Gerbiamoji ponia Boldrini,
gerbiamasis pone Grasso,
gerbiamieji kolegos,
ponios ir ponai,
visų pirma
norėčiau padėkoti Italijos parlamentui už man suteiktą galimybę šiandien kreiptis
į jus, gerbiamieji kolegos.
Norėčiau pasidalinti
savo mintimis apie jau beveik dešimtmetį skaičiuojančią tuometinio Europos
Komisijos Pirmininko Žozė Manuelio
Barozo (José Manuel Barroso) politinio dialogo
iniciatyvą ir jos ateitį.
Kaip žinome,
politinio dialogo iniciatyva gimė 2006 m. rugsėjį. Tai buvo metas, kai po nesėkme
pasibaigusio Konstitucinės sutarties ratifikavimo proceso buvo paskelbtas „apmąstymų
laikotarpis“.
Buvo ieškoma
alternatyvių, neformalių būdų, kaip įtraukti valstybių narių nacionalinius
parlamentus į Europos Sąjungos politikos formavimą.
Pagrindinis
motyvas, grindžiantis šią Komisijos iniciatyvą, buvo siekis sustiprinti
parlamentinį ir demokratinį Europos Sąjungos matmenį. Toks buvo planas.
Netenka
abejoti, kad plėtojant politinį dialogą pasiekta nemažai pažangos, nacionaliniai
parlamentai vis plačiau naudojasi jo teikiamomis galimybėmis.
Tačiau
ar galima tvirtinti, kad politinis dialogas vyksta sklandžiai?
Vertinant
politinį dialogą galima pastebėti, kad Europos Komisija ir nacionaliniai
parlamentai ne visada vienodai supranta šį procesą. Kartais susidaro įspūdis,
kad Komisija jį supranta kaip instrumentą, leidžiantį jai geriau išaiškinti
nacionaliniams parlamentams savo pasiūlymus, pateikti jiems atsakymus į
keliamus klausimus ar reiškiamą susirūpinimą dėl vienų ar kitų jos pasiūlymo aspektų.
Savo
ruožtu nacionaliniai parlamentai dažnai tikisi, kad į jų nuomonę bus atsižvelgta
koreguojant teisėkūros pasiūlymo turinį.
Mažai
gauname informacijos apie tai, ar Europos Komisija atsižvelgia į parlamentų
nuomones.
Ligšiolinėse
metinėse Komisijos ataskaitose apie santykius su nacionaliniais parlamentais iš
esmės stinga informacijos apie nacionalinių parlamentų nuomonių, teikiamų Komisijai,
realų poveikį įgyvendinant Komisijos teisėkūros iniciatyvas.
Komisijos
metinėse ataskaitose apsiribojama statistiniais duomenimis apie gautų atskirų
parlamentų nuomonių skaičių ir jo dinamiką.
Pasigendama
svarbiausių nuomonių aspektų apibendrinimo, neatskleidžiama, ar į nacionalinių
parlamentų nuomones buvo kaip nors atsižvelgta, ir, jei taip, tai į kokias, kurių parlamentų, ir
kaip konkrečiai. Politinis dialogas taptų prasmingesnis, jeigu nacionaliniai
parlamentai matytų savo realų indėlį tobulinant Komisijos iniciatyvų turinį.
2009 m. gruodžio 1 d.,
įsigaliojus Lisabonos sutarčiai, tikėjome, kad situacija iš esmės pasikeis. Pirmą
kartą Europos Sąjungos istorijoje nacionalinių parlamentų vaidmuo Europos
Sąjungoje buvo aiškiai apibrėžtas ne tik prie Sutarties pridėtuose
protokoluose, bet ir pačioje Sutartyje.
Nacionaliniai
parlamentai įgijo ne tik teisę, bet ir pareigą „aktyviai prisidėti užtikrinant gerą
Sąjungos veikimą“.
Gerbiamieji kolegos,
Jūs, kaip niekas kitas,
suprantate, kiek daug galime nuveikti nuosekliai ir atkakliai dirbdami kartu:
nacionaliniai parlamentai, Europos Parlamentas, Europos Komisija.
Šiandien,
atsigaunant po ekonominės krizės, privalome rasti ir pasiūlyti būdus, kaip
sukurti daugiau darbo vietų, paskatinti Europos šalių ekonomikos augimą,
užtikrinti Europos finansinį stabilumą, gerinti jos konkurencingumą, atkurti
visuomenės pasitikėjimą Europos projektu. Taip pat, išliekant sudėtingai
geopolitinei padėčiai, ypač daug dėmesio turime skirti mūsų šalių saugumui,
žmogaus teisių užtikrinimui neramumų ir konfliktų zonose, įgyvendinant skurdo
mažinimo programas.
Todėl
nuoširdžiai sveikiname naujosios Žano Klodo Junkerio (Jean-Claude
Juncker) Komisijos pasiryžimą kurti naują partnerystę
su nacionaliniais parlamentais.
Svarbu, kad
šis pasiryžimas virstų realiais darbais ir būtų matuojamas apčiuopiamais
rezultatais. Tik tuomet matysime tikrą šuolį pirmyn.
Šiandien nacionaliniai
parlamentai nori ir turi būti išgirsti. Tam nebepakanka ligšiolinio politinio
dialogo tarp atskirų nacionalinių parlamentų ir Europos Komisijos. Politinį
dialogą būtina stiprinti ir plėtoti. Turime ieškoti naujų instrumentų, kurie
paskatintų aktyvesnį nacionalinių parlamentų įsitraukimą į ES sprendimų
priėmimo procesą.
Esu
įsitikinusi, jog visa tai galima padaryti naudojantis galiojančių Sutarčių
nuostatomis.
Gerbiamieji kolegos,
atsižvelgdama į tai, ką
išdėsčiau anksčiau, siūlyčiau politinį dialogą vystyti dviem kryptimis:
pirma,
plėtoti daugiašalį politinį dialogą tarp nacionalinių parlamentų ir Komisijos,
antra, plėtoti
analogišką Ž. M. Barozo iniciatyvai politinį dialogą
tarp nacionalinių parlamentų ir Europos Parlamento.
Ką aš
suprantu kaip daugiašalį politinį dialogą? Tai – kolektyvinis nacionalinių
parlamentų politinis dialogas su Europos Komisija.
2013 metų
antrąjį pusmetį Lietuvos Respublikos Seimas, pirmą kartą stojęs už Europos
Sąjungos tarpparlamentinio bendradarbiavimo vairo, pasirinko aktyvaus ir
ambicingo pirmininkavimo kelią.
Viena iš
naujovių, kurią pasiūlėme ir kurią visų mūsų dėka pavyko įgyvendinti Lietuvos
pirmininkavimo metu, buvo parlamentinių komitetų pirmininkų susitikimų metu priimtos
išvados.
Tokias
bendru sutarimu priimtas išvadas po renginių nusiuntėme Europos Komisijai, Europos
Parlamentui ir Tarybai.
Gerbiamieji,
dauguma Jūsų jau yra
patyrę pirmininkavimo iššūkį. Lietuvos Seime, atsižvelgdama į renginių
tikslingumą, temų aktualumą Europos Sąjungoje ir Lietuvos pirmininkavimo
prioritetus, Seimo valdyba priėmė galutinį sprendimą dėl specializuotų komitetų
renginių. Ji pabrėžė, kad pirmininkavimo renginiai turi duoti apčiuopiamą pridėtinę
ir praktinę vertę, kurią suvoktų ir pajustų Sąjungos piliečiai.
Pirmininkavimo
parlamentinio matmens renginių išvados, mūsų supratimu, yra kolektyvinės
nacionalinių parlamentų konkrečiose jų veiklos srityse nuomonės išraiška. Ši
kolektyvinė nuomonė gali tapti svarbiu svertu priimant sprendimus ne tik dėl Europos
Sąjungos politikos formavimo, bet ir dėl konkrečių Europos Komisijos teisėkūros
iniciatyvų. Todėl ypač svarbu, kad ši nuomonė, prieš tapdama kolektyviniu nacionalinių
parlamentų balsu, būtų išdiskutuota renginyje betarpiškai dalyvaujant Europos
Komisijos nariams ir Europos Parlamento pranešėjams.
Be to, ši nuomonė turėtų būti išdėstyta raštu.
Atvirumas ir skaidrumas – tai raktas į Europos piliečių,
mūsų rinkėjų, širdis. Tai priemonė skatinti visuomenės susidomėjimą
parlamentine veikla.
Galbūt tai
padėtų bent iš dalies padidinti dabar žemą rinkėjų aktyvumą Europos Parlamento rinkimų
metu ir sumažintų augantį skepticizmą Europos Sąjungos atžvilgiu.
Tiesa, kartais
tekdavo išgirsti vieną kitą politiką, dalyvaujantį pirmininkavimo renginiuose
Vilniuje, kad jis ar ji neįgalioti atstovauti savo parlamento oficialiajai
pozicijai, todėl negali dalyvauti priimant sprendimą.
Noriu
pabrėžti, kad tokie baigiamieji dokumentai negali varžyti nacionalinių
parlamentų ir iš anksto nulemti jų pozicijų. Šis dokumentas turėtų turėti
analogišką statusą kaip ir KOZAKO (COSAC) pasiūlymas ar Tarpparlamentinės
bendros užsienio ir saugumo politikos konferencijos išvados.
Suprantama,
parengti tokio bendro dokumento projektą ir jį suderinti su visais partneriais –
nelengva. Mes Seime tai patyrėme. Tačiau leiskite Jus patikinti, tai – įmanoma.
Dar daugiau – mano įsitikinimu, tai būtina. Laikas kilstelėti pirmininkavimo parlamentinio
matmens renginių kartelę.
Bendro dokumento
priėmimas galėtų būti kokybiškai naujo tarpparlamentinio bendradarbiavimo etapo
pradžia.
Gerbiamieji kolegos,
kolektyvinio politinio dialogo
plėtrai galėtų padėti vadinamosios „žaliosios kortelės“ mechanizmas.
Ypač norėčiau
padėkoti Jungtinės Karalystės Lordų Rūmams už diskusinį dokumentą „Žaliosios
kortelės link“ ir Nyderlandų Antriesiems Rūmams už šių metų sausį Briuselyje sukviestą
neformalų parlamentų pasitarimą dėl šios inovacijos. Tai neabejotinai
paskatino plačias diskusijas. Sveikintinas pasiūlymas išmėginti
„žaliosios kortelės“ mechanizmo veikimą eksperimento tvarka.
COSAC
tam būtų tinkamas formatas. Prisiminkime: nacionalinių parlamentų „subsidiarumo
patikros“ mechanizmas taip pat buvo išmėgintas COSAC ir visiškai pasiteisino.
Danijos Folketingo
iniciatyva pasitelkiant „žaliąją kortelę“ pateikti Komisijai pasiūlymą dėl
Europos verslo forumo įsteigimo yra verta dėmesio. Tikiuosi, kad artimiausiu
metu sulauksime ir daugiau panašių iniciatyvų, tokių kaip paminėtos lordo Bozvelo (Timothy Boswell) diskusiniame dokumente.
Šių metų
kovo 18 dieną Lietuvos Respublikos Seimo Europos reikalų komitetas svarstė minėtąjį
diskusinį dokumentą. Komitetas pritarė išplėtoto politinio dialogo, sukuriant
„žaliąją kortelę“, iniciatyvai.
Jos pagalba Komisija
būtų skatinama imtis naujų teisėkūros iniciatyvų, pakeisti arba panaikinti galiojančius
teisės aktus, įskaitant deleguotuosius ir įgyvendinamuosius aktus.
Komitetas taip pat
pažymėjo, kad „žaliąją kortelę“ reikėtų kurti politinio dialogo pagrindu, tai yra
nekeičiant Sąjungos sutarčių.
Nacionaliniai
parlamentai nesiekia konkuruoti su Komisija teisėkūros srityje. Nacionalinių
parlamentų pasiūlymų tikslas yra padėti Komisijai kuo geriau atsižvelgti į
lūkesčius ir interesus ES tautų, kurių valią, būdami jų išrinktais atstovais,
jie išreiškia.
Ši
nacionalinių parlamentų parama būtų dar veiksmingesnė, jeigu pasiūlymai
pasiektų Komisiją kuo anksčiau.
Naudodamasi
proga norėčiau padėkoti ES Tarybai pirmininkaujančios Latvijos Respublikos Saeimai
už sprendimą įtraukti į COSAC plenarinio posėdžio, vyksiančio šių metų birželio
mėnesį Rygoje, darbotvarkę diskusiją „Žalioji kortelė: sustiprinto politinio
dialogo link“. Lauksime COSAC diskusijų rezultatų.
Kita vertus,
politinis dialogas turėtų būti stiprinamas ir tobulinant jau egzistuojančias jo
formas. Visų pirma galime pasidžiaugti Komisijos Pirmininko pirmojo pavaduotojo
Franso Timermanso (Frans Timmermans) rekomendacijomis
naujosios Komisijos nariams. Tai apima išsamesnius, konkretesnius ir greičiau
parengtus Komisijos atsakymus į nacionalinių parlamentų nuomones, dažnesnius Komisijos
narių vizitus į nacionalinius parlamentus, aktyvesnį Komisijos narių dalyvavimą
pirmininkavimo parlamentinio matmens renginiuose, Komisijos metinių darbo programų
pristatymą parlamentuose ir taip toliau.
Taip
pat norėčiau padėkoti Europos
Komisijai už jos vykdomas viešas konsultacijas, kuriose kviečiami dalyvauti ir
nacionaliniai parlamentai. Tai puiki galimybė nacionaliniams parlamentams kuo
anksčiau išsakyti savo pozicijas dėl Komisijos ketinimų priimti teisės aktus.
Turėtume ja pasinaudoti aktyviau.
Gerbiamieji,
Antrasis mano
pasiūlymas, kaip galėtų būti plėtojamas politinis dialogas, tai analogiškas
Komisijos iniciatyvai politinis dialogas tarp nacionalinių parlamentų ir
Europos Parlamento.
Viena tokio
dialogo formų galėtų būti Europos Parlamento pranešėjų dalyvavimas
pirmininkaujančio parlamento rengiamuose specializuotų komitetų pirmininkų
susitikimuose. Pavyzdžiui, į žemės ūkio komitetų pirmininkų susitikimą galėtų būtų
kviečiamas Europos Parlamento žemės ūkio ir kaimo plėtros komiteto narys,
rengiantis pranešimą susitikimo darbotvarkėje numatytu klausimu.
Parengus baigiamąjį
dokumentą su juo galėtų susipažinti visuomenė, kompetentingos nacionalinės ir
Europos Sąjungos institucijos. Jo pagrindu diskusijas savo parlamentuose toliau
galėtų plėtoti komitetų pirmininkai.
Kitas
pasiūlymas, kuris Seime įgyvendintas nuo pat Lietuvos įstojimo į Europos
Sąjungą 2004 metais, galėtų būti toje valstybėje narėje išrinktų Europos
Parlamento narių reguliarus ir aktyvus dalyvavimas Europos reikalų komitetų
posėdžiuose, suteikiant jiems žodžio teisę.
Geru Europos
Parlamento ir nacionalinių parlamentų bendradarbiavimo pavyzdžiu turėtų tapti
Ukrainos, Moldovos ir Gruzijos asociacijos sutarčių ratifikavimas iki Rygos aukščiausiojo lygio susitikimo.
Kviečiu ir raginu
parlamentus, kurie dar nepriėmė sprendimų, kuo skubiau tai padaryti.
Pademonstruodami
vieningumą šiuo klausimu, galėtume parodyti mūsų – Europos Parlamento ir
nacionalinių parlamentų – gebėjimą priimti vienodus sprendimus.
Neabejoju, kad
Jūs, gerbiamieji kolegos, turite ir daugiau konstruktyvių sumanymų ir idėjų,
kaip būtų galima plėtoti politinį dialogą. Nekantrauju išgirsti jas šio
posėdžio diskusijoje.
Dėkoju už dėmesį.