TURINYS
1.
BENDROJI INFORMACIJA......................................................................... .......................3
2.
Komiteto sudėtis............................................................................................ ......4
3.
AKTUALIAUSI DARBAI...................................................................................... ....4
3.1. Seimo priimti svarbiausi įstatymai,
kuriuos svarstė Aplinkos apsaugos komitetas...4
3.2.
Svarstyta aktualių ir labai aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal
Europos Komisijos metinę Teisėkūros ir darbo programą ir Seimo Europos reikalų
komiteto pavedimu pateiktos išvados.............................................................................................11
3.3. Posėdžiai................................................................................................................ .....12
3.4. Parlamentinė kontrolė............................................................................................. ...13
3.5. Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas......................................................................... ............18
3.6. Komiteto renginiai................................................................................................. .....18
3.7. Tarptautiniai ryšiai................................................................................................. .....19
1. BENDROJI INFORMACIJA
1. Įstatymų ir kitų teisės aktų
projektų svarstymas
|
1.1.
|
Seimo
pavedimai komitetui
Iš
jų kaip pagrindiniam komitetui
kaip
papildomam komitetui
|
101
69
32
|
1.2.
|
Svarstyta labai aktualių ir aktualių pasiūlymų priimti ES teisės
aktus pagal Europos Komisijos metinę Teisėkūros ir darbo programą ir Seimo Europos reikalų komiteto pavedimu pateiktos
išvados
|
24
|
1.3.
|
Komiteto iniciatyva pateiktos išvados (ES)
|
-
|
1.4.
|
Komiteto iniciatyva sudarytos darbo grupės teisės aktų projektų
rengimui
|
|
2. Posėdžiai ir klausymai
|
2.1.
|
Komiteto posėdžiai
|
45
|
2.2.
|
Klausymai
|
2
|
3. Parlamentinė kontrolė
|
3.1.
|
Svarstyta
parlamentinės kontrolės klausimų
|
35
|
4. Pareiškimų ir raštų
nagrinėjimas
|
4.1.
|
Gauta
pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų
|
799
|
4.2.
|
Parengta
atsakymų ir raštų
|
324
|
5. Renginiai
|
5.1.
|
Surengta
konferencijų, seminarų, diskusijų
|
6
|
5.2.
|
Kiti
renginiai
|
1
|
6. Tarptautiniai ryšiai
|
6.1.
|
Surengta
vizitų
|
3
|
6.2.
|
Priimta
delegacijų
|
1
|
2. Komiteto
sudėtis
2013 m. Aplinkos apsaugos komitetas (toliau – Komitetas)
dirbo tokios sudėties: Komiteto pirmininkas – Algimantas Salamakinas, Komiteto
pirmininko pavaduotojas – Paulius Saudargas, Komiteto nariai Linas Balsys, Agnė
Bilotaitė (iki 2013 m. spalio 2 d.), Arūnas Dudėnas, Valentinas Mazuronis,
Gintautas Mikolaitis, Raimundas Paliukas, Aurelija Stancikienė,
Darius Ulickas.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komiteto biuras dirbo tokios
sudėties: biuro vedėjas Danius Lygis (iki 2013 m. rugsėjo 9 d.), biuro vedėja
Birutė Pūtienė (nuo 2013 m. rugsėjo 18 d.), patarėja Jolita Jakučionytė,
patarėjas Darius Karvelis, patarėja Aistrida Latvėnė, patarėja Rasa Liucija
Matusevičiūtė ir padėjėja Vida Katinaitė.
3.
AKTUALIAUSI DARBAI
3.1. Seimo priimti įstatymai, kuriuos
svarstė Aplinkos apsaugos komitetas (41 įstatymas)
1. 2013 m. sausio
17 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos
valstybės paramos būstui įsigyti ar išnuomoti ir daugiabučiams namas atnaujinti
(modernizuoti) įstatymo 13, 14 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr.
XII-149), kuriuo numatyta galimybė sutartis su bankais dėl
lengvatinio kredito teikimo atnaujinimo (modernizavimo) projektams įgyvendinti
sudaryti ne tik butų ir kitų patalpų savininkų vardu, bet ir bendrojo naudojimo
objektų valdytojo, veikiančio butų ir kitų patalpų savininkų naudai, vardu,
taip pat savivaldybių paskirtiems fiziniams ar juridiniams
asmenims, įgyvendinantiems savivaldybių patvirtintas programas; užtikrintas
valstybės paramos teikimas nepasiturintiems gyventojams, kai atnaujinimo
(modernizavimo) projekto įgyvendinimą finansuoja savivaldybės paskirtas fizinis
ar juridinis asmuo pagal savivaldybės patvirtintą programą ir nustatyta, kad
lengvatinis kreditas teikiamas ir projektui parengti ir kartu 2013 m. sausio 17
d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos
piniginės socialinės paramos
nepasiturintiems gyventojams įstatymo 8 straipsnio
pakeitimo įstatymą (Nr. XII-150), kuriuo patikslinama apmokėjimo už kredito
ir palūkanų įmokas nepasiturintiems gyventojams tvarka.
2. 2013 m. sausio 17 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos atsinaujinančių
išteklių energetikos įstatymo 2, 11, 13, 14, 16, 20, 21 straipsnių pakeitimo ir
papildymo įstatymą (Nr. XII-169) kartu su Lietuvos Respublikos atsinaujinančių
išteklių energetikos įstatymo 2, 11, 13, 14, 16, 20, 21 straipsnių pakeitimo ir
papildymo įstatymo įgyvendinimo įstatymu (Nr. XII-170) ir Lietuvos Respublikos
elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio pakeitimo įstatymu (Nr. XII-171). Priimtų
pakeitimų esmė – darnios energetikos plėtros užtikrinimas, suteikiant galimybes
vystytis energijos gamybai iš visų rūšių atsinaujinančių energijos išteklių,
siekiant, kad energijos gamybos iš atsinaujinančių energijos išteklių
skatinimas būtų taikomas atsižvelgiant į ekonominio pagrįstumo, mažiausių
sąnaudų ir poveikio elektros energijos kainai galutiniams vartotojams
kriterijus.
3. 2013 m. kovo 28 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų
įstatymo 31 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. XII-241). Įstatymu siekiama
sudaryti tinkamas sąlygas į saugomas teritorijas patenkančių miestų, miestelių
plėtrai, kuriuose pagal saugomų teritorijų tvarkymo planus bei bendruosius
planus yra suplanuota urbanizuota arba numatoma urbanizuoti teritorija.
4. 2013 m. gegužės 9 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo 1, 7, 15 straipsnių ir priedo pakeitimo
ir papildymo ir Įstatymo papildymo 191 ir 192
straipsniais įstatymą (Nr. XII-287), kuriuo siekiama įteisinti
įstatymo lygmenyje pagrindines taršos integruotos prevencijos ir kontrolės
(toliau – TIPK) leidimų išdavimo, pakeitimo ir panaikinimo nuostatas kartu perkeliant
į nacionalinę teisę pagrindines TIPK direktyvos nuostatas; kaip lydinčiuosius Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos
teršimą įstatymo 4, 5 ir 9 straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. XII-288),
reglamentuojantį mokesčio už aplinkos teršimą nuostatas, įgalinančias teršalų
kiekį apskaičiuoti pagal aplinkos ministro aprobuotas metodikas; Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo
įstatymo 2, 19 straipsnių, aštuntojo10 skirsnio pakeitimo ir 5
straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymą (Nr. XII-289), suvienodinant
Aplinkos apsaugos įstatymo ir Atliekų tvarkymo įstatymo nuostatas; Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos
valstybinės kontrolės įstatymo 3 ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr.
XII-294), suteikiantį teisę pareigūnams, taikantiems šiame ir kituose
įstatymuose nustatytas teisinio poveikio priemones pažeidėjams, panaikinti ne
tik TIPK leidimus, bet ir taršos leidimus ir Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų
įstatymo 2, 5, 7, 8, 10, 121 straipsnių, penktojo skirsnio ir 2
priedo pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. XII-291), nustatant, kad leidimas
išmesti šiltnamio efektą sukeliančias dujas yra sudėtinė TIPK leidimo ar taršos
leidimo dalis.
5.
2013 m. gegužės 16 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams
namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo 2, 13 ir 15 straipsnių pakeitimo ir
papildymo įstatymą (Nr. XII-320), kuriuo siekiant sumažinti butų ir kitų
patalpų savininkų finansinę naštą siūloma nustatyti, kad atnaujinimo
(modernizavimo) projekto parengimo, jo įgyvendinimo administravimo ir statybos
techninės išlaidos valstybės biudžeto lėšomis būtų ne tik kompensuojamos, bet
ir apmokamos už faktiškai suteiktas paslaugas; siūloma nustatyti lankstesnes
papildomos valstybės paramos, teikiamos Klimato kaitos specialiosios programos
lėšomis, teikimo sąlygas; siūloma sudaryti palankias sąlygas savivaldybėms
dalyvauti atnaujinimo (modernizavimo) procese.
6.
2013 m. gegužės 30 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 20 straipsnio
pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. XII-351), kuriuo atsisakoma išimtinių
sąlygų gamintojams, gaminantiems saulės šviesos energiją ir gavusiems leidimą
plėtoti elektros energijos gamybą iki Atsinaujinančių išteklių energetikos
įstatymo įsigaliojimo.
7.
2013 m. gegužės 30 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos žemės gelmių įstatymo 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15,
18, 19, 21, 22, 27 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir Įstatymo papildymo 61
straipsniu įstatymą (Nr. XII-352), kuris pakeitė ir papildė galiojantį
Žemės gelmių įstatymą, įtvirtinant išsklaidytųjų angliavandenilių sąvoką, o
taip pat aiškiai ir konkrečiai reglamentuojant minėtų išteklių paieškos,
žvalgybos, gavybos ir kitus su šia veikla susijusius klausimus. Kartu Seimas
priėmė ir Lietuvos Respublikos
planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 1 priedo
papildymo įstatymą (Nr. XII-353), kuriuo pakeistas Planuojamos ūkinės
veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 1 priedas, papildant jį
angliavandenilių hidraulinio ardymo technologija, kuriai būtų privalomas
poveikio aplinkai vertinimas.
8.
2013 m. birželio 18 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos statybos įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymą (Nr. XII-385),
kuriuo numatė, kad projektuojant, statant, rekonstruojant ar kapitališkai
remontuojant viešojo naudojimo pastatus, kurių sąrašą tvirtintų Vyriausybė ar
jos įgaliota institucija, būtų privaloma įrengti patalpas kūdikiams žindyti ir
pervystyti ir Lietuvos Respublikos
statybos įstatymo 1, 2, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 16, 18, 181, 29, 36,
39, 40, 41, 431, 47 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo ir papildymo įstatymą
(Nr. XII-383), kuriuo siekiama aiškiai atskirti
darniosios ir nedarniosios srities statybos produktų tiekimo rinkai sąlygų
reglamentavimą Lietuvos Respublikoje nustatant, kad statybos produktus, kuriems
taikomos darniosios techninės specifikacijos, gamintojai, importuotojai, platintojai
ir įgaliotieji atstovai Lietuvos Respublikos rinkai tiekia Reglamente nustatyta
tvarka. Taip pat siekiama nustatyti aiškesnes nedarniosios srities statybos
produktų tiekimo rinkai sąlygas tiksliau apibrėžiant gamintojų, importuotojų,
platintojų ir įgaliotųjų atstovų teises ir pareigas, atsižvelgiant į Reglamento
nuostatas, pakeisti Statybos įstatymo sąvokų apibrėžimus ir terminologiją,
atsisakyti tiesioginio esminių statinių reikalavimų išdėstymo.
9.
2013 m. birželio 18 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos miškų įstatymo 2, 7, 11 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą
(Nr. XII-386), kuriuo siūloma apribojimą formuoti naudingųjų iškasenų
teritorijas miško žemėje sukonkretinti iki savivaldybės lygmens ir to
apribojimo iš viso netaikyti, kai yra baigiama pradėto naudoti telkinio ar jo
dalies, kuriai yra išduotas leidimas naudoti naudingąsias iškasenas,
eksploatacija, sudaroma galimybė formuoti gyvenamąsias teritorijas miestuose,
kai miško žemės pavertimą kitomis naudmenomis inicijuoja savivaldybė, kurios
teritorijos miškingumas yra didesnis nei 50 proc. ir kad reikalavimas sumokėti piniginę kompensaciją
netaikomas už tą kitomis naudmenomis paverčiamos miško žemės dalį, kurioje
formuojami atskirieji želdynai ir (ar) įrengiamos kapinės.
10. 2013 m. birželio 18 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos medžioklės įstatymo 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 18, 22 straipsnių
pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. XII-372), kuriuo Medžioklės įstatymo
nuostatos derinamos su Konstitucinio Teismo 2005 m. gegužės 13 d. nutarimo
nuostatomis, kai kurių kitų Medžioklės
įstatymo straipsnių pakeitimas.
11. 2013 m. birželio 18 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos aplinkos apsaugos rėmimo programos įstatymo 4 straipsnio pakeitimo
įstatymą (Nr. XII-373), kuriuo nustatomos kompensacijoms medžioklės
plotų naudotojams, kurie priimant sprendimus pagal Lietuvos Respublikos
medžioklės įstatymo 22 straipsnyje nustatytą tvarką neteko galimybės naudoti
medžioklės plotus, mokėti; kompensacijoms mokėti privačių žemės sklypų
savininkams, netekusiems galimybės toliau nuomoti medžioklei žemės plotus pagal
medžioklės plotų nuomos sutartis, sudarytas vadovaujantis šiuo įstatymu ir
kitais teisės aktais, reglamentuojančiais laukinės gyvūnijos nuosavybės formą
ir minimalų medžioklės plotų vieneto dydį.
12. 2013 m. birželio 18 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos
įstatymo 4 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymą (Nr. XII-374), kuris
yra lydintis Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos
įstatymo 4 straipsnio pakeitimo įstatymas, leisiantis Medžioklės įstatymo 7, 8,
9, 11, 12, 13, 14, 18, 22 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 18
straipsnio 4 dalyje numatytam vilkų ūkinės paskirties gyvūnams padarytos žalos
atlyginimui panaudoti dalį lėšų, kasmet sumokamų į savivaldybės aplinkos
apsaugos rėmimo specialiąją programą, medžioklės plotų naudotojų kaip mokestis
už medžiojamųjų gyvūnų išteklių naudojimą.
13. 2013 m. birželio 27 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymą (Nr. XII-407)
(nauja redakcija), kurio tikslas nustatyti teritorijų planavimo procesui
reikalavimus, kurie užtikrintų teritorijų planavimo dokumentų sprendinių
sistemiškumą, skirtingų planavimo lygmenų dokumentų suderinamumą ir abipusį
poveikį, tvarų gamtinės ir antropogeninės aplinkos, visuomenės ir jos gyvenimo
bei veiklos sąlygų vystymąsi išsaugant biologinę įvairovę, gamtos ir kultūros
paveldo vertybes ir vertingą kraštovaizdį. Kartu priimta su šiuo įstatymų susijusių
20 kitų įstatymų. Tai Lietuvos Respublikos administracinių teisės apžeidimų
kodekso 18916 ir 2591straipsnių pakeitimo įstatymas (Nr.
XII-653), nustatantis atsakomybę už teritorijų planavimą reglamentuojančių
teisės aktų pažeidimus, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teritorijų
planavimo įstatymo pakeitimo įstatyme numatyto teisinio reguliavimo pakeitimus;
Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo 2, 15, 23, 24
straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymas (Nr. XII-408), kuriuo reglamentuota
sanitarinių apsaugos zonų sąvoka, įtvirtinant, kad teritorijų planavimo
dokumentai, statinių projektai, pagal juos sutvarkyta aplinka ir pastatyti
statiniai atitiktų visuomenės sveikatos priežiūros teisės aktų reikalavimus; Lietuvos
Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6, 16, 29 ir 54 straipsnių pakeitimo ir
papildymo įstatymas (Nr. XII-409), reglamentuojantis savivaldybių vaidmenį
rengiant ir tvirtinant teritorijų planavimo dokumentus; Lietuvos Respublikos
žemės gelmių įstatymo 3, 14, 16, 18 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymas (Nr.
XII-410), numatantis teritorijų planavimo ir išteklių naudojimo sprendinius
perkelti į vieną dokumentą – žemės gelmių naudojimo planą ir taip sukurti
palankesnę žemės gelmių išteklių naudojimo ūkines veiklos aplinką; Lietuvos
Respublikos žemės įstatymo 2, 9, 10, 12, 13, 15, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27,
28, 29, 30, 32, 33, 37, 38, 39, 40, 41, 45, 46, 47, 48, 49, 51, 52 straipsnių
pakeitimo įstatymas (Nr. XII-411), kuriuo siūloma diferencijuoti
žemėtvarkos planavimo dokumentus į specialiojo teritorijų planavimo žemėtvarkos
dokumentus ir žemės valdos projektus, papildyta nuostata dėl žemės sklypų
formavimo ir pertvarkymo projektų rengimo ir visas kitas šio įstatymo
nuostatas, kurias būtina suderinti su Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo
įstatymo pakeitimo įstatymo nuostatomis; Lietuvos Respublikos želdynų
įstatymo 4, 6, 10, 16, 19 ir 25 straipsnių pakaitimo įstatymas (Nr. XII-412),
kuriame, atsižvelgiant į tai, kad Teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo
įstatyme keičiasi teritorijų planavimo dokumentų rūšys ir norint suderinti
minėtų įstatymų nuostatas, užtikrinti gamtinio ir kultūrinio kraštovaizdžio
apsaugą, išskirti želdynų sistemą ir atskiruosius želdynus, nustatyti jų
apsaugos, tvarkymo ir naudojimo privalomuosius reikalavimus, įvardinamos
pakeistos teritorijų planavimo dokumentų rūšys; Lietuvos Respublikos saugomų
teritorijų įstatymo 2, 9, 12, 13, 14, 18, 19, 20, 22, 23, 28, 31 straipsnių
pakeitimo ir Įstatymo papildymo 281 straipsniu įstatymas (Nr.
XII-413), kuriuo valstybinių parkų ir biosferos rezervatų ir jų zonų ribų
ir tvarkymo planai pakeičiami valstybinių parkų ar biosferos rezervatų
kompleksiniais planais; Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymo 4, 7,
8, 9, 10, 11, 13, 15, 19, 20 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymas (Nr. XII-414),
kuriuo siūloma patikslinti nuostatas, kuriose yra nuorodos į teritorijų
planavimo dokumentus ar Teritorijų planavimo įstatymą, atsižvelgiant į tai, kad
žemės reformos žemėtvarkos projektai ir kiti žemės valdos projektai (žemės
sklypų formavimo ir pertvarkymo projektai ir žemės paėmimo visuomenės
poreikiams projektai) nepriskirtini teritorijų planavimo dokumentams; Lietuvos
Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 10 ir 25
straipsnių pakeitimo įstatymas (Nr. XII-416), kuriame reglamentuojamas kultūros
paveldo objekto ir vietovės skelbimas saugomais ir numatoma, kad rengiant kompleksinio
ir specialiojo teritorijų planavimo dokumentus turi būti numatyti
servitutai prieiti prie viešojo pažinimo ir naudojimo kultūros paveldo
objektų ir jų apžiūros vietų; Lietuvos Respublikos pajūrio juostos įstatymo
4, 5 ir7 straipsnių pakeitimo įstatymas (Nr. XII-417), kuriuo
reglamentuojamas žemės tvarkymas pajūrio juostoje ir numatoma kokie turi būti parengti
ir patvirtinti šių teritorijų planavimo dokumentai; Lietuvos Respublikos
planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 3 straipsnio
pakeitimo įstatymas (Nr. XII-418), numatantis, kad ūkinės veiklos leidimas
gali būti išduotas, jeigu yra galiojantis atsakingos institucijos teigiamas
sprendimas dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių ar atrankos dėl poveikio
aplinkai vertinimo išvados, kad neprivaloma atlikti poveikio aplinkai vertinimą;
Lietuvos Respublikos žemės ūkio paskirties žemės įsigijimo laikinojo įstatymo
5 straipsnio pakeitimo įstatymas (Nr. XII-419), nustatantis, kad valstybinė
žemė, dėl kurios pagal įstatymus, reglamentuojančius piliečių nuosavybės teisių
į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimą, nepateikti prašymai atkurti nuosavybės
teises ją perduodant nuosavybėn neatlygintinai, parduodama ne tik suformavus
žemės sklypus teritorijų planavimo dokumentuose, bet ir žemės
valdos projektuose; Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į
išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 5 ir 12 straipsnių pakeitimo
įstatymas (Nr. XII-420), nustatantis, kad nuosavybės teisės į žemę, iki
1995 m. birželio 1 d. buvusią miestams nustatyta tvarka priskirtose
teritorijose, atkuriamos ne tik į piliečio naudojamą teritorijų planavimo
dokumentuose, bet ir žemės valdos projektuose nustatytų ribų žemės sklypą; Lietuvos
Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 6, 7, 8, 11 ir 13 straipsnių
pakeitimo įstatymas (Nr. XII-421), pakeičiant nuostatas, kurias būtina
suderinti Piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo
įstatymo nuostatomis; Lietuvos Respublikos žemės sklypų perleidimo ir nuomos
užsienio valstybių diplomatinėms atstovybėms ir konsulinėms įstaigoms tvarkos
bei sąlygų 4 straipsnio pakeitimo įstatymas (Nr. XII-422), įtvirtinantis,
kad valstybinės ir privačios žemės sklypai perleidžiami ir išnuomojami užsienio
valstybėms diplomatinėms atstovybėms ir konsulinėms įstaigoms įkurdinti pagal
teritorijų detaliojo planavimo dokumentus ir žemės valdos projektus; Lietuvos
Respublikos statybos įstatymo 1, 2, 3, 5, 12, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 27,
28, 281, 29, 32, 33, 34, 35, 36, 40, 45, 55 straipsnių pakeitimo ir
įstatymo papildymo 541 straipsniu įstatymas (Nr. XII-424),
kuriuo siekiama reglamentuoti teritorijų planavimo ir statybos valstybinės
priežiūros atlikimo tvarką, šias priežiūras atliekančias institucijas, jų kompetenciją,
pareigas ir teises;
Kiek vėliau priimti:
14. 2013 m. liepos 2 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymą
(Nr. XII-459), kuriuo siekiama nustatyti vieningą teritorijų planavimo
valstybinės priežiūros ir statybos valstybinės priežiūros tvarką, teritorijų
planavimo ir statybos valstybinę priežiūros institucijų kompetenciją, pareigas
ir teises; optimizuoti teritorijų planavimo valstybinės priežiūros ir statybos
valstybinės priežiūros procedūrų priežiūrą; įdiegti vieningą teritorijų
planavimo ir statybos proceso dalyvių priežiūros sistemą.
15. 2013 m. spalio 10 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatymo 5, 8, 19, 22
straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. XII-549), kuriuo siekiama šio įstatymo
nuostatas suderinti su naujos redakcijos Teritorijų planavimo įstatymo
nuostatomis.
16. 2013 m. spalio 8 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos
pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo1, 2 straipsnių ir priedo
pakeitimo ir Įstatymo papildymo nauju 1 priedu įstatymą (Nr. XII-545),
kuriuo papildomas pakuočių kriterijams paaiškinti skirtų pavyzdžių sąrašas, tuo
užtikrinant teisinį aiškumą ir vienodą pakuotės termino apibrėžties aiškinimą.
17. 2013 m. gruodžio 23 d. Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos saugomų teritorijų įstatymo 31 straipsnio pakeitimo ir papildymo
įstatymą (Nr. XII-746), siekiant Saugomų teritorijų įstatyme numatyti išimtį,
paversti miško žemę kitomis naudmenomis įgyvendinant valstybei svarbius
projektus.
18. 2013 m. gruodžio 23 d. atidėjus balsavimą 2014
m. sausio 23 d. (neeilinės Seimo sesijos metu) Seimas priėmė Lietuvos
Respublikos miškų įstatymo 7 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymą (Nr. XII-761),
kurio tikslas aiškiai įvardinti valstybės biudžeto pajamų dalies panaudojimo
tikslinę paskirtį – bendrosioms miškų ūkio reikmėms finansuoti ir numatyti, kad
bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti Vyriausybės nustatyta tvarka
valstybinių miškų miško valdytojams ir kitiems miško valdytojams nustatomi
privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą
žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką.
3. 2. Svarstyta aktualių ir labai
aktualių pasiūlymų priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę
Teisėkūros ir darbo programą ir Seimo Europos reikalų komiteto pavedimu
pateiktos išvados
Ataskaitiniu laikotarpiu
Komitetas svarstė 24 pasiūlymus
priimti ES teisės aktus pagal Europos Komisijos metinę Teisėkūros ir darbo
programą ir Seimo Europos reikalų komiteto pavedimu pateikė išvadas šiais
klausimais:
1. 2013 m. Europos Komisijos darbo programą (COM (2012) 629);
2. Komisijos komunikatas Europos Parlamentui, Tarybai,
Europos Ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir regionų komitetui
Transportui – švari energija. Europinė alternatyviųjų degalų strategija;
3. Dėl Lietuvos pirmininkavimo Europos Sąjungos
Tarybai 2013 m. derybinių aprašų projektų aktualumo įvertinimo (ES-12-69);
4. Dėl Lietuvos pirmininkavimo Europos Sąjungos
Tarybai neprioritetinių klausimų derybinių aprašų;
5. Dėl pasiūlymas dėl Europos Parlamento ir
Tarybos direktyvos, kuria nustatoma jūrų erdvės planavimo ir integruoto
pakrančių zonų valdymo sistema, (COM/2013/133);
6. Dėl Komisijos komunikato Europos Parlamentui, Tarybai,
Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui ES
prisitaikymo prie klimato kaitos strategijos (COM(2013) 216);
7. Dėl Lietuvos pirmininkavimo ES Tarybai 2013 metais
aktualiausių klausimų sąvado( ES-13-1);.
8. Dėl
ES pozicijos dėl vystymosi darbotvarkės po 2015 m. parengimo (ES-13-84);
9. Dėl Tarybos
rekomendacijos dėl 2013 m. Lietuvos nacionalinės reformų programos su Tarybos
nuomone dėl 2012–2016 m. Lietuvos konvergencijos programos (COM(2013) 365);
10. Pasiūlymas Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento dėl jūrų transporto išmetamo anglies dioksido
kiekio stebėsenos, ataskaitų teikimo ir tikrinimo, kuriuo iš dalies keičiamas
Reglamentas (Nr. 525/2013, COM/2013/480);
11. Pasiūlymas Europos
Parlamento ir Tarybos reglamento dėl invazinių svetimų rūšių introdukcijos ir
plitimo prevencijos ir valdymo (COM/2013/620);
12. Pasiūlymas Europos
Parlamento ir Tarybos reglamento kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB)
Nr.1013/2006 dėl atliekų vežimo (COM/2013/516);
13. Pasiūlymas dėl
Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos, kuria, siekiant iki 2020 m. įgyvendinti
tarptautinį susitarimą, kuriuo tarptautinės aviacijos išmetamiesiems teršalams
nustatoma viena pasaulinė rinkos priemonė, iš dalies keičiama Direktyva
2003/87/EB, nustatanti šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos leidimų
sistemą Bendrijoje, Nr. COM/2013/722;
14. Dėl pasiūlymo dėl
Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos, kuria iš dalies keičiama direktyva
2011/92/ES dėl tam tikrų valstybės ir privačių projektų poveikio aplinkai
vertinimo (COM(2012) 628) svarstymo eigos ES institucijose;
15. Pasiūlymas Europos
Parlamento ir Tarybos direktyva kuria iš dalies keičiama Direktyva 94/62/EB dėl
pakuočių ir pakuočių atliekų siekiant sumažinti lengvųjų plastikinių maišelių
naudojimą (COM/2013/761);
16. Komisijos
komunikatas Europos Parlamentui, Tarybai, Europos Ekonomikos ir socialinių
reikalų komitetui ir Regionų komitetui 2014 m. Komisijos darbo programa
(ES-13-166);
17. Pasiūlymas Europos
Parlamento ir Tarybos reglamentas kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES)
Nr. 525/2013 dėl Jungtinių Tautų bendrosios klimato kaitos konvencijos Kioto
protokolo techninio įgyvendinimo (COM/2013/769);
18. Pasiūlymas Tarybos
sprendimas dėl Jungtinių Tautų bendrosios klimato kaitos konvencijos Kioto
protokolo Dohos pakeitimo patvirtinimo ir bendro pagal jį prisiimtų
įsipareigojimų vykdymo (COM/2013/768).
3.3. Posėdžiai ir
klausymai
2013 m. surengti 45 Komiteto posėdžiai, iš kurių 3 išvažiuojamieji posėdžiai ir 1 bendras posėdis su Ekonomikos
komitetu.
2013 m. balandžio 4 d. įvyko Komiteto išvažiuojamasis posėdis
Neringos savivaldybėje. Posėdžio metu buvo svarstomas Teritorijų planavimo
įstatymo pakeitimo įstatymo projektas ir jį lydintys įstatymų projektai. Taip pat buvo svarstomi klausimai dėl Neringos miesto
bendrojo plano sprendinių įgyvendinimo ir dėl neteisėtų statybų Kuršių Nerijos
nacionaliniame parke.
2013 m. balandžio 5 d. Komiteto posėdis vyko
Pajūrio regioninio parko lankytojų centre, kur buvo aptariamos pajūrio aplinkos
apsaugos problemos ir jų sprendimo būdai. Vėliau Komitetas apsilankė atliekų deginimo įmonėje
„Fortum“ ir uždarojoje akcinėje bendrovėje „Minijos nafta“.
2013 m. rugsėjo 11 d. Komitetas surengė
išvažiuojamąjį posėdį į Molėtų r. Luokesos
seniūnijos, Šaukšteliškių k. Šio posėdžio metu buvo aptariami verslinės
žvejybos reglamentavimo klausimai.
2013 m. spalio 16 d. Komiteto nariai lankėsi Sirvėtos
regioniniame parke. Sirvėtos regioninio parko lankytojų centre buvo svarstomas
klausimas: „Pokyčiai saugomose teritorijose ir Saugomų teritorijų įstatymo
keitimo poreikiai“.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas
surengė 2 klausymus. Abeji klausymai vyko dėl Lietuvos
Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr.
XIP-2919(2) ir jį lydinčiųjų įstatymų pakeitimo įstatymų projektų.
3.
4. Parlamentinė kontrolė
Komitetas, vadovaudamasis Seimo statuto 49
straipsnio 9 punktu, 56 ir 65 straipsniais, 2013 m. vykdė aplinkos apsaugos
sistemos institucijų ir kitų su aplinkosaugos problemų sprendimu susijusių
institucijų parlamentinę kontrolę, teikė pasiūlymus ir rekomendacijas dėl jų
veiklos gerinimo.
Komiteto posėdžiuose aktyviai dalyvavo Aplinkos ministerijos, Aplinkos apsaugos agentūros,
Geologijos tarnybos, Generalinės urėdijos, Saugomų teritorijų tarnybos,
Teritorijų planavimo departamento, Teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos
ir kitų įstaigų atstovai. Jie Komitetą informuodavo apie priimamus ar ruošiamus
priimti sprendimus, teikė pasiūlymus, atsakė į posėdžių dalyvių klausimus.
Ataskaitiniu laikotarpiu Komitetas svarstė 35
parlamentinės kontrolės klausimus. Paminėtini šie svarbiausi Komiteto
sprendimai, priimti dėl parlamentinės kontrolės klausimų:
2013 m. sausio 16 d. Komiteto posėdyje svarstyta dėl
daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymų įgyvendinimo ir nuspręsta, kad atsižvelgiant
į tai, jog Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme įtvirtina
savivaldybių savarankiška funkcija pagal įstatymų nustatytą kompetenciją
vykdyti gyvenamojo namo butų ir kitų patalpų savininkų bendrijos valdymo organų
arba savivaldybės paskirtų administratorių veiklos priežiūrą ir kontrolę, o savivaldybės
tarybai suteikta išimtinė kompetencija tvirtinti savivaldybės administracijos
struktūrą ir nuostatus ir tvirtinti taisykles, už kurių pažeidimą atsiranda
administracinė atsakomybė, o taip pat remiantis Civilinio kodekso, Administracinių
teisės pažeidimų kodekso ir Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties
pastatų savininkų bendrijų įstatymo atitinkamomis nuostatomis, savivaldybės
privalo laikytis minėtų teisės aktų nuostatų ir užtikrinti tinkamą joms
priskirtų funkcijų vykdymą daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties
pastatų savininkų bendrijų valdymo organų ar savivaldybės paskirtų
administratorių veiklos priežiūros ir kontrolės srityje ir dėl to nereikia
papildomo teisinio reguliavimo.
2013 m. sausio 23 d. ir 2013 m. vasario 6 d. Komiteto posėdžiuose
svarstyta dėl skalūnų dujų žvalgybos perspektyvų ir nuspręsta kreiptis į
Vyriausybę siūlant: 1) sustabdyti skalūnų dujų išteklių paiešką, žvalgybą ir
gavybą šalyje iki bus paskelbta Europos Sąjungos kompetentingų institucijų
nuomonė dėl šių išteklių naudojimo; 2) apsvarstyti galimybę valstybės biudžete
numatant lėšas angliavandenilių išteklių paieškos darbams; 3) įvertinti UAB „LL
investicijos“ sudarytas sutartis su Tauragės rajono Žygaičių seniūnijos
gyventojais jų atitikimo įstatymų reikalavimams požiūriu; 4) sudaryti darbo
grupę skalūnų dujų paieškos, žvalgybos ir gavybos problemoms spręsti bei
įvertinti ekonominę naudą; 5) parengti ir pateikti Seimui įstatymų
pakeitimus įpareigojančias valstybės institucijas valstybės lėšomis atlikti
poveikio aplinkai vertinimą visais atvejais skelbiant konkursus
angliavandenilių išteklių naudojimui ir gavybai; 6) parengti ir pateikti
įstatymų pakeitimus atskiriančius skalūnų dujų, kaip specifinių išteklių,
paiešką, žvalgybą ir gavybą nuo kitų angliavandenilių paieškos, žvalgybos ir
gavybos. Aplinkos ministerijai pasiūlyta parengti pavyzdines sutartis dėl žemės
ir jos gelmių bei paviršinio vandens tyrimų ir matavimų žemės naudojimo
suteikimo. Taip pat nuspręsta kreiptis į Generalinę prokuratūrą prašant ginti
viešąjį interesą UAB „LL investicijos“ vykdant veiklą Tauragės ir Šilalės
rajonuose.
2013 m. vasario 6 d. Komiteto posėdyje svarstyta dėl
Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies
nuostatos įgyvendinimo ir nuspręsta prašyti
Aplinkos ministerijos per tris mėnesius parengti poįstatyminius teisės aktus
dėl Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatų, susijusių
su kelių ir vandens infrastruktūros perdavimu, įgyvendinimo.
Dar 2013 m. vasario 6 d. Komiteto
posėdyje svarstytas klausimas ir dėl
Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo įgyvendinimo ir įstatymo pataisų
projekto. Po svarstymo nutarta Seimo posėdžių sekretoriate registruoti Atliekų
tvarkymo įstatymo 2, 4, 25, 27, 28, 30, 31, 35 straipsnių pakeitimo ir
papildymo ir įstatymo papildymo 30-1 ir 30-2 straipsniais įstatymo 30-1
straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektą, patikslinantį komunalinių
atliekų tvarkymo paslaugos teikimo sutarties sudarymo tvarką.
2013 m. vasario 20 d. Komiteto posėdyje svarstytas
klausimas dėl Klimato kaitos specialiosios programos lėšų panaudojimo 2012 m.
ataskaitos ir Klimato kaitos specialiosios programos lėšų naudojimo 2013 m.
sąmatos projektų, kuriems buvo nuspręsta pritarti.
2013 m. kovo 20 d. bendrame Aplinkos apsaugos ir
Ekonomikos komitetų posėdyje apsvarstytas klausimas dėl skalūnų dujų paieškos,
žvalgybos ir gavybos ir nuspręsta teikti Seimui nutarimo projektą, kuriame
Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūloma: 1) sustabdyti sutarties sudarymą pagal
tarptautinio angliavandenilių išteklių naudojimo konkursą Šilutės-Tauragės ir
Kudirkos-Kybartų plotuose skirto tradicinių ir netradicinių (molio skalūnų
dujos ir nafta) angliavandenilių išteklių paieškai, žvalgybai ir gavybai, iki
bus pakeisti ir papildyti teisės aktai reguliuojantys skalūnų dujų išteklių paiešką,
žvalgybą ir gavybą; 2) apsvarstyti galimybę valstybės biudžete numatyti lėšas
angliavandenilių išteklių paieškos ir žvalgybos darbams; 3) sudaryti darbo
grupę skalūnų dujų paieškos, žvalgybos ir gavybos problemoms spręsti bei
įvertinti skalūnų naudojimo ekonominę naudą.
2013 m. gegužės 22 d. Komiteto posėdyje svarstyta dėl Lietuvos Respublikos
Valstybės kontrolės Valstybinio audito 2012 m. lapkričio 28 d. ataskaitos
vertinimo rezultatų: a) žemės fondas (miškų ūkio paskirties žemė); b) žemės
gelmių ištekliai ir nutarta siūlyti Valstybės kontrolei valstybinės reikšmės
miško žemės ir medynų verčių registravimo finansinėje apskaitoje pritarti Miškų
ūkio konsultacinės tarnybos nutarimui: registruoti viešojo sektoriaus vieno
subjekto finansinėje apskaitoje (Valstybinės miškų tarnybos prie Aplinkos
ministerijos balanse); VĮ miškų urėdijų finansinėje apskaitoje registruoti
nebalansinėse sąskaitose; VĮ miškų urėdijų naudojimo riboto dydžio turto iš
miško (metinės miško kirtimo normos) metinę grąžą valstybei vertinti Aleksandro
Stulginskio universiteto pateikta metodika , o Aplinkos ministerijai parengti
teisės aktus Miškų ūkio konsultacinės tarybos sprendimui įgyvendinti.
2013 m. rugsėjo 11 d. Komiteto
posėdyje svarstytas klausimas dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m.
gruodžio 12 d. nutarimo Nr. 1511 „Dėl valstybės valdomų įmonių nuosavo kapitalo
kainų nustatymo“ pakeitimo ir nutarta kreiptis į Vyriausybę, Finansų
ministeriją ir Biudžeto ir finansų komitetą siūlant nustatyti, kad valstybės
įmonių miškų urėdijų siektinas vidutinis metinis konsoliduoto valstybės įmonių
miškų urėdijų grynojo pelno rodiklis, prie jo pridėjus mokesčio už valstybės
turto naudojimą patikėjimo teise ir bendrosioms miškų ūkio reikmėms ir
bendrosioms Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto reikmėms tenkinti nustatytų
privalomųjų atskaitymų į valstybės biudžetą iš pajamų už parduotą žaliavinę
medieną ir nenukirstą mišką sumą, sumažintą pelno mokesčio dalimi, 2013–2015
metų laikotarpiu būtų ne mažesnis kaip 82 mln. (aštuoniasdešimt du milijonai)
litų.
2013 m. rugsėjo 18 d. Komiteto
posėdyje svarstytas „Naujosios šiaurinės Pilaitės“ bendruomenės kreipimasis dėl
gyvenamosios teritorijos oro užterštumo. Išklausius visas suinteresuotas puses,
nutarta prašyti Vilniaus miesto savivaldybės: siekiant sumažinti Varnės
žvyrkelio dulkėjimą ir iš dalies suvaldyti oro užterštumą, Varnės gatvės
pradžioje ir pabaigoje pastatyti kelio ženklus „312 Nurodyto transporto eismas
draudžiamas“. ir „329 Ribotas greitis“;
informuoti Vilniaus apskrities vyriausiąjį policijos komisariatą apie
nuolatinius kelių transporto taisyklių pažeidimus šiame eismo ruože; siekiant
sumažinti kelio dulkėjimą ir stabilizuoti kelio dangą, žvyrkelių ir kitokių
gruntinių kelių apdorojimui panaudoti dulkių surišėjus ir kitas priemones; projektą
„Vandentiekio ir nuotekų tinklų bei įrenginių nauja statyba šiaurinės Pilaitės
dalyje“ įtraukti į 2014-2020 m. objektų sąrašą gauti ES struktūrinę paramą
prioriteto tvarka.
Taip pat rugsėjo 18 d. Komiteto
posėdyje svarstytas klausimas dėl įmonėms UAB „Minijos nafta“ ir UAB „LL
investicijos“ išduotų leidimų naudoti angliavandenilių išteklius ir jų pagrindu
vykdomos veiklos. Po svarstymo nutarta kreiptis į Lietuvos Respublikos
teisingumo ministeriją su prašymu išaiškinti ar pasikeitęs angliavandenilių
išteklių teisinis reglamentavimas nėra pakankamas pagrindas Lietuvos
Respublikos Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai laikinai sustabdyti
įmonėms iki minėtų Įstatymo pataisų išduotus leidimus naudoti angliavandenilių
išteklius, nurodant šioms įmonėms per nustatytą laiką patikslinti savo
ketinamos vykdyti veiklos pobūdį, todėl, kad pagal senąją Įstatymo redakciją
leidimas naudoti angliavandenilių išteklius apėmė ne tik minėtų žemės gelmių išteklių
tyrimą, bet ir jų naudojimą, t. y. gavybą, o taip pat leidimas suteikė teisę
naudoti angliavandenilių išteklius – tiek tradicinius (įprastu būdu išgaunamą
naftą ir dujas), tiek ir netradicinius (skalūnų dujas ir naftą, naudojant
hidraulinio ardymo technologiją su horizontaliu gręžimu), kai tuo tarpu naujoji
Įstatymo redakcija įtvirtina naują angliavandenilių sąvoką, išskirdama
išsklaidytuosius angliavandenilius (skalūnų nafta ir dujos) ir išdėsto atskirus
reikalavimus bei tvarką šių žemės gelmių išteklių tyrimui ir naudojimui ir ar
įmonės, kurioms išduoti leidimai naudoti angliavandenilių išteklius iki
Įstatymo pataisų įsigaliojimo, turi teisę minėtų leidimų pagrindu vykdyti visų
angliavandenilių (tiek tradicinių, tiek ir išsklaidytųjų) tyrimą ir naudojimą
hidraulinio ardymo būdu, naudojant horizontalųjį gręžimą ir didelius kiekius
vandens bei toksiškų cheminių medžiagų, šiems darbams neatlikę arba
pakartotinai neatlikę strateginio pasekmių aplinkai vertinimo bei poveikio
aplinkai vertinimo procedūrų, kurios yra privalomos pagal naujai priimtas Lietuvos
Respublikos žemės gelmių įstatymo ir kitų teisės aktų pataisas.
2013 m. spalio 2 d. Komiteto
posėdyje svarstyta stumbrų populiacijos reguliavimo plano vykdymas ir vilkų
daroma žala ūkininkams. Po svarstymo Komitetas nutarė siūlyti Aplinkos
ministerijai leisti medžioti vilkus, kadangi vilkų populiacijos būklė Lietuvoje
ir gretimose valstybėse nekelia rūšiai jokios grėsmės. Taip nutarė pritarti
stumbrų populiacijos reguliavimo plano vykdymui – stumbrų perkėlimo į aptvarus
procesui ir siūlyti Aplinkos ministerijai papildomai reguliuoti stumbrų
populiaciją reguliariai leidžiant sumedžioti senus ir sergančius individus.
Taip pat 2013 m. spalio 2 d.
Komitete svarstyta dėl Kuršių nerijos nacionalinio parko tvarkymo plano ir
neteisėtomis pripažintų statybų likvidavimo. Komitetas priėmė protokolinį
sprendimą, kuriuo nutarta kreiptis į Aplinkos ministeriją su siūlymu
organizuoti Kuršių nerijos nacionalinio parko tvarkymo plano pakeitimo
procedūras ir pakeisti šio plano sprendinius taip, kad būtų išvengta
neteisėtais pripažintų statinių griovimo valstybės biudžeto lėšomis.
2013 m. spalio 23 d. posėdyje
svarstyta dėl Helsinkio komisijos (HELCOM) šalių aplinkos ministrų deklaracijos
dėl Baltijos jūros taršos mažinimo ir išklausius informaciją apie Helsinkio
komisijos šalių aplinkos ministrų priimtą deklaraciją nutarta kreiptis į Seimo
Seniūnų sueigą, kad Įstatymo dėl 1992 m. Helsinkio konvencijos dėl Baltijos
jūros baseino jūrinės aplinkos apsaugos III priedo "Taršos iš sausumos
taršos šaltinių prevencijai taikomi kriterijai ir priemonės" II dalies
"Taršos iš žemės ūkio šaltinių prevencija" pakeitimų ratifikavimo
projekto Nr. XIP-2619(3) svarstymas būtų įtrauktas į artimiausio Plenarinio
posėdžio darbotvarkę.
2013 m. gruodžio 4 d. Komitetas
svarstė parlamentinės kontrolės klausimą dėl naujojo daugiabučių namų
atnaujinimo (modernizavimo) programos modelio įgyvendinimo eigos ir su tuo
susijusių problemų. Posėdžio metu aplinkos ministras Valentinas Mazuronis
apžvelgė pirmuosius naujojo modelio rezultatus, pastebėtus trūkumus ir pristatė
galimus iškilusių probleminių klausimų sprendimo būdus. Aplinkos ministras
pasidžiaugė, kad per šių metų 9 mėnesius (nuo naujojo daugiabučių namų
atnaujinimo (modernizavimo) programos modelio įsigaliojimo dienos) buvo
sulaukta daugiau paraiškų atnaujinti (modernizuoti) daugiabučius gyvenamuosius
namus nei per praėjusius devynerius metus iš viso.
2013 m. gruodžio 11 d. Komiteto
posėdyje svarstyta dėl planuojamos ūkinės veiklos Telšių rajono Degaičių kaime
poveikio aplinkai vertinimo. Po svarstymo nutarta siūlyti Aplinkos apsaugos
agentūrai kreiptis į Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą dėl planuojamos
ūkinės veiklos galimo neigiamo poveikio įvertinimo pagal Valstybinės maisto ir
veterinarijos tarnybos kompetenciją: ar planuojama veikla turės neigiamų
ekonominių ar kitų padarinių AB
Žemaitijos pienas ir kitų ūkio subjektų veiklai (pateikti teisiškai
pagrįstą išvadą dėl planuojamos veiklos galimybių 800 m atstumu nuo AB Žemaitijos pienas); ar planuojama
tokios didelės apimties veikla yra galima, įvertinant galimų ekstremalių
situacijų likvidavimą. Taip pat pareikalauti PŪV PAV ataskaitos rengėjų
papildyti ataskaitą detaliau įvertinant neigiamą poveikį socialiniu ir
ekonominiu aspektais; papildyti ataskaitą detalia informacija apie ekstremalių
situacijų valdymą ir pakartoti viešinimo ir derinimo su PAV subjektais
procedūrą.
3.5.
Pareiškimų ir raštų nagrinėjimas
Aplinkos
apsaugos komiteto veiklos sritys gyventojams yra labai aktualios, todėl Komitetas
per šį laikotarpį gavo daug laiškų, kuriuose dominuojančios temos yra statyba
ir daugiabučių renovacija, komunalinio ūkio ir poveikio aplinkai vertinimas,
sodininkų bendrijų problemos, medžioklės ir žvejybos klausimai ir kiti su
Komiteto veikla susiję klausimai.
Komiteto
biuro darbuotojai daug dėmesio skyrė gyventojų ir organizacijų laiškų
nagrinėjimui, rengė atsakymus į šiuos laiškus. Nuo 2013 m. sausio 1 d. iki 2013 m. gruodžio 31 d. Komitete
gauti 799 piliečių, visuomeninių organizacijų, valstybės įstaigų bei institucijų
raštai, prašymai, pareiškimai, kreipimaisi, skundai, pasiūlymai ir
pavedimai.
Nuo 2013 m. sausio 1 d. iki 2013 m. gruodžio 31 d.
Komitetas išsiuntė 324 raštus ir atsakymus į paklausimus.
Daliai korespondentų atsakyta žodžiu arba
elektroniniu paštu, dalis prašymų, pareiškimų, kreipimųsi, pasiūlymų
išnagrinėta Komiteto posėdžiuose.
3.6.
Komiteto renginiai
2013 m. kovo 18 d. Seimo Aplinkos apsaugos komitetas
dalyvavo inkilų kėlimo akcijoje „Devyniasdešimt paukščių pavasarių“, skirtoje
Paukščių dienos 90-osioms metinėms ir jos iniciatoriui, žymiausiam Lietuvos
gamtininkui prof. Tadui Ivanauskui pagerbti. Iškilmingas inkilų kėlimas vyko
Giedraičių girininkijos Pašilių miške. Ši akcija – vieningumo, bendro rūpesčio
mus supančia aplinka, mažaisiais jos gyventojais – paukščiais, išraiška.
2013
m. balandžio 22 d. Aplinkos apsaugos ir Ekonomikos komitetai kartu su Europos atsinaujinančių išteklių
energijos forumu (EUFORES) surengė apskrito stalo diskusiją „Kokių
galimybių Lietuvai atveria atsinaujinantieji energijos ištekliai“. Jame
sveikinimo žodį pasakė AAK pirmininkas Salamakinas, o pranešimą perskaitė ir
Komiteto narys Linas Balsys.
2013 m. gegužės 8 d. Seime surengta Seimo Aplinkos apsaugos komiteto,
Seimo Kaimo reikalų komiteto ir Seimo Europos informacijos biuro „Europos
savaitės 2013“ diskusija „Aplinkosauga ir žemės ūkis – link subalansuoto
ūkininkavimo“, kurios metu diskutuota dėl aplinkosauginių reikalavimų ir žemės
ūkio gamybos plėtros, dėl Baltijos jūros aplinkos apsaugos ir žemės ūkio, dėl
galvijininkystės plėtros ir aplinkosaugos bei aptarti aplinkosauginiai aspektai
ir jų suderinamumas su žemės ūkiu.
2013 m. gegužės 23 d. įvyko Seimo Aplinkos apsaugos komiteto narių
susitikimas su Europos Komisijos nare, atsakinga už klimato politiką, Kone
Hedegard (Connie Hedegaard), kurio metu buvo aptarti Europos Sąjungos (ES)
klimato politikos prioritetai ir kiti aktualūs aplinkosaugos klausimai. Taip
pat Europos Komisijos narė aptarė vieną aktualiausių tuo metu Seime svarstomų
klausimų – skalūnų dujų gavybos teisinį reglamentavimą.
Lapkričio 24–25 dienomis Lietuvos Respublikos
Seime vyko Lietuvos pirmininkavimo Europos Sąjungos (ES) Tarybai
parlamentinio matmens renginys – aplinkos apsaugos komitetų ir valstybės
valdymo ir savivaldybių komitetų pirmininkų susitikimas „Makro-regioninės
strategijos. Jų plėtra ir perspektyvos“
Seime susirinkę ES valstybių narių parlamentų
aplinkos apsaugos ir valstybės valdymo ir savivaldybių komitetų pirmininkai,
aptarę dvi ES strategijas (Baltijos
jūros regiono ir Dunojaus
regiono), diskutavo, kaip galima būtų suvienyti jėgas ir drauge spręsti regionų
problemas. Baltijos jūros regiono ir Dunojaus regiono strategijose labai
svarbus yra aplinkosauginis aspektas. Idėja parengti makroregionines
strategijas kilo dėl to, kad šalys nutarė koordinuoti veiksmus ir dalytis
patirtimi.
3.7.
Tarptautiniai ryšiai
2013 m. sausio 23 d. Aplinkos
apsaugos komiteto pirmininkas p. Algimantas Salamakinas susitiko su Vokietijos
nepaprastuoju ir įgaliotuoju ambasadoriumi J.E. p. Matthias Mülmenstädt, jo
nuolatiniu pavaduotoju p. Peter Ziegler ir patarėju ekonomikai p.Wolfgang
Wiethoff. Svečiai domėjosi Aplinkos apsaugos komiteto kuruojamų sričių
aktualijomis, ypač atliekų tvarkymo sektoriuje, atominės elektrinės statybos ir
senosios Ignalinos AE uždarymo klausimais. Kadangi tuo metu Lietuvoje buvo
svarstomos skalūnų dujų gavybos galimybės, svečiai informavo, kad Vokietija dėl
galimo neigiamo poveikio aplinkai atsisakė vykdyti panašius projektus, nors
skalūnų išteklių yra ir šioje valstybėje. Ambasadorius pasiūlė bendradarbiavimą
ir savo šalies patirtį vienoje iš pagrindinių Vokietijos energetikos krypčių –
energijos taupyme, taigi ir namų renovavimo srityje. Jis siūlė pasinaudoti
didžiule šios šalies patirtimi atliekų tvarkymo sektoriuje.
2013 m. gegužės 12–14 dienomis Komiteto
pirmininkas dalyvavo Europos Sąjungos valstybių narių parlamentų aplinkos ir
energetikos komitetų pirmininkų susitikime Dubline (Airija).
2013 m. spalio 17 d. Komiteto nariai
susitiko su Prancūzijos nacionalinės asamblėjos deputatais. Susitikimo metu
buvo aptariamos klimato kaitos sukeliamos problemos ir jų galimi sprendimo
būdai. Neliko nuošalyje ir kiti aktualūs aplinkosauginiai klausimai, tokie kaip
skalūnų dujų paieškos ir gavybos perspektyvos Lietuvoje ir kitose Europos
Sąjungos šalyse, žemės ūkio ir aplinkosauginių klausimų suderinamumas ir kt.
2013 m. lapkričio 19 d. Komiteto
nariai priėmė Ukrainos visuomeninių organizacijų atstovus, su kuriais buvo kalbama
apie klimato kaitos, ekologijos problemas, aptarti gamtosauginiai, alternatyvių
energijos šaltinių, teritorijų planavimo klausimai, pasidalinta šalių
patirtimi.
Komiteto pirmininkas Algimantas
Salamakinas