Pastabų ir pasiūlymų laukiame iki 2016-05-26
Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-4355 (toliau – Projektas) parengimą paskatinusios priežastys:
Projektas parengtas siekiant tiksliau reglamentuoti pavojingųjų atliekų tvarkymą, komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodaros nustatymo sąlygas, patobulinti gaminių ir (ar) pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijavimo nuostatas, užtikrinant efektyvią licencijas turinčių organizacijų kontrolę, licencijuojamos veiklos sąlygų priežiūrą gaminių ir pakuočių atliekų tvarkymo veikloje. Projektu taip pat siekiama pakuočių atliekų perdirbimą suderinti su Europos Sąjungos nustatytais reikalavimais. 1994 m. gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 94/62/EB dėl pakuočių ir pakuočių atliekų (toliau – Direktyva 94/62/EB) nustatytos pakuočių atliekų perdirbimo ir kitokio naudojimo užduotys, kurias turi įvykdyti valstybės narės. Minėta direktyva įtvirtina gamintojo atsakomybės principą, tačiau valstybės narės nacionaliniame lygmenyje pačios paskirsto funkcijas ir atsakomybę tarp rinkos subjektų (gamintojų (importuotojų), gamintojų (importuotojų) organizacijų, toliau ir „Organizacijos“, vietinės valdžios institucijų ir atliekų tvarkytojų). Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymas, kuriuo įgyvendinamos Direktyvos 94/62/EB nuostatos, nustato pareigą supakuotų gaminių gamintojams ir importuotojams vykdyti Vyriausybės nustatytas pakuočių atliekų tvarkymo užduotis. Dabartinė pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistema ir jos pagrindu atliekamas tinkamų perdirbti pakuočių atliekų atskyrimas iš mišrių komunalinių atliekų srauto, nesuteikia pakuočių gamintojus (importuotojus) atstovaujančioms organizacijoms galimybės realiai kontroliuoti iš komunalinio atliekų srauto surenkamų pakuočių ir pakuočių atliekų paruošimo naudoti ir naudojimo veiksmų. Dėl šios priežasties gamintojų (importuotojų) atsakomybės principas nėra tinkamai įgyvendinamas.
Projekto tikslai ir uždaviniai:
Vienas iš pagrindinių Projekto tikslų - tiksliau reglamentuoti pavojingųjų atliekų tvarkymą (projektas papildomas nauju 122 straipsniu „Pavojingų atliekų tvarkymas“), komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodaros nustatymo sąlygas. Projekte apibrėžiami solidarumo, proporcingumo, nediskriminavimo, sąnaudų susigrąžinimo principai komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų kainodaroje, patikslinamos atliekų naudojimo ar šalinimo veiklos nutraukimo sąlygos, pavojingų atliekų tvarkymo licencijavimas.
Siūloma pakeisti gaminių ir (ar) pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijavimo nuostatas, išdėstant Atliekų tvarkymo įstatymo aštuntąjį skirsnį8 nauja redakcija: 1) Suderinant jas su Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymo nuostatomis, kuriose reglamentuojami pagrindiniai licencijų, kaip ir kitų leidimų išdavimo pagrindai;
2) Atskirai išskiriant licencijuojamos veiklos sąlygas, licencijų išdavimo, licencijų pakeitimo, įspėjimo apie licencijų sustabdymą, licencijos galiojimo sustabdymą, licencijos galiojimo panaikinimą, baudas už licencijuojamos veiklos sąlygų pažeidimus.
Taip pat siūloma įtvirtinti trijų konkursų modelį, pagal kurį savivaldybė skelbtų konkursą atrinkti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkėją, o paruošėją naudoti ir naudotoją dviem atskirais konkursais atrinktų gamintojų (importuotojų) organizacijos tokia pačia tvarka, kuria šiuo metu atrenka ne komunaliniame atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkytojus – skelbdama pirkimus Aplinkos ministro nustatyta tvarka. Tokiu pakeitimu siekiama užtikrinti gamintojų (importuotojų) galimybę per juos atstovaujančią organizaciją kontroliuoti pakuočių ir pakuočių atliekų, už kurių sutvarkymą šie yra atsakingi, tolimesnius tvarkymo etapus iki pat galutinio sutvarkymo. Siūlomi pakeitimai turėtų būti nesunkiai įgyvendinami ir taikomi, nes jau ir šiuo metu Organizacijos skelbia konkursus komercinio srauto tvarkymui. Taip pat siūloma atliekų tvarkytojams, esantiems Tvarkytojų sąraše, sudaryti sąlygas vykdyti gamintojų ir importuotojų Užduotis įsigyjant metalinės pakuotės atliekas iš atliekų tvarkytojų, kurie turi teisę surinkti pakuočių atliekas (t.y. yra registruoti atliekų tvarkytojų valstybiniame registre kaip metalinės pakuotės surinkėjai), tačiau nėra įtraukti į Tvarkytojų sąrašą, tokiu būdu palengvinant gamintojų ir importuotojų užduočių įvykdymą. Projektu siekiama sudaryti palankias sąlygas gamintojams ir importuotojams įgyvendinti metalo pakuotės atliekų tvarkymo užduotis.
Siūlomos nuostatos įsigaliotų 2016 m. lapkričio 1 d.
Projektą parengė Seimo narys Algimantas Salamakinas.
Pasiūlymus ir pastabas siųskite
Lietuvos Respublikos Seimui
adresu: Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
arba el. paštu [email protected]