Seimo
Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Viktoras Fiodorovas, Povilas Gylys, Vytautas Juozapaitis, Orinta Leiputė,
Andrius Palionis, Valdas Skarbalius, Valentinas Stundys, Stasys Šedbaras, Leonard
Talmont, Dalia Teišerskytė, Darius Ulickas, Povilas Urbšys, Mečislovas Zasčiurinskas,
gavusi Seimo nario Valdo Vasiliausko prašymą įvertinti Seimo narių Manto
Adomėno ir Liutauro Kazlavicko elgesį dėl galimo
etikos normų ir teisės aktų reikalavimų pažeidimo ir
vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78
straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, atliko tyrimą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Seimo
narys Valdas Vasiliauskas 2014
m. sausio 17 d. kreipėsi į Seimo Etikos ir procedūrų komisiją
(toliau – Komisija), prašydamas
įvertinti Seimo narių Manto Adomėno ir Liutauro Kazlavicko
elgesį dėl galimo etikos normų ir teisės aktų reikalavimų pažeidimo 2014 m.
sausio 14 d. Seime išplatintame laiške „Dėl bandymų kompromituoti Lietuvos
Respublikos Prezidentę ir sąmoningo kenkimo valstybei“.
Minėtame laiške Seimo nariai M. Adomėnas
ir L. Kazlavickas teigė: „Viešai žinoma ir teismuose po pranešimų žiniasklaidoje nagrinėta
informacija, kad V. Vasiliausko vaidmuo, lydint Jaunimo teatro gastroles į JAV
dar sovietiniais metais, galėjo būti susijęs su to meto sovietinių specialiųjų
tarnybų užduočių atlikimu.“ Laiške taip pat svarstoma: „Visos šios aplinkybės ir VSD pažymoje
išdėstytos prognozės dėl Rusijos specialiųjų tarnybų organizuojamo puolimo
prieš Respublikos Prezidentę mus verčia su nerimu kelti klausimą – kas
sustabdys Rusijos specialiųjų tarnybų suplanuotą informacinio karo įgyvendinimą
Lietuvoje, ypač, kai šio karo įrankiais tampa Seimo nariai ar signatarai.“
V. Vasiliauskas savo kreipimesi nurodė,
jog „daroma akivaizdi užuomina, kad aš
galimai buvau, o gal ir esu susijęs su buvusios Sovietų Sąjungos KGB ir
dabartinės Rusijos slaptosiomis tarnybomis.“ V. Vasiliausko nuomone, laiške
yra pateikiama „insinuacija –
šmeižikiškas, prasimanymas, mėginimas sukelti įtarimą ir bandymas pakirsti
visuomenės ir kitų Seimo narių pasitikėjimą manimi.“ Seimo nario įsitikinimu,
„šios insinuacijos nėra interpretacijos,
prielaidos, „nuomonės“, o sąmoningas, nukreiptas prieš konkretų asmenį šmeižtas
[...]“
V. Vasiliauskas neigia tai, kad
teismuose buvo nagrinėta informacija apie jo vaidmenį Jaunimo teatro gastrolėse
JAV. Seimo narys pabrėžė, kad „[...] iki
teismo nebuvo prieita – du leidiniai paskelbė paneigimus ir atsiprašymus, nes
neturėjo nė vieno įrodymo apuie mano ryšius su KGB.
Teisme buvo nagrinėjamas tik moralinės žalos atlyginimas.“ V. Vasiliauskas
savo kreipimesi nurodė, kad 1988 m. Jaunimo teatro trupei vykstant į gastroles
JAV jis buvo ne lydintis asmuo, bet oficialus delegacijos vadovas, nes
1985-1989 m. ėjo Kultūros ministerijos Meno reikalų valdybos viršininko
pareigas.
Lietuvos Respublikos asmenų, slapta bendradarbiavusių
su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis,
registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo
(toliau – Įstatymas) 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad valstybės paslaptį
sudarančia informacija nelaikomi duomenys apie tai, kad buvusios SSRS
specialiosiose tarnybose tarnavo ar su jomis slapta bendradarbiavo Respublikos
Prezidentas, Seimo ir savivaldybių tarybų nariai, Vyriausybės nariai, teisėjai
ir prokurorai, taip pat kandidatai į šias pareigas. Be to, šio Įstatymo 8 straipsnio
3 dalyje įtvirtinta, kad informacija apie slapta bendradarbiavusius asmenis
išslaptinama ir viešai paskelbiama, kai asmuo eina Respublikos Prezidento,
Seimo ar savivaldybės tarybos nario, Vyriausybės nario, teisėjo arba prokuroro
pareigas arba į jas kandidatuoja. Einant minėtas pareigas arba į jas
kandidatuojant, registruotis, prisipažinti slapta bendradarbiavus su buvusios
SSRS specialiosiomis tarnybomis ir pateikti visą jiems žinomą informaciją apie
specialiųjų tarnybų veiklą bei perduoti turimus dokumentus ar daiktus,
susijusius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, privaloma. Įstatyme yra
nustatyta atsakomybė už neprisipažinimą apie slaptą bendradarbiavimą su
minėtomis tarnybomis, žinomai melagingų žinių apie save, kitus asmenis ir
specialiųjų tarnybų veiklą pateikimą ar tokios informacijos nuslėpimą. Remiantis
šio Įstatymo 8 straipsnio 3 dalies nuostata, toks veikimas ar neveikimas
traktuojamas kaip priesaikos sulaužymas,
pareigūno vardo pažeminimas.
Vadovaudamasi šio Įstatymo nuostatomis, Komisija
raštu kreipėsi į Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS
specialiosiomis tarnybomis veiklos vertinimo tarpžinybinę komisiją (toliau – Liustracijos
komisija) dėl informacijos apie galimą Seimo nario V. Vasiliausko
bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis pateikimo. Liustracijos
komisijos 2014 m. birželio 25 d. rašte atsakoma, kad ši komisija neturi
informacijos apie V. Vasiliausko slaptą bendrarbiavimą
su buvusios SSRS KGB.
Komisija taip pat kreipėsi į Lietuvos
ypatingąjį archyvą, prašydama pateikti informaciją apie tai, ar jame esama
duomenų apie Seimo nario V. Vasiliausko ryšius su Lietuvos TSR valstybės
saugumo komitetu (KGB). Lietuvos ypatingojo archyvo 2014 m. gegužės 20 d. rašte
informuojama, kad Lietuvos TSR saugumo komiteto (KGB) archyviniame fonde
Specialaus patikrinimo dėl išvykimo į užsienį bylų abėcėlinėje kartotekoje
saugoma V.Vasiliauskui užvesta kortelė (be datos) su įrašytu bylos numeriu.
Rašte pažymima, kad šioje kartotekoje minima V. Vasiliauskui vesta specialaus
patikrinimo dėl išvykimo į užsienį byla buvo sunaikinta 1990 m.
Komisija susipažino su Lietuvos
ypatingajame archyve saugoma 1988 m. Jaunimo teatro gastrolių Jungtinėse
Amerikos Valstijose byla, išskyrus ribojamo naudojimo dokumentus, kuriuose
esama neskelbtinos agentūrinės kriminalinės žvalgybos informacijos, susijusios
su asmenų prisipažinimu apie bendradarbiavimą su KGB. Minėtos apimties byloje, su
kuria susipažino Komisija, nėra duomenų, kurie leistų patvirtinti V.
Vasiliausko bendradarbiavimo su KGB faktą.
Seimo
statuto 22 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Seimo narys už balsavimus ar
kalbas Seime, t.y. Seimo, Seimo komitetų, komisijų ir frakcijų posėdžiuose
negali būti persekiojamas, tačiau už asmens įžeidimą ar šmeižtą jis gali būti
traukiamas atsakomybėn bendra tvarka.
Lietuvos Respublikos visuomenės
informavimo įstatyme (toliau – Įstatymas) pateikiamas sąvokos „nuomonė“
apibrėžimas. Įstatymo 2 straipsnio 36 dalyje „nuomonė“ apibrėžiama kaip visuomenės informavimo priemonėse
skelbiamas požiūris, nusimanymas, nuovoka, supratimas, mintys arba komentarai
apie bendro pobūdžio idėjas, faktų ir duomenų, reiškinių ar įvykių vertinimai,
išvados ar pastabos apie žinias, susijusias su tikrais įvykiais. Įstatyme taip
pat nustatyta, kad nuomonė gali remtis faktais, pagrįstais argumentais ir
paprastai ji yra subjektyvi, todėl jai netaikomi tiesos ir tikslumo kriterijai,
tačiau ji turi būti reiškiama sąžiningai ir etiškai, sąmoningai nenuslepiant ir
neiškreipiant faktų ir duomenų.
Lietuvos
Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai,
kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime, taip pat ir viešai
reikšdami savo nuomones, vertinimus ir interpretacijas. Valstybės politikų
elgesio kodekso 7 straipsnio 1 dalyje išvardijami politikų elgesio principai:
pagarbos žmogui ir valstybei, teisingumo, sąžiningumo, skaidrumo ir viešumo,
padorumo, pavyzdingumo, nesavanaudiškumo, nešališkumo
ir atsakomybės.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Vadovaujantis
Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 9 straipsnio 1 dalies 4
punkto nuostata, rekomenduoti Seimo nariams Mantui Adomėnui ir Liutaurui Kazlavickui suderinti savo elgesį su Valstybės politikų
elgesio kodekse nustatytais politiko elgesio reikalavimais.
Pritarta bendru
sutarimu.
Komisijos pirmininkas
Valentinas Stundys