Kaimo reikalų komitetas svarsto:
ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. VIII-1756 2, 6, 10, 11, 13, 142,
143, 15, 17, 171, 18, 21, 24, 27, 29, 32, 53, 54, 63
STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 172, 173,
174, 175, 176, 177, 178,
179, 1710, 1711 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTĄ
(Nr. XIIP-3461)
(Lietuvos
Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 2, 6, 10, 11, 13, 142, 143,
15, 17, 171, 18, 21, 24, 27, 29, 32, 53, 54, 63 straipsnių ir priedo pakeitimo
ir įstatymo papildymo 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 1710, 1711
straipsniais įstatymo projektas (toliau – Žuvininkystės įstatymo pakeitimo
projektas) parengtas siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos žuvininkystės
įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XII-397 4 straipsnyje nurodytą pasiūlymą
Lietuvos Respublikos Vyriausybei iki 2014 m. sausio 1 d. pateikti Lietuvos
Respublikos Seimui su socialiniais partneriais suderintą Lietuvos Respublikos
žuvininkystės įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kuriame būtų
nustatyti žvejybos kvotų vidaus vandenyse ir žvejybos galimybių jūrų vandenyse
skyrimo ūkio subjektams principai. Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo
Nr. VIII-1756 2, 5, 6, 15, 16 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 141,
142, 143, 144 straipsniais įstatymu Nr. XII-781 buvo nustatyti žvejybos kvotų
skyrimo vidaus vandenyse principai. Žuvininkystės įstatymo pakeitimo projektu
nustatomi individualių žvejybos galimybių (žvejybos kvotų) jūrų vandenyse
skyrimo principai. Kartu teikiami Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo
Nr. VIII-1756 2, 5, 6, 15, 16 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 141,
142, 143, 144 straipsniais įstatymo Nr. XII-781 2, 10 straipsnių pakeitimo
įstatymo projektas (toliau – antrasis Žuvininkystės įstatymo pakeitimo
projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso
872, 873, 875, 877, 8711, 239, 2591, 320, 324, 325, 327 straipsnių pakeitimo
įstatymo projektas (toliau – Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo
projektas, toliau visi kartu – įstatymų projektai).
Žuvininkystės
įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta, kad „žvejybos kvotų skyrimo tvarką
nustato ir kvotas žuvų išteklių naudotojams paskirsto Žemės ūkio ministerija ar
jos įgaliota institucija.“ Remiantis pastarąja teisės norma žemės ūkio ministro
2013 m. kovo 15 d. įsakymu Nr. 3D-197 „Dėl Žvejybos Baltijos jūroje kvotų
skyrimo taisyklių patvirtinimo“ buvo patvirtintos Žvejybos Baltijos jūroje
kvotų skyrimo taisyklės. 2014 m. kovo 27 d. Vyriausiojo administracinio teismo
sprendime administracinėje byloje Nr. I492-4/2014 buvo pažymėta, „kad įstatymų
leidėjas šiomis teisės normomis pavedė Žemės ūkio ministerijai nustatyti
žvejybos kvotų skyrimo tvarką (t. y. iš esmės procedūrines kvotų skyrimo
taisykles) bei paskirstyti kvotas žuvų išteklių naudotojams. Šiomis teisės
normomis nebuvo (o atsižvelgiant į Konstitucinio Teismo doktriną ir negalėjo
būti) pavesta Žemės ūkio ministerijai nustatyti esminių ūkinės veiklos
(žvejybos) ribojimo sąlygų, t. y. įgyvendinamajame teisės akte nustatyti naujų,
įstatyme nenustatytų kriterijų, pagal kuriuos skirstomos kvotos žuvų išteklių
naudotojams ir kuriais yra esmingai paveikiama ir ribojama konstitucinė ūkinės
veiklos laisvė. <...> Savo sprendimu Vyriausiasis administracinis teismas
pripažino, kad Žvejybos Baltijos jūroje kvotų skyrimo taisyklių 19 punktas tiek,
kiek jame nustatytas žvejybos kvotų skyrimas, prieštaravo Lietuvos Respublikos
viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 1 punktui (įstatymo viršenybės
principui). Nuo 2015 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos
žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 papildymo 171 straipsniu ir 31 straipsnio
pakeitimo įstatymas, kuriame nustatyti žvejybos galimybių Baltijos jūroje
paskirstymo principai ir kuris iš dalies įgyvendina įstatymo viršenybės
principą, tačiau jame nėra nustatyta žvejybos tolimuosiuose žvejybos rajonuose
kvotų skyrimo principų ir priekrantės žvejybos reguliavimo.
2013
m. pabaigoje reformavus Europos Sąjungos bendrąją žuvininkystės politiką turi
būti įgyvendinamos 2013 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos
reglamento (ES) Nr. 1380/2013 dėl bendros žuvininkystės politikos, kuriuo iš
dalies keičiami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1954/2003 ir (EB) Nr. 1224/2009
bei panaikinami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 2371/2002 ir (EB) Nr. 639/2004 bei
Tarybos sprendimas 2004/585/EB (OL 2013 L 354, p. 22), su paskutiniais
pakeitimais, padarytais 2015 m. gegužės 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos
reglamentu (ES) Nr. 2015/812 (OL 2015 L 133, p. 1), ir 2013 m. gruodžio 11 d.
Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1379/2013 dėl bendro žvejybos
ir akvakultūros produktų rinkų organizavimo, kuriuo iš dalies keičiami Tarybos
reglamentai (EB) Nr. 1184/2006 ir (EB) Nr. 1224/2009 ir panaikinamas Tarybos
reglamentas (EB) Nr. 104/2000 (OL 2013 L 354, p. 1), su paskutiniais
pakeitimais, padarytais 2015 m. gegužės 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos
reglamentu (ES) Nr. 2015/812 (OL 2015 L 133, p. 1), nuostatos.
Be
to, kilus nemažai ginčų su ūkio subjektais dėl žuvininkystės srities pažeidimų
pripažinimo sunkiais, turėtų būti patikslinamos 2009 m. lapkričio 20 d. Tarybos
reglamentą (EB) Nr. 1224/2009, nustatantį Bendrijos kontrolės sistemą, kuria
užtikrinamas bendrosios žuvininkystės politikos taisyklių laikymasis, iš dalies
keičiantį reglamentus (EB) Nr. 847/96, (EB) Nr. 2371/2002, (EB) Nr. 811/2004,
(EB) Nr. 768/2005, (EB) Nr. 2115/2005, (EB) Nr. 2166/2005, (EB) Nr. 388/2006,
(EB) Nr. 509/2007, (EB) Nr. 676/2007, (EB) Nr. 1098/2007, (EB) Nr. 1300/2008,
(EB) Nr. 1342/2008 ir panaikinantį reglamentus (EEB) Nr. 2847/93, (EB) Nr.
1627/94 ir (EB) Nr. 1966/2006 (OL 2009 L 343, p. 1), su paskutiniais
pakeitimais, padarytais 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos
reglamentu (ES) Nr. 508/2014 (OL 2014 L 149, p. 1), įgyvendinančios
Žuvininkystės įstatymo 53 straipsnio nuostatos.
Administracinių
teisės pažeidimų kodeksas turi būti keičiamas atsižvelgiant į pasikeitusias
Europos Sąjungos bendrosios žuvininkystės politikos nuostatas dėl draudimo
parduoti mažesnes negu nustatyta žuvis žmonių maistui, įvedamos nuobaudos už
mėgėjų žvejybos metu sugautų žuvų pardavimą ir disponavimą neteisėtos,
nedeklaruotos ir nereglamentuotos žvejybos produktais, taip pat perduodant
Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai dalį žuvininkystės kontrolės
funkcijų, tai yra fizines patikras žuvininkystės produktų pardavimo galutiniam
vartotojui vietose, ji įgaliojama atlikti priežiūrą ir skirti nuobaudas
pažeidėjams.
Pagrindiniai
Žuvininkystės įstatymo pakeitimo projekto parengimo tikslai: pagerinti
verslinės žvejybos sąlygas, padidinti šio sektoriaus ūkio subjektų ekonominį efektyvumą
ir tvarumą, įgyvendinti reformuotos Europos Sąjungos bendrosios žuvininkystės
politikos nuostatas. Šiuo įstatymo projektu siekiama:
1.
Individualių žvejybos galimybių visuose jūrų vandenyse skyrimą reglamentuoti
įstatyme, taip užtikrinant teisinės valstybės ir įstatymo viršenybės principų
įgyvendinimą.
2.
Individualias žvejybos galimybes paskirstant pagal perleidžiamąsias teises į žvejybos
galimybes rinkos priemonėmis suderinti laivynų dydį su turimomis žvejybos
galimybėmis ir taip įgyvendinti reglamento (ES) Nr. 1380/2013 22 str. 1 d.
nustatytą reikalavimą numatyti priemones savo laivynų žvejybos pajėgumui
reguliuoti pagal jų žvejybos galimybes.
3.
Užtikrinti Europos Sąjungos bendrojoje žuvininkystės politikoje numatytą
santykinį žvejybos veiklos stabilumą ir tęstinumą, didžiąją dalį perleidžiamųjų
teisių į žvejybos galimybes ūkio subjektams skiriant remiantis atskaitos
duomenimis, atsižvelgiant į papildomus ekonominius ir aplinkosaugos kriterijus.
4.
Užtikrinti priekrantės žvejybos stabilumą ir tausią žvejybą.
5.
Sudaryti galimybę naujiems ūkio subjektams pradėti žvejybos verslą, išvengti
verslo monopolizavimo.
6.
Patikslinti nuostatas dėl žvejybos laivo įtraukimo į Žvejojančių jūrų vandenyse
laivų duomenų sistemą. Įtraukiant į Žvejojančių jūrų vandenyse laivų duomenų
sistemą žvejybos laivą jam suteikiamas atpažinties numeris, kuris turi būti
įrašomas į Lietuvos Respublikos žvejybos laivo liudijimą, todėl liudijimas
negali būti išduodamas prieš įtraukiant žvejybos laivą į Žvejojančių jūrų
vandenyse laivų duomenų sistemą.
7.
Nustatyti Lietuvos Respublikos keitimosi žvejybos galimybėmis su kitomis
Europos Sąjungos valstybėmis narėmis ir užsienio valstybėmis principus.
8.
Pailginti verslinės žvejybos jūrų vandenyse leidimo galiojimo laiką iki tol,
kol galioja perleidžiamoji žvejybos teisė.
9.
Numatyti papildomus teisės užsiimti versline žvejyba atėmimo atvejus, kadangi
tokios sankcijos atsisakoma Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo
projekte.
10.
Pavesti Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai atlikti fizines patikras
žuvininkystės produktų pardavimo galutiniam vartotojui vietose.
11.
Nustatyti konkrečius pažeidimų žuvininkystės srityje pripažinimo sunkiais
kriterijus.
12.
Nustatyti sankcijas už mėgėjų žvejybos metu sugautų žuvų ir iš jų pagamintų
produktų pardavimą ar supirkimą, už mažesnių, negu nustatyta, žuvų pardavimą
žmonių maistui.
13.
Nustatyti sankcijas už neteisėtos, nedeklaruotos ir nereglamentuotos žvejybos,
nurodytos 2008 m. rugsėjo 29 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1005/2008,
nustatančio Bendrijos sistemą, kuria siekiama užkirsti kelią neteisėtai,
nedeklaruojamai ir nereglamentuojamai žvejybai, atgrasyti nuo jos ir ją
panaikinti, iš dalies keičiančio reglamentus (EEB) Nr. 2847/93, (EB) Nr.
1936/2001 ir (EB) Nr. 601/2004 bei panaikinančio reglamentus (EB) Nr. 1093/94
ir (EB) Nr. 1447/1999 (OL 2008 L 286, p. 1), su paskutiniais pakeitimais,
padarytais 2011 m. kovo 1 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 202/2011 (OL 2011 L
57, p. 10), 2 straipsnyje, produktų sandėliavimą, vežimą, perdirbimą, pardavimą
ir supirkimą.
14.
Pavesti žemės ūkio ministrui nustatyti padarytos žalos žuvų ištekliams jūrų
vandenyse, o aplinkos ministrui – vidaus vandenyse, apskaičiavimo tvarką.
Antruoju
Žuvininkystės įstatymo pakeitimo projektu keičiamos šiuo metu dar
neįsigaliojusios nuostatos numatant Žvejybos sektoriaus perleidžiamųjų teisių
registro steigimą, nes reglamento (ES) Nr. 1380/2013 21 straipsnyje nustatyta
prievolė valstybėms narėms, turinčioms perleidžiamųjų žvejybos teisių sistemą,
sukurti ir tvarkyti šių teisių registrą.
Administracinių
teisės pažeidimų kodekso pakeitimo projektu siekiama patikslinti žuvininkystės
produktų prekybą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus, įgalioti Valstybinę
maisto ir veterinarijos tarnybą skirti nuobaudas už šiuos pažeidimus, taip pat
atsisakoma teisės užsiimti žvejyba atėmimo kaip papildomos sankcijos už
pažeidimus tiek vidaus vandenyse, tiek jūrų vandenyse, kadangi konkretūs teisės
užsiimti žvejyba atėmimo atvejai nustatyti Žuvininkystės įstatyme.)
Pasiūlymų
ir pastabų laukiame iki 2015-10-12
Pasiūlymus ir
pastabas siųskite adresu:
Seimo
posėdžių sekretoriatas
Gedimino pr.
53, LT-01109 Vilnius
El. paštas [email protected]
Faksas (8 5) 239 6279
Teisės aktų projektus ir su jais susijusią medžiagą galite rasti interneto
tinklalapyje adresu www.lrs.lt.
arba gauti Seimo kanceliarijos
Komunikacijos departamento Priėmimo skyriuje (tel. (8 5) 239 6060)