2016 m. lapkričio 3 d. pranešimas žiniasklaidai
Šiandien Sveikatos reikalų komitetas posėdyje svarstė 2017 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą Nr. XIIP-4790 ir nutarė siūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui grąžinti įstatymo projektą iniciatoriams patobulinti, atsižvelgiant į komiteto pasiūlymus.
Komitetas atkreipė dėmesį į tai, kad valstybės biudžeto asignavimai Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžetui mažinami nuo 2011 metų. Šios lėšos skiriamos siekiant įvykdyti valstybės funkcijas, Sveikatos draudimo įstatymu priskirtas PSDF biudžetui (pvz. neapdraustiems asmenims suteiktos būtinosios medicinos pagalbos išlaidoms apmokėti). Tačiau kiekvienais metais skirtų lėšų PSDF biudžetui nepakakdavo, dėl to išlaidos, susijusios su valstybės pavestų funkcijų vykdymu, būdavo apmokėtos iš kitų PSDF biudžeto pajamų – daugiausia iš apdraustųjų sumokėtų privalomojo sveikatos draudimo įmokų. Pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas 2013 m. gegužės 16 d. nutarime yra pažymėjęs, kad už sveikatos priežiūros paslaugas, teikiamas privalomuoju sveikatos draudimu neapdraustiems (neapsidraudusiems) asmenims, iš šio draudimo lėšų negali būti mokama. Numatoma, kad 2017 metais šių funkcijų įgyvendinimo išlaidos sudarys 98 588 tūkst. eurų, o 2017 metų PSDF biudžeto projekte šioms funkcijoms vykdyti numatyta 15 288 tūkst. eurų.
Komitetas, atsižvelgdamas į minėtus argumentus, siūlo Vyriausybei 83 300 tūkst. eurų padidinti 2017 metų valstybės biudžeto asignavimus 2017 metų PSDF biudžetui.
Komitetas taip pat siūlo Vyriausybei 2,9 mln. eurų padidinti 2017 metų valstybės biudžeto specialiąsias tikslines dotacijas savivaldybių biudžetams, šias lėšas numatant Vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 35 punkte įtvirtintos valstybinės (valstybės perduotos savivaldybėms) funkcijos – visuomenės sveikatos priežiūros (ikimokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo mokyklose ir profesinio mokymo įstaigose ugdomų mokinių visuomenės sveikatos stiprinimas, visuomenės sveikatos stebėsena) – vykdymo užtikrinimui. Šios funkcijos priskiriamos valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) nuo 2014 m. sausio 1 d., tačiau iki šiol valstybės biudžeto lėšos visuomenės sveikatos priežiūrai ikimokyklinio ugdymo įstaigose nebuvo numatytos. 2017 metų valstybės biudžeto projekte visuomenės sveikatos priežiūros funkcijoms vykdyti numatyta 10,6 mln. eurų, o lėšų poreikis šių funkcijų įgyvendinimui sudaro 13,59 mln. eurų.
Komiteto nariai, atkreipdami dėmesį į tai, kad Sveikatos apsaugos ministerijai 2017 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte Valstybiniam visuomenės sveikatos stiprinimo fondui numatyta 1313 tūkst. eurų arba 0,5 proc. akcizo pajamų, gautų už parduotus alkoholinius gėrimus, o šių numatytų lėšų nepakanka būtinoms visuomenės sveikatos išsaugojimo ir stiprinimo veikloms finansuoti, siūlo Vyriausybei skirti 2 procentus akcizo pajamų, gautų už parduotus alkoholinius gėrimus, Valstybiniam visuomenės sveikatos stiprinimo fondui. Skyrus didesnį procentą akcizo pajamų, gautų už parduotus alkoholinius gėrimus, Valstybiniam visuomenės sveikatos stiprinimo fondui, būtų galima finansuoti daugiau ir didesnės apimties visuomenės sveikatą stiprinančių projektų bei pagerinti šalies visuomenės sveikatos rodiklius.
Komitetas taip pat pritarė Seimo narių siūlymams skirti lėšas šioms asmens sveikatos priežiūros įstaigoms:
1) VšĮ Marijampolės ligoninei skirti 753 tūkst. eurų magnetinio rezonanso aparato įsigijimui.
2) 2017–2019 metų investicijų projektui „Laukuvos ambulatorijos pastato, esančio Šilalės r. Laukuvos mstl., Šilalės g. 23, modernizavimas ir teritorijos sutvarkymas“ skirti 125 tūkst. eurų.
3) VšĮ Klaipėdos universitetinei ligoninei skirti papildomai 90 tūkst. eurų (iš viso 390 tūkst. eurų) sterilizacinės įrangos įsigijimui.
4) VšĮ Mažeikių ligoninės pastatų atnaujinimo darbams skirti 270 tūkst. eurų.
Sveikatos reikalų komiteto biuro padėjėja
Milda Neverkevičienė, tel. (8 5) 239 6783, el. p. [email protected]