PATVIRTINTA
Aplinkos apsaugos komiteto
2014 m. rugsėjo 17d.
Protokoliniu nutarimu
(protokolas Nr. 107-P-29)
TURINYS
1. BENDROJI INFORMACIJA 3
2.
Komiteto sudėtis
4
3.
AKTUALIAUSI DARBAI 4
3.1. Seimo
priimti svarbiausi įstatymai, kuriuos svarstė Aplinkos apsaugos
Komitetas
4-9
3.2.
Svarstyta aktualių ir labai aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal
Europos
Komisijos
metinę Teisėkūros ir darbo programą ir Seimo
Europos
reikalų komiteto pavedimu pateiktos išvados 9-10
3.3. Posėdžiai
10-11
3.4. Parlamentinė kontrolė
11-13
3.5. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
13-14
3.6. Komiteto renginiai
14-15
3.7. Tarptautiniai ryšiai
15
1. BENDROJI INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų
projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo pavedimai komitetui
Iš jų kaip
pagrindiniam komitetui
kaip
papildomam komitetui
|
57
43
14
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių pasiūlymų
priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę Teisėkūros ir darbo
programą ir Seimo Europos reikalų
komiteto pavedimu pateiktos išvados
|
9
|
1.3.
|
Komiteto iniciatyva pateiktos išvados (ES)
|
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės
teisės aktų projektų rengimui
|
-
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
|
28
|
2.2.
|
Klausymai
|
8
|
3. Parlamentinė kontrolė
|
3.1.
|
Svarstyta parlamentinės kontrolės klausimų
|
9
|
4. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
488
|
4.2.
|
Parengta atsakymų ir raštų
|
246
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta konferencijų, seminarų, diskusijų
|
6
|
5.2.
|
Kiti renginiai
|
2
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta vizitų
|
|
6.2.
|
Priimta delegacijų
|
1
|
2. Komiteto
sudėtis
2014 m. IV eilinėje (pavasario)
sesijoje Aplinkos apsaugos komitetas (toliau – Komitetas) dirbo tokios
sudėties: Komiteto pirmininkas – Algimantas Salamakinas, Komiteto
pirmininko pavaduotojas – Paulius Saudargas, Komiteto nariai Linas Balsys,
Arūnas Dudėnas, Valentinas Mazuronis (iki birželio 25 d.), Gintautas
Mikolaitis, Raimundas Paliukas, Ručys Rimas Antanas
(nuo liepos 10 d.), Aurelija Stancikienė, Darius Ulickas.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komiteto
biuras dirbo tokios sudėties: biuro vedėja Birutė Pūtienė,
patarėja Jolita Jakučionytė, patarėja Loreta Juškaitė (nuo gegužės 19 d. iki
liepos 4 d.), patarėjas Darius Karvelis, patarėja Aistrida Latvėnė (iki kovo 28 d.), patarėja Rasa Liucija Matusevičiūtė ir padėjėja Vida Katinaitė.
3.
AKTUALIAUSI DARBAI
3.1. Seimo priimti įstatymai,
kuriuos svarstė pagrindiniu Aplinkos apsaugos komitetas (20 įstatymų)
1. 2014 m. sausio 23 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos miškų įstatymo 7 ir 11
straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. XII-761), kuris parengtas atsižvelgiant
į pasikeitusias Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo nuostatas.
Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 2 straipsnio 1 punkte
apibrėžta, kad „Programa – strateginio ir (arba) metinio veiklos plano,
parengto pagal Vyriausybės patvirtintą Strateginio planavimo metodiką, dalis,
skirta asignavimų valdytojo strateginiam tikslui įgyvendinti, kuri gali būti
finansuojama iš konkrečios valstybės biudžeto arba savivaldybių biudžetų pajamų
dalies, kurios panaudojimo apimtis ir tikslinė paskirtis nurodyta įstatyme,
Vyriausybės nutarime ar savivaldybės tarybos sprendime“. Lietuvos Respublikos
miškų įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje ir 11 straipsnio 10 dalyje įvardinti
atskaitymai ir sumokėtos piniginės kompensacijos įtraukiamos į valstybės
biudžetą, o ši gauta valstybės biudžeto pajamų dalis naudojama bendrosioms
miškų ūkio reikmėms finansuoti per finansavimo šaltinį – Bendrųjų miškų ūkio
reikmių finansavimo programą, kuri yra Aplinkos ministerijos strateginio veiklos
plano dalis. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Įstatymo projektu siūloma
aiškiai įvardinti valstybės biudžeto pajamų dalies panaudojimo tikslinę
paskirtį – bendrosioms miškų ūkio reikmėms finansuoti (pajamų panaudojimo
apimtys (galimos finansuoti priemonės) yra įvardintos Lietuvos Respublikos
miškų įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje ir 11 straipsnio 10 dalyje). Pagal
Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 4 straipsnio 1 ir 3 dalies
nuostatas valstybės biudžeto asignavimų valdytojai ministerijose yra ministrai.
Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje
įvardintos biudžeto asignavimų valdytojų pareigos. Tačiau Lietuvos Respublikos
miškų įstatymo nuostatos nenumato Aplinkos ministerijos kaip šių asignavimų
valdytojo. Todėl Įstatymo projektu siūloma numatyti, kad lėšas administruoja ir
jų naudojimo tvarką nustato Aplinkos ministerija. Komitetas papildė įstatymo
projektą, numatydamas, kad bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti Vyriausybės
nustatyta tvarka valstybinių miškų miško
valdytojams nustatomi privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą
iš pajamų už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. Šie atskaitymai
įtraukiami į valstybės biudžeto pajamas ir naudojami bendrosioms miškų ūkio
reikmėms finansuoti, tarp jų ir miško
kelių ir susijusių miško žemės sausinimo sistemų įrenginių priežiūrai ir
taisymui (remontui).
2. 2014 m. sausio
23 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos
atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 4 straipsnio pakeitimo įstatymą (Nr. XII-769).
Įstatymo tikslas – tobulinti atliekų deginimo įrenginių, kuriuose energijai gaminti kaip kuras
naudojamos po rūšiavimo likusios ir perdirbti netinkamos energetinę vertę
turinčios komunalinės atliekos, plėtros
tvarką, siekiant užtikrinti tinkamus statomų deginimo įrenginių pajėgumus,
atsižvelgiant į susidarančių atliekų kiekius. Įgyvendinus pakeitimus bus užtikrinta atliekas deginančių gamyklų
kontrolė ir sureguliuoti deginimo pajėgumai, kad nebūtų suplanuotas ir
pastatytas per didelis skaičius atliekas deginančių gamyklų ar per dideli
atliekų deginimo pajėgumai.
3. 2014 m. balandžio
17 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos
žmonių palaikų laidojimo įstatymo Nr. X-1404 33 straipsnio pakeitimo įstatymą
(Nr. XII-833) ir Lietuvos Respublikos žmonių palaikų laidojimo įstatymo Nr.
X-1404 25 straipsnio pakeitimo įstatymą (Nr. XII-834). Pirmuoju įstatymu
pratęstas įstatymo įgyvendinimo terminas. Kapinių inventorizacija - tai daug
laiko ir žmogiškųjų išteklių reikalaujantis nuoseklus ir kruopštus darbas. Todėl
ne visos savivaldybės spėjo atlikti kapinių inventorizaciją. Kai kurios
savivaldybės dar neįregistravo kapinių žemės sklypų nekilnojamojo turto registre.
Įstatymo pakeitimas nustato objektyvius įstatymo įgyvendinimo terminus.
Antrasis įstatymas papildytas nuostatomis,
susijusiomis su pasipriešinimo (rezistencijos) dalyvių ir užsienio valstybių
karių, žuvusių okupacinių režimų metu, palaikų perkėlimu ir įamžinimu. Numatyta,
kad rezistentų ir kitų asmenų, nužudytų okupacinių režimų metu, palaikai
perkeliami ir laidojimo vietos įamžinamos arba pažymimos Vyriausybės nustatyta
tvarka, laidojimo vietos įamžinimo arba žymėjimo projektą suderinus su
Vyriausybės įgaliotomis institucijomis.
4. 2014 m. balandžio
17 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos
ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo Nr. IX-705
34 straipsnio pakeitimo
įstatymą (Nr. XII-840), kuriuo sukurtos
teisinės sąlygos, leidžiančios medžiotojams įsigyti medžioklei ir naudoti joje
trumpuosius šaunamuosius ginklus tada, kai šūviu reikia pribaigti sužeistą
žvėrį.
5. 2014 m. balandžio 17 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo
įstatymo Nr. VIII-787 2, 341, 342, 343, 344,
345, 3412, 3415, 3416, 3424
straipsnių ir 5 priedo pakeitimo įstatymą
(Nr. XII-832).
Įstatymas perkelia Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2012/19/ES dėl
elektros ir elektroninės įrangos (EEĮ) atliekų nuostatas į nacionalinę teisę, kuriuo
tikslinama buityje susidarančių EEĮ atliekų, EEĮ gamintojo ir importuotojo, kai
kurių kitų sąvokų apibrėžtis, taip pat siūloma EEĮ platintojams nustatyti
pareigą nemokamai priimti smulkios EEĮ atliekas mažmeninės prekybos vietose ir
tuo atveju, jeigu vartotojo atiduodamos EEĮ atliekos nėra tos pačios paskirties
kaip platintojo parduodama elektros ir elektroninė įranga.
6. 2014 m. balandžio 24 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų
įstatymo Nr. IX-1934 2, 6 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. XII-845),
kurio tikslas ‑ suderinti Sodininkų bendrijų įstatymo 2, 6 ir 8
straipsnių nuostatas su Žemės reformos įstatymu (Nr. XII-414) pakeistomis Žemės
reformos įstatymo nuostatomis ir Žemės įstatymu (Nr. XII-411) pakeistomis Žemės
įstatymo nuostatomis, nustatant, kad mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai
formuojami pagal žemės valdos projektus ar teritorijų planavimo dokumentus
atitinkamai Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka ir
įtvirtinant, kad mėgėjų sodo teritorijoje žemės ūkio paskirties žemės sklypai
skirstomi tik pagal žemės naudojimo būdą, t. y. mėgėjų sodo žemės sklypus arba
sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemės sklypus.
7. 2014 m. balandžio 24 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos atsinaujinančių
išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 49 ir 51 straipsnių pakeitimo įstatymą
(Nr. XII-847), kuris nustatyto teisinį reguliavimą, leisiantį ūkio
subjektams kompensuoti valstybės institucijų investicijas, reikalingas
nacionalinio saugumo funkcijų vykdymui užtikrinti, ir statyti teritorijų
planavimo dokumentuose suprojektuotas vėjo elektrines. Gamintojai, turintys
leidimus plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus iš atsinaujinančių
energijos išteklių teritorijose, kuriose, atsižvelgiant į nacionalinio saugumo
klausimus, taikomi apribojimai, ir nėra gavę leidimo elektros energijai
gaminti, su Lietuvos kariuomene (jei Lietuvos kariuomenė, įvertinusi kitų
institucijų interesus teritorijose, kuriose, atsižvelgiant į nacionalinio
saugumo reikalavimus, taikomi apribojimai, nurodo kitą instituciją – su
nurodytąja institucija) pasirašo sutartį dėl kompensacijos mokėjimo ir pateikia
sutartyje numatytos prievolės įvykdymo užtikrinimą. Leidimai gaminti elektrą
šiems gamintojams išduodami tik pateikus sutartį ir prievolės įvykdymo
užtikrinimą.
8. 2014 m. balandžio 24 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos miškų įstatymo Nr. I-671
papildymo 41 straipsniu įstatymą (Nr. XII-855), kuriuo reglamentuojama
pirmumo teisė įsigyti privačią miškų ūkio paskirties žemę.
9. 2014 m. gegužės 8 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr.
IX-517 2, 41, 5, 7, 8, 11, 12, 13 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo
papildymo 111, 112, 121, 122, 123
straipsniais įstatymą (Nr. XII-864), kuriuo įgyvendinamos Direktyvos
94/62/EB nuostatos, nustatančios pareigą supakuotų gaminių gamintojams ir
importuotojams vykdyti Vyriausybės nustatytas pakuočių atliekų tvarkymo
užduotis. Įstatymu įdiegiama privalomo
užstato už vienkartines pakuotes sistema Lietuvoje, nustatytomi
pagrindiniai reikalavimai tokios sistemos diegimui ir funkcionavimui. Siūlomais
pakeitimais siekiama tobulinti pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistemą,
kad būtų pagerintas atskiras pakuočių atliekų, susidarančių komunalinių atliekų
sraute, surinkimas, būtų surenkamas didesnis kiekis geros kokybės, tinkamų
perdirbti vienkartinių pakuočių atliekų, būtų mažinamas aplinkos teršimas
(šiukšlinimas).
10. 2014 m. gegužės 15 d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties
pastatų savininkų bendrijų įstatymo Nr. I-798 2, 7, 8 ir 14 straipsnių
pakeitimo įstatymą (Nr. XII-882), kuriuo patikslinta savivaldybei priskirta
savarankiška funkcija vykdyti bendrijų valdymo organų, jungtinės veiklos
sutartimi įgaliotų asmenų ir Civilinio kodekso nustatyta tvarka paskirtų
bendrojo naudojimo objektų administratorių veiklos, susijusios su įstatymų ir
kitų teisės aktų jiems priskirtų funkcijų vykdymu, priežiūrą ir kontrolę. Taip
pat įstatymu numatoma, kad įsteigus bendriją ir įregistravus ją Juridinių
asmenų registre, šis faktas automatiškai įregistruojamas ir Nekilnojamojo turto
registre ir patikslinta bendrųjų pastato konstrukcijų sąvoka, siekiant užtikrinti
namo konstruktyvo vientisumą, tinkamą priežiūrą ir
naudojimo saugumą, nustatant, kad balkonų, lodžijų ir
terasų laikančiosios konstrukcijos ir jų atitvarų išoriniai elementai yra
laikomi bendrosiomis pastato konstrukcijomis.
11. 2014 m. gegužės 15 d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo
Nr. IX-1005 2, 3, 6, 7, 12, 16, 18, 21, 22, 23, 25, 29, 41, 52 straipsnių ir
priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 121 straipsniu įstatymą (Nr.
XII-884), kuriuo į nacionalinę teisę perkeltos 2010 m. lapkričio 24 d.
patvirtintos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2010/75/ES Dėl pramoninių
išmetamų teršalų (taršos integruotos prevencijos ir kontrolės) nuostatos,
patikslintas ir papildytas teisinis aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės
proceso reglamentavimas, sudarytos tinkamos teisinės prielaidos aplinkos
apsaugos valstybinės kontrolės veiklos organizavimui. Įstatymu siekiama aiškiau
reglamentuoti aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnų kompetenciją,
teises ir pareigas.
12. 2014 m. birželio 5 d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo
įstatymo Nr. X-764 pakeitimo įstatymą (Nr. XII-939) (nauja redakcija),
kuris patikslina ir papildo geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo
teisinį reglamentavimą, siekiant aiškiai reglamentuoti asmenų (savivaldybių,
geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įmonių, vartotojų, kitų asmenų)
santykius, atsirandančius išgaunant, naudojant, tiekiant geriamąjį vandenį,
tvarkant nuotekas, kad būtų užtikrinta abonentų ir vartotojų, geriamojo vandens
tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų teisėtų interesų apsauga ir ginamos teisės,
nustatytos Geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatyme nurodytų institucijų
ir kitų įstatyme nurodytų asmenų teisės ir pareigos.
13. 2014 m. birželio 12 d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos rėmimo programos įstatymo Nr.
VIII-2025 4 straipsnio pakeitimo įstatymą (Nr. XII-937), kuris nustatė,
kad aplinkos apsaugos rėmimo programos lėšos būtų naudojamos ir aplinkos
apsaugos valstybinę kontrolę vykdančių pareigūnų darbui apmokėti
14. 2014 m. birželio 19 d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos žemės gelmių įstatymo Nr. I-1034 12 ir 13
straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. XII-960), kuriuo pakeista institucija,
išduodanti leidimus naudoti geriamąjį gėlą ir gamybinį požeminį vandenį bei
žemės gelmių šiluminę energiją, ir įtvirtinta nuostata, kad išduodant leidimą
naudoti geriamąjį gėlą ir gamybinį požeminį vandenį bei žemės gelmių šiluminę
energiją, su Vyriausybės įgaliota institucija turi būti sudaroma išteklių
naudojimo sutartis.
15. 2014 m. liepos 10 d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo
Nr. XI-1375 49 straipsnio pakeitimo įstatymą (Nr. XII-1020), kuriuo siekiama
suderinanti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo nuostatas su
Teritorijų planavimo įstatymo nuostatomis, įtvirtinant išimtį, kada nėra būtina
savivaldybės lygmens bendrajame plane ar inžinerinės infrastruktūros
vystymo planuose bei detaliuosiuose planuose numatyti biodujų gamybos
įrenginių, ne didesnės 1 MW įrengtosios galios, elektrinių statybos. Šis
pakeitimas paskatins biodujų, kaip vieno iš atsinaujinančių energijos išteklių,
gamybos ir panaudojimo elektros energijai gaminti plėtrą, padės išvengti
neproporcingos finansinės bei administracinės naštos, kuri paprastai sudaro
kliūtis minėtai plėtrai.
16. 2014 m. liepos 15d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 26
straipsnio pakeitimo įstatymą (Nr. XII-1022), kuriuo koreguojama Lietuvos
Respublikos teritorijų planavimo įstatyme numatyta Teritorijų planavimo
komisijos sudėtis.
17. 2014 m. liepos 17 d. Seimas
priėmė Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti
ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo Nr. I-2455 pakeitimo
įstatymą (Nr. XII-1054), siekiant atskirti Lietuvos Respublikos valstybės
paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti
(modernizuoti) įstatyme reglamentuotos valstybės paramos apsirūpinant būstu ir
valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) sritis nauja
redakcija išdėstytas Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar
išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymas.
3. 2. Svarstyta aktualių ir labai
aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę
Teisėkūros ir darbo programą ir Seimo Europos reikalų komiteto pavedimu
pateiktos išvados
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas svarstė 5 pasiūlymus priimti
ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę Teisėkūros ir darbo programą ir
Seimo Europos reikalų komiteto pavedimu pateikė išvadas šiais klausimais:
1.
Komisijos komunikatas
Europos Parlamentui, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų
komitetui ir Regionų komitetui 2020-2030
m. klimato ir energetikos politikos strategija Nr. ES-14-15.
2.
Pasiūlymas
dėl Tarybos sprendimo dėl
Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos
sistemos rinkos stabilumo rezervo sukūrimo ir veikimo, kuriuo iš dalies
keičiama Direktyva 2003/87/EB Nr. ES-14-21.
3.
Komisijos komunikatas Tarybai ir Europos Parlamentui dėl
angliavandenilių (kaip antai skalūnų dujų) žvalgybos ir gavybos didžiatūrio hidraulinio ardymo metodu ES Nr. ES-14-20.
4.
Komisijos rekomendacija dėl angliavandenilių (kaip antai skalūnų
dujų) žvalgybos ir gavybos hidraulinio ardymo dideliu skysčio kiekiu metodu
būtinųjų principų Nr. ES-14-22.
5.
Komisijos komunikatas Europos Parlamentui, Tarybai, Europos
Ekonomikos ir Socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui. Pažangaus,
tvaraus ir integracinio augimo strategijos „Europa 2020“ rezultatų apžvalga ES-14-36.
3.3. Posėdžiai ir
klausymai
2014 m. pavasario sesijoje surengti 26 Komiteto posėdžiai, iš kurių 1 išvažiuojamasis posėdis ir 1 bendras posėdis su Kaimo reikalų
komitetu. Taip pat surengti 2
klausymai.
2014 m. gegužės 29-30 d. įvyko Komiteto išvažiuojamasis
posėdis Klaipėdos regione. Posėdžio metu buvo išklausyta Klaipėdos RAAD informacija
aplinkosauginiais klausimais, aptarti UAB „Klaipėdos regiono atliekų tvarkymo
centras“ vykdomi investiciniai projektai. Vizito UAB
„Šilutės vandenys“ metu nagrinėtas klausimas dėl biodujų gamybos iš nuotekų
dumblo potencialo. Taip pat buvo svarstomi klausimai dėl Nemuno deltos regioninio
parko saugomų vertybių apsaugos.
2014 m. gegužės 30 d. Komitetas gilinosi į
atsinaujinančios energetikos (energiją išgaunat vėjo jėgainėse) plėtros
galimybes. Taip pat
UAB „Vakarų laivų gamykloje“ buvo nagrinėjami užteršto grunto tvarkymo klausimai.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas
surengė 8 klausymus. 2014 m. sausio 14 d. įvyko klausymai dėl Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir
nuotekų tvarkymo įstatymo pakeitimo ir Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo įsigaliojimo ir
įgyvendinimo įstatymo pripažinimo netekusius galios įstatymų projektų. Tą pačią
dieną popietiniame posėdyje įvyko klausymai dėl Lietuvos Respublikos sodininkų
bendrijų įstatymo 2, 6, 8, 11, 15, 16, 17, 18, 22, 24 ir 27 straipsnių pakeitimo,
Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymo 3
ir 9 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 72 ir
121 straipsniais ir Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto
kadastro įstatymo 6, 10, 13 ir 17 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymų
projektų.
2014 m. balandžio 2 d. rytiniame Komiteto posėdyje įvyko klausymai dėl
Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo Nr. IX-517
2, 41, 5, 7, 8, 11, 12 ir 13 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo
papildymo 111, 112, 121, 122, 123
straipsniais įstatymo projekto. Popietiniame tos pačios dienos posėdyje įvyko
klausymai dėl Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2, 30, 302,
33, 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 351,
352, 353, 354 straipsniais ir Lietuvos
Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10
straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 7 ir 8 priedėliais įstatymų projektų.
2014 m. kovo 19 d. įvyko bendras posėdis su Kaimo reikalų komitetu, kurio
metu buvo aptariama padėtis kiaulininkystės rinkoje ir afrikinio
kiaulių maro prevencijos priemonių vykdymas.
3.
4. Parlamentinė kontrolė
Komitetas, vadovaudamasis Seimo
statuto 49 straipsnio 9 punktu, 56 ir 65 straipsniais, 2014 m. vykdė aplinkos
apsaugos sistemos institucijų ir kitų su aplinkosaugos problemų sprendimu
susijusių institucijų parlamentinę kontrolę, teikė pasiūlymus ir rekomendacijas
dėl jų veiklos gerinimo.
Komiteto posėdžiuose aktyviai
dalyvavo Aplinkos ministerijos, Energetikos ministerijos, Aplinkos apsaugos
agentūros, Geologijos tarnybos, Generalinės urėdijos, Saugomų teritorijų
tarnybos, Teritorijų planavimo departamento jos ir kitų įstaigų bei
organizacijų atstovai. Jie Komitetą informuodavo apie priimamus ar ruošiamus
priimti sprendimus, teikė pasiūlymus, atsakė į posėdžių dalyvių klausimus.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas
svarstė 9 parlamentinės kontrolės klausimus. Paminėtini šie svarbiausi
Komiteto sprendimai, priimti dėl parlamentinės kontrolės klausimų:
2014 m. vasario 26 d. Komiteto posėdyje
svarstyta dėl kompensacinių išmokų žvejams verslininkams, žvejojantiems „Žvejų
rojaus“ vandens telkiniuose ir dėl Lietuvos saugomų teritorijų institucinės
sistemos ateities. Pirmuoju klausimu nutarta prašyti Lietuvos Respublikos
aplinkos ministerijos parengti metodiką ir nustatyti išeitinių kompensacijų
išmokėjimo tvarką žvejams verslininkams, žvejojantiems „Žvejų rojaus“ vandens
telkiniuose. Antruoju klausimu Komitetas konstatavo, kad Aplinkos ministerijai
LR Vyriausybė pasiūlė svarstyti galimybę optimizuoti Valstybinės saugomų
teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos struktūrą – Tarnybai pavaldžias
regioninių parkų direkcijas, nacionalinių parkų direkcijas, gamtinių rezervatų
direkcijas reorganizuoti į Tarnybos teritoriniu principu veikiančius
administracijos padalinius, kartu optimizuojant pareigybių skaičių,
centralizuojant bendrųjų funkcijų atlikimą. Tai nesudarytų prielaidų nei lėšoms
sutaupyti, nei žmogiškiesiems ištekliams sumažinti (jie šiuo metu per maži), o
veiklą saugomose teritorijose labai komplikuotų. Pertvarka sukurtų nestabilumą,
dėl kurio kiltų grėsmė ir vertybėms išsaugoti, ir kvalifikuotiems specialistams
išlaikyti. Be to, neaišku, kam reikia reorganizuoti gerai veikiančią sistemą ir
nutarė siūlyti Aplinkos ministerijai, Valstybinei saugomų teritorijų tarnybai
prie Aplinkos ministerijos tobulinti saugomų teritorijų institucinę sistemą
nuosekliai, o ne ją reformuojant arba reorganizuojant.
2014 m. kovo 19 d. Komiteto posėdyje
svarstyta dėl biometano gamybos ir vartojimo
skatinimo. Išklausius informaciją nuspręsta pasiūlyti Lietuvos Respublikos
Vyriausybei sudaryti tarpinstitucinę darbo grupę,
sudarytą iš visų suinteresuotų institucijų ir asociacijų, kuri susistemintų
informaciją apie biometano gamybos skatinimą kitose
ES šalyse ir nuspręstų dėl būtinybės keisti įstatymus bei parengtų reikalingus
poįstatyminius teisės aktus.
2014 m. kovo 26 d. Komiteto posėdyje svarstyta
dėl žemės naudojimo tvarkos laikymosi, t. y. dėl padarytų aplinkos apsaugos
pažeidimų gamtinio karkaso zonoje esančiame žemės sklype, adresu Pakalnės g. 5,
Gilužio k., Avižienių sen., Vilniaus r. Išklausius informaciją nuspręsta: 1)siūlyti
Lietuvos Respublikos aplinkos ministrui V. Mazuroniui įvertinti Vilniaus
regiono aplinkos apsaugos departamento Vilniaus rajono agentūros pareigūnų
galimai netinkamai atliktą tyrimą žemės sklype, esančiame Pakalnės g. 5,
Gilužio k., Avižienių sen., Vilniaus r. sav., spręsti gamtai padarytos žalos
įvertinimo bei padarytų pažeidimų pasekmių šalinimo klausimą; 2) prašyti
Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM informuoti komitetą apie savo išvadas dėl
atlikto žemės naudojimo patikrinimo žemės sklype, adresu Pakalnės g. 5, Gilužio
k., Avižienių sen., Vilniaus r. sav., įvertinant vykdomos veiklos pažeidimus,
padarinius ir išaiškinant ar nepažeidžiamos kitų žemės sklypų savininkų teisės
ir 3) kreiptis į Vilniaus apygardos vyriausiąjį prokurorą dėl viešojo intereso
gynimo dėl aplinkai padarytos žalos atlyginimo bei kilusių pasekmių pašalinimo
gamtinio karkaso zonoje esančiame žemės sklype, adresu Pakalnės g. 5, Gilužio
k., Avižienių sen., Vilniaus r. sav.
2013 m. balandžio
16 d. ir 23 d. Komiteto posėdžiuose svarstytas klausimas dėl upių lygio reguliavimo prie hidroelektrinių ir
hidroenergetikos poveikio aplinkai. Įvertinus visas aplinkybes, nutarta pasiūlyti
Lietuvos Respublikos Vyriausybei: 1) pakeisti Aplinkos ministro 2000 m.
vasario 23 d. įsakymą Nr. 68 „Dėl žuvų apsaugos priemonių mažosiose
hidroelektrinėse“ (nustatyti žuvų sunaikinimo turbinose daromos žalos
reikšmingumą); 2) pakeisti Aplinkos apsaugos ministerijos 1995 m. kovo 7 d.
įsakymą Nr.33 „Dėl Tvenkinių naudojimo ir priežiūros tipinių taisyklių“
(nustatyti mažosioms HE reikalavimus, kad būtų išvengta dažna vandens lygių
kaita upių ruožuose žemiau užtvankų ir automatinių matuoklių fiksuojami vandens
lygių duomenys būtų skelbiami realiuoju laiku ir būtų viešai prieinami
internete); 3) rengiant Vyriausybės nutarimą dėl Nacionalinės AEI plėtros
programos, hidroelektrinių plėtrą didinti tik iki Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo 13 straipsnyje numatytos 141 MW įrengtosios suminės
galios. Kaip numatyta įstatymo 49 straipsnyje, Vyriausybės nustatyta tvarka
pirmenybė turi būti teikiama nepatvankinio tipo
hidroelektrinių statybai; 4) rengiant Vandens įstatymo naują redakciją,
įtraukti nuostatas, draudžiančias hidroelektrinėms naudoti žuvis žalojančias ir
nuotėkio neatitinkančias turbinas, t.y. nepritaikytas upės tranzitiniam
nuotėkiui praleisti; 5) parengti Energetikos ministerijai informaciją apie
Vyriausybės 2010 m. liepos 21 d. nutarimu Nr. 1098 „Dėl Nemuno upių baseinų
rajono valdymo plano ir Priemonių vandensaugos
tikslams Nemuno upių baseinų rajone pasiekti programos patvirtinimo“ 1 priede
3.3. p. patvirtintos priemonės „Parengti finansavimo programą HE turbinų,
darančių žalą aplinkai“ įgyvendinimą.
Taip pat balandžio 23 d. svarstytas
parlamentinės kontrolės klausimas dėl biokuro prekybos problematikos ir biokuro
biržos vaidmens rinkoje.
2014 m. gegužės 7 d. Komiteto posėdyje
svarstytas klausimas dėl gaisro Kuršių nerijoje aplinkybių.
2014 m. liepos 9 d. apsvarstytas
klausimas dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo ruošiantis
naudoti durpių telkinius Dainių miško teritorijoje. Po svarstymo nutarta siūlyti
Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai dėl UAB „Presto
durpės“ planuojamos ūkinės veiklos (durpių telkinių naudojimo) Dainių miško
teritorijoje inicijuoti poveikio aplinkai vertinimo procesą.
3.5. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
Komitetas per ataskaitinį laikotarpį gavo daug laiškų ir
raštų, kuriuose dominuojančios temos yra geriamo vandens gavyba ir nuotekų
tvarkymas, pakuočių ir atliekų tvarkymas, statyba ir daugiabučių renovacija, komunalinio
ūkio ir poveikio aplinkai vertinimas, sodininkų bendrijų problemos, medžioklės
ir žvejybos klausimai ir kiti su Komiteto veikla susiję klausimai.
Komiteto biuro darbuotojai daug dėmesio skyrė laiškų ir
raštų nagrinėjimui, rengė atsakymus į šiuos laiškus ir raštus. Nuo 2014 m. sausio 1 d. iki 2014 m. liepos 17 d.
Komitetas išsiuntė 246 raštus ir atsakymus į paklausimus.
Daliai korespondentų atsakyta
žodžiu arba elektroniniu paštu, dalis prašymų, pareiškimų, kreipimųsi,
pasiūlymų išnagrinėta Komiteto posėdžiuose.
3.6.
Komiteto renginiai
2014 m. sausio 30 d. Seimo
Aplinkos apsaugos komitetas kartu su Aplinkos ministerija ir Elektronikos
platintojų asociacija surengė konferenciją tema „Elektros ir elektronikos
įrangos bei baterijų ir akumuliatorių gaminių ir importuotojų bei platintojų
veiklos aktualijos 2014“.
2014 m. kovo17 d. Seimo Aplinkos
apsaugos komitetas dalyvavo inkilų kėlimo akcijoje Šešuolių
girininkijoje Ukmergės rajone. Dalyvavimas tokiose akcijose tampa Komiteto
tradicija ir jei tik yra galimybė, kiekvienais metais Komiteto nariai ir biuro
darbuotojai aktyviai dalyvauja rūpinantis mažaisiais miško gyventojais – paukščiais.
2014 m. kovo 20 d. minint žemės dieną Komitetas organizavo
iškilmingą vėliavos pakėlimą Nepriklausomybės aikštėje. Seimo Europos
informacijos biure vyko vaikų globos
namų piešinių konkurso, skirto Pasaulinei Žemės dienai paminėti, darbų parodos
pristatymas, kurio metu apdovanoti konkurso nugalėtojai.
2014 m. kovo 19
d. Seime įvyko konferencija tema „Atliekų
deginimo įmonių poreikis Lietuvoje“, kurioje dalyvavo Vilniaus regiono ir Trakų
vokės gyventojų bendruomenių atstovai, Seimo nariai, mokslininkai, teisininkai.
2014 m. balandžio 4 d. Komitetas kartu su Elektronikos platintojų
asociacija, VŠĮ „Žaliasis taškas“, Padangų importuotojų organizacija, Lietuvos
prekybos įmonių asociacija bei Lietuvos autoverslininkų asociacija suorganizavo
diskusiją apie gamintojų bei importuotojų atsakomybę Lietuvoje tvarkant
atliekas.
Tą pačią dieną dar vyko ir seminaras tema: ,,Europos šalių patirtis
vykdant nuotekų infrastruktūros plėtrą mažose gyvenvietėse arba jų grupėse“,
kurį surengė Lietuvos vandens tiekėjų asociacija ir Seimo Aplinkos apsaugos
komitetas.
2014 m. gegužės 13 d. Aplinkos apsaugos komitetas kartu su Europos
ekonominių ir socialinių reikalų komitetu ir Lietuvos saulės energetikos
asociacija suorganizavo seminarą – diskusiją tema: „Pilietinės visuomenės vaidmuo įgyvendinant ES
atsinaujinančių išteklių plėtros direktyvas Lietuvoje“.
2014 m. gegužės 14 d. surengta Seimo Aplinkos apsaugos komiteto ir
Seimo Europos informacijos biuro „Europos savaitės 2014“ diskusija „Aplinkos
klausimai – Europos Sąjungos politikos dėmesio centre“, kurios metu diskutuota
dėl ES aplinkosaugos politikos principų
ir jų įgyvendinimo, dėl aplinkosauginių iniciatyvų įgyvendinimo įmonėje AB
„Achema“ pagal ES reikalavimus ir diskutuota ar ES pinigai pasitarnavo šalies
aplinkos būklei.
3.7. Tarptautiniai ryšiai
2014 m. kovo 25 d. Aplinkos komiteto
pirmininkas Algimantas Salamakinas kartu su Seimo Ekonomikos komiteto pirmininku
Remigijumi Žemaitaičiu ir komiteto nariais dalyvavo apskritojo stalo
diskusijoje su Švedijos finansų ministerijos valstybės sekretoriumi Eriku Tedenu (Erik Thedéen)
Švedijos ambasadore Sesilija Rutstriom-Ruin
(Cecilia Ruthström-Ruin).
Diskusijos metu buvo diskutuojama valstybės valdomų įmonių klausimais.
Komiteto
pirmininkas Algimantas
Salamakinas