2014 m. 

EN

Komisijos išvada "Dėl Baudžiamojo proceso kodekso 82 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto išbraukimo iš Seimo posėdžių darbotvarkės"


 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau - Komisija): Povilas Gylys, Petras Gražulis, Vytautas Juozapaitis, Andrius Palionis, Valdas Skarbalius, Valentinas Stundys, Stasys Šedbaras, Povilas Urbšys, Mečislovas Zasčiurinskas, Edvardas Žakaris, gavusi Seimo Pirmininkės Loretos Graužinienės prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata, nagrinėjo klausimą dėl Baudžiamojo proceso kodekso 82 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto išbraukimo iš Seimo posėdžių darbotvarkės.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2014 m. sausio 8 d. Seimo posėdžių sekretoriate užregistruotas Seimo nario Artūro Paulausko pateiktas Baudžiamojo proceso kodekso 82 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-1436 (toliau – Įstatymo projektas). 2014 m. sausio 9 d. Seimo Teisės departamentas pateikė išvadą šiam įstatymo projektui. 2014 m. kovo 25 d. Seimo posėdžių sekretoriate prie Įstatymo projekto užregistruoti 2 priedai: 1 priedas dėl įstatymo projekto teikimo, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statuto) 135 straipsnio 7 dalimi, kurį pasirašė 31 Seimo narys, ir 2 priedas dėl klausimo privalomo įtraukimo į darbotvarkę, vadovaujantis Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalimi, kurį pasirašė 47 Seimo nariai. Įstatymo projektas buvo įtrauktas į 2014 m. balandžio 10 d. Seimo plenarinio posėdžio darbotvarkę pagal Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalį.

2014 m. balandžio 10 d. rytiniame Seimo plenariniame posėdyje svarstant darbotvarkės pirmąjį klausimą – darbotvarkės tvirtinimą, Liberalų sąjūdžio frakcija pasiūlė Įstatymo projektą išbraukti iš darbotvarkės. Siūlymui 62 balsais „už“, 32 – „prieš“ ir 9 – susilaikius buvo pritarta ir Įstatymo projektas buvo išbrauktas iš 2014 m. balandžio 10 d. darbotvarkės.

Seimo Pirmininkė Loreta Graužinienė 2014 m. balandžio 16 d. kreipėsi į Etikos ir procedūrų komisiją, prašydama pateikti išvadą, ar šių metų balandžio 10 d. plenariniame posėdyje Liberalų sąjūdžio frakcijai teikiant siūlymą balsuoti dėl Įstatymo projekto Nr. XIIP-1436 išbraukimo iš tos dienos darbotvarkės nebuvo pažeista Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalies nuostata, imperatyviai įpareigojanti įtraukti klausimus į Seimo posėdžių darbotvarkę, jeigu to raštu reikalauja ne mažesnė kaip 1/3 Seimo narių grupė.

Siekiant tinkamai išaiškinti Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalies nuostatą, turi būti analizuojama ne tik lingvistinė viso šio straipsnio reikšmė, bet ir atsižvelgiama į šio straipsnio prasmę bei tikslą.

Seimo statuto 92 straipsnio pavadinimas „Privalomas klausimų įtraukimas į darbotvarkę“ suponuoja imperatyvų reikalavimą įtraukti klausimus į darbotvarkę. Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 68 straipsnio 1 dalį, įstatymų leidybos iniciatyvos teisė Seime priklauso Seimo nariams, Respublikos Prezidentui ir Vyriausybei. Todėl visas Seimo statuto 92 straipsnis yra suskirstytas į keturias atskiras dalis, iš kurių trys dalys nustato įstatymų leidybos iniciatyvos teisę turinčių asmenų: Seimo narių, Respublikos Prezidento ir Vyriausybės, teises dėl privalomų klausimų įtraukimo į darbotvarkę.

Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalis nustato, kad ne mažesnės kaip 1/3 Seimo narių grupės raštišku reikalavimu klausimas į sesijos darbų programą, savaitės ar kitos dienos darbotvarkę įrašomas privalomai, jeigu jis yra parengtas ir svarstyti pasirengta šio statuto numatyta tvarka. Tokiam klausimui svarstyti skiriama ne daugiau kaip 1,5 valandos, jeigu Seimas šio laiko nenusprendžia pratęsti. Seimo statuto 92 straipsnio 2 dalis nustato atvejį, kuomet Respublikos Prezidentas prašo, jo teikiami klausimai ir pranešimai į posėdžio darbotvarkę įrašomi privalomai (be balsavimo). To paties straipsnio 3 dalis nustato, kad Vyriausybė turi teisę prašyti į Seimo savaitės posėdžių darbotvarkę įtraukti Vyriausybės pranešimą svarbiu klausimu. Seimui nutarus, po tokio pranešimo gali vykti diskusija.

Iš Seimo statuto 92 straipsnio aiškiai matyti jog tam, kad Seimo nariai, kaip ir Respublikos Prezidentas, kaip ir Vyriausybė, įgyvendintų savo teisę dėl privalomų klausimų įtraukimo į darbotvarkę, turi surinkti ne mažiau kaip 1/3 Seimo narių parašus. Analizuojant Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalį, matyti, kad iškart po pirmojo sakinio yra aprašoma svarstymo procedūra tokiam klausimui, tai reiškia, kad klausimas ne tik turi būti privalomai įrašomas į darbotvarkę, bet tame pačiame posėdyje turi būti ir svarstomas, priešingu atveju, visas šis straipsnis netektų prasmės.

Iš to, kas aukščiau nurodyta, darytina išvada, kad ne mažesnės kaip 1/3 Seimo narių grupės raštišku reikalavimu klausimas į sesijos darbų programą, savaitės ar kitos dienos darbotvarkę įrašomas privalomai ir svarstomas tame pačiame posėdyje.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

2014 m. balandžio 10 d. rytiniame Seimo plenariniame posėdyje teikiant balsuoti dėl Baudžiamojo proceso kodekso 82 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-1436 išbraukimo iš darbotvarkės buvo pažeista Lietuvos Respublikos Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalis, kuri įpareigoja ne tik privalomai įtraukti klausimus į Seimo posėdžių darbotvarkę, jei to raštu reikalauja ne mažiau kaip 1/3 Seimo narių grupė, bet ir tame pačiame posėdyje juos svarstyti.

            Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 3, susilaikė – 0.

 

Komisijos pirmininkas                                                                                  Valentinas Stundys





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ