Kita informacija 

EN

„Tyčia ar netyčia praleista galimybė išlaikyti ir kelti ugdymo kokybę“


Spaudos konferencija

2015-05-13

8.30 val.

 

Švietimo įstatyme daug dėmesio skiriama ugdymo kokybei. Edukologijos mokslinių tyrimų pagrindinis objektas taip pat yra ugdymo kokybė ir prieinamumas. Pedagoginėje tikrovėje ugdymo kokybė susideda iš daug veiksnių, elementų, detalių. Kad ir kiek keistųsi, modernėtų švietimas kaip procesas, vis dėlto pamoka kol kas lieka viena iš svarbiausių ugdymo formų. Natūralu būtų tikėtis, kad mokykloje pamokai skiriamas didžiulis dėmesys. Deja, paskutiniu metu formaliu ir neformaliu būdu mus (Komitetą) nuolat pasiekia skundai ar pasidejavimai, kad mokyklose esą neretai pamokos tiesiog nevyksta. Skamba keistai, nes juk nuolat girdime, kad pedagogų neva yra perteklius. Pasirodo, priežastis yra visiškai ne pedagoginė, o, sakyčiau, pseudoekonominė. Taip atsitinka dėl beatodairiško siekimo taupyti net kokybiško ugdymo sąskaita. Ir tokia politika bloškia konkrečią mokyklą į chaosą. Mokytojai skatinami, ir mes tam pritariame, dalyvauti seminaruose, konferencijose, tarptautiniuose projektuose. O tai reiškia, kad jie kartasi turi išvykti ir negali vesti pamokų. Ugdymo procesas turi vykti nepertraukiamai, todėl reikėtų tikėtis, kad nesantį mokytoją vaduos kolega. Darbo kodekso197 straipsnis  numato „Darbo apmokėjimą, kai padidinamas darbų mastas“. Taigi tokiam vaduojančiam kolegai turi būti sumokėta už padidėjusį darbų mastą. Matyt, tai ir yra pagrindinė priežastis, kodėl neretai pamokos nėra užimamos tuo metu turinčių galimybei tai daryti kolegų. Tokį sprendimą priimti turi įstaigos vadovas. O jis atsiduria tarp Scilės ir Charibdės –užtikrinti sklandų mokyklos darbą, kad vyktų pamokos, ar sutaupyti lėšų, t.y. palikti mokinius be mokytojo.

Tai ne šiaip sau ugdymo proceso destrukcija. Tai mokyklos, kaip svarbaus visuomenės instituto, diskreditacija. Manau, kad iš mokytojo per daug tikimasi labdaringos veiklos – pavaduoti už dyką kolegą, taisyti sąsiuvinius, vertinti olimpiadų ir gausių konkursų darbus visai ar beveik už dyką, ruoštis pamokoms – taip pat beveik už dyką. Kai tai yra tik pavieniai atvejai, padariniai nebus taip aiškiai matomi. Bet kai tai tapo visuotiniu reiškiniu, tai negali neatsiliepti ugdymo kokybei.

Valstybė nuolat krauna naujas pareigas ir atsakomybes mokytojui, mokyklai. Bet kartu tikimasi, kad tos pareigos ir atsakomybės bus vykdomos už tas pačias ar, dar geriau, mažesnes lėšas. Vargu ar šiuolaikiniame pasaulyje įmanoma siekti aukštesnės kokybės tam neskiriant reikalingų lėšų. Artėjant valstybės ir savivaldybių biudžetų projektų formavimui būtina čia įvardytoms problemoms skirti tinkamą dėmesį, kad netyčia nepraleistume galimybės išlaikyti ir kelti ugdymo kokybę ir atlyginti mokytojui už jo kasdienį darbą.

Sprendimų dėl pamokų vadavimo, atlyginimo mokytojui už dalyvavimą nepamokinėje ugdymo veikloje gali būti labai įvairių. Ir geros patirties yra savivaldybėse. Mūsų prašymas būtų ministerijai, savivaldybėms, mokyklų vadovams  rimtai užsiimti adekvačiu šios problemos sprendimu, kad realiai būtų siekiama ir nemenkinti ugdymo kokybės, ir atlyginti mokytojui už padidėjusį darbų mastą.





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ