2014 m. 

EN

Komisijos išvada "Dėl Seimo nario teisės būti išrinktam aukštosios mokyklos arba jos fakulteto tarybos nariu"


 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Povilas Gylys, Petras Gražulis, Vytautas Juozapaitis, Andrius Palionis, Valdas Skarbalius, Valentinas Stundys, Stasys Šedbaras, Povilas Urbšys, Mečislovas Zasčiurinskas, Edvardas Žakaris, gavusi Seimo nario Petro Narkevičiaus prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, nagrinėjo klausimą, ar Seimo narys turi teisę būti išrinktas universiteto arba jo fakulteto tarybos pirmininku ar nariu.

            Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

            Seimo narys Petras Narkevičius 2014 m. sausio 23 d. kreipėsi į Seimo Etikos ir procedūrų komisiją (toliau – Komisija), prašydamas išaiškinti, ar jis nepatirs viešųjų ir privačių interesų konflikto, būdamas išrinktas Kauno technologijos universiteto Panevėžio technologijų ir verslo fakulteto tarybos pirmininku ar nariu.

Lietuvos Respublikos Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje ir Seimo statuto 6 straipsnio 1 dalyje yra įtvirtinta, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo pareigas Seime, nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybinėse įstaigose ir organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose įstaigose ar įmonėse. Konstitucijos 60 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Seimo narys gali būti skiriamas tik Ministru Pirmininku ar ministru.

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – Konstitucinis Teismas) 2004 m. liepos 1 d. nutarime apibrėžė Seimo nario konstitucinį teisinį statusą, nurodydamas Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje Seimo nariui nustatytą apribojimą – Seimo nario pareigų nesuderinamumą su kitomis pareigomis bei darbu. Minėtame nutarime konstatuojama, kad Seimo nario pareigų nesuderinamumo su kitomis pareigomis bei darbu principas reiškia tai, jog Seimo nario pareigos yra nesuderinamos su jokia kita veikla (pareigų užėmimu, darbo atlikimu, tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu) Lietuvos valstybės įstaigoje, įmonėje, organizacijoje ar savivaldybių įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba užsienio valstybių įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba tarptautinėje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba privačioje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje, arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai, išskyrus pačioje Konstitucijoje expressis verbis nurodytas arba implicitiškai numatytas pareigas:

1) Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalyje nurodytas Seimo nario pareigas Seime, apimančias Seimo Pirmininko, Seimo Pirmininko pavaduotojo pareigas, tokias Seimo nario pareigas Seime, kurias Seimo narys pagal Seimo statutą užima Seimo vadovybėje ar vadovaudamas Seimo struktūriniams padaliniams, kitas pareigas Seime, kurias gali užimti tik Seimo narys, taip pat tokias pareigas tarpparlamentinėse ir kitose tarptautinėse institucijose, kurias įmanoma užimti tik būnant Seimo nariu;

2) Konstitucijos 60 straipsnio 2 dalyje nurodytas Ministro Pirmininko ar ministro pareigas;

3) tokias pareigas Konstitucijoje numatytuose susivienijimuose, kurios yra susijusios su jo naryste atitinkamame susivienijime.

Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime ir šio nutarimo išaiškinime nurodė, kad Konstitucijos 60 straipsnio 1 dalies formuluotėje „pareigos valstybinėse įstaigose ir organizacijose“ vartojama sąvoka „pareigos“ apima bet kokią veiklą Lietuvos valstybės, savivaldybės, užsienio valstybės ar tarptautinėje įstaigoje, įmonėje, organizacijoje arba atstovaujant tokiai įstaigai, įmonei, organizacijai, jeigu ši veikla yra susijusi su pareigų užėmimu, darbo atlikimu, tarnybos ėjimu, kitų funkcijų vykdymu, kitų užduočių atlikimu, vadinamųjų garbės pareigų užėmimu ir pan. (įskaitant dalyvavimą kolegialiuose valdymo, kontrolės ir kituose organuose), neatsižvelgiant į tai, ar:

  • ta veikla yra nuolatinė, ar laikina, ar vienkartinio pobūdžio (epizodinė);
  • už tą veiklą yra atlyginama kokiomis nors išmokomis arba kaip nors kitaip, ar nėra atlyginama,
  • ta veikla teisės aktuose yra įvardijama kaip pareigos, ar kaip nors kitaip,
  • ta veikla yra vadovaujanti, ar ne,
  • asmuo tai veiklai yra renkamas, ar skiriamas
  • ta veikla yra įforminama kokia nors teisine sutartimi arba kitu teisės aktu, ar yra atliekama be teisinės sutarties arba kito teisės akto.

Pagal Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (toliau – Įstatymas) 8 straipsnio 1 dalies nuostatą, universitetu  laikoma tokia aukštoji mokykla, kurioje vykdomos universitetinės studijos, atliekami moksliniai tyrimai, eksperimentinė (socialinė, kultūrinė) plėtra ir (arba) plėtojamas aukšto lygio profesionalusis menas. Šią veiklą vykdančios aukštosios mokyklos pavadinime turi būti žodis „universitetas“ arba „akademija“, arba „seminarija“.

Įstatymo 5 straipsnyje nustatyta, kad valstybinės aukštosios mokyklos tarybos nariais negali būti Respublikos Prezidentas, Seimo ir Vyriausybės nariai ir politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai.

Šio Įstatymo 20 straipsnyje yra nurodyta, kad valstybinės aukštosios mokyklos valdymo organas yra taryba. To paties straipsnio 2 dalyje yra išvardijama, kokias funkcijas atlieka taryba, pavyzdžiui: nustato aukštosios mokyklos lėšų (taip pat lėšų, skirtų administracijos ir kitų darbuotojų darbo užmokesčiui) ir nuosavybės teise valdomo turto valdymo, naudojimo ir disponavimo jais tvarką; rektoriaus (direktoriaus) teikimu nustato studijų kainą ir įmokų, tiesiogiai nesusijusių su studijų programos įgyvendinimu, dydžius; svarsto rektoriaus (direktoriaus) pateiktą aukštosios mokyklos metinę pajamų ir išlaidų sąmatą ir tvirtina šios sąmatos įvykdymo ataskaitą; tvirtina aukštosios mokyklos reorganizavimo arba likvidavimo planus ir teikia juos Seimui (Vyriausybei) ir kt.

Kauno technologijos universiteto (toliau – Universitetas) statuto, patvirtinto 2010 m. lapkričio 30 d. Seimo nutarimu Nr. XI-1194, 89 punkte yra nustatyta, kad fakultetas yra pagrindinis Universiteto akademinis padalinys, vykdantis vienos studijų ar mokslo srities arba artimų sričių studijas ir mokslinius tyrimus.

Universiteto Statuto 92 punkte nurodytos funkcijos, kurias atlieka fakulteto taryba: priima nutarimus svarbiausiais fakulteto studijų organizavimo, mokslo ir kitais klausimais; svarsto fakulteto veiklos plano projektą ir teikia jį rektoriui; svarsto fakulteto padalinių įkūrimo, reorganizavimo ir panaikinimo klausimus pagal Senato patvirtintus akademinių padalinių nuostatus ir kt.

Vadovaudamasi aukščiau išdėstytomis Konstitucijos, Seimo statuto, Mokslo ir studijų įstatymo nuostatomis, Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarimu ir jo išaiškinimu, Komisija konstatuoja, kad Seimo nario dalyvavimas aukštosios mokyklos ar jos fakulteto tarybos – kolegialaus valdymo organo – veikloje yra nesuderinamas su Seimo nario pareigomis.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

išaiškinti, kad Seimo nario pareigos nesuderinamos su aukštosios mokyklos ar jos struktūrinio padalinio tarybos pirmininko ar tarybos nario pareigomis.

Pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininkas                                                                                  Valentinas Stundys

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ