Narkomanijos
ir alkoholizmo prevencijos komisijos informacija apie Seimo IV (pavasario)
sesijos rezultatus
1. Kokie svarbiausi teisės aktai buvo
priimti Seimo pavasario sesijoje? Kuo jie svarbūs, kokių tikslų siekta ir
kokias problemas jie išsprendė ar išspręs ateityje?
Iš
Narkomanijos ir alkoholizmo prevencijos komisijos siūlytų 10 įstatymo projektų
Seimo IV (pavasario) sesijos metu buvo priimtos Komisijos inicijuotos Saugaus
eismo automobilių keliais įstatymo pataisos, pagal kurias, atsižvelgiant į 2001 m. sausio 17 d.
Europos Komisijos rekomendacijos 2001/115/EB nuostatas ir Europos Sąjungos
valstybių (Austrijos, Vokietijos, Italijos, Liuksemburgo, Slovėnijos) patirtį,
pakeista neblaivumo sąvoka pradedantiesiems vairuotojams, taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų
keturračių, transporto priemonių, kurių
didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3,5 t arba kurios turi daugiau kaip
9 sėdimas vietas, arba kurios
veža pavojinguosius krovinius, vairuotojams, kurie nuo 2015-01-01 bus
laikomi neblaiviais, kai etilo alkoholio
koncentracija jų iškvėptame ore, kraujyje, šlapime,
seilėse ar kituose organizmo skysčiuose bus didesnė kaip 0 promilių. Tikimasi, kad priėmus šias pataisas sumažės kelių eismo
įvykių, kuriuos sukelia neblaivūs vairuotojai, skaičius ir juose nukentėjusių
asmenų skaičius.
(Minėtos pataisos priimtos 2014-06-26)
2. Kokie svarbūs teisės aktų projektai
nebuvo priimti Seimo pavasario sesijoje? Kokios jų nepriėmimo priežastys ir jų
priėmimo perspektyvos?
Seimo
pavasario sesijos metu nebuvo priimti šie svarbūs teisės aktų projektai:
2.1. Sveikatos sistemos
įstatymo ir jį lydinčio Akcizų įstatymo
pataisų projektai, kurių tikslas – įsteigti Valstybinį sveikatos stiprinimo
fondą, kuris kauptų lėšas ir naudotų jas sveikatingumo sritims (tabako, alkoholio vartojimo sumažinimui,
narkotinių ir psichotropinių medžiagų vartojimo ir azartinių lošimų
prevencijai, sveikai mitybai, fizinio aktyvumo didinimui, vaikų sveikatos
saugai ir stiprinimui) remti, reglamentuoti
šio fondo lėšų šaltinius ir veiklą, padidinti alkoholio akcizų tarifus ir tokiu
būdu sukaupti lėšas minėtam fondui.
2.2.
Švietimo įstatymo 43 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-2990,
kurio tikslas - mokinių saugumo
užtikrinimui ir sveikatos rizikos veiksnių prevencijai mokyklos teritorija kartu su statiniais ir įrenginiais apsaugoma
įvairiomis kompleksinėmis priemonėmis (tvora, vaizdo kameromis, elektroninių
ryšių priemonėmis ir kt.).
2.3. Alkoholio kontrolės įstatymo 18 ir 22
straipsnių pakeitimo įstatymo projektas ir jį lydintis Administracinių teisės
pažeidimų kodekso papildymo 180(1) straipsniu įstatymo projektas, kurių tikslas
- drausti parduoti, vartoti ar
turėti alkoholinius gėrimus asmenims, jaunesniems kaip 20 metų, ir
numatyti administracinę atsakomybę asmenims už tokio pobūdžio pažeidimus.
2.4.
Alkoholio kontrolės įstatymo 34 straipsnio pakeitimo ir Tabako kontrolės
įstatymo 26 straipsnio pakeitimo pataisos, kurių tikslas – sugriežtinti
atsakomybę už tabako ir alkoholio pardavimą nepilnamečiams bei užtikrinti
nepilnamečių teisėtus interesus, panaikinant juridinių asmenų ir jų filialų
licencijos verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais ir/ar tabako
gaminiais toje prekybos vietoje, kurioje nustatyti pažeidimai, galiojimą iš
karto (nelaukiant pakartotinio pažeidimo, kaip buvo anksčiau).
Šiems
įstatymų projektams pritarta po svarstymo pagrindiniame ir papildomuose
komitetuose (komisijose) ir jie toliau bus svarstomi ir priimami Seimo statuto
nustatyta tvarka.
Likusieji
nepriimti Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos sveikatos 2014-2023 metų programos
patvirtinimo“ projektas, Alkoholio kontrolės ir Tabako kontrolės įstatymo
projektai, kurie numato draudimą rūkyti bendrose gyvenamosiose, kitose bendro naudojimo patalpose, daugiabučių
namų balkonuose, terasose, galerijose, pro daugiabučių namų langus ir lauke
arčiau nei 10 metrų nuo daugiabučių namų bei vaikų žaidimo aikštelių, jei
nerūkantieji gali būti priversti kvėpuoti tabako dūmais užterštu oru; suteikia
teisę Savivaldybių taryboms,
kurios atsižvelgdamos į prekybos alkoholiniais gėrimais vietą, gyventojų,
bendrijų, bendruomenių ar jų atstovų, visuomeninių organizacijų ar kitų
institucijų raštu pareikštą nuomonę, policijos komisariatų pasiūlymus, turi
teisę riboti laiką, kuriuo leidžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais, ir nustatyti atstumą iki laisvės atėmimo,
karinių ir sukarintos tarnybos, policijos ir kitų statutinių, sveikatos
priežiūros, ugdymo įstaigų ir maldos namų, nuo kurio leidžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais, neišduoti licencijos
verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais; laisvės atėmimo, karinėse ir
sukarintos tarnybos, policijos ir kitose statutinėse, sveikatos priežiūros, ugdymo įstaigose ir jų teritorijose , taip pat prie šių įstaigų
ir maldos namų (ne mažesniu kaip 50 metrų atstumu nuo
įėjimo į šias įstaigas bei maldos
namus iki įėjimo į mažmeninės prekybos ar viešojo
maitinimo vietas, kurį nustato savivaldybės
taryba, suderinusi atitinkamai su šių įstaigų vadovais ir religinėmis bendruomenėmis ir kt.
Kokius svarbius sprendimus Seimo
komisija priėmė parlamentinės kontrolės klausimais?
Komisija
nagrinėjo: dėl Priklausomybės ligų
centrų padėties po įvykdytos reformos; dėl
narkotinių ir psichotropinių medžiagų, narkotinių ir psichotropinių medžiagų
pirmtakų (prekursorių), tabako ir alkoholio kontrolės
koncepcijos įgyvendinimo; dėl Nacionalinės narkotikų kontrolės ir narkomanijos
prevencijos 2010-2016 metų programos įgyvendinimo; dėl Nacionalinės narkotikų
kontrolės ir narkomanijos prevencijos 2010-2016 metų programos 2011-2014 metų tarpinstitucinio veiklos plano įgyvendinimo; dėl
prekybos elektroninių ryšių tinklais, alkoholiniais gėrimais ir tabako gaminių
pakaitalais (elektroninėmis cigaretėmis, skysčiais ir pan.) kontrolės priemonių
įgyvendinimo; dėl mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais ir tabako gaminiais
vietų tinklo tankumo ribojimo ir kt.
Komisija
priėmė sprendimus: dėl išvadų Lietuvos
Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Sveikatos 2014-2023 metų
programos patvirtinimo“ projektui Nr. XIIP-1280; dėl išvadų
Lietuvos Respublikos Tabako
kontrolės įstatymo Nr. I-1143 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr.
XIIP-1292(2); dėl išvadų Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės
įstatymo 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XIIP-944; dėl išvadų Lietuvos Respublikos tabako
kontrolės įstatymo 26 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-945.
Parengė
L.Kuodienė 2396848