Seimo Etikos ir procedūrų komisija
(toliau - Komisija): Povilas Gylys, Petras Gražulis, Vytautas Juozapaitis, Andrius
Palionis, Valdas Skarbalius, Valentinas Stundys, Stasys Šedbaras, Povilas
Urbšys, Mečislovas Zasčiurinskas, Edvardas Žakaris, gavusi Seimo Pirmininkės
Loretos Graužinienės prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo
statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata,
nagrinėjo klausimą dėl Baudžiamojo proceso kodekso 82 straipsnio pakeitimo
įstatymo projekto išbraukimo iš Seimo posėdžių darbotvarkės.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2014 m. sausio 8 d. Seimo posėdžių sekretoriate užregistruotas
Seimo nario Artūro Paulausko pateiktas Baudžiamojo proceso kodekso 82 straipsnio
pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-1436 (toliau – Įstatymo projektas).
2014 m. sausio 9 d. Seimo Teisės departamentas pateikė išvadą šiam įstatymo
projektui. 2014 m. kovo 25 d. Seimo posėdžių sekretoriate prie Įstatymo
projekto užregistruoti 2 priedai: 1 priedas dėl įstatymo projekto teikimo,
vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statuto) 135
straipsnio 7 dalimi, kurį pasirašė 31 Seimo narys, ir 2 priedas dėl
klausimo privalomo įtraukimo į darbotvarkę, vadovaujantis Seimo statuto 92
straipsnio 1 dalimi, kurį pasirašė 47 Seimo nariai. Įstatymo projektas buvo
įtrauktas į 2014 m. balandžio 10 d. Seimo plenarinio posėdžio darbotvarkę pagal
Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalį.
2014 m. balandžio 10 d. rytiniame Seimo plenariniame posėdyje svarstant
darbotvarkės pirmąjį klausimą – darbotvarkės tvirtinimą, Liberalų sąjūdžio
frakcija pasiūlė Įstatymo projektą išbraukti iš darbotvarkės. Siūlymui 62
balsais „už“, 32 – „prieš“ ir 9 – susilaikius buvo pritarta ir Įstatymo projektas
buvo išbrauktas iš 2014 m. balandžio 10 d. darbotvarkės.
Seimo Pirmininkė Loreta Graužinienė 2014 m. balandžio 16 d.
kreipėsi į Etikos ir procedūrų komisiją, prašydama pateikti išvadą, ar šių metų
balandžio 10 d. plenariniame posėdyje Liberalų sąjūdžio frakcijai teikiant
siūlymą balsuoti dėl Įstatymo projekto Nr. XIIP-1436 išbraukimo iš tos dienos
darbotvarkės nebuvo pažeista Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalies nuostata,
imperatyviai įpareigojanti įtraukti klausimus į Seimo posėdžių darbotvarkę,
jeigu to raštu reikalauja ne mažesnė kaip 1/3 Seimo narių grupė.
Siekiant tinkamai išaiškinti Seimo statuto 92 straipsnio 1
dalies nuostatą, turi būti analizuojama ne tik lingvistinė viso šio straipsnio
reikšmė, bet ir atsižvelgiama į šio straipsnio prasmę bei tikslą.
Seimo statuto 92 straipsnio pavadinimas „Privalomas klausimų
įtraukimas į darbotvarkę“ suponuoja imperatyvų reikalavimą įtraukti klausimus į
darbotvarkę. Pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos 68 straipsnio 1 dalį,
įstatymų leidybos iniciatyvos teisė Seime priklauso Seimo nariams, Respublikos
Prezidentui ir Vyriausybei. Todėl visas Seimo statuto 92 straipsnis yra
suskirstytas į keturias atskiras dalis, iš kurių trys dalys nustato įstatymų
leidybos iniciatyvos teisę turinčių asmenų: Seimo narių, Respublikos Prezidento
ir Vyriausybės, teises dėl privalomų klausimų įtraukimo į darbotvarkę.
Seimo statuto 92 straipsnio 1 dalis nustato, kad ne mažesnės
kaip 1/3 Seimo narių grupės raštišku reikalavimu klausimas į sesijos darbų
programą, savaitės ar kitos dienos darbotvarkę įrašomas privalomai, jeigu jis
yra parengtas ir svarstyti pasirengta šio statuto numatyta tvarka. Tokiam
klausimui svarstyti skiriama ne daugiau kaip 1,5 valandos, jeigu Seimas šio
laiko nenusprendžia pratęsti. Seimo statuto 92 straipsnio 2 dalis nustato
atvejį, kuomet Respublikos Prezidentas prašo, jo teikiami klausimai ir
pranešimai į posėdžio darbotvarkę įrašomi privalomai (be balsavimo). To paties
straipsnio 3 dalis nustato, kad Vyriausybė turi teisę prašyti į Seimo savaitės
posėdžių darbotvarkę įtraukti Vyriausybės pranešimą svarbiu klausimu. Seimui
nutarus, po tokio pranešimo gali vykti diskusija.
Iš Seimo statuto 92 straipsnio aiškiai matyti jog tam, kad Seimo
nariai, kaip ir Respublikos Prezidentas, kaip ir Vyriausybė, įgyvendintų savo
teisę dėl privalomų klausimų įtraukimo į darbotvarkę, turi surinkti ne mažiau
kaip 1/3 Seimo narių parašus. Analizuojant Seimo statuto
92 straipsnio 1 dalį, matyti, kad iškart po pirmojo sakinio yra
aprašoma svarstymo procedūra tokiam klausimui, tai reiškia, kad klausimas ne
tik turi būti privalomai įrašomas į darbotvarkę, bet tame pačiame posėdyje turi
būti ir svarstomas, priešingu atveju, visas šis straipsnis netektų prasmės.
Iš to, kas aukščiau nurodyta, darytina išvada, kad ne mažesnės
kaip 1/3 Seimo narių grupės raštišku reikalavimu klausimas į sesijos darbų
programą, savaitės ar kitos dienos darbotvarkę įrašomas privalomai ir
svarstomas tame pačiame posėdyje.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
2014 m. balandžio 10 d. rytiniame
Seimo plenariniame posėdyje teikiant balsuoti dėl Baudžiamojo proceso kodekso
82 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-1436 išbraukimo iš
darbotvarkės buvo pažeista Lietuvos Respublikos Seimo statuto
92 straipsnio 1 dalis, kuri įpareigoja ne tik privalomai įtraukti
klausimus į Seimo posėdžių darbotvarkę, jei to raštu reikalauja ne mažiau kaip
1/3 Seimo narių grupė, bet ir tame pačiame posėdyje juos svarstyti.
Balsavimo
rezultatai: už – 6, prieš – 3, susilaikė – 0.
Komisijos pirmininkas
Valentinas Stundys