Teisės aktų projektų svarstymas 

EN

Administracinių teisės pažeidimų kodekso 239, 242 straipsnių pakeitimo ir Kodekso papildymo 51(28) straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIP-3372


Pastabų ir pasiūlymų laukiame iki 2016-06-10

 

Administracinių teisės pažeidimų kodekso 239, 242 straipsnių pakeitimo ir Kodekso papildymo 51(28) straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIP-3372

 

Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Aplinkos ministerija parengė Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo Nr. VIII-787 24 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – ATĮ projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 239, 242 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 5128 straipsniu įstatymo projektą (toliau – ATPK projektas).

ATĮ ir ATPK projektų tikslas – pagerinti maisto atliekų tvarkymo jų susidarymo vietoje priežiūrą, sumažinti kartu su mišriomis komunalinėmis atliekomis į sąvartynus patenkančių maisto atliekų kiekį, siekiant, kad daugiau šių atliekų būtų perdirbama gaminant biodujas ar kompostuojant.

ATĮ projekto uždavinys:

- Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentų (toliau – RAAD) maisto atliekų tvarkymo priežiūros jų susidarymo vietoje funkcijas perduoti vykdyti Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai (toliau – VMVT).

ATPK projekto uždavinys:

- nustatyti administracines nuobaudas dėl maisto atliekų, susidarančių maisto tvarkymo subjektuose, tvarkymo reikalavimų jų susidarymo vietoje nevykdymo, taip pat dėl maisto atliekų tvarkymo reikalavimų nevykdymo įmonėse, turinčiose teisę (leidimus) tvarkyti tokias atliekas.

Šiuo metu, nustatant maisto atliekų tvarkymo reikalavimų pažeidimus, baudžiama vadovaujantis ATPK 513 straipsniu „Atliekų tvarkymo taisyklių reikalavimų nevykdymas“ tokia apimtimi, kokie maisto atliekų tvarkymo reikalavimai nustatyti Atliekų tvarkymo taisyklėse. Atliekų tvarkymo taisyklėse nustatyti papildomi reikalavimai biologinių atliekų, kurios apima ir maisto atliekas, tvarkymui. Tačiau Atliekų tvarkymo taisyklėse nenustatyti detalūs reikalavimai kompostavimo procesui (pvz., temperatūra, kompostavimo trukmė), komposto kokybei (pvz., mikrobiologinis užterštumas), kurie labai svarbūs tinkamam maisto atliekų apdorojimui. Detalesni kompostavimo proceso reikalavimai nustatyti Biologiškai skaidžių atliekų kompostavimo aplinkosauginiuose reikalavimuose, patvirtintuose 2007 m. sausio 25 d. aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-57, Komisijos reglamente (ES) Nr. 142/2011, kuriuo įgyvendinami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1069/2009, kuriuo nustatomos žmonėms vartoti neskirtų šalutinių gyvūninių produktų ir jų gaminių sveikumo taisyklės, ir Tarybos direktyva 97/78/EB dėl tam tikrų mėginių ir priemonių, kuriems netaikomi veterinariniai tikrinimai pasienyje pagal tą direktyvą (OL 2011 L 54, p. 1) (V priedo III skyrius). Atsižvelgiant į tai, ATPK projektą siūloma papildyti nauju 5128 straipsniu, nustatant baudas dėl Atliekų tvarkymo taisyklėse ir kituose teisės aktuose nustatytų maisto atliekų tvarkymo reikalavimų nevykdymo.

ATPK 513 straipsnyje nurodoma, kad bauda skiriama „jeigu dėl to nepavojingomis atliekomis buvo užteršta aplinka“, tačiau atsižvelgiant į maisto atliekų galimą poveikį ne tik aplinkai, bet ir žmonių sveikatai, kyla poreikis nustatyti didesnes administracines nuobaudas nesilaikant tinkamų kitų šių atliekų tvarkymo reikalavimų. Netinkamai tvarkomos maisto atliekos kelia pavojų žmonių ir gyvūnų sveikatai, gali tapti užkrečiamųjų ligų protrūkių bei jų plitimo priežastimi. Maisto atliekų metimas į mišrių komunalinių atliekų konteinerius yra netinkamas šių atliekų tvarkymo būdas: veikiant drėgmei bei bakterijoms maisto atliekos skyla ir išsiskiria metano dujos, kurios patenka į atmosferą ir daro įtaką klimato kaitai, didina šiltnamio efektą. Maisto atliekos (ypač jei jos yra gyvūninės kilmės (pvz., mėsos produktų atliekos, ar maisto atliekos, turinčios mėsos)) poveikio žmonių sveikatai ir aplinkai aspektu gali kelti mikrobiologinės taršos riziką, kompostuojant ar anaerobiškai apdorojant (gaminant biodujas) maisto atliekas, labai svarbu vertinti mikrobiologinius rodiklius, siekiant gauti tinkamos kokybės kompostą ir jį toliau saugiai panaudoti.

Vadovaujantis regioniniuose nepavojingųjų atliekų sąvartynuose atliekamais atliekų sudėties tyrimais, sąvartynuose šalinamose mišriose komunalinėse atliekose maisto atliekos sudarė 2012 m. – 11,74%, 2013 m. – 11,98% nuo viso pašalinto mišrių komunalinių atliekų kiekio. Vertinant tai, kad mišrių komunalinių atliekų sąvartynuose 2012 m. pašalinta 762 313,984 t, 2013 m. – 633 570,372 t, skaičiuojama, kad 2012 m. sąvartynuose pašalinta 111 427 t maisto atliekų, 2013 m. sąvartynuose pašalinta 89 923 t maisto atliekų, 2014 m. sąvartynuose pašalinta apie 80 415 t (duomenys tikslinami) maisto atliekų.

Įgyvendinant atliekų tvarkymą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus ir vykdant valstybinę aplinkos apsaugos kontrolę bei siekiant sumažinti į sąvartynus patenkančių maisto atliekų kiekį, valstybiniai aplinkos apsaugos inspektoriai 2013 m. tikrino maisto gamybos įmones bei viešojo maitinimo įstaigas. 2013 m. buvo patikrinta 180 maisto gamybos įmonių (nustatyta 13 atliekų tvarkymo reikalavimų nesilaikymo atvejų), 249 viešojo maitinimo įstaigos (nustatyti 38 atliekų tvarkymo reikalavimų nesilaikymo atvejai). Vykdant valstybinę aplinkos apsaugos kontrolę didesnis dėmesys yra skiriamas biologiškai skaidžias atliekas tvarkančioms įmonėms. Šių įmonių patikrinimai yra numatomi RAAD planinių įmonių patikrinimų metiniuose planuose.

Atsižvelgiant į tai, kad Atliekų tvarkymo taisyklėse nenustatyti detalūs reikalavimai kompostavimo procesui, kompostui, nėra galimybės skirti baudų pagal ATPK 513 straipsnį už pažeidimus kompostavimo proceso srityje, taip pat į tai, kad dėl netinkamo maisto atliekų tvarkymo kyla galima mikrobiologinės taršos rizika bei pavojus ne tik aplinkai, bet ir visuomenės sveikatai, o neįvykdžius Europos Sąjungos nustatytų komunalinių biologiškai skaidžių atliekų (į kurias įtraukiamos ir maisto atliekos) šalinimo sąvartynuose mažinimo užduočių gresia baudos, kyla poreikis nustatyti didesnes, nei nustatytos 513 straipsnyje, administracines baudas netinkamam maisto atliekų tvarkymui išvengti. Dėl to ATPK projektą siūloma papildyti nauju 5128 straipsniu, nustatant administracines nuobaudas tvarkant maisto atliekas susidarymo vietoje, t. y. maisto tvarkymo subjektuose, taip pat atliekų tvarkymo įmonėse, turinčiose leidimus tvarkyti maisto atliekas, atsižvelgiant ne tik į Atliekų tvarkymo taisyklėse, bet ir kituose teisės aktuose nustatytus reikalavimus.

Pasiūlymus ir pastabas siųskite

Lietuvos Respublikos Seimui

adresu: Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius

el. paštu [email protected]



2015
2014
2013
Komiteto dokumentai


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ