2014 m. gegužės 7 d. posėdyje Seimo
Etikos ir procedūrų komisija nagrinėjo klausimą, ar Komisija turi teisę teikti siūlymą Seimui
pradėti apkaltos procesą Seimo nariui už nedalyvavimą Seimo, komitetų ir
komisijų posėdžiuose pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 78 straipsnio 3
dalies nuostatą.
Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos
seniūnas E. Masiulis 2013 m spalio 15 d. raštu kreipėsi į Komisiją, frakcijos
vardu siūlydamas Komisijai pradėti apkaltos procesą Seimo narei Neringai
Venckienei. Šis siūlymas buvo grindžiamas tuo, kad Seimo narė N. Venckienė, nuo
2013 m. balandžio mėnesio nedalyvaudama Seimo plenariniuose posėdžiuose ir kitų
Seimo struktūrinių padalinių, kurių narė ji yra, posėdžiuose, galimai
šiurkščiai pažeidė Lietuvos Respublikos Konstituciją ir (ar) sulaužė priesaiką.
Seimo statuto 227 straipsnyje
apkaltos procesas apibrėžiamas kaip parlamentinė procedūra, kurią Seimas taiko
Konstitucijos 74 straipsnyje nurodytiems asmenims dėl Konstitucijai
prieštaraujančių jų veiksmų, padarytų einant pareigas, siekdamas išspręsti
tokių asmenų konstitucinės atsakomybės klausimą. Apkaltos procesas galimas tik
esant Konstitucijos 74 straipsnyje (ir Seimo statuto 228 straipsnio 2 dalyje)
nurodytiems pagrindams: šiurkščiam Konstitucijos pažeidimui, priesaikos
sulaužymui arba paaiškėjus, kad padarytas nusikaltimas.
Seimo statuto 78 straipsnyje yra apibrėžtos
Komisijos veiklos kryptys.
Šio straipsnio 1 dalies 7 punkte
nustatyta, kad Komisija analizuoja Seimo narių nedalyvavimo Seimo, Seimo
komitetų ir komisijų posėdžiuose priežastis, skelbia Seimo interneto
tinklalapyje informaciją apie be pateisinamų priežasčių Seimo narių praleistus
posėdžius bei pavedimų nevykdymą.
Seimo statuto 11 straipsnyje
reglamentuojamas Seimo narių dalyvavimas posėdžiuose ir užsienio
komandiruotėse. Minėto straipsnio 5 dalyje Komisijai suteikti įgaliojimai
spręsti, ar nedalyvavimo Seimo posėdyje priežastys svarbios ir pateisinamos,
ir, atsižvelgus į atitinkamų komitetų ir komisijų pirmininkų išvadas ir Seimo
nario paaiškinimus, spręsti ginčus, ar nedalyvavimo komiteto ar komisijos
posėdyje priežastys svarbios ir pateisinamos. To paties straipsnio 6 dalyje
nustatyta, kad Komisijos pirmininkas iki kiekvieno mėnesio 20 dienos
apibendrintus praėjusio mėnesio duomenis apie Seimo narių nedalyvavimą Seimo,
Seimo komitetų ir komisijų posėdžiuose praneša Seimo valdybai ir skelbia Seimo
tinklalapyje.
Seimo statuto 151 straipsnio 1
dalyje nustatyta, kad Seimo nariui, be svarbios pateisinamos priežasties
nedalyvavusiam daugiau kaip pusėje Seimo posėdžių, kuriuose iš anksto buvo
numatytas ir numatytu laiku įvyko balsavimas dėl teisės aktų priėmimo, to
mėnesio atlyginimas mažinamas vienu trečdaliu. Remiantis Komisijos išvadomis,
atlyginimas sumažinamas Seimo valdybos sprendimu.
Pažymėtina, kad Seimo statute
Komisijai nėra suteikti įgaliojimai pradėti Seimo nario veiklos tyrimą dėl jo
nedalyvavimo Seimo posėdžiuose ar Seimo struktūrinių padalinių, kurių narys jis
yra, posėdžiuose.
Seimo statuto 78 straipsnio 1
dalies 13 punkte nustatyta viena iš Komisijos veiklos krypčių – nuolat
kontroliuoti, ar Seimo nariai nepažeidžia Konstitucijos 60 straipsnio 1 ir 3
dalyse, Seimo statuto 6 straipsnio 1 dalyje ir 15 straipsnio 4 dalyje nustatytų
reikalavimų, ir Seimo pavedimu tirti Seimo narių veiklą. To paties straipsnio 1
dalies 14 punkte nustatyta, kad Komisija pradeda tyrimą dėl galimo Seimo nario
padaryto Konstitucijos 60 straipsnio 1 ir 3 dalyse, Seimo statuto 6 straipsnio
1 dalyje ir 15 straipsnio 4 dalyje nustatytų reikalavimų pažeidimo.
Taigi yra nurodomi konkretūs
Konstitucijos ir Seimo statuto straipsniai, kurių reikalavimų galimas
pažeidimas yra pagrindas pradėti Seimo nario veiklos tyrimą.
Konstitucijos 60 straipsnio 1
dalyje nustatyta, kad Seimo nario pareigos, išskyrus jo pareigas Seime,
nesuderinamos su jokiomis kitomis pareigomis valstybinėse įstaigose ir
organizacijose, taip pat su darbu verslo, komercijos bei kitose privačiose
įstaigose ar įmonėse. Savo įgaliojimų laikui Seimo narys atleidžiamas nuo
pareigos atlikti krašto apsaugos tarnybą. Analogiška nuostata yra įtvirtinta
Seimo statuto 6 straipsnio 1 dalyje.
Konstitucijos 60 straipsnio 3
dalyje nustatyta, kad Seimo nario darbas, taip pat išlaidos, susijusios su jo
parlamentine veikla, atlyginamos iš valstybės biudžeto. Seimo narys negali
gauti jokio kito atlyginimo, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą.
Seimo statuto 15 straipsnio 4
dalies nuostata numato, kad Seimo narys negali gauti jokio kito atlyginimo,
išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą. Seimo nario atlyginimu už kūrybinę
veiklą laikomas autorinis honoraras už meno kūrinius bei jų atlikimą, už
publikacijas bei knygas, už medžiagą radijo ir televizijos laidoms, jeigu Seimo
narys nėra susijęs su įstaiga, įmone ar organizacija, atlyginančia už kūrybinę
veiklą, darbo, tarnybos ar panašiais santykiais, dėl kurių gali kilti viešųjų
ir privačių interesų konfliktas.
Seimo statuto 78 straipsnio 2, 3
ir 4 dalyse nuosekliai reglamentuojama, kokių veiksmų Komisija privalo imtis,
jeigu tyrimo metu jai kyla įtarimų dėl aukščiau minėtų Konstitucijos ir Seimo
statuto nuostatų galimo pažeidimo. Minėto straipsnio 2, 3 ir 4 dalyse
konkretizuojamos Komisijos elgesio taisyklės, atsižvelgiant į Seimo nario
galimai padarytos veikos sunkumo laipsnį. Seimo statuto 78 straipsnio 2 dalyje
kalbama apie Konstitucijos pažeidimą, 3 dalyje kalbama apie šiurkštų
Konstitucijos pažeidimą ir (ar) priesaikos sulaužymą, o 4 dalyje – apie
padarytą nusikaltimą.
Seimo statuto 78 straipsnio 3
dalyje nustatyta, kad jeigu tiriant Seimo nario veiklą kyla įtarimų, kad Seimo
narys galimai šiurkščiai pažeidė Konstituciją ir (ar) sulaužė priesaiką,
Komisija ne mažesne kaip 4/5 visų komisijos narių balsų dauguma siūlo Seimui
pradėti Seimo nariui apkaltos procesą. Taigi sistemiškai
aiškinant aukščiau išdėstytas nuostatas darytina išvada, kad apkaltos procesas
Seimo nariui Komisijos iniciatyva gali būti pradėtas tik dėl Konstitucijos 60
straipsnio 1 ir 3 dalyse, Seimo statuto 6 straipsnio 1 dalyje ir 15 straipsnio
4 dalyje nustatytų reikalavimų pažeidimo.
Etikos ir procedūrų komisija,
vadovaudamasi Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostata,
nusprendė:
Etikos ir procedūrų komisija
neturi teisės teikti siūlymą Seimui pradėti apkaltos procesą Seimo nariui dėl
jo nedalyvavimo Seimo posėdžiuose ar Seimo struktūrinių padalinių, kurių narys
jis yra, posėdžiuose.