2015 m. 

EN

Komisijos išvada "Dėl galimo Seimo nario Stasio Šedbaro viešųjų ir privačių interesų konflikto"


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIO STASIO ŠEDBARO GALIMO VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ KONFLIKTO

 

2015-12-09  Nr. 101-I-25

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Leonardas Talmontas, Orinta Leiputė, Vida Marija Čigriejienė, Algimantas Dumbrava, Edmundas Jonyla, Jonas Kondrotas, Arminas Lydeka, Vytautas Saulis, Valerijus Simulikas, Kazys Starkevičius, gavusi K. D. skundą dėl Seimo nario Stasio Šedbaro galimo viešųjų ir privačių interesų konflikto ir, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, atliko tyrimą.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

K. D. savo 2015 m. spalio 7 d. skunde nurodė, kad Seimo narys Stasys Šedbaras pripažinus netekusiu galios Baudžiamojo kodekso 155 straipsnį (įžeidimas) registravo Civilinio kodekso pataisą, pagal kurią asmuo turi teisę teismo tvarka reikalauti atlyginti viešu ar neviešu įžeidimu bet kokia forma jam padarytą turtinę ar neturtinę žalą. Tokiais savo veiksmais Seimo narys S. Šedbaras galimai supainiojo viešuosius ir privačius interesus. 2012 m. rugpjūčio 8 d. K. D. buvo iškelta baudžiamoji byla pagal Baudžiamojo kodekso 155 straipsnį dėl Seimo nario S. Šedbaro galimo įžeidimo. Minėtam straipsniui netekus galios, K. D. veika buvo perkvalifikuota į nusikalstamą veiką, numatytą Baudžiamojo kodekso 290 straipsnyje (Valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens įžeidimas). Šis straipsnis neteks galios 2016 m. balandžio 1 d.

Seimo narys S. Šedbaras Komisijai 2015 m. lapkričio 16 d. raštiškai paaiškino, kad ikiteisminis tyrimas K. D. atžvilgiu buvo pradėtas dėl valstybės tarnautojo – Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininko – įžeidimo. Seimo narys į teisėsaugą kreipėsi gindamas valstybės institucijos ir pareigūno garbę ir orumą. Seimo nario siūlymui dekriminalizuoti įžeidimą (BK 155 straipsnį pripažinti netekus galios) buvo pritarta ir Seimas 2015 m. birželio 25 d. priėmė įstatymą, kurio pirmoji dalis (dėl BK 155 str.) įsigaliojo 2015 m. liepos 10 d., o antroji dalis – pripažinti netekusiu galios ir BK 290 str. (Valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens įžeidimas), neteks galios nuo 2016 m. balandžio 1 d. Todėl veika, už kurią K. D. yra pradėtas ikiteisminis tyrimas, bus dekriminalizuota Seimo nario iniciatyva, o panaši atsakomybė bus numatyta tik Administracinių nusižengimų kodekse. Seimo nario siūlymai atsakomybę už įžeidimą taikyti civiline tvarka dar tik bus svarstomi.

2013 m. gruodžio 23 d. Seimo narė Loreta Graužinienė registravo Baudžiamojo kodekso XXII skyriaus pavadinimo, 154 straipsnio pakeitimo, ir 155, 232 ir 290 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymo projektą Nr. XIIP-1420 (toliau – Projektas). 2014 m. sausio 23 d. šiam Projektui po pateikimo Seime buvo pritarta (balsavimo rezultatai: už – 43, prieš – 2, susilaikė – 27) (Seimo narys S. Šedbaras nebalsavo, nors posėdyje dalyvavo). Pagrindiniu komitetu buvo paskirtas Teisės ir teisėtvarkos komitetas, kurio pirmininko pavaduotoju yra S. Šedbaras.

2014 m. birželio 4 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė pateikė išvadą Nr. 494, kurioje nepritaria Baudžiamojo kodekso 155 ir 290 straipsnių pripažinimui netekusiais galios.

2015 m. balandžio 14 d. Seimo narys S. Šedbaras pateikė savo pasiūlymą projektui, kuriuo jis siūlo pripažinti netekusiais galios tik Baudžiamojo kodekso 155 ir 290 straipsnius.

2015 m. balandžio 22 d. pagrindinis Teisės ir teisėtvarkos komitetas registravo Projektą Nr. XIIP-1420(2), kuriuo netekusiais galios pripažįstami Baudžiamojo kodekso 155 ir 290 straipsniai.

2015 m. birželio 16 d. Seimo narys S. Šedbaras registravo pasiūlymą šiam Projektui, kuriuo siūlo Baudžiamojo kodekso 290 straipsnį pripažinti netekusiu galios 2016 m. balandžio 1 d., kuomet įsigalios už panašias veikas nustatoma administracinė atsakomybė. Šiam pasiūlymui Seimo Tesiės ir teisėtvarkos komitetas pritarė 2015 m. birželio 17 d.

2015 m. birželio 25 d. Projektui Seimas pritarė (balsavimo rezultatai: už – 71, prieš – 0, susilaikė – 3) ir priėmė įstatymą Nr. XII-1888, kuriuo Baudžiamojo kodekso 155 straipsnis netenka galios nuo priimto įstatymo įsigaliojimo dienos (2015 m. liepos 10 d.), o Baudžiamojo kodekso 290 straipsnis neteks galios nuo 2016 m. balandžio 1 d. Seimo narys S. Šedbaras balsavo už šį įstatymą.

2015 m. spalio 1 d. Seimo narys S. Šedbaras registravo Civilinio kodekso 2.24 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-3606, kurio tikslas - aiškiai nustatyti, kad įžeidimo, kaip ir šmeižimo atveju, yra pažeidžiama asmens garbė ir orumas, o nukentėjęs asmuo turi teisę teismo tvarka reikalauti turtinės ir neturtinės žalos atlyginimo. Šis projektas iki šios dienos nebuvo pateiktas Seimui, taip pat jis nėra įtrauktas į Seimo VII (rudens) sesijos programą, todėl tikėtina, kad šis projektas bus pateiktas Seimui tik VII (pavasario) sesijoje.

Seimo statuto 18 straipsnis nustato Seimo nariams prievolę vengti interesų konflikto. Šio straipsnio 6 dalis numato, kad prieš prasidedant klausimo svarstymui arba svarstymo metu Seimo narys, kuris tokiame klausime turi privatų interesą, privalo informuoti posėdžio pirmininką apie interesų konflikto grėsmę ir nusišalinti nuo tolimesnio klausimo svarstymo ir balsavimo.

Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymo 3 straipsnio 3 punktas nurodo, kad valstybės tarnyboje dirbantys asmenys privalo nesinaudoti savo pareigomis asmeninei naudai gauti.

Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime, tarp kurių yra nesavanaudiškumo principas, įpareigojantis politikus tarnauti valstybei ir visuomenės interesams, vengti tariamų ir tikrų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, jiems iškilus imtis visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės interesus, nenaudoti savo pareigų ar padėties siekiant daryti įtaką kito asmens sprendimui, kuris galėtų būti naudingas politikui ar jo artimam asmeniui (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 7 punktas).

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Seimo narys Stasys Šedbaras kreipdamasis į teisėsaugos institucijas dėl K. D. elgesio, kuriuo galimai buvo įžeistas valstybės tarnautojas – Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkas, veikė ne kaip privatus asmuo, tačiau gindamas valstybės institucijos ir pareigūno garbę ir orumą.

Anksčiau aprašyta Baudžiamojo kodekso atskirų straipsnių pakeitimo eiga ir Seimo nario S. Šedbaro vaidmuo joje rodo, kad Seimo narys veikė ne savo naudai: buvo pripažinti netekusiais galios Baudžiamojo kodekso straipsniai, kuriuose numatyta nusikalstama veika inkriminuojama K. D. (S. Šedbaras balsavo už tokius kodekso pakeitimus ir teikė jiems pasiūlymus). Faktas, kad Seimo narys S. Šedbaras registravo Civilinio kodekso 2.2.4 straipsnio papildymo projektą, nerodo Seimo nario viešųjų ir privačių intereso konflikto, kadangi net ir tuo atveju, jeigu toks projektas būtų priimtas Seimo, Seimo narys galėtų jo nuostatomis pasinaudoti ne kaip privatus asmuo, tačiau, kaip valstybės politikas, ginantis valstybės institucijos ir pareigūno garbę ir orumą, ir iš to asmeninės naudos neturėtų.

 

Etikos ir procedūrų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso 9 straipsniu, nusprendė:

Seimo narys Stasys Šedbaras, registruodamas Civilinio kodekso 2.24 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-3606, nesupainiojo viešųjų ir privačių interesų.

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                                                                                                               Leonard Talmont





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ