Seimo Etikos ir
procedūrų komisija (toliau – Komisija): Povilas Gylys, Petras Gražulis, Vytautas Juozapaitis, Orinta Leiputė,
Andrius Palionis, Valdas Skarbalius, Valentinas Stundys, Stasys Šedbaras,
Leonard Talmont, Darius Ulickas, Mečislovas Zasčiurinskas, Edvardas Žakaris, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas)
78 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata nagrinėjo situaciją, kuri
susidarė po to kai Etikos ir procedūrų komisijos (toliau – Komisija)
pirmininkas, o taip pat keturi jos nariai paskelbė pareiškimą, kuriuo
informavo, kad stabdo savo įgaliojimus Komisijoje.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2013 m. gruodžio 3 d. Etikos ir procedūrų
komisijos (toliau – Komisija) pirmininkas
Valentinas Stundys ir Komisijos nariai Vytautas Juozapaitis, Stasys Šedbaras,
Dalia Teišerskytė ir Povilas Urbšys paskelbė
pareiškimą, kuriame informavo, kad stabdo savo įgaliojimus Komisijoje.
2013 m. gruodžio 4 d. turėjo vykti iš anksto suplanuotas Komisijos posėdis.
Apie minėtą posėdį Komisijos nariams
buvo pranešta elektroniniu paštu, taip pat buvo parengta ir išplatinta posėdžio medžiaga.
Planuojamo Komisijos posėdžio darbotvarkė
iš anksto buvo paskelbta Seimo interneto svetainėje, kaip numatyta Seimo
statuto 48 straipsnio 5 dalyje.
2013 m. gruodžio 4 d. 13 val. Komisijos nariai susirinko į numatytą posėdžio vietą.
Į posėdį atvyko 10 (iš 15), t. y. daugiau kaip pusė Komisijos narių. Komisijos pirmininkas į posėdį neatvyko.
Komisijos pirmininko pavaduotojas susirinkusius
Komisijos narius supažindino su
Komisijos pirmininko ir kelių Komisijos narių pareiškimu. Atvykusių komisijos
narių nuomone Komisijos posėdis turi
įvykti.
Komisijos posėdžiui bendru sutarimu pirmininkavo
Komisijos pirmininko pavaduotojas. Kvorumas
buvo. Komisijos posėdžio metu buvo svarstomi iš anksto parengtoje
darbotvarkėje numatyti klausimai ir priimami sprendimai dėl jų.
2013 m. gruodžio 9 d. Seimo valdyba gavo
Komisijos pirmininko ir 4 Komisijos narių
pareiškimą, kuriame teigiama, kad 2013
m. gruodžio 4 d. įvykęs susirinkimas nėra Komisijos posėdis.
Komisija sudaroma pagal Seimo statuto 71 straipsnio
reikalavimus. Šio straipsnio 5 dalies
nuostata nustato, kad kiekvienas iš pasiūlytų į Komisijos
narius kandidatų turi duoti žodinį,
o jeigu pats posėdyje nedalyvauja, raštišką sutikimą dirbti Komisijoje.
74 straipsnio 4 dalies nuostata nurodo, kad nuolat veikianti komisija turi visas komitetų
teises ir pareigas. 78 straipsnis
nustato Komisijos veiklos kryptis ir įgaliojimus.
Seimo
Komitetų, o taip pat Komisijų darbo tvarką nustato Seimo statuto dešimtasis
skirsnis.
Komisija savo veikloje taip pat vadovaujasi 2012 m. gruodžio
12 d. Komisijos posėdyje patvirtintomis darbo tvarkos taisyklėmis.
Seimo statuto 53 straipsnio 2 dalyje
nustatyta, kad eiliniai ir neeiliniai komitetų (ir komisijų) posėdžiai rengiami
jų pirmininkų siūlymu.
Seimo
statuto 52 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, kad Komiteto pirmininko pavaduotojas
pirmininko pavedimu atlieka kai kurias jo funkcijas. Išvykusį arba susirgusį ir
dėl to laikinai negalintį eiti pareigų komiteto pirmininką tuo laiku pavaduoja
jo pavaduotojas, o jo nesant – pirmininko įgaliotas komiteto narys. Remiantis Seimo
statuto 53 straipsnio 4 dalies nuostata, komiteto posėdžiams turi teisę
pirmininkauti komiteto pirmininkas arba jo pavedimu pirmininko pavaduotojas.
Lietuvos
Respublikos Konstitucinis Teismas
2004 m. liepos 1 d. nutarime pažymėjo: „Pabrėžtina, kad Konstitucija Seimo narį traktuoja kaip profesionalų politiką, t.y.
kaip tokį Tautos atstovą, kuriam darbas Seime yra jo profesinė pareiga. [...] Seimo nario, kaip Tautos atstovo,
konstitucinis teisinis statusas suponuoja Seimo nario konstitucinę priedermę
atstovauti Tautai, taigi ir jo konstitucinę pareigą dalyvauti Seimo
posėdžiuose, taip pat Seimo struktūrinių padalinių, kurių narys jis yra, darbe.“
(Lietuvos Respublikos Konstitucinio
Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarimo konstatuojamosios dalies II skyriaus 5 ir
10 punktai)
Seimo
statutas nenumato galimybės Seimo
nariui stabdyti savo veiklą Seimo struktūriniame padalinyje. Seimo nario pareiga dalyvauti Seimo posėdžiuose
nustatyta Seimo statuto 10 straipsnio 1 dalyje, o jo pareiga dalyvauti Seimo
komitetų, komisijų ir pakomitečių, kurių narys jis yra, posėdžiuose įtvirtinta
to paties straipsnio 5 dalyje.
Vadovaujantis
Seimo statuto 11 straipsnio 3 dalies nuostata, nedalyvavimo Seimo posėdyje,
taip pat nedalyvavimo Seimo komiteto ar komisijos posėdyje svarbiomis
pateisinamomis priežastimis laikomas Seimo nario laikinasis nedarbingumas,
komandiruotė, atostogos vaikui prižiūrėti ar kitos svarbios aplinkybės, taip
pat nedalyvavimas posėdžiuose Seimo valdybos
pritarimu. Jei Seimo narys nepraneša, kad posėdyje nedalyvaus, arba nenurodo
nedalyvavimo priežasčių, laikoma, kad posėdis praleistas be svarbios
pateisinamos priežasties.
Konstitucinis
teismas 2014 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. KT20-I1/2014 pažymėjo, kad
Konstitucija yra valstybės valdžią ribojanti aukščiausioji teisė, joje yra įtvirtintas
atsakingo valdymo principas
(Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarimas, 2010 m. spalio 27 d.
išvada). Demokratinėje teisinėje valstybėje visos valstybės institucijos ir
visi pareigūnai privalo vadovautis Konstitucija ir teise. Valdžios atsakomybė
visuomenei neatsiejama nuo konstitucinio teisinės valstybės principo; ji
konstituciškai įtvirtinama nustačius, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms,
valdžios galias riboja Konstitucija (Konstitucinio Teismo 2004 m. kovo 31 d.
išvada, 2010 m. gegužės 13 d. nutarimas, 2010 m. spalio 27 d. išvada).
Pagal
Konstitucijos 5 straipsnio 1 dalį valstybės valdžią Lietuvoje vykdo inter alia Seimas. Konstitucinis
Teismas ne kartą yra konstatavęs, kad: konstitucinė Seimo, kaip Tautos atstovybės,
prigimtis lemia ypatingą jo vietą valstybės valdžios institucijų sistemoje, jo
funkcijas bei įgaliojimus, būtinus funkcijoms vykdyti;
Pareigas
eidami, įgyvendindami savo teises, Seimo nariai vadovaujasi Konstitucija,
valstybės interesais, savo sąžine; Seimo narys pagal Konstituciją ne tik įgyja
atitinkamas teises, bet ir privalo vykdyti tam tikras pareigas, kylančias iš
Konstitucijos ir jai neprieštaraujančių įstatymų; Konstitucija suponuoja tokią Seimo nario nuožiūros ir tokią Seimo nario
sąžinės sampratą, kurioje tarp Seimo nario nuožiūros bei Seimo nario sąžinės ir
Konstitucijos reikalavimų, Konstitucijos saugomų ir ginamų vertybių neturi būti
atotrūkio: pagal Konstituciją Seimo nario nuožiūra ir jo sąžinė turi būti
orientuotos į Konstituciją, į Tautos ir Lietuvos valstybės interesus;
Kartu
pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas, 2004 m. liepos 1 d. nutarime ir 2005 m.
vasario 10 d. sprendime aiškindamas Konstitucijoje įtvirtintą Seimo veiklos nepertraukiamumo principą, inter alia konstatavo, kad:
–
pagal Konstituciją Seimo narys yra profesionalus politikas, t. y. toks Tautos
atstovas, kuriam darbas Seime yra jo profesinė veikla; Seimo veiklos nepertraukiamumas suponuoja ir Seimo nario, kaip Tautos
atstovo, veiklos nepertraukiamumą;
–
Seimo nario, kaip Tautos atstovo, konstitucinis
statusas suponuoja Seimo nario konstitucinę priedermę atstovauti Tautai, taigi
ir jo pareigą dalyvauti Seimo posėdžiuose;
–
Seimo nario konstitucinė pareiga dalyvauti
Seimo darbe apima inter alia
jo pareigą dalyvauti ir tų Seimo struktūrinių padalinių, kurių narys jis yra,
darbe, vykdyti kitus Konstitucijoje, įstatymuose ir Seimo statute nustatytus
Seimo nario įgaliojimus; Seimo nario įgaliojimų vykdymas, taigi ir
Konstitucijos 60 straipsnio 3 dalyje nurodytas Seimo nario darbas, yra ir tokia
Seimo nario veikla, kai jis vykdo Seimo, jo komitetų, kitų struktūrinių
padalinių pavedimus, kitas užduotis, įstatymų nustatytais atvejais atstovauja
Seimo narių grupėms ir pan.;
–
galimos tokios situacijos, kai Seimo narys dėl ypač svarbių asmeninių, kitų
pateisinamų priežasčių tam tikrą laiką negali dalyvauti Seimo, Seimo komitetų,
kitų struktūrinių padalinių, kurių narys jis yra, posėdžiuose ir (arba) tam
tikrą laiką negali vykdyti kitų Seimo nario pareigų; toks Seimo narys minėtais
atvejais turi kreiptis į įstatyme (Seimo statute) nurodytą instituciją dėl
leidimo tą laiką nedalyvauti Seimo, Seimo komitetų, kitų struktūrinių padalinių,
kurių narys jis yra, posėdžiuose, tą laiką nevykdyti kitų Seimo nario pareigų;
jeigu Seimo nario nurodytos priežastys yra ypač svarbios, pateisinamos, minėtas
leidimas jam suteikiamas; negavusio tokio leidimo Seimo nario nedalyvavimas
Seimo, Seimo komitetų, kitų struktūrinių padalinių, kurių narys jis yra, posėdžiuose,
kitų Seimo nario pareigų nevykdymas būtų nepateisinamas;
Seimo
nariai, vykdydami savo funkcijas ir įgyvendindami valstybės valdžią, privalo
vadovautis Konstitucija, teise ir joms paklusti, taip pat privalo veikti Tautos ir Lietuvos valstybės, o ne savo asmeniniais ar grupiniais interesais, nesinaudoti savo
statusu savo ar sau artimų asmenų arba kitų asmenų asmeninei naudai gauti.
Seimo
statuto 11 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad Komisija sprendžia, ar
nedalyvavimo Seimo posėdyje priežastys svarbios ir pateisinamos, Seimo komitetų
ir komisijų pirmininkai sprendžia,
ar nedalyvavimo Seimo komiteto ar komisijos posėdyje priežastys svarbios ir
pateisinamos. Ginčus, ar nedalyvavimo komiteto ar komisijos posėdyje priežastys
svarbios ir pateisinamos, sprendžia Etikos ir procedūrų komisija, atsižvelgusi
į atitinkamų komitetų ir komisijų pirmininkų išvadas ir Seimo nario
paaiškinimus.
Komisijos
pirmininkas ir 4 Komisijos nariai nurodė nedalyvavimo Komisijos veikloje priežastį –
Seimo statuto 77 straipsnio 1 dalyje įtvirtintos frakcijų proporcinio
atstovavimo normos pažeidimas.
Lietuvos
Respublikos Konstitucijoje yra įtvirtintas atsakingo
valdymo principas. Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs: „Tai, kad pagal
Konstituciją aukščiausią suverenią galią Tauta vykdo tiesiogiai ar per demokratiškai išrinktus savo atstovus,
kad valdžios galias riboja Konstitucija ir kad valdžios įstaigos tarnauja
žmonėms, suponuoja, kad valstybės pareigūnai, vykdantys funkcijas įgyvendinant
valstybės valdžią, visi asmenys, priimantys visuomenei ir valstybei reikšmingus
sprendimus, turi veikti vadovaudamiesi Konstitucija, teise, Tautos ir Lietuvos
valstybės interesais.
Seimo
statuto 156 straipsnyje yra nurodyta, kad Seimo veikla yra nepertraukiama. Seimo veiklos nepertraukiamumo
principą yra pabrėžęs ir Konstitucinis Teismas.
1994
m. vasario 24 d. nutarime Konstitucinis
Teismas yra konstatavęs, kad Seimas visada privalo užtikrinti, kad
Konstitucijoje nustatyti jo įgaliojimai būtų nepertraukiamai įgyvendinami ir kad
šalyje esant bet kokiai situacijai Tautos atstovybė galėtų konstruktyviai,
efektyviai ir nepertraukiamai įgyvendinti aukščiausią suverenią Tautos galią.
2004
m. liepos 1 d. nutarime Konstitucinis Teismas, nagrinėdamas Seimo veiklos
nepertraukiamumo reikalavimą, pažymėjo: „Konstitucijoje yra nustatyta tokia
valstybės valdžios sąranga, kai kiekviena valstybės valdžios institucija savo
funkcijas vykdo nepertraukiamai.
Pagal Konstituciją negali būti tokių teisinių situacijų, kai kuri nors
valstybės valdžią įgyvendinanti institucija nefunkcionuoja.“
2014
m. kovo 19 d. Seimo kanceliarijos Teisės departamento rašte pažymima, kad
„[...] negalima situacija, kai vieno asmens pareikšta pozicija paralyžiuotų ne
tik bet kurio Seimo struktūrinio padalinio (ne tik EPK), bet ir viso Seimo
darbą, kuris yra nepertraukiamas“.
Komisijai,
kaip nuolat veikiančiam Seimo struktūriniam padaliniui su savo ypatingom ir specifinėm funkcijom, taikytinas veiklos
nepertraukiamumo principas.
Komisijos
pirmininkui sustabdžius savo įgaliojimus Komisijoje, paralyžiuojama ne tik
Komisijos veikla – tai komplikuoja posėdžių rengimą ir sprendimų priėmimą,
Komisijos administravimą, Komisijos pirmininkas taip pat neduoda (negali duoti)
pavedimų Komisijos pirmininko pavaduotojui jį pavaduoti, tiesiogiai veikiamas
ir viso Seimo darbas, gali susidaryti situacija (ir susidarė), kai Seimo
Pirmininkė negali pasirašyti priimtų įstatymų perdavimo, jie nepatenka į Prezidentūrą
ir t.t.
Atkreiptinas
dėmesys į tai, kad ankstesnės Seimo kadencijos Etikos ir procedūrų komisijoje keli
Komisijos nariai (ne Komisijos pirmininkas) pranešė apie nedalyvavimą Komisijos veikloje.
Komisija nusprendė, kad remiantis Seimo statuto 10 straipsnio nuostatomis toks
veiksmas yra neteisėtas (2011 m. kovo 23
d. išvada Nr. 101-I-5).
Taigi,
Seimo statuto 52 straipsnis ir 2012 m. gruodžio
12 d. Komisijos patvirtintos darbo tvarkos taisyklės, vienareikšmiškai
neapibrėžia, kas laikytina išvykimu, o kas – ne , tačiau minėta Seimo statuto
nuostata aiškiai sieja pavadavimą su pirmininko nevykdymu jam pavestų pareigų.
Atsižvelgiant
į Seimo statuto 52 str. 2 dalies tikslą, 156 straipsnio nuostatą,
Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2004 m. liepos 1 d. nutarimą, kuriuo
išaiškintas Seimo veiklos nepertraukiamumo reikalavimas, bendruosius
teisingumo, protingumo ir sąžiningumo principus, bei konstitucinį atsakingo
valdymo reikalavimą, teisėtu pirmininko pavadavimo pagrindu laikytinos ir
kitos, taip pat ir Statuto 11 str. 3 d. tiesiogiai neįvardintos pirmininko
nedalyvavimo komisijos posėdyje priežastys. Tai, kad Seimo narys nevykdo
pareigos dalyvauti komisijos posėdyje, įskaitant nedalyvavimą be svarbių
priežasčių, negali būti pagrindas pažeisti Seimo padalinio veiklos
nepertraukiamumą arba trukdyti vykdyti Seimo padalinio funkcijas. Atitinkamai,
komisijos pirmininkui nevykdant savo pareigų, įskaitant neatvykimą į komisijos
posėdį, turi būti taikoma Seimo statuto 52 str. 2 d.
Be
to, remiantis Seimo statuto 15 straipsnio 3 dalies nuostata, Seimo nariams
pareigūnams ir Seimo opozicijos lyderiui už atliekamą darbą mokamas papildomas atlyginimas,
kurio dydį nustato įstatymas.
Atsižvelgiant
į tai, kad Seimo statute nenumatyta galimybė Seimo nariui pareigūnui stabdyti
savo veiklą Seimo struktūriniame padalinyje, nėra nustatyta ir atsakomybė už
tokį veiksmą (įskaitant ir atlyginimo sumažinimą).
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
1. Seimo Etikos ir procedūrų
komisijos pirmininko ir narių 2013 m. gruodžio 3 d. pareiškimas dėl įgaliojimų
Seimo Etikos ir procedūrų komisijoje sustabdymo nesuderinamas su jų
konstitucine pareiga dalyvauti Seimo Etikos ir procedūrų komisijos, kurių
nariais jie yra, darbe, o toks Seimo narių pareigų nevykdymas pažeidžia Konstitucijos
bei Seimo statuto 10 straipsnio nuostatas.
2. Komiteto ar Komisijos pirmininko
ar nario nevykdymas pareigos dalyvauti Seimo komiteto ar komisijos darbe,
negali būti pagrindas pažeisti jų veiklos nepertraukiamumą arba trukdyti
vykdyti tokio Seimo struktūrinio padalinio funkcijas.
3. Komiteto ar Komisijos
pirmininkui be pateisinamų priežasčių nedalyvaujant Seimo struktūrinio padalinio
darbe, įskaitant bet neapsiribojant, neatvykstant į komisijos ar komiteto
posėdžius, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintais Seimo
veiklos nepertraukiamumo ir atsakingo valdymo reikalavimais, taip pat
bendraisiais teisingumo, protingumo ir sąžiningumo principais, turi būti pilna
apimtimi taikoma Seimo statuto 52 str. 2 d.
4. 2013 m. gruodžio 4 d. Etikos
ir procedūrų komisijos posėdis vyko teisėtai.
5. Siūlyti Seimui:
5.1. Tuo atveju,
kai Seimo komiteto ar komisijos pirmininkas atsisako vykdyti savo pareigas
Seimo struktūriniame padalinyje, kurio pirmininku jis yra, į Seimo artimiausio
posėdžio darbotvarkę turi būti įrašomas klausimas dėl tokio Seimo komiteto ar
komisijos pirmininko atšaukimo ir naujo pirmininko patvirtinimo.
5.2. Nustatyti Seimo
narių atsakomybę už Seimo statute jiems nustatytų pareigų, susijusių su jų darbu Seimo
struktūriniame padalinyje, kurio nariu Seimo narys yra, nevykdymą.
Balsavimo rezultatai: už – 9,
prieš – 3, susilaikė – 0.
Komisijos pirmininkas
Valentinas Stundys