PATVIRTINTA
Aplinkos apsaugos komiteto
2015 m. rugsėjo 16 d.
Protokoliniu nutarimu
(protokolas Nr. 107-P-18, priedas 4)
TURINYS
1. Bendroji informacija 3
2. Komiteto
sudėtis
4
3. Aktualiausi
darbai
4-10
3.3. Posėdžiai ir klausymai
10
3.4. Parlamentinė kontrolė
10-12
3.5. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
12
3.6. Komiteto renginiai
12-13
3.7. Tarptautiniai ryšiai 13-14
1. BENDROJI INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų
projektų svarstymas
|
1.1.0
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš jų kaip
pagrindiniam komitetui
kaip
papildomam komitetui
|
27
21
6
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių pasiūlymų
priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę Teisėkūros ir darbo
programą ir Seimo Europos reikalų
komiteto pavedimu pateiktos išvados
|
7
|
1.3.
|
Komiteto iniciatyva pateiktos išvados (ES)
|
-
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės
teisės aktų projektų rengimui
|
1
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
|
17
|
2.2.
|
Klausymai
|
1
|
3. Parlamentinė kontrolė
|
3.1.
|
Svarstyta parlamentinės kontrolės klausimų
|
15
|
4. Pareiškimų ir raštų
nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
294
|
4.2.
|
Parengta atsakymų ir raštų
|
171
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų
|
4
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
1
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta vizitų
|
|
6.2.
|
Priimta delegacijų
|
|
2. Komiteto
sudėtis
2015 m. VI eilinėje (pavasario)
sesijoje Aplinkos apsaugos komitetas (toliau – Komitetas) dirbo tokios
sudėties: Komiteto pirmininkas – Algimantas Salamakinas, Komiteto
pirmininko pavaduotojas – Paulius Saudargas, Komiteto nariai Linas Balsys, Viktorija
Čmilytė-Nielsen (nuo 2015-04-29), Arūnas Dudėnas, Vidas
Mikalauskas (nuo 2015-07-02), Gintautas Mikolaitis, Raimundas Paliukas (iki
2015-06-02), Ručys Rimas Antanas, Aurelija Stancikienė, Darius Ulickas.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komiteto
biuras dirbo tokios sudėties: biuro vedėja Birutė Pūtienė,
patarėja Jolita Jakučionytė, patarėja Rasa Liucija Matusevičiūtė,
patarėjas Romualdas Varslauskas ir padėjėja Vida Katinaitė.
3.
AKTUALIAUSI DARBAI
3.1. Seimo priimti įstatymai,
kuriuos svarstė Aplinkos apsaugos komitetas
1. 2015
m. kovo 26 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 302 straipsnio
pakeitimo įstatymą, kuris nustatyto rinkliavos ar kitos įmokos už
komunalinių atliekų surinkimą iš atliekų turėtojų ir atliekų tvarkymą dydžio
nustatymo metodikos įgyvendinimo terminą, nes Vyriausybės nutarimu Metodikos
įgyvendinimo termino negalima nustatyti, kadangi savivaldybėms įgyvendinant savarankiškąsias funkcijas, savivaldybių veiklą saisto
įstatymų nustatyti reikalavimai ir tvarka. Todėl Metodikos įgyvendinimo
terminas gali būti nustatytas Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymu.
2. 2015 m. balandžio 16 d. Seimas nutarimu
patvirtino Nacionalinę aplinkos apsaugos
strategiją. Iki tol galiojo Valstybinė aplinkos apsaugos strategija, kuri buvo
patvirtinta 1996 metais ir galiojo aštuoniolika metų. Per šį laikotarpį
pasikeitė Lietuvos geopolitinė padėtis, ekonominė ir demografinė situacija,
pakito aplinkos kokybė, atsirado nauji veiksniai, darantys įtaką aplinkai ir
gamtos ištekliams, todėl ši strategija tapo ne aktuali ir neatitiko nei esamos
situacijos, nei numatomų ateities iššūkių. Naujoje Nacionalinėje aplinkos apsaugos
strategijoje suformuluotos keturios prioritetinės aplinkos apsaugos sritys:
1) darnus gamtos išteklių naudojimas ir atliekų tvarkymas,
2) aplinkos kokybės gerinimas,
3) ekosistemų stabilumo išsaugojimas,
4) klimato kaitos švelninimas ir
prisitaikymas prie klimato kaitos keliamų aplinkos pokyčių.
3. 2015 m. kovo 14 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos jūros aplinkos apsaugos įstatymo Nr. VIII-512
3 straipsnio pakeitimo įstatymą, kuriuo pataisoma galiojančio įstatymo sąvokos „jūros aplinkos būklė“ apibrėžtis
– taip, kad būtų tinkamai perkelta Europos Sąjungos Jūrų strategijos pagrindų
direktyvoje 2008/56/EB nustatyta ,,aplinkos būklės“ sąvoka.
4. 2015 m. gegužės 14 d.
Seimas priėmė Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 2 straipsnio
pakeitimo ir 4 priedo pripažinimo netekusiu galios įstatymą. Atsižvelgiant
į 2014 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 1357/2014, kuriuo
pakeičiamas Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/98/EB dėl atliekų ir
panaikinančios kai kurias direktyvas III priedas (toliau – Reglamentas), būtina
buvo pakeisti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymą, siekiant tinkamai
įgyvendinti Reglamentą. Reglamentu pakeičiamas Europos Parlamento ir Tarybos
direktyvos 2008/98/EB dėl atliekų ir panaikinančios kai kurias direktyvas III
priedas, kuriuo nustatomos savybės, dėl kurių atliekos tampa pavojingos.
5. 2015 m. birželio 11 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos geriamojo vandens
įstatymo Nr. IX-433 2, 4, 6, 11, 12 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymą. Įstatymo tikslas – jo nuostatas
suderinti su Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo
įstatymo Nr. XII-407, Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros
įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XII-408 ir Lietuvos Respublikos saugomų
teritorijų įstatymo Nr. I-301 18 straipsnio nuostatomis, t. y. aplink geriamojo
vandens vandenvietę nustatoma apsaugos zona, kurioje taikomi tam tikros ūkinės
veiklos apribojimai. Geriamojo vandens įstatymo pakeitimo įstatyme nustatoma,
kad vandenviečių apsaugos zonos nustatomos teritorijų planavimo dokumentuose ar
žemės valdos projektuose, kai iš vandenvietės tiekiama ar planuojama tiekti
vidutiniškai daugiau kaip 10 m3 geriamojo vandens per parą arba kai geriamasis
vanduo tiekiamas 50 ir daugiau asmenų, atsižvelgiant į Direktyvoje 2000/60/EB,
nustatančioje Bendrijos veiksmų vandens politikoje pagrindus, nustatytą iš
požeminio vandens telkinio vandens paėmimo ribą, kurią viršijus turėtų būti
kaupiama informacija apie vandens paėmimo vietą, kad galima būtų įvertinti
žmogaus veiklos poveikį požeminiams vandenims. Steigiant apsaugos zonas ir
nustatant atitinkamus ūkinės veiklos apribojimus jose, įmanoma iki minimumo
sumažinti žmogaus veiklos poveikį tokioms vandenvietėms.
6. 2015 m. birželio
11 d. Seimas priėmė ir Lietuvos
Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 2ir 18 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 201
straipsniu įstatymą, kuris nurodo kuo vadovaujantis turi būti nustatytos
vandenviečių (ne tik geriamojo vandens) apsaugos zonos ir ūkinės veiklos jose
apribojimai.
7. 2015
m. birželio 11 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos žemės gelmių įstatymo Nr. I-1034 14 straipsnio pakeitimo įstatymą.
Įstatymo tikslas – nustatyti aiškius ir tinkamus reikalavimus asmeniui, kuriam
suteikiamos žemės gelmių naudojimo plano organizatoriaus teisės. Žemės gelmių
naudojimo plano organizatoriais gali būti juridiniai ir fiziniai asmenys bei
šių asmenų grupės, veikiančios pagal jungtinės veiklos sutartis, turintys
leidimą naudoti planuojamo telkinio išteklius ir teisę naudoti ar valdyti žemės
sklypą arba žemės savininko ar valdytojo sutikimą. Šis pakeitimas
sudarys prielaidas nuosekliai vykdyti žemės gelmių naudojimo planų rengimo
procedūras ir jas užbaigus Lietuvos Respublikos žemės įstatymo nustatyta tvarka
realizuoti suinteresuoto ūkio subjekto teisę valdyti ar naudoti žemės sklypą,
reikalingą žemės gelmių ištekliams naudoti.
8. 2015 m. birželio 11 d. Seimas
priėmė nutarimą „Dėl Lietuvos Respublikos teritorijos bendrojo plano dalies
„Jūrinės teritorijos“ patvirtinimo“. Bendrojo plano jūrinėje dalyje
numatomas jūrinių teritorijų – IEZ ir teritorinės jūros naudojimas, išskiriant
reikalavimus atskiroms teritorijoms ir veiklai jose priklausomai nuo šių
teritorijų ypatumų. Numatoma, kad projekto sprendiniai sudarys sklandžias
jungtis tarp žemyninės ir jūrinės dalių, nuosekliai pratęsdami jūrinėse
teritorijose Lietuvos Respublikos teritorijos bendrojo plano nuostatas ir
sprendinius, atsižvelgiant į Baltijos jūroje nustatytas ir besiformuojančias funkcines
jungtis, ekologinius, kultūrinius, ūkinius ir kitus interesus.
9. 2015 m. birželio 11 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos žemės
gelmių įstatymo Nr. I-1034 22 straipsnio pakeitimo įstatymą, kurio tikslas pakeisti
Žemės gelmių įstatyme vartojamą terminą „vandenviečių sanitarinės apsaugos
zonos“ į terminą „požeminio vandens vandenviečių apsaugos zonos“, ir nustatyti
draudimą atlikti išsklaidytųjų angliavandenilių tyrimą ir (arba) naudojimą
šulinių apsaugos zonose ir įrenginių, skirtų geriamajam vandeniui ruošti,
teritorijose.
10. 2015 m. birželio 18 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos žemės
gelmių įstatymo Nr. I-1034 13, 15 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymą,
kuriuo nustatomas aiškesnis kasybos pramonės atliekų ir žemės gelmių
monitoringo reglamentavimas, pagrindinės tradicinių ir išsklaidytųjų
angliavandenilių išteklių konkursų vykdymo nuostatos.
11. 2015 m. birželio 23d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr.
I-671 2, 3, 4, 5, 6, 9, 13, 14, 15, 16, 18 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo
papildymo 91 straipsniu įstatymą. Įstatymu siekiama patikslinti
ir papildyti miškų ūkio veiklos skirtingose miškų grupėse reglamentavimą,
pagreitinti miškų priskyrimo miškų grupėms procedūras; aiškiau reglamentuoti
miško kirtimų vykdymą; patikslinti arba naujai apibrėžti kai kurias Miškų
įstatyme naudojamas sąvokas; nustatyti nepriklausomų medienos matuotojų
atestavimo ir jų veiklos priežiūros, miškų tvarkymo schemų ir vidinės
miškotvarkos projektų rengimo, derinimo, tvirtinimo, pripažinimo negaliojančiais
esmines nuostatas; patikslinti specialiųjų apsaugos ir stichinių nelaimių
padarinių šalinimo priemonių taikymo galimybes. Komitetas, atsižvelgdamas į
tai, kad miško kelių priežiūrą ir taisymą (remontą) reglamentuojančios
nuostatos neužtikrina vieningos miško kelių priežiūros ir taisymo (remonto)
sistemos, racionalaus lėšų, kurios skiriamos iš skirtingų finansavimo šaltinių,
panaudojimo, o esamų teisinių, finansinių ir organizacinių miško kelių
priežiūros ir taisymo (remonto) priemonių nepakanka užtikrinti tinkamą miško
kelių kokybę, ypač privačiuose miškuose esančių miško kelių, pasiūlė Miškų
įstatyme nurodyti miškų urėdijų įgyvendinamas valstybines funkcijas; sudaryti
sąlygas vieningai, miškų urėdijų organizuojamai ir įgyvendinamai, visų miško kelių,
nepaisant nuosavybės formos, priežiūrai ir taisymui (remontui); sudaryti
sąlygas racionaliai panaudoti skirtingų finansavimo šaltinių lėšas miško kelių
priežiūrai ir taisymui (remontui). Siekiant šių tikslų – siūloma Miškų įstatyme
įvardinti miškų urėdijų įgyvendinamas valstybines funkcijas; siūloma nustatyti,
kad miškų urėdijos Vyriausybės nustatyta tvarka organizuoja ir (ar) įgyvendina
vieningą miško kelių priežiūrą ir taisymą (remontą) visų nuosavybės formų
miškuose.
12. 2015 m. birželio
23 d. Seimas priėmė ir Lietuvos
Respublikos žemės reformos Nr.
I-1607 14 straipsnio pakeitimo įstatymą, kurio tikslas ‑ tarpusavyje
suderinti Miškų įstatymo ir Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymo
nuostatas.
13. 2015 m. birželio 23 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr.
I-1240 24, 34, 40, 45 ir 55 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 542
straipsniu įstatymą, kuriuo siekiama kontroliuoti pastatyto nekilnojamojo
turto registravimą Nekilnojamojo turto registre ir išspręsti problemas,
susijusias su neregistruoto turto vertės nustatymu mokesčių administravimo
tikslais, numatant, kad atlikus
statybos užbaigimo procedūras, statinį ir daiktines teises į jį privaloma
įregistruoti Nekilnojamojo turto registre, o pasikeitę nebaigto statyti ar
rekonstruoti statinio kadastro duomenys Valstybinės teritorijų planavimo ir
statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos išduotos pažymos apie statinio
statybą be nukrypimų nuo esminių statinio projekto sprendinių pagrindu Nekilnojamojo
turto registre turi būti tikslinami ne rečiau kaip vieną kartą per 2 metus.
14. 2015 m. birželio 23 d. Seimas priėmė kartu su Statybos
įstatymu ir Lietuvos Respublikos nekilnojamojo
turto kadastro įstatymo Nr. VIII-1764 5, 9, 11 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymą,
kuris įgalina ypatingais atvejais sudarytos
sutarties su valstybės ar savivaldybių institucijomis, įmonėmis ar
organizacijomis pagrindu patekti į tretiesiems asmenims nuosavybės teise
priklausančius ar jų valdomus nekilnojamuosius daiktus, atlikti nekilnojamųjų
daiktų kadastro duomenų nustatymo darbus, kai nekilnojamojo daikto kadastro
duomenis būtina nustatyti ar pakeisti mokesčių administravimo tikslais, kai
siekiama paimti nekilnojamąjį daiktą ar jo dalį visuomenės poreikiams arba kai
būtina nustatyti ar pakeisti nekilnojamojo daikto, kuris neturi savininko
(savininkų) (arba kurio savininkas (savininkai) nežinomas (nežinomi), kadastro
duomenis. Taip pat įstatymu numatoma, kas gali pateikti prašymą įrašyti
nekilnojamojo daikto kadastro duomenis į nekilnojamojo turto kadastrą ar juos
pakeisti, kai Kadastro nuostatuose nustatyta tvarka įrašomas sodininkų
bendrijos, kurioje yra mėgėjų sodo sklypas, pavadinimas ir kodas.
15. 2015 m. birželio 23 d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registro įstatymo Nr. I-1539
17, 23, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymą, nustatantį, kad prašymą
įregistruoti daiktines teises į nekilnojamąjį daiktą, šių teisių suvaržymus,
juridinius faktus notaro tvirtinamų sandorių ar paveldėjimo teisės liudijimo ir
(ar) nuosavybės teisės liudijimo išdavimo atvejais asmuo pateikia per notarą.
Taip pat, kad Nekilnojamojo turto registro tvarkytojas pagal notaro perduotą
asmens prašymą įregistruoja daiktines teises, šių teisių suvaržymus, juridinius
faktus Nekilnojamojo turto registre. Komitetas dar papildė įstatymą nuostata,
numatančia, kad asmenys, iki šio įstatymo įsigaliojimo įgiję, bet Nekilnojamojo
turto registre neįregistravę daiktinių teisių į nekilnojamąjį turtą, šių teisių
suvaržymų ir juridinių faktų, prašymą dėl daiktinių teisių, šių teisių
suvaržymų ir juridinių faktų įregistravimo teritoriniam registratoriui turi
pateikti per vienerius metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos.
16.
2015 m. birželio 23 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo
įstatymo Nr. VIII-787 33 ir 34 straipsnių pakeitimo įstatymą. Įstatymo
projekto tikslas – pakeisti „Gaminių ar pakuotės atliekų tvarkymo programos“
pavadinimą, taip pat nustatyti galimybę programos lėšas panaudoti priemonėms, susijusioms
su visų atliekų srautų tvarkymu, įgyvendinti. Taip pat siekiant funkcijų
optimizavimo ir lėšų panaudojimo efektyvumo, nustatyta, kad programos lėšas
administruotų Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondas.
3. 2. Svarstyta aktualių ir labai aktualių
pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę Teisėkūros ir
darbo programą ir Seimo Europos reikalų komiteto pavedimu pateiktos išvados
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas svarstė 7 pasiūlymus priimti
ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę Teisėkūros ir darbo programą ir
Seimo Europos reikalų komiteto pavedimu pateikė išvadas šiais klausimais:
1.
Pasiūlymas EUROPOS PARLAMENTO IR TARYBOS REGLAMENTAS kuriuo iš
dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1007/2009 dėl prekybos produktais iš
ruonių Nr. ES-15-04.
2.
Energetikos
sąjungos paketas: KOMISIJOS KOMUNIKATAS Europos Parlamentui, Tarybai, Europos
ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui, Regionų komitetui ir Europos
investicijų bankui "Atsparios energetikos sąjungos ir perspektyvios
klimato kaitos politikos pagrindų strategija" Nr.COM/2015/80 NR. ES-15-08
(specializuotas / svarstymas). Nutarta, atsižvelgiant
į tai, kad nei branduolinė, nei netradicinių angliavandenilių technologijos
neprisideda prie klimato kaitos tikslų ir apie jas Komunikate užsimenama tik
kaip apie papildomas galimybes, išsprendus visuomenės pritarimo ir poveikio
aplinkai klausimus, siūlyti išbraukti paskutinės pozicijos pastraipos antrą
sakinį.
3.
Energetikos sąjungos paketas: KOMISIJOS KOMUNIKATAS Europos Parlamentui,
Tarybai "Paryžiaus protokolas. Kaip švelninsime klimato kaitą pasaulyje po
2020 m." Nr. COM/2015/81 Nr. ES-15-09.
4.
Energetikos sąjungos paketas: KOMISIJOS KOMUNIKATAS Europos
Parlamentui ir Tarybai "Siekiant elektros energijos tinklų jungiamųjų
linijų pralaidumo 10 proc. tikslinio rodiklio Europos elektros energijos tinklo
atitikties reikalavimams iki 2020 m. užtikrinimas" Nr. COM/2015/82 Nr.
XIIP-ES-15-14 (specializuotas / svarstymas).
5.
Energetikos sąjungos paketas: KOMISIJOS KOMUNIKATAS Europos Parlamentui
ir Tarybai "Europos dujų sistemos atsparumas trumpuoju laikotarpiu.
Pasirengimas galimam tiekimo iš Rytų sutrikimui 2014-2014 m. rudenį ir
žiemą" Nr. COM/2014/654/2 Nr. XIIP-ES-15-06.
6.
Komisijos komunikatas Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos
ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui „Sprendimų dėl genetiškai
modifikuotų organizmų (GMO) priėmimo proceso peržiūra“ Nr. COM/2015/176 Nr.
XIIP-ES-15-20.
7.
Pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento, kuriuo iš
dalies keičiamos Reglamento (EB) Nr. 1829/2003 nuostatos dėl valstybių narių
galimybės apriboti ar uždrausti genetiškai modifikuoto maisto ir pašarų
naudojimą savo teritorijose Nr. COM/2015/177 Nr. XIIP-ES-15-19.
3.3. Posėdžiai ir
klausymai
2015 m. pavasario sesijoje surengta 17 Komiteto posėdžių, iš kurių 2 išvažiuojamieji posėdžiai.
2015 m. gegužės 27 d. Komiteto išvažiuojamasis posėdis vyko
Klaipėdos zoologijos sode, kur buvo aiškinamasi dėl laukinės gyvūnijos apsaugos
zoologijos soduose. Vėliau Komitetas nuvyko į Kuršėnų
miškų urėdiją, kur įvyko susitikimas su Vakarų Lietuvos miškų urėdijų atstovais
ir buvo nagrinėjami klausimai dėl valstybinių miškų valdymo.
2015 m. gegužės 28 d. Komitetas nuvyko į Tytuvėnų regioninį parką, kur įvyko susitikimas su Vakarų
Lietuvos saugomų teritorijų atstovais ir buvo diskutuojama dėl numatomos
saugomų teritorijų pertvarkos.
2015 m. gegužės 13 d. įvyko klausymai dėl Žemės gelmių įstatymo Nr.
I-1034 1, 3, 11, 12, 13, 14 ir 21 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo
nauju 1 priedu įstatymo projekto.
3.
4. Parlamentinė kontrolė
Komitetas, vadovaudamasis Seimo
statuto 49 straipsnio 9 punktu, 56 ir 65 straipsniais, vykdė aplinkos apsaugos
sistemos institucijų ir kitų su aplinkosaugos problemų sprendimu susijusių
institucijų parlamentinę kontrolę, teikė pasiūlymus ir rekomendacijas dėl jų
veiklos gerinimo.
Komiteto posėdžiuose aktyviai
dalyvavo Aplinkos ministerijos, Energetikos
ministerijos, Aplinkos apsaugos agentūros, Geologijos tarnybos, Generalinės
urėdijos, Saugomų teritorijų tarnybos, Valstybinės kainų ir energetikos
kontrolės komisijos, savivaldybių ir kitų įstaigų bei organizacijų atstovai. Jie
Komitetą informuodavo apie priimamus ar ruošiamus priimti sprendimus, teikė
pasiūlymus, atsakė į posėdžių dalyvių klausimus.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas
svarstė 16 parlamentinės kontrolės klausimų. Paminėtini šie svarbiausi Komiteto
sprendimai, priimti dėl parlamentinės kontrolės klausimų:
2015 m. sausio 13 d. Komiteto posėdyje
svarstyta dėl Klimato kaitos specialiosios programos lėšų panaudojimo 2014 m.
ataskaitos ir Klimato kaitos specialiosios programos lėšų naudojimo 2015 m.
sąmatos projektų. Po svarstymo nutarta pritarti Klimato kaitos specialiosios
programos lėšų panaudojimo 2014 m. ataskaitos ir Klimato kaitos specialiosios
programos lėšų naudojimo 2015 m. sąmatos projektams.
2015 m. kovo 25 d. Komiteto posėdyje
svarstyta dėl Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo įgyvendinamųjų
teisės aktų (dvipusės apskaitos sistemos). Nuspręsta siūlyti Lietuvos
Respublikos Vyriausybei nedelsiant parengti ir patvirtinti Elektros energiją
gaminančių vartotojų elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos
išteklių principų aprašą, atsižvelgiant į tai, kad nuo kovo 2 dienos įsigaliojo
Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 20 straipsnio
pakeitimo įstatymas ir Elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 2, 9 ir 67
straipsnių pakeitimo įstatymas, pagal kuriuos Lietuvos Respublikos Vyriausybė
ar jos įgaliota institucija iki 2015 m. vasario 27 d. turėjo priimti šio
įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, o Valstybinei kainų ir energetikos
kontrolės komisijai ne vėliau kaip iki birželio 1 dienos patvirtinti Elektros
energiją gaminančių vartotojų naudojimosi elektros tinklais paslaugų kainos
skaičiavimo metodiką ir nustatyti elektros energiją gaminančių vartotojų
naudojimosi elektros tinklais paslaugų kainą.
2015 m. balandžio 8 d. Komiteto posėdyje
svarstytas parlamentinės kontrolės klausimas dėl nuotekų valymo kainos ūkio
subjektams skaičiavimo metodikos. Iškalusęs visus suinteresuotus asmenis, Komitetas pavedė Lietuvos
Respublikos aplinkos ministerijai koordinuoti studijos dėl bazinio nuotekų
užterštumo dydžio nustatymo atlikimą ir atsižvelgiant į šios studijos
rezultatus iki 2016 m. kovo 1d. prireikus inicijuoti atitinkamų teisės aktų
pakeitimus.
2015 m. balandžio
15 d., balandžio 22 d., birželio 3 d. ir birželio 17 d. Komiteto posėdžiuose
svarstyta taikomo veiklos modelio
vykdant poilsio paskirties, vienbučių ir nesudėtingų pastatų statybą. Nutarta siūlyti
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai įvertinti pateiktus pasiūlymus ir
iki rugsėjo 1 d. paruošti atitinkamų teisės aktų projektus.
2015 m. gegužės 13 d. Komitetas išklausęs
valstybinio audito ataskaitą „Nekilnojamojo turto valdymas, teritorijų
priežiūrai skirtos technikos naudojimas valstybiniuose parkuose ir
rezervatuose“, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės informaciją apie
rekomendacijų įgyvendinimą ir institucijų paaiškinimus nusprendė:
1.Siekiant sureguliuoti privačios žemės
naudojimo saugomose teritorijose teisinius santykius su šios žemės savininkais
ir valdytojais, siūlyti Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai parengti ir
patvirtinti šių santykių sureguliavimo tvarką (rekomendacijas).
2. Siūlyti Valstybinei saugomų
teritorijų tarnybai kartu su valstybinių parkų ir rezervatų direkcijomis laiku
ir tinkamai įgyvendinti valstybinio audito ataskaitoje pateiktas
rekomendacijas.
2015 m. gegužės 13 d. apsvarstęs
parlamentinės kontrolės klausimą dėl valstybinio audito ataskaitoje
„Neišnaudojamos galimybės sumažinti karjerais pažeistus žemės plotus“ pateiktų
rekomendacijų įgyvendinimo, nutarė siūlyti Lietuvos Respublikos aplinkos
ministerijai laiku įgyvendinti valstybinio audito ataskaitoje „Neišnaudojamos
galimybės sumažinti karjerais pažeistus žemės plotus“ pateiktas rekomendacijas.
3.5. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
Komitetas per ataskaitinį laikotarpį gavo 294 laiškus ir
raštus susijusiais su Komiteto veikla klausimais.
Kaip įprasta, daug dėmesio buvo skirta laiškų ir raštų
nagrinėjimui, tad sesijos metu svarstyta daug parlamentinės kontrolės klausimų,
iš anksto nenumatytų Komiteto darbo plane, o iškilusių nagrinėjant gautus
pareiškimus bei skundus.
Per ataskaitinį laikotarpį
Komitetas išsiuntė 171 raštą ir atsakymus į paklausimus.
Daliai korespondentų atsakyta
žodžiu arba elektroniniu paštu.
3.6.
Komiteto renginiai
2015 m. kovo 23 d. Komitete vyko
pristatymas „Tvarus vartojimas“. 2014 m. rudenį Lietuvoje pirmą kartą įvyko
piliečių konsultacija, kurios tema – tvarus vartojimas. Tai yra išskirtinis
metodas, kuris naudojamas, siekiant įtraukti paprastus piliečius į sprendimų
priėmimų procesus. Ši konsultacija vyko 11-oje Europos valstybių, iš viso joje
dalyvavo 1028 Europos piliečiai (Lietuvoje dalyvių buvo lygiai 100). Žinių
ekonomikos forumas parengė pirmąjį trumpraštį
„Kuriantiems ateitį. Tvarus vartojimas – Lietuvos piliečių akimis“, kuriame
apibendrinami ir pristatomi konsultacijos rezultatai bei labiausiai Lietuvoje
išryškėjusios tendencijos, piliečių pozicijos ir pateikiamos rekomendacijos,
kurios gali būti svarbios ateityje priimant su tvariu vartojimu susijusius
sprendimus, kuris ir buvo pristatytas.
2015m. balandžio
24 d. Seimo Aplinkos apsaugos komitetas, Mykolo Romerio
universiteto Teisės fakulteto Konstitucinės ir administracinės teisės
institutas ir Seimo Europos informacijos biuras organizavo „Europos savaitės
2015 m.“ mokslinę-praktinę diskusiją „Poveikio aplinkai vertinimo aktualijos“. Diskusijoje
buvo aptartos Lietuvos ir Europos Sąjungos poveikio aplinkai vertinimo srities
teisės aktų aktualijos, poveikio aplinkai vertinimo įtaka verslo plėtrai
Lietuvoje, poveikio vertinimo pamokos, teisinės galimybės, objektyvumo
užtikrinimas procese bei praktika Lietuvoje ir Europos Sąjungoje.
2015 m. gegužės 20 d. Komitete
buvo diskutuojama dėl Jungtinės Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos
Karalystės Lordų Rūmų pateikto „žaliosios kortelės“ pasiūlymo dėl maisto
švaistymo projekto. Maisto švaistymas aktualu ir aplinkosauginiu požiūriu, nes
didžiuliai išmetamo maisto kiekiai neigiamai veikia aplinką. Be to, gaminant
maisto produktus įvairiuose pasaulio kraštuose alinamos derlingos žemės,
sunaudojama daug darbo jėgos ir energijos, naudojamas iškastinis kuras, trąšos,
gėlas vanduo.
2015 m. birželio 10 d. Komitetas
kartu su Aplinkos ministerija ir Aplinkos apsaugos agentūra suorganizavo
Europos aplinkos agentūros ataskaitos apie Europos aplinkos būklę ‑ „Europos
aplinka: būklė ir raidos perspektyvos 2015“ pristatymą. Ataskaitą pristatė Europos
aplinkos agentūros vykdomasis direktorius prof. Hans Bruyninckx. Ataskaitoje pateikiamas išsamus Europos
aplinkos būklės, tendencijų ir perspektyvų įvertinimas pasauliniame kontekste,
informuojama apie Europos aplinkos politikos įgyvendinimą 2015–2020 m.,
analizuojamos galimybės pakoreguoti esamas politikos strategijas. Renginio metu
buvo aptarti aplinkos būklės valdymo rezultatai, iššūkiai ir priemonės
Lietuvoje.
3.7.
Tarptautiniai ryšiai
2015
m. kovo 8-10 dienomis Komiteto narys Raimundas Paliukas dalyvavo Centrinės ir
Rytų Europos šalių skalūnų dujų ir naftos forume, kuris vyko Varšuvoje (Lenkijos
Respublika).
2015
m. kovo 12-15 d. dienomis Komiteto nariai Gintautas Mikolaitis ir Linas Balsys
dalyvavo Austrijos Respublikos parlamente surengtame 15–ame EUFORES
tarpparlamentiniame posėdyje, skirtame atsinaujinančių energijos išteklių ir
energijos efektyvumo klausimams aptarti.
2015
m. kovo 29-31 dienomis Komiteto narys Linas Balsys dalyvavo Europos Parlamento
Aplinkos, visuomenės sveikatos ir maisto saugos komiteto (ENVI) rengiamame
tarpparlamentiniame posėdyje „Nuo COP 21 Paryžiuje iki 2050 m.“
2015
m. rugpjūčio 29 – rugsėjo 1 dienomis Komiteto narys Linas Balsys dalyvavo
24-ojoje Baltijos jūros parlamentinėje konferencijoje Rostoke (Vokietijos
Federacinė Respublika).
Komiteto
pirmininkas
Algimantas Salamakinas