Projekto tikslai ir uždaviniai:
Nustatyti tinkamus ir aiškius
reikalavimus, skirtus gaminių ir (ar) pakuočių atliekų eksportuotojų ir
surinkėjų įrašymui į Gaminių ir (ar) pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančius
dokumentus turinčių teisę išrašyti atliekų tvarkytojų sąrašą (toliau - Atliekų
tvarkytojų sąrašas).
Atliekų tvarkymo
įstatymo 2, 12, 30, 34, 343 straipsnių, aštuntojo1
skirsnio pakeitimo ir papildymo, įstatymo papildymo aštuntuoju2,
aštuntuoju3, aštuntuoju4, aštuntuoju5,
aštuntuoju6, aštuntuoju7, aštuntuoju8,
aštuntuoju9, aštuntuoju10 skirsniais ir 16 straipsnio
pripažinimo netekusiu galios įstatymu (toliau – Įstatymas) papildytame 3425 straipsnyje nustatyti
detalūs reikalavimai atliekų tvarkytojams, kurie išrašo gaminių ir (ar)
pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančius dokumentus (toliau – Dokumentai).
Atitinkantys šiuos reikalavimus atliekų tvarkytojai, jiems pageidaujant, teisės
aktų nustatyta tvarka įtraukiami į Dokumentus išduodančių Atliekų tvarkytojų
sąrašą, ir tokiu būdu jiems suteikiama teisė išrašyti Dokumentus. Įstatyme
nustatytas reikalavimas gaminių ir (ar) pakuočių atliekų eksportuotojams ir
surinkėjams turėti atitinkamos veiklos leidimą yra perteklinis, sukeliantis
nepagrįstą administracinę naštą verslui. Vertinant reikalavimų, teisės aktuose
nustatytų gaminių ir (ar) pakuočių atliekų eksportuotojams ir atliekų
surinkėjams kiekį ir svarbą, akivaizdu, jog jų yra pakankamai ir jie yra
detalūs.
Pažymėtina, kad pagal 2008 m. lapkričio 19 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyvos Nr. 2008/98/EB dėl atliekų ir panaikinančios
kai kurias direktyvas, reikalavimus turėti leidimą privaloma tik atliekas
apdorojančioms įmonėms, t.y. vykdančioms atliekų naudojimą ir (ar) šalinimą.
Europos Sąjungos teisės aktai atliekų surinkėjams nenumato reikalavimų turėti
minėtus leidimus. Gaminių ir (ar) pakuočių atliekų eksportuotojai gaminių ir
(ar) pakuočių išvežimo veikla gali užsiimti tik atitikdami 2006 m. birželio 14
d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų
vežimo nustatytus reikalavimus, kurie susiję su atliekų vežimo procedūrų ir
kontrolės režimo, priklausančio nuo vietos ir vežimo maršruto, vežamų atliekų
tipo ir jų tvarkymo būdo paskirties vietoje nustatymu.
Įvertinus situaciją, Atliekų tvarkymo įstatymo 2, 12, 30, 34, 343 straipsnių,
aštuntojo1 skirsnio pakeitimo ir papildymo, įstatymo papildymo
aštuntuoju2, aštuntuoju3, aštuntuoju4,
aštuntuoju5, aštuntuoju6, aštuntuoju7,
aštuntuoju8, aštuntuoju9, aštuntuoju10
skirsniais ir 16 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo 16 straipsnio
pakeitimo įstatymo projekte (toliau - Įstatymo projektas), siūloma
išbraukti Įstatymo aštuntojo10 skirsnio 3425 straipsnio 3 dalies 1 punkte esantį gaminių ir (ar) pakuočių atliekų
eksportuotojams skirtą reikalavimą turėti pagal nustatytą tvarką išduotą
leidimą vykdyti gaminių ir (ar) pakuočių atliekų išvežimo veiklą, taip pat
išbraukti minėto įstatymo 4 dalies 1 punkte esantį gaminių ir (ar) pakuočių
atliekų surinkėjams skirtą reikalavimą
turėti pagal nustatytą tvarką išduotą leidimą vykdyti gaminių ir (ar)
pakuočių atliekų surinkimo veiklą.
Nuostata, kad atliekų tvarkytojas, kuris
išrašė Dokumentą (-us) nesilaikydamas teisės aktų
reikalavimų, gali būti įspėtas apie galimą išbraukimą iš Atliekų tvarkytojų
sąrašo arba išbrauktas iš Atliekų tvarkytojų sąrašo, yra labai svarbi ir
būtina, bet ji buvo reglamentuota poįstatyminiuose teisės aktuose. Ne kartą
Konstitucinis Teismas ir Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas yra
konstatavęs, kad sankcijos, t.y. išbraukimas atliekų tvarkytojo iš Atliekų
tvarkytojų sąrašo, riboja teisę išrašyti Dokumentą, kas taip pat suponuoja ir
bendrųjų viešosios teisės principų nesilaikymą. Taip pat atkreiptas dėmesys,
kad viešojo administravimo subjekto veikla turi remtis įstatymu ir atitikti jo
reikalavimus, o atlikdamas administracinius veiksmus, susijusius su teisėmis ir
laisvėmis, šis subjektas negali peržengti jam įstatymų suteiktos kompetencijos
ribų.
Atsižvelgiant į tai, teikiamas Įstatymo
projektas papildo Atliekų tvarkymo įstatymo 3425 straipsnį nuostata,
kad paaiškėjus, jog gaminių ir (ar) pakuočių atliekų naudotojas (perdirbėjas),
gaminių ir (ar) pakuočių atliekų eksportuotojas, gaminių ir (ar) pakuočių
atliekų surinkėjas išrašė gaminių ir (ar) pakuočių atliekų sutvarkymą
įrodančius dokumentus pažeisdamas Aplinkos ministerijos nustatytą tvarką, jis
yra išbraukiamas iš Atliekų tvarkytojų sąrašo.
Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo 16
straipsnis įsigaliojo 2013 m. sausio 1 d. Įstatymo projekto 16 straipsnis
teikiamas išdėstant nauja redakcija.
Įstatymo
projekto rengėjas – Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerija
Pasiūlymų ir pastabų laukiame iki 2013-02-28
Pasiūlymus ir pastabas siųskite adresu:
Aplinkos apsaugos komitetas
Lietuvos Respublikos Seimas
Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
El. paštas [email protected]
Faksas (8 5) 239 6379
Seimo posėdžių sekretoriatas
Lietuvos Respublikos Seimas
Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
El. paštas [email protected]
Faksas (8 5) 239 6279