2015 m. 

EN

ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. VIII-1756 2, 6, 10, 11, 13, 142, 143, 15, 17, 171, 18, 21, 24, 27, 29, 32, 53, 54, 63 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 1710, 1711 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTAS (Nr. XIIP-3461)


 

Kaimo reikalų komitetas svarsto:

 

ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. VIII-1756 2, 6, 10, 11, 13, 142, 143, 15, 17, 171, 18, 21, 24, 27, 29, 32, 53, 54, 63 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 1710, 1711 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTĄ (Nr. XIIP-3461)

 

(Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 2, 6, 10, 11, 13, 142, 143, 15, 17, 171, 18, 21, 24, 27, 29, 32, 53, 54, 63 straipsnių ir priedo pakeitimo ir įstatymo papildymo 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178, 179, 1710, 1711 straipsniais įstatymo projektas (toliau – Žuvininkystės įstatymo pakeitimo projektas) parengtas siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo pakeitimo įstatymo Nr. XII-397 4 straipsnyje nurodytą pasiūlymą Lietuvos Respublikos Vyriausybei iki 2014 m. sausio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Seimui su socialiniais partneriais suderintą Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kuriame būtų nustatyti žvejybos kvotų vidaus vandenyse ir žvejybos galimybių jūrų vandenyse skyrimo ūkio subjektams principai. Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 2, 5, 6, 15, 16 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 141, 142, 143, 144 straipsniais įstatymu Nr. XII-781 buvo nustatyti žvejybos kvotų skyrimo vidaus vandenyse principai. Žuvininkystės įstatymo pakeitimo projektu nustatomi individualių žvejybos galimybių (žvejybos kvotų) jūrų vandenyse skyrimo principai. Kartu teikiami Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 2, 5, 6, 15, 16 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 141, 142, 143, 144 straipsniais įstatymo Nr. XII-781 2, 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – antrasis Žuvininkystės įstatymo pakeitimo projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 872, 873, 875, 877, 8711, 239, 2591, 320, 324, 325, 327 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo projektas, toliau visi kartu – įstatymų projektai).

 

Žuvininkystės įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta, kad „žvejybos kvotų skyrimo tvarką nustato ir kvotas žuvų išteklių naudotojams paskirsto Žemės ūkio ministerija ar jos įgaliota institucija.“ Remiantis pastarąja teisės norma žemės ūkio ministro 2013 m. kovo 15 d. įsakymu Nr. 3D-197 „Dėl Žvejybos Baltijos jūroje kvotų skyrimo taisyklių patvirtinimo“ buvo patvirtintos Žvejybos Baltijos jūroje kvotų skyrimo taisyklės. 2014 m. kovo 27 d. Vyriausiojo administracinio teismo sprendime administracinėje byloje Nr. I492-4/2014 buvo pažymėta, „kad įstatymų leidėjas šiomis teisės normomis pavedė Žemės ūkio ministerijai nustatyti žvejybos kvotų skyrimo tvarką (t. y. iš esmės procedūrines kvotų skyrimo taisykles) bei paskirstyti kvotas žuvų išteklių naudotojams. Šiomis teisės normomis nebuvo (o atsižvelgiant į Konstitucinio Teismo doktriną ir negalėjo būti) pavesta Žemės ūkio ministerijai nustatyti esminių ūkinės veiklos (žvejybos) ribojimo sąlygų, t. y. įgyvendinamajame teisės akte nustatyti naujų, įstatyme nenustatytų kriterijų, pagal kuriuos skirstomos kvotos žuvų išteklių naudotojams ir kuriais yra esmingai paveikiama ir ribojama konstitucinė ūkinės veiklos laisvė. <...> Savo sprendimu Vyriausiasis administracinis teismas pripažino, kad Žvejybos Baltijos jūroje kvotų skyrimo taisyklių 19 punktas tiek, kiek jame nustatytas žvejybos kvotų skyrimas, prieštaravo Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 3 straipsnio 1 punktui (įstatymo viršenybės principui). Nuo 2015 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo Nr. VIII-1756 papildymo 171 straipsniu ir 31 straipsnio pakeitimo įstatymas, kuriame nustatyti žvejybos galimybių Baltijos jūroje paskirstymo principai ir kuris iš dalies įgyvendina įstatymo viršenybės principą, tačiau jame nėra nustatyta žvejybos tolimuosiuose žvejybos rajonuose kvotų skyrimo principų ir priekrantės žvejybos reguliavimo.

 

2013 m. pabaigoje reformavus Europos Sąjungos bendrąją žuvininkystės politiką turi būti įgyvendinamos 2013 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1380/2013 dėl bendros žuvininkystės politikos, kuriuo iš dalies keičiami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1954/2003 ir (EB) Nr. 1224/2009 bei panaikinami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 2371/2002 ir (EB) Nr. 639/2004 bei Tarybos sprendimas 2004/585/EB (OL 2013 L 354, p. 22), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. gegužės 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 2015/812 (OL 2015 L 133, p. 1), ir 2013 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1379/2013 dėl bendro žvejybos ir akvakultūros produktų rinkų organizavimo, kuriuo iš dalies keičiami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1184/2006 ir (EB) Nr. 1224/2009 ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 104/2000 (OL 2013 L 354, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. gegužės 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 2015/812 (OL 2015 L 133, p. 1), nuostatos.

 

Be to, kilus nemažai ginčų su ūkio subjektais dėl žuvininkystės srities pažeidimų pripažinimo sunkiais, turėtų būti patikslinamos 2009 m. lapkričio 20 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1224/2009, nustatantį Bendrijos kontrolės sistemą, kuria užtikrinamas bendrosios žuvininkystės politikos taisyklių laikymasis, iš dalies keičiantį reglamentus (EB) Nr. 847/96, (EB) Nr. 2371/2002, (EB) Nr. 811/2004, (EB) Nr. 768/2005, (EB) Nr. 2115/2005, (EB) Nr. 2166/2005, (EB) Nr. 388/2006, (EB) Nr. 509/2007, (EB) Nr. 676/2007, (EB) Nr. 1098/2007, (EB) Nr. 1300/2008, (EB) Nr. 1342/2008 ir panaikinantį reglamentus (EEB) Nr. 2847/93, (EB) Nr. 1627/94 ir (EB) Nr. 1966/2006 (OL 2009 L 343, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 508/2014 (OL 2014 L 149, p. 1), įgyvendinančios Žuvininkystės įstatymo 53 straipsnio nuostatos.

 

Administracinių teisės pažeidimų kodeksas turi būti keičiamas atsižvelgiant į pasikeitusias Europos Sąjungos bendrosios žuvininkystės politikos nuostatas dėl draudimo parduoti mažesnes negu nustatyta žuvis žmonių maistui, įvedamos nuobaudos už mėgėjų žvejybos metu sugautų žuvų pardavimą ir disponavimą neteisėtos, nedeklaruotos ir nereglamentuotos žvejybos produktais, taip pat perduodant Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai dalį žuvininkystės kontrolės funkcijų, tai yra fizines patikras žuvininkystės produktų pardavimo galutiniam vartotojui vietose, ji įgaliojama atlikti priežiūrą ir skirti nuobaudas pažeidėjams.

 

Pagrindiniai Žuvininkystės įstatymo pakeitimo projekto parengimo tikslai: pagerinti verslinės žvejybos sąlygas, padidinti šio sektoriaus ūkio subjektų ekonominį efektyvumą ir tvarumą, įgyvendinti reformuotos Europos Sąjungos bendrosios žuvininkystės politikos nuostatas. Šiuo įstatymo projektu siekiama:

 

1. Individualių žvejybos galimybių visuose jūrų vandenyse skyrimą reglamentuoti įstatyme, taip užtikrinant teisinės valstybės ir įstatymo viršenybės principų įgyvendinimą.

 

2. Individualias žvejybos galimybes paskirstant pagal perleidžiamąsias teises į žvejybos galimybes rinkos priemonėmis suderinti laivynų dydį su turimomis žvejybos galimybėmis ir taip įgyvendinti reglamento (ES) Nr. 1380/2013 22 str. 1 d. nustatytą reikalavimą numatyti priemones savo laivynų žvejybos pajėgumui reguliuoti pagal jų žvejybos galimybes.

 

3. Užtikrinti Europos Sąjungos bendrojoje žuvininkystės politikoje numatytą santykinį žvejybos veiklos stabilumą ir tęstinumą, didžiąją dalį perleidžiamųjų teisių į žvejybos galimybes ūkio subjektams skiriant remiantis atskaitos duomenimis, atsižvelgiant į papildomus ekonominius ir aplinkosaugos kriterijus.

 

4. Užtikrinti priekrantės žvejybos stabilumą ir tausią žvejybą.

 

5. Sudaryti galimybę naujiems ūkio subjektams pradėti žvejybos verslą, išvengti verslo monopolizavimo.

 

6. Patikslinti nuostatas dėl žvejybos laivo įtraukimo į Žvejojančių jūrų vandenyse laivų duomenų sistemą. Įtraukiant į Žvejojančių jūrų vandenyse laivų duomenų sistemą žvejybos laivą jam suteikiamas atpažinties numeris, kuris turi būti įrašomas į Lietuvos Respublikos žvejybos laivo liudijimą, todėl liudijimas negali būti išduodamas prieš įtraukiant žvejybos laivą į Žvejojančių jūrų vandenyse laivų duomenų sistemą.

 

7. Nustatyti Lietuvos Respublikos keitimosi žvejybos galimybėmis su kitomis Europos Sąjungos valstybėmis narėmis ir užsienio valstybėmis principus.

 

8. Pailginti verslinės žvejybos jūrų vandenyse leidimo galiojimo laiką iki tol, kol galioja perleidžiamoji žvejybos teisė.

 

9. Numatyti papildomus teisės užsiimti versline žvejyba atėmimo atvejus, kadangi tokios sankcijos atsisakoma Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo projekte.

 

10. Pavesti Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai atlikti fizines patikras žuvininkystės produktų pardavimo galutiniam vartotojui vietose.

 

11. Nustatyti konkrečius pažeidimų žuvininkystės srityje pripažinimo sunkiais kriterijus.

 

12. Nustatyti sankcijas už mėgėjų žvejybos metu sugautų žuvų ir iš jų pagamintų produktų pardavimą ar supirkimą, už mažesnių, negu nustatyta, žuvų pardavimą žmonių maistui.

 

13. Nustatyti sankcijas už neteisėtos, nedeklaruotos ir nereglamentuotos žvejybos, nurodytos 2008 m. rugsėjo 29 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1005/2008, nustatančio Bendrijos sistemą, kuria siekiama užkirsti kelią neteisėtai, nedeklaruojamai ir nereglamentuojamai žvejybai, atgrasyti nuo jos ir ją panaikinti, iš dalies keičiančio reglamentus (EEB) Nr. 2847/93, (EB) Nr. 1936/2001 ir (EB) Nr. 601/2004 bei panaikinančio reglamentus (EB) Nr. 1093/94 ir (EB) Nr. 1447/1999 (OL 2008 L 286, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. kovo 1 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 202/2011 (OL 2011 L 57, p. 10), 2 straipsnyje, produktų sandėliavimą, vežimą, perdirbimą, pardavimą ir supirkimą.

 

14. Pavesti žemės ūkio ministrui nustatyti padarytos žalos žuvų ištekliams jūrų vandenyse, o aplinkos ministrui – vidaus vandenyse, apskaičiavimo tvarką.

 

Antruoju Žuvininkystės įstatymo pakeitimo projektu keičiamos šiuo metu dar neįsigaliojusios nuostatos numatant Žvejybos sektoriaus perleidžiamųjų teisių registro steigimą, nes reglamento (ES) Nr. 1380/2013 21 straipsnyje nustatyta prievolė valstybėms narėms, turinčioms perleidžiamųjų žvejybos teisių sistemą, sukurti ir tvarkyti šių teisių registrą.

 

Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo projektu siekiama patikslinti žuvininkystės produktų prekybą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus, įgalioti Valstybinę maisto ir veterinarijos tarnybą skirti nuobaudas už šiuos pažeidimus, taip pat atsisakoma teisės užsiimti žvejyba atėmimo kaip papildomos sankcijos už pažeidimus tiek vidaus vandenyse, tiek jūrų vandenyse, kadangi konkretūs teisės užsiimti žvejyba atėmimo atvejai nustatyti Žuvininkystės įstatyme.)

 

 

           

 

Pasiūlymų ir pastabų laukiame iki  2015-10-12

 

 

 

 

Pasiūlymus ir pastabas siųskite adresu:

 

Seimo posėdžių sekretoriatas

Lietuvos Respublikos Seimas

Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius

El. paštas [email protected]

Faksas (8 5) 239 6279

Teisės aktų projektus ir su jais susijusią medžiagą galite rasti interneto tinklalapyje adresu www.lrs.lt. arba gauti Seimo kanceliarijos Komunikacijos departamento Priėmimo skyriuje (tel. (8 5) 239 6060)





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ