Įstatymų projektų rengimą paskatino
Buhalterinės apskaitos įstatymo pakeitimo projektas Nr. XIIP-1800 ir Nr.
XIIP-1801, kuriais siūloma panaikinti nuo 2016 m. sausio 1 d. numatytus
vyriausiojo buhalterio kvalifikacinius reikalavimus: laikytis
buhalterių profesionalų etikos kodekso ir būti išlaikius profesinius
buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės ir mokesčių egzaminus.
Įstatymų projektų tikslas –
nustatyti priemonių rinkinį, padėsiantį vertinti ūkio subjektų rengiamų ir
teikiamų finansinių ataskaitų kokybę ir sudaryti sąlygas ją gerinti.
Apibendrinus profesinių
organizacijų, verslo, akademinės visuomenės nuomonę, kitų valstybių narių
patirtį buvo padaryta išvada, kad vienkartinis buhalterių egzaminavimas
neprisidėtų prie geresnės finansinių ataskaitų kokybės, o tik padidintų
administracinę naštą. Siekti aukštesnės finansinių ataskaitų kokybės būtų
galima tokiomis priemonėmis:
1) nustačius, kad biudžetinė
įstaiga Audito ir apskaitos tarnyba (toliau – Tarnyba) atsirinktų ir atliktų
Juridinių asmenų registrui pateiktų finansinių ataskaitų kokybės valstybines
peržiūras, t. y. įvertintų kiek jos parengtos laikantis teisės aktų
reikalavimų. Nustačius tam tikrų finansinių ataskaitų parengimo trūkumų,
Tarnyba galėtų duoti privalomus vykdyti nurodymus ištaisyti nustatytus
trūkumus, savo interneto puslapyje skelbtų finansinių ataskaitų tinkamo rengimo
rekomendacijas. Tarnybai identifikavus reikšmingus finansinių ataskaitų kokybės
trūkumus, ji turėtų teisę surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus.
Dėl atliekant valstybines finansinių ataskaitų peržiūras galimybės
Tarnybai gauti Juridinių asmenų registro duomenis neatlygintinai siūloma
atitinkamai keisti Civilinio kodekso 2.72 straipsnį.
2) įteisinus buhalterio
profesionalo vardą kaip siūloma patobulintame Buhalterinės apskaitos įstatymo
Nr. IX-574 2 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 101 straipsniu
įstatymo projekte Nr. XIIP-1801 (2). Buhalteris profesionalas būtų apibrėžiamas
kaip asmuo, priklausantis buhalterius ir (arba) auditorius vienijančiai
profesinei organizacijai, kuri yra Tarptautinės buhalterių federacijos narė.
Įteisinus buhalterio profesionalo vardą būtų nustatytas buhalterių profesijos
„aukščiausias lygis“, kurio galėtų siekti buhalteriai, o įmonių vadovai galėtų
lengviau orientuotis ieškodami aukščiausio lygio profesionalų buhalterinės
apskaitos funkcijoms atlikti.
3) numatant reikalavimą, kad
būtų atlikta finansinių ataskaitų peržiūra tų įmonių ataskaitoms, kurios
dalyvauja viešuosiuose pirkimuose (išskyrus mažos vertės viešuosius pirkimus).
Šis reikalavimas negaliotų įmonėms, kurių finansinės ataskaitos būtų
audituotos. Finansinių ataskaitų peržiūra yra auditoriaus atliekamas
nepriklausomas įmonės finansinių ataskaitų patikrinimas. Ši priemonė užtikrins,
kad įmonių, pretenduojančių į viešąsias lėšas, ataskaitos būtų patikimos, o
jose pateikta informacija teisinga.
4) bei papildant
Administracinių teisės pažeidimų kodeksą nuostatomis, kad dėl neteisingų
finansinių ataskaitų pateikimo arba finansinių ataskaitų nepateikimo JAR
administracinių teisės pažeidimų protokolas galėtų būti surašomas
administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant, kad už
Vyriausybės įgaliotos atlikti valstybines finansinių ataskaitų peržiūras
įstaigos nurodymo pateikti informaciją arba ištaisyti nurodytus trūkumus
nevykdymą įmonei gali būti skiriama bauda nuo 30 iki 600 eurų.
Pasiūlymų ir
pastabų laukiame iki 2015-11-27.
Pasiūlymus ir
pastabas siųskite adresu:
Audito komitetas
Lietuvos
Respublikos Seimas
Gedimino pr. 53,
LT-01109 Vilnius
El. paštas:
[email protected]
Faksas (8 5) 239
6312
Seimo posėdžių
sekretoriatas
Lietuvos
Respublikos Seimas
Gedimino pr. 53,
LT-01109 Vilnius
El. paštas
[email protected]