Seimo Etikos ir procedūrų
komisija (toliau – Komisija): Viktoras Fiodorovas, Povilas Gylys, Petras Gražulis, Vytautas
Juozapaitis, Andrius Palionis, Valdas Skarbalius, Valentinas Stundys, Stasys
Šedbaras, Leonard Talmont, Dalia Teišerskytė, Darius Ulickas, Povilas Urbšys,
Mečislovas Zasčiurinskas, Edvardas Žakaris, gavusi Seimo
nario Algimanto Salamakino prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo
statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata,
vertino Seimo narių Andriaus Kubiliaus ir Gintaro Steponavičiaus pasisakymų
Seimo posėdyje atitikimą Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio
kodekse įtvirtintiems principams.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2014 m. sausio 23 d. Seimo narys
Algimantas Salamakinas raštu kreipėsi į Komisiją, prašydamas įvertinti Seimo
narių Andriaus Kubiliaus ir Gintaro Steponavičiaus viešus pasisakymus 2014 m. sausio
23 d. vykusiame rytiniame Seimo plenariniame posėdyje. Šiame kreipimesi A.
Salamakinas nurodė, kad minėtame Seimo posėdyje vykstant Lietuvos Respublikos
miškų įstatymo 7 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-1092(2) (toliau
– Įstatymo projektas) priėmimui A. Kubilius ir G. Steponavičius nepagrįstai
apkaltino jį melu, kai A. Salamakinas
informavo, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė Nacionalinės miškų ūkio
sektoriaus plėtros 2012 – 2020 metų programoje yra patvirtinusi nuostatą dėl
atskaitymų iš privačių miškų ūkio ir ne miškų urėdijų valdomo valstybinio miškų
ūkio medienos pardavimo pajamų.
Įstatymo projekto Nr.
XIIP-1092(2) 7 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta tokio turinio nuostata:
„2. Bendrosioms miškų ūkio
reikmėms tenkinti Vyriausybės nustatyta tvarka valstybinių miškų valdytojams
nustatomi privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą iš pajamų už
parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. Šie atskaitymai įtraukiami į
valstybės biudžeto pajamas ir naudojami bendrosioms miškų ūkio reikmėms
finansuoti (miškų inventorizavimui, apskaitai, valstybinių miškų miškotvarkos
projektams rengti, bendrai, nepriklausomai nuo nuosavybės formos, valstybinei
miškų priešgaisrinei sistemai organizuoti ir išlaikyti, stichinių nelaimių
padariniams ir masinių ligų bei kenkėjų židiniams likviduoti, miško mokslo ir
projektavimo darbams, privačių miškų savininkams konsultuoti bei mokyti,
privačių miškų savininkų organizacinėms struktūroms kurtis, informacijai apie
miškus viešinti, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų vykdomoms
programoms miškų ūkio srityje bei kitoms bendrosioms miškų ūkio reikmėms
finansuoti). Lėšas administruoja ir jų naudojimo tvarką nustato Aplinkos
ministerija.“
Minėtame Seimo posėdyje A. Salamakinas
kalbėjo: „Štai yra 2012 m. gegužės 23 d.
Jūsų Vyriausybės ministro patvirtinta Miškų ūkio sektoriaus plėtros programa.
Ir ką jūs numatėte? Nuo 2015 m. privačių miškų savininkus apmokestinti 10 proc.
mokesčiu. Tai yra, Andriau Kubiliau, Jūsų Vyriausybės pasirašytas nutarimas.
Mes pasiūlėme tik 5, tai yra dvigubai mažiau nei priėmėte įsipareigojimus Jūs.“
Seimo posėdyje vykstant
diskusijai A. Kubilius kalbėjo: „[...] ponas A. Salamakinas, jeigu jis dabar
girdėtų, tai aš jam paaiškinčiau, kad yra tokia liga, kaip melas ir didelis
melas. Tai jūs jau perėjote pirmąją stadiją, ir tuoj priartėsite prie
antrosios. [...] iš tikrųjų buvo nutarta, kad 2014 m. turi vykti esminė
diskusija dėl to, kaip perskirstyti iš privačių miško savininkų ir taip
surenkamus mokesčius, kad į miškų fondą iš tikrųjų patektų daugiau lėšų. Niekur
nebuvo kalbama apie tai, kad bus įvedami nauji mokesčiai.“
A. Kubilius 2014 m. kovo 25 d.
Komisijai pateiktame paaiškinime nurodė, kad A. Salamakino skundas yra visiškai
nepagrįstas. A. Kubiliaus teigimu, XV Vyriausybė nebuvo priėmusi įsipareigojimo
nuo 2015 metų apmokestinti privačių miškų savininkus 10 proc. mokesčiu. A. Kubilius
pažymėjo, kad šios Vyriausybės patvirtintos Nacionalinės miškų ūkio sektoriaus plėtros
2012 – 2020 metų programos 7.5 dalyje yra pasakyta tik tiek, kad „tikslinga
peržiūrėti su privačiais miškais susijusią mokesčių sistemą ir tobulinti
bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo sistemą – numatyti galimybę į šių
reikmių finansavimą įtraukti privačių miškų ūkio ir ne miškų urėdijų valdomų
valstybinių miškų ūkio generuojamas lėšas.“ Seimo narys pažymėjo: „Akivaizdu,
kad A. Salamakinas pažeidė šiuos valstybės patvirtintus principus, kuriuose
buvo numatyta apmokestinimo „peržiūra“ ir „tobulinimas“ ir pats
vienareikšmiškai, nesikonsultuodamas su socialiniais partneriais, nusprendė
įvesti papildomą apmokestinimą.“
Aukščiau minėtame Seimo posėdyje
G. Steponavičius kalbėjo: „Išties
negarbinga kolegai A. Salamakinui šitaip elgtis, kada paties elgesys kelia
daugiau abejonių negu įprasta. Būdamas etikos sargas, šiuo klausimu kolega A.
Salamakinas įsivėlė į manipuliacijas. Būdas, kaip civilizuotas projektas,
sprendžiantis svarbius infrastruktūrinius ir kitus valstybei [...] projektus, buvo
apipintas, įdedant privačių miškų savininkų apmokestinimo temą. Tai yra
negarbinga, jiems tai darant už nugaros, ir tokiu būdu, kaip tai buvo padaryta,
aš manau, tame tarpe manipuliuojant ir neva priimtais ankstesniais Vyriausybės
protokoliniais sprendimais, dar kartą noriu pabrėžti Jums, kolega Salamakinai,
garbės visiškai nedaro [...].“
G. Steponavičius 2014 m. kovo 31
d. savo paaiškinime Komisijai nurodė, kad 2014 m. sausio 23 d. Seimo rytiniame
plenariniame posėdyje vykusios dikusijos metu jis
pareiškė savo nuomonę dėl svarstomo įstatymo projekto. G. Steponavičiaus paaiškino: „Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 7 ir 11 straipsnių
pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIP-1092(2) įtvirtinti privalomieji 5 procentų
atskaitymai į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą
žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką buvo derinami skubotai, neatlikus su
privačiais miškais susijusios mokesčių sistemos analizės, nederinant šios
nuostatos su privačių miškų asociacijomis ir kitais suinteresuotais asmenimis.“.
Seimo narys pabrėžė, jog „Siekis atidžiai
peržiūrėti šią sistemą nesuponuoja papildomų mokesčių įvedimo“.
Kaip minėta, Vyriausybės 2012 m.
gegužės 23 d. nutarimu Nr. 569 patvirtintos Nacionalinės miškų ūkio sektoriaus
plėtros 2012 – 2020 metų programos (toliau – Programa) 7.5 punkte pasakyta, kad
„tikslinga peržiūrėti su privačiais miškais susijusią mokesčių sistemą ir
tobulinti bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo sistemą – numatyti galimybę į
šių reikmių finansavimą įtraukti privačių miškų ūkio ir ne miškų urėdijų
valdomų valstybinių miškų ūkio generuojamas lėšas“. Šios Programos 7.6 punkte
numatomi uždaviniai, kuriuos reikia įgyvendinti Programos 7.5 punkte nurodytam
tikslui pasiekti. Programos 7.6.3 papunktyje nustatyta, kad reikia „į bendrųjų
miškų ūkio reikmių finansavimą įtraukti atskaitymus iš privačių miškų ūkio ir
ne miškų urėdijų valdomų valstybinių miškų ūkio medienos pardavimo pajamų.“ Šios
Programos priedo „Nacionalinės miškų ūkio sektoriaus plėtros 2012 – 2020 metų
programos įgyvendinimo vertinimo kriterijai ir jų siekiamos reikšmės“ (toliau –
Priedas) 18 punkte nurodytas uždavinys, kuris atitinka suformuluotą programos
7.6.3 papunktyje, t. y. „į bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimą įtraukti
atskaitymus iš privačių miškų ūkio ir ne miškų urėdijų valdomų valstybinių
miškų ūkio medienos pardavimo pajamų“. Vertinimo kriterijus – padidintas
bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimas procentais. Vertinimo kriterijų
reikšmė – 10 procentų 2015 metais ir 20 procentų 2020 metais. Vadinasi, Vyriausybės
patvirtintos Programos Priede buvo numatyta, kad atskaitymai iš privačių miškų
ūkio ir ne miškų urėdijų valdomų valstybinių miškų ūkio medienos pardavimo
pajamų 2015 m. turėtų siekti 10 procentų, o ankstesniais metais toks mokestis
nebuvo taikomas.
Pažymėtina, kad Seimo nariai A.
Kubilius ir G. Steponavičius Seimo posėdyje akcentavo tik bendresnio pobūdžio Programos
nuostatą, tačiau nepripažino, kad jos Priede yra nustatytas tikslus atskaitymų iš
privačių miškų ūkio ir ne miškų urėdijų valdomų valstybinių miškų ūkio medienos
pardavimo pajamų dydis procentais.
Seimo statuto 22
straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Seimo narys už balsavimus ar kalbas Seime,
t. y. Seimo, Seimo komitetų, komisijų ir frakcijų posėdžiuose negali būti
persekiojamas, tačiau už asmens įžeidimą ar šmeižtą jis gali būti traukiamas
atsakomybėn bendra tvarka, t. y. teismine tvarka.
Lietuvos Respublikos valstybės
politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai
privalo vadovautis viešajame gyvenime, tarp kurių yra pagarbos žmogui ir valstybei principas, įpareigojantis politikus
vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija ir teise, didinti pasitikėjimą
valstybe ir jos institucijomis, sąžiningumo
principas, įpareigojantis sąžiningai
eiti pareigas ir laikytis aukščiausių elgesio standartų, vengti situacijų,
galinčių paveikti sprendimų, kurie sukeltų visuomenėje abejonę, priėmimą, ir atsakomybės
principas, įpareigojantis atsakyti už savo elgesį viešajame
gyvenime, priimamus sprendimus ir atsiskaityti už juos visuomenei (Valstybės politikų elgesio kodekso
4 straipsnio 1 dalies 1, 3 ir 9 punktai).
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės politikų
elgesio kodekso 9 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostata, apsiriboti svarstymu
Komisijoje.
Pritarta bendru
sutarimu.
Komisijos pirmininkas
Valentinas Stundys