Seimo Etikos ir procedūrų komisija
(toliau – Komisija): Povilas Gylys, Petras Gražulis, Vytautas Juozapaitis, Orinta
Leiputė, Andrius Palionis, Valdas Skarbalius, Valentinas Stundys, Stasys
Šedbaras, Leonard Talmont, Darius Ulickas, Mečislovas Zasčiurinskas, Edvardas
Žakaris, gavusi Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininko Broniaus
Bradausko prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau –
Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, nagrinėjo klausimą
dėl teisės aktų projektų registravimo Seimo posėdžių sekretoriate.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2014 m. kovo 26 d. Seimo Biudžeto ir finansų komiteto
pirmininkas Bronius Bradauskas kreipėsi į Komisiją, prašydamas išaiškinti, ar
Seimo posėdžių sekretoriate registruojant įstatymų projektus ir pasiūlymus dėl
jų yra laikomasi Seimo
valdybos 2007 m. gruodžio 12 d. sprendimu Nr. 1961 patvirtinto Seimo
kanceliarijos reglamento (toliau – Reglamentas) II dalies 24 punkto
reikalavimų. B. Bradauskas taip pat prašė įvertinti, ar
minėtą Reglamento punktą tikslinga suformuluoti taip, kad Seimo nario teikiamas
pasiūlymas, kuris iš esmės yra alternatyvus arba naujas įstatymo projektas, Seimo
posėdžių sekretoriato atsakingo darbuotojo būtų registruojamas kaip įstatymo
projektas.
Minėtame kreipimesi B. Bradauskas pažymėjo: „Įstatymų projektų svarstymo komitete
praktikoje susiduriame su problema, kai norint palengvinti pasiūlymų eigą ir
išvengti kai kurių Seimo statute numatytų procedūrų bei terminų, iš esmės
alternatyvūs Seimo narių įstatymų projektai registruojami kaip pasiūlymai.
[...] Taip išvengiama Lietuvos Respublikos Statuto 135-139, 145 str. bei
kituose straipsniuose numatytų procedūrų.“
Vadovaujantis Lietuvos
Respublikos Konstitucijos (toliau – Konstitucija) 68 straipsniu, įstatymų
leidybos iniciatyvos teisė Seime priklauso Seimo nariams, Respublikos
Prezidentui ir Vyriausybei, taip pat 50 tūkstančių piliečių, turinčių rinkimų
teisę. Piliečiai gali teikti Seimui įstatymo projektą, ir Seimas jį privalo
svarstyti.
Seimo statuto 9
straipsnio 1 dalies 6 punkte įtvirtinta Seimo nario teisė rengti ir teikti
Seimui svarstyti įstatymų bei kitų teisės aktų projektus, taip pat teikti
pasiūlymus dėl įstatymų, kurie turi būti apsvarstyti Seime.
Visi asmenys turi teisę
teikti pasiūlymus dėl teisės aktų projektų, paskelbtų Teisės aktų informacinėje
sistemoje. Seimo statuto 147 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad asmenys,
turintys įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pastabas ir pasiūlymus gali pateikti
likus ne mažiau kaip 2 valandos iki pagrindinio komiteto posėdžio, kuriame
pradedamas svarstyti komiteto išvadų projektas.
Seimo statuto 135
straipsnyje nurodyti teikiamo registruoti projekto reikalavimai. Šiame
straipsnyje nustatyti išsamūs reikalavimai kartu su įstatymo projektu teikiamo
aiškinamojo rašto turiniui, tačiau įstatymo projekto turinio reikalavimai nedetalizuojami.
Įstatymų ir kitų
teisės aktų projektai rengiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros
pagrindų įstatymu ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministro patvirtintomis
Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis.
Teisėkūros pagrindų
įstatymo 13 ir 14 straipsniuose nustatyti teisės akto projekto formai,
struktūrai, turiniui ir kalbai keliami reikalavimai. Pažymėtina, kad reikalavimai
Seimo narių pasiūlymams dėl įstatymų projektų nėra atskirai aptariami, todėl
siūlytina vadovautis bendraisiais reikalavimais.
Seimo statute nėra aptariama,
kokiais atvejais įstatymo projektas laikytinas alternatyviu. Seimo statuto 137
straipsnio 3 dalyje yra pasakyta tiek, kad jeigu yra gauti keli alternatyvūs to
paties įstatymo projektai, Seimo komitete ir svarstymo Seimo posėdyje metu jie
nagrinėjami kartu ir pasirenkamas vienas iš jų. Seimo statuto 150 straipsnio 3 dalyje, kurioje aptariami
pagrindinio komiteto sprendimai, nurodyta, kad jeigu komitetui svarstyti buvo
pateikti keli alternatyvūs projektai, komitetas viename iš artimiausių posėdžių
apsisprendžia, kuriam iš alternatyvių projektų pritarti ir pradėti jo svarstymo
komitete procedūrą.
Seimo valdybos 2008
m. birželio 6 d. sprendimu Nr. 2300 buvo patvirtintas Įstatymų ir kitų teisės
aktų projektų klausymų ir svarstymo Seimo komitetuose, komisijose tvarkos
aprašas (toliau – Aprašas) ir komitetų, komisijų išvadų formos.
Aprašo 6 priede yra
pateikiama rekomendacinio pobūdžio pasiūlymo dėl įstatymo projekto forma. Šioje
formoje nurodoma, kad pasiūlyme turėtų būti įrašytas siūlomas keisti
straipsnis, straipsnio dalis ir dalies punktas. Taip pat turėtų būti išdėstytas
pasiūlymo turinys bei argumentai, pagrindžiantys teikiamą pasiūlymą. Minėtoje formoje
nenurodoma reikalavimų pasiūlymo turiniui, tik reikalaujama rengiant pasiūlymą vadovautis
aukščiau minėtais teisės aktais: Teisėkūros pagrindų įstatymu ir Teisės aktų
projektų rengimo rekomendacijomis.
Remiantis Seimo
statuto 136 straipsnio 1 dalies nuostata, visi Seimui teikiami įstatymų
projektai ir pasiūlymai, projekto lydimieji dokumentai registruojami Seimo
posėdžių sekretoriate.
Seimo kanceliarijos reglamento
(toliau – Reglamentas) 9 punkte nustatyta, kad visi Seimui
teikiami įstatymų projektai, pasiūlymai, aiškinamieji raštai, kiti įstatymų
projektų lydimieji dokumentai Seimo posėdžių sekretoriatui pateikiami
spausdinti popieriuje ir elektronine laikmena ir turi atitikti Seimo statuto ir
kitų teisės aktų nustatytus reikalavimus.
Reglamento 10 punkte įtvirtinta, kad Seimo posėdžių
sekretoriato atsakingas tarnautojas, gavęs įstatymo projekto iniciatoriaus
teikiamą Seimo statuto reikalavimus
atitinkantį įstatymo projekto,
pasiūlymo originalą, jį
antspauduoja specialiu registracijos spaudu
ir įrašo į Seime gautų įstatymų projektų ir pasiūlymų registrą (toliau – Registras),
prieinamą Seimo kompiuterių vidinio tinklo rinkmenų serveryje.
Ši nuostata taikoma kartu su įstatymo projektu teikiamo aiškinamojo rašto
registravimui laikantis vienos jų numeracijos.
Reglamento II dalies 24 punkte nustatyta, kad informaciją apie Seime svarstant
teisės akto projektą gautus dokumentus (naujus įstatymų projektų variantus,
alternatyvius įstatymų projektus, Seimo kanceliarijos Teisės departamento,
Vyriausybės ir Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos, Seimo
komitetų pateiktas išvadas, pasiūlymus ir kt.) Seimo posėdžių sekretoriato
atsakingas tarnautojas įrašo į registrą, o gautų dokumentų tekstus iš karto
įkelia į Teisės aktų informacinę sistemą (TAIS).
Iš minėtų Reglamento
nuostatų darytina išvada, kad įstatymo projekto ar pasiūlymo rengėjas privalo
užtikrinti, jog projektas būtų parengtas laikantis ne tik Seimo statute, bet ir
kituose teisės aktuose (Teisėkūros pagrindų įstatyme ir Teisės aktų projektų
rengimo rekomendacijose) nustatytų reikalavimų.
Atitinkamai Seimo posėdžių sekretoriato
atsakingas tarnautojas, gavęs Seimo statuto reikalavimų neatitinkantį projektą ar pasiūlymą, turėtų atsisakyti jį
registruoti ir nurodyti tokio atsisakymo priežastis. Pagal šiuo metu susiformavusią
praktiką Seimo posėdžių sekretoriato atsakingas tarnautojas registruoja
įstatymo projektą kaip alternatyvų jau įregistruotam įstatymo projektui, jeigu taip nurodo įstatymo
projekto rengėjas ir iniciatorius.
Seimo kanceliarijos struktūrinių padalinių valstybės
tarnautojai vykdo Seimo kanclerio įsakymais patvirtintuose pareigybių aprašymuose
jiems priskirtas funkcijas.
Pagal atitinkamus pareigybių aprašymus Seimo
posėdžių sekretoriato atsakingi tarnautojai konsultuoja Seimo narius, Vyriausybės bei
Prezidentūros atstovus, Seimo komitetų patarėjus, kitus Seimo kanceliarijos
darbuotojus ir visuomenės atstovų įstatymų ir kitų teisės aktų projektų,
komitetų išvadų bei kitos lydinčios medžiagos rengimo, registravimo, svarstymo
bei parlamentinės kontrolės vykdymo klausimais.
Komitetų biurų patarėjų pareigybių
aprašymuose jiems priskirta funkcija rengti
įstatymų ir kitų teisės aktų projektus, teikti pasiūlymus, pastabas bei išvadas
Komiteto nariams, rengiantiems ar analizuojantiems projektus, su Komiteto
veikla susijusiais klausimais, dalyvauti atliekant įstatymų ir kitų teisės aktų
projektų ekspertizę.
Komisijų biuro
patarėjų pareigybių aprašymuose numatyta, kad patarėjai
padeda rengti
įstatymų ir kitų teisės aktų projektus, padeda išvadų rengėjams parengti išvadų
projektus ir pasiūlymus dėl įstatymų, kitų teisės aktų projektų ar kitų
klausimų, perduotų svarstyti Komisijai.
Apibendrinant
aukščiau išdėstytas nuostatas, pažymėtina, kad Seimo statute ir kituose teisės
aktuose nėra nustatyta reikalavimų Seimo nario teikiamo pasiūlymo dėl įstatymo
projekto apimčiai ir turiniui. Kaip minėta, Seimo valdybos sprendimu yra
patvirtinta rekomendacinė Seimo nario pasiūlymo forma bei nurodyta rengiant ir
teikiant registruoti pasiūlymus dėl įstatymų projektų vadovautis Teisėkūros
pagrindų įstatyme įtvirtintais reikalavimais ir Teisės aktų projektų rengimo
rekomendacijomis.
Kiekvienu konkrečiu
atveju sprendžiant klausimą dėl teikiamo registruoti projekto rūšies ir formos
siūlytina vadovautis protingumo kriterijais. Jeigu Seimo nario parengtas
projektas iš esmės yra tos pačios apimties kaip Teisės aktų informacinėje
sistemoje jau esantis įstatymo projektas, t. y. juo siūloma keisti, pildyti ar pripažinti
netekusiomis galios tas pačias įstatymo ar jo straipsnių sudedamąsias dalis, projektas
turėtų būti teikiamas registruoti kaip alternatyvus įstatymo projektas. Jeigu
Seimo nario parengtas projektas yra siauresnės apimties nei Teisės aktų
informacinėje sistemoje esantis įstatymo projektas, jis turėtų būti teikiamas registruoti
kaip Seimo nario pasiūlymas.
Atsižvelgiant į tai,
kad Seimo kanceliarijos struktūrinių padalinių tarnautojų pareigybių aprašymuose
yra nustatytos jiems privalomos vykdyti funkcijos, manytina, kad netikslinga
keisti ar pildyti Reglamento II dalies 24 punkto nuostatą.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Rekomenduoti Seimo
nariams, rengiantiems įstatymų, kitų teisės aktų projektus ir pasiūlymus:
1.
vadovautis
Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimais, Teisės aktų projektų rengimo
rekomendacijomis ir Seimo valdybos 2008 m. birželio 6 d. sprendimu Nr. 2300
patvirtinta rekomendacine pasiūlymo forma.
2.
konsultuotis
su Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriato, komitetų biurų ir Komisijų
biuro atsakingais tarnautojais.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos
pirmininkas
Valentinas Stundys