjų kolegijos 2001 m. gegužės 14 d. nutartis S. Č. v. UAB ,,Tauragės
kurjeris", Tauragės
rajono meras byloje Nr. 3K-3-529/2001 ir kt.); asmenys,
dalyvaujantys viešojoje diskusijoje ir įgyvendinantys savo saviraiškos laisvę,
turėtų būti tolerantiškesni kritikai (Lietuvos
Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus 2009 m. balandžio mėn. 28 d.
nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-193/2009).
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Rekomenduoti Sveikatos reikalų
komitetui vadovautis Seimo statuto 53 straipsnio 6 dalies ir 149 straipsnio 5
dalies nuostatomis, sudarant galimybę šio komiteto posėdžiuose dalyvauti
suinteresuotų valstybės institucijų, savivaldybių, politinių partijų ir
organizacijų bei visuomeninių organizacijų atstovams.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkas
Valentinas Stundys