Kalbos 

EN

Seimo Pirmininkės Loretos Graužinienės kalba Asamblėjoje tema „Dešimt metų nuo Lucko iki Vilniaus. Asamblėjos darbai ir dabartiniai tikslai“


2015 m. gegužės 28 d. pranešimas VIR

 

Seimo kanceliarijos (aut. O. Posaškova) nuotr.

 

Gerbiamasis Lenkijos Respublikos Senato Pirmininke Bogdanai Borusevičiau, gerbiamasis Ukrainos Aukščiausiosios Rados Pirmininke Volodymyrai Groismanai, gerbiamieji ambasadoriai, delegacijų nariai, šios sesijos dalyviai ir svečiai!

Dar kartą džiaugiuosi, kad Vilniuje po beveik penkerių metų pertraukos vėl vyksta Lietuvos Respublikos Seimo, Lenkijos Respublikos Seimo bei Senato ir Ukrainos Aukščiausiosios Rados narių asamblėjos sesija. Šiandien mes kartu prisimename šios asamblėjos atsiradimo istoriją, nes būtent prieš dešimtmetį tuometiniai trijų valstybių parlamentų pirmininkai Artūras Paulauskas, Vlodzimežas Cimoševičius ir Vladimiras Litvinas išreiškė valią ją įsteigti ir 2005 metų gegužės 13 dieną Lucko mieste, Ukrainoje, pasirašė pareiškimą dėl parlamentinės asamblėjos įkūrimo.

Šiame dokumente išreikšta pozicija dėl Asamblėjos įsteigimo tikslingumo, daug dėmesio skiriama tolesniam dialogui ir pastangų koordinavimui parlamentiniu lygmeniu, regioninio bendradarbiavimo stiprinimui, bendrų Ukrainos, Lenkijos ir Lietuvos veiksmų įgyvendinant Ukrainos europinės integracijos planus suvokimui. Buvo tikimasi jau tais pačiais metais surengti steigiamąją Asamblėjos sesiją, tačiau dėl permainingo Ukrainos politinio gyvenimo tai gerokai užtruko. Galimybė susirinkti į pirmąją Asamblėjos sesiją  atsirado tik 2008 metais.

Tų pačių metų birželio 15–16 dienomis Kijeve vykusioje pirmojoje Asamblėjos sesijoje išreikšta politinė valia plėtoti bendra istorine patirtimi, kultūrine tapatybe ir europinėmis vertybėmis grindžiamus Lietuvos, Lenkijos ir Ukrainos geros kaimynystės santykius. Jau tada sveikinta Ukraina, padariusi pažangą įgyvendindama europinei ir euroatlantinei integracijai reikalingas reformas. Sesijoje pažymėta, kad Europos saugumas nedalomas, o jo pagrindas – geri kaimynystės santykiai, demokratijos plėtra, žmogaus teisių ir tarptautinių įsipareigojimų laikymasis. Buvo reiškiama viltis, kad Asamblėja bus viena iš tarptautinių iniciatyvų, siekiančių užtikrinti šių principų įgyvendinimą regione. Taip pat buvo remtas Ukrainos siekis tapti visateise Europos Sąjungos nare, išreikštas pasiryžimas padėti Ukrainai derinti įstatymus pagal Europos Sąjungos reikalavimus. Sesijoje patvirtintas Asamblėjos statutas tapo veiklos organizavimo pagrindu.

2009 metų birželio 25–26 dienomis Lenkijos Respublikos Senato Pirmininkas Bogdanas Borusevičius pakvietė Lietuvos ir Ukrainos delegacijas į Liubliną. Asamblėjos posėdžiuose buvo aptarti klausimai, susiję su Rytų partneryste, energetinių žaliavų tiekimo saugumu ir kultūrinės bendrijos suvokimo puoselėjimu.

Daug dėmesio buvo skiriama būtinybei įgyvendinti Ukrainos ir Europos Sąjungos sutartį dėl vizų lengvatų, pasisakoma už tolesnį vizų išdavimo supaprastinimą, galiausiai už bevizį judėjimą tarp Europos Sąjungos ir Ukrainos bei kitų valstybių partnerių.

Sesijoje taip pat kalbėta apie bendros kultūrinės tapatybės puoselėjimą, trijų tautų pilietinės bendruomenės tarpusavio santykių plėtojimą, pažymėta, kad bendras šalių prioritetas – Ukrainos ir Europos Sąjungos asociacijos sutartis ir ekonominė integracija, turint narystės Europos Sąjungoje perspektyvą.

Tokia svarstytų temų įvairovė buvo galima dėl sesijoje dirbusių komitetų  konstruktyvios ir rezultatyvios veiklos.

Šiandien matyti, kad Liubline suformuluoti tikslai tebėra aktualūs, o produktyvus komitetų darbas tebėra siektinas ir atnaujinus Asamblėjos veiklą.

2010 metų spalio 7–8 dienomis Vilnius tapo 3-iosios Asamblėjos sesijos šeimininku.

Tuometinė energetikos padėtis Europoje reikalavo aiškių, ryžtingų ir koordinuotų veiksmų siekiant stabiliai tiekti energijos išteklius visoms Europos valstybėms, vieningai plėtojant santykius su trečiosiomis šalimis. Visas dėmesys buvo sutelktas energetinio saugumo užtikrinimo klausimams nagrinėti.

Asamblėja teigė, kad esamos Europos energetikos politikos priemonės – rinkos liberalizavimas, energetikos tinklų sujungimas yra svarbios ir toliau plėtotinos, tačiau nėra pakankamos. Būtina siekti, kad  energetikos išteklių šaltiniai būtų diversifikuoti ir kuo sparčiau įgyvendinami atitinkami projektai. Sesijos dalyviai buvo įsitikinę, kad efektyvus energetinio saugumo problemų sprendimas yra realios valstybių nepriklausomybės garantas, o Europos Sąjungos institucijos ir jų priimtos taisyklės – energetinio saugumo kertinis akmuo. Manyta, kad Europos Bendrija turėtų pagelbėti Ukrainai, siekiančiai įgyvendinti su naryste Europos energijos bendrijoje susijusius Europos Bendrijos teisės aktus.

Kiek ilgiau apie šią sesiją kalbėjau tik dėl to, kad dar kartą atkreiptume dėmesį, kaip tiksliai Asamblėjoje buvo formuluojamas energetinės nepriklausomybės poreikis, būdai jai pasiekti, be to,  norėjau paskatinti pamąstyti apie dabartinę padėtį šiuo klausimu.

Ketvirtosios sesijos šeimininke vėl tapo Ukrainos Aukščiausioji Rada, pakvietusi į Kijevą 2011 metais.

Buvo dar kartą įsitikinta, kad tarpparlamentinio humanitarinio dialogo plėtra gali prisidėti prie dvišalio ir daugiašalio bendradarbiavimo. Sesijos dalyviai pareiškė, jog svarbu plėtoti bendras visuomenines institucijas, kuriomis siekiama stiprinti draugystę ir savitarpio supratimo atmosferą. Pabrėžta bendrų humanitarinių projektų įgyvendinimo svarba stiprinant Lietuvos, Lenkijos ir Ukrainos pozicijas tarptautinėje arenoje. Kviesta imtis priemonių, kad Ukraina ir kitos Rytų partnerystės šalys galėtų dalyvauti bendrose švietimo ir mokslinio bendradarbiavimo, jaunimo mainų, taip pat kultūros ir pilietinės visuomenės ugdymo programose.

Sesijoje Kijeve kilo mintis Asamblėjos Prezidiumo nariams nuvykti į Strasbūrą ir Europos Parlamente pristatyti šios trišalės asamblėjos veiklą, remiančią Ukrainos eurointegracinius siekius.

2013 metų kovo 25–26 dienomis Varšuvoje įvyko penktoji Asamblėjos sesija. Kaip ir kasmet, Asamblėja kėlė sau vis didesnius tikslus. Reikia pasidžiaugti, kad trys valstybės įrodė ambicingą vienybės siekį.

Dviem trečdaliais atsinaujinusi Asamblėja pažymėjo, kad ji ir toliau įgyvendina Europos Sąjungos regioninio bendradarbiavimo ir Europos kaimynystės politiką, vaidina svarbų vaidmenį siekiant Rytų partnerystės tikslų. Pritarta Ukrainos Aukščiausiosios Rados 2013 metų vasario 22 dienos pareiškimui „Dėl Ukrainos integracijos į Europos Sąjungą siekių ir Europos Sąjungos ir Ukrainos asociacijos sutarties sudarymo“, tikėtasi, kad jo nuostatos bus įgyvendintos. Sesijos dalyviai neabejojo, kad Ukraina įvykdys Europos Sąjungos ir Ukrainos asociacijos sutarčiai pasirašyti reikalingas sąlygas ir kad 2013 m. lapkričio mėnesį Vilniuje vyksiančiame Rytų partnerystės valstybių aukščiausiojo lygio susitikime ši sutartis bus pasirašyta. Šiuo tikslu Lietuvos Seimas ir Lenkijos Seimas bei Senatas numatė suteikti Ukrainos Aukščiausiajai Radai ekspertų ir organizacinę paramą.

Deja, Asamblėjos, ir ne tik jos, viltys neišsipildė.

Vėliau prasidėjo dramatiškas laikotarpis – įvykiai Ukrainoje, atvedę prie didelių permainų. Kalbėdama šios dienos tema, nepriminsiu skaudžių dvejų metų Ukrainos įvykių. Atvirkščiai, su didele viltimi paminėsiu šių metų balandžio 27 d. Kijeve įvykusį 17-ąjį Europos Sąjungos ir Ukrainos susitikimą aukščiausiu lygiu. Tai buvo pirmasis toks susitikimas įgyvendinant Europos Sąjungos ir Ukrainos asociacijos sutartį. Buvo pasidžiaugta, kad pasirašytos ir pradėtos laikinai taikyti kai kurios Asociacijos sutarties dalys, pabrėžta, kad valstybės narės, laikydamosi vidaus procedūrų, nedelsdamos ją ratifikuotų.

 

Gerbiamieji,

apžvelgus Asamblėjos veiklą nuo Lucko iki Vilniaus, matyti, kad pagrindiniai darbotvarkių klausimai toliau svarstomi ir plėtojami visą dešimtmetį.  Ne tik 2005-aisiais, bet ir šiandien keliame tolesnio dialogo, regioninio bendradarbiavimo, energetinio saugumo, Ukrainos europinės integracijos tikslus. Tai leidžia teigti, kad Lietuva, Lenkija ir Ukraina kryptingai ir toliaregiškai siekia reikšmingų pokyčių.

Mūsų susitikimas leidžia mums pakalbėti ir apie tai, kas daroma, ir apie tai, ką galime padaryti. Tam dar daugiau laiko turėsime rytoj per komitetų posėdžius ir bendrą sesijos posėdį.

 

Gerbiamieji Asamblėjos nariai,

smerkdami Rusijos įvykdytą agresiją neturime apsiriboti politinėmis deklaracijomis. Laikas  pagalvoti apie galimus teisinius mechanizmus, siekiant išsiaiškinti Tarptautinio Teisingumo Teismo nuomonę dėl Krymo okupacijos ir aneksijos. Mes, kaip parlamentarai, pirmiausia turime pasinaudoti turimomis parlamentinio darbo galimybėmis, veikimo priemonėmis. Tai sakydama turiu omeny vadovų bendravimą, parlamentinių komitetų, tarpparlamentinių ryšių grupių, delegacijų parlamentinėse asamblėjose, partijų ir individulių parlamentarų veiklą. Noriu pabrėžti ir savarankiškas valstybių, siekiančių realių pokyčių, pastangas. Lietuva čia vaidina itin didelį vaidmenį. Nepaisant to, bendra valstybių pozicija yra labai svarbi.

Tiek Lietuva, tiek Lenkija, tiek Ukraina turi delegacijas tarptautinėse parlamentinėse organizacijose: Europos Tarybos Parlamentinėje Asamblėjoje, Europos Saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos Parlamentinėje Asamblėjoje, NATO Parlamentinėje Asamblėjoje ir kitose. Manyčiau, galima darniau ruoštis sesijoms, glaudžiau bendrauti tarpusavyje, pasinaudoti išankstinio dokumentų projektų teikimo galimybėmis.

Sveikindama Ukrainos Aukščiausiosios Rados narių ryžtą  tęsti vykdomas reformas ir jas plėtoti, noriu pasakyti, kad neišnaudojamos visos priemonės bendraujant su Europos Sąjungos valstybėmis ir institucijomis, nušviečiant ir pristatant savo vykdomas reformas ir laimėjimus. Reikėtų daugiau ir sistemingiau bendrauti su giminingomis Europos partijomis, nes tai suteikia patirties ir įgyjama gerosios praktikos.

Kalbėdama apie tarptautinį kontekstą, noriu paminėti Nacionalinės reformų tarybos tinklalapį www.reforms.in.ua, kuriame informacija pateikiama ukrainiečių ir rusų kalbomis. Aukščiausiosios Rados puslapyje nedaug informacijos anglų kalba, nėra strateginio akcento: kovos su korupcija, vykdomų reformų, nuveiktų darbų, rezultatų apžvalgos. Esu įsitikinusi, kad vertimas į anglų kalbą būtų vertingas, siekiant užsienio atstovų dėmesio, vertinimo ir pagalbos koordinuojant visas reformas. Čia Lietuvos parlamentas, turintis didelę patirtį ir žmogiškuosius resursus, bendradarbiaudamas su partneriais gali padėti..

 

Gerbiamieji,

esu įsitikinusi, kad dabar tinkamas laikas peržiūrėti pačios Asamblėjos veiklą, apsvarstyti aktyvesnį komitetų darbą ir jo turinį. Privalome garantuoti, kad kiekviena Asamblėja visais aptariamais klausimais būtų aiškus postūmis į priekį. Prieš dešimtmetį iškelti tikslai ir nuolat atsinaujinantys projektai turi likti kaip veiklos pagrindas, leidžiantis judėti pirmyn. Prioritetas turi būti visuomeninių institucijų plėtra, reformos ir jų koordinavimas, taip pat reali pagalba Ukrainos valstybei. Džiaugiuosi, kad Lietuva per visus šiuos susitikimus turi tą pačią ir nekeičiamą poziciją. Svarbiausia nepasiduoti įvairioms interpretacijoms, bauginimams ir kitoms prieš bendrą idėją nukreiptoms priemonėms, reikia dirbti viena kryptimi, kurios pavadinimas – Europa.

Trumpai apžvelgusi Asamblėjos veiklą nuo jos įsikūrimo, paminėjusi kai kurias šios dienos aktualijas ir įvardijusi tolesnius darbus, tikiuosi, kad mes kartu su Jumis  po diskusijų komitetuose ir Asamblėjos sesijoje pasirašysime bendrą deklaraciją. Sėkmingo Asamblėjos darbo.

Dėkoju už dėmesį.

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ