Teisės aktų projektų svarstymas 

EN

Labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-4335


Pastabų ir pasiūlymų laukiame iki 2016-06-20

 

Labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-4335

 

Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai

Pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo (toliau – Labdaros ir paramos įstatymas) 2 straipsnio 2 dalį parama – tai savanoriškas ir neatlygintinas paramos dalykų teikimas Labdaros ir paramos įstatymo nurodytiems paramos gavėjams Labdaros ir paramos įstatymo nustatytais tikslais ir būdais, įskaitant anoniminę paramą. Vadovaujantis Labdaros ir paramos įstatymo 7 straipsnio 1 dalimi, paramos gavėjais gali būti įregistruoti labdaros ir paramos fondai, asociacijos, biudžetinės įstaigos, viešosios įstaigos, religinės bendruomenės, bendrijos ir centrai, tarptautinių visuomeninių organizacijų skyriai (padaliniai), kiti juridiniai asmenys, kurių veiklą reglamentuoja specialūs įstatymai ir kurių veiklos tikslas nėra pelno siekimas, o gautas pelnas negali būti skiriamas jų steigėjams, dalininkams ar nariams. Teisė gauti paramą yra įgyjama Labdaros ir paramos įstatymo nustatyta tvarka. Asmuo, norintis įgyti paramos gavėjo statusą, turi kreiptis į Juridinių asmenų registro tvarkytoją, tačiau paramos gavėjo statusas gali būti panaikinamas tik Labdaros ir paramos įstatymo 15 straipsnio 3 dalyje nustatyta tvarka. Paramos gavėjo statusą juridinių asmenų registro tvarkytojas gali panaikinti tik kontrolės institucijos teikimu arba paties paramos gavėjo prašymu. Kontrolės institucija kreiptis į juridinių asmenų registro tvarkytoją dėl paramos gavėjo statuso panaikinimo gali tik Labdaros ir paramos įstatymo 15 straipsnio 3 dalies 1 – 6 punktuose numatytais atvejais. Visais kitais atvejais dėl paramos gavėjo statuso panaikinimo turi kreiptis pats juridinis asmuo, kuris yra įgijęs šį statusą.

Pažymėtina, kad paramos gavėjo statusas juridiniam asmeniui yra svarbus tuo, kad šis statusas suteikia teisę ne tik gauti paramą Labdaros ir paramos įstatymo nustatyta tvarka, bet ir naudotis mokesčių lengvatomis. Pavyzdžiui, Gyventojų pajamų mokesčių įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 8 punkte nustatyta, kad išlaidos paramai ir dovanoms priskiriamos prie leidžiamų atskaitymų, susijusių su individualios veiklos pajamų gavimu ar uždarbiu. Be to, pagal šio įstatymo 34 straipsnio 3 dalį mokesčių administratorius Lietuvos gyventojo prašymu paramos gavėjams privalo pervesti 2 procentus pajamų mokesčio mokėtino pagal pajamų deklaraciją. Vadovaujantis Pelno mokesčio įstatymo 17 straipsnio 2 dalimi, parama yra priskiriama prie ribojamų dydžių leidžiamų atskaitymų. Įvertinus tai, svarbu, kad juridiniai asmenys paramos gavėjo statusą naudotų tik Labdaros ir paramos įstatymo nustatytais tikslais, o ne kitais tikslais, pavyzdžiui, siekiant mokestinių lengvatų paramos gavėjui ir teikėjui, ar siekiant panaudoti paramos tikslais gautas lėšas atsiskaitymams su kreditoriais ar sandorių sudarymo išlaidoms padengti.

Labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – įstatymo projektas) rengimą paskatino tai, kad praktikoje pasitaiko atvejų, kai paramos gavėjais įsiregistravusiems juridiniams asmenims yra inicijuojamas likvidavimas, jie yra likviduojami, bankrutuojantys ar bankrutavę, arba yra pasibaigę juridinio asmens pertvarkymo procedūros, tačiau šie juridiniai asmenys nepateikia juridinių asmenų registro tvarkytojui prašymo dėl paramos gavėjo statuso panaikinimo. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Civilinio kodekso 2.95 straipsnį likvidavimas reiškia juridinio asmens pabaigą, o likviduojamas asmuo gali sudaryti tik tokius sandorius, kurie yra susiję su jo veiklos nutraukimu (Civilinio kodekso 2.111 straipsnis). Vadovaujantis Civilinio kodekso 2.104 straipsnio 1 dalimi, juridinio asmens pertvarkymas – tai juridinio asmens teisinės formos pakeitimas, kai naujos teisinės formos juridinis asmuo perima visas pertvarkytojo juridinio asmens teises ir pareigas. Pastebėtina, kad paramos gavėjo statusas suteikiamas konkrečiam tam tikros formos juridiniam asmeniui (Labdaros ir paramos įstatymo 7 straipsnio 1 dalis). Atkreiptinas dėmesys, kad likviduojamos pelno nesiekiančios organizacijos savo įstatuose numatytos visuomenei naudingos veiklos nebevykdo, o pertvarkytas juridinis asmuo keičia veiklos pobūdį, todėl paramos pervedimas tokiems juridiniams asmenims nėra tikslingas. Dėl juridinių asmenų, kuriems pradėta bankroto procedūra arba jie yra bankrutavę, pažymėtina, kad pagal Įmonių bankroto įstatymo 14 straipsnio 1 dalį nuo teismo nutarties iškelti bankroto bylą įsiteisėjimo dienos teisė valdyti, naudoti bankrutuojančios įmonės turtą (lėšas) ir juo disponuoti suteikiama tik administratoriui. Nė vienas įmonės kreditorius ar kitas asmuo neturi teisės perimti bankrutuojančiai įmonei priklausančio turto ir lėšų kitaip, negu nustatyta šio įstatymo. Taigi, kai juridinis asmuo, turintis paramos gavėjo statusą, juridinių asmenų registro tvarkytojui nepateikia prašymo dėl paramos gavėjo statuso panaikinimo, kai jam yra inicijuojamas likvidavimas, jis yra likviduojamas, bankrutuojantis ar bankrutavęs, arba pasibaigė juridinio asmens pertvarkymo procedūros, atsiranda rizika, kad šie juridiniai asmenys paramą panaudos ne pagal Labdaros ir paramos įstatyme nustatytą paskirtį, bet atsiskaitymams su kreditoriais ar su pertvarkymu susijusioms išlaidoms padengti. Atsižvelgiant į tai, įstatymo projektu  siekiama sureglamentuoti tuos atvejus, kai paramos gavėjas, kuriam yra inicijuojamas likvidavimas, arba kuris yra likviduojamas, bankrutuojantis ar bankrutavęs, ar pasibaigus juridinio asmens pertvarkymo procedūroms toks juridinis asmuo nepateikia Juridinių asmenų registro tvarkytojui prašymo dėl paramos gavėjo statuso naikinimo nustatant, kad tokią teisę turi Juridinių asmenų registro tvarkytojas.

Pažymėtina, kad įvertinus VĮ Registrų centro duomenis (žr. žemiau pateikiamą lentelę „VĮ Registrų centro duomenys apie paramos gavėjų statusą“), buvo pastebėta tendencija, kad juridinių asmenų, dėl savo statuso pakeitimo neturinčių teisės gauti paramos, tačiau juridinių asmenų registro tvarkytojui nepateikiančių prašymo panaikinti paramos gavėjo statusą, skaičius auga. Atsižvelgiant į tai, didėja ir tikimybė, kad gauta parama naudojama ne Labdaros ir paramos įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje numatytais tikslais.

 

VĮ Registrų centras duomenys apie paramos gavėjų statusą  

2015 m. liepos mėn.

2016 m. sausio mėn.

Paramos gavėjo statusą turintys juridiniai asmenys, kurie gali būti likviduojami juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva Civilinio kodekso 2.70 straipsnio nustatyta tvarka[1]

 

 

 

210

 

 

 

210

Paramos gavėjo statusą turintys, tačiau likviduojami juridiniai asmenys

 

226

 

244

Paramos gavėjo statusą turintys pertvarkomi juridiniai asmenys

 

2

 

3

Paramos gavėjo statusą turintys bankrutuojantys juridiniai asmenys

 

27

 

37

Paramos gavėjo statusą turintys bankrutavę juridiniai asmenys

 

31

 

39

 

 

Įstatymo projektu siekiama nustatyti, kad paramos gavėjo statusas gali būti panaikintas juridinių asmenų registro tvarkytojo iniciatyva, kai juridinis asmuo yra likviduojamas, bankrutuojantis, bankrutavęs arba pasibaigus juridinio asmens pertvarkymo procedūroms dėl to, kad duomenys apie juridinio asmens statuso pakeitimą pirmiausia yra prieinami pačiam registro tvarkytojui. Be to, juridinių asmenų registro tvarkytojas yra subjektas, suteikiantis paramos gavėjo statusą. Manytina, kad jeigu tokia pareiga būtų nustatyta kontrolės institucijai, šiai institucijai būtų sukurta papildoma našta, nes, norėdama parengti teikimą panaikinti paramos gavėjo statusą, ji turėtų kreiptis į juridinių asmenų registro tvarkytoją prašydama pateikti informaciją apie juridinio asmens statusą ir remdamasi šiais duomenimis parengti teikimą juridinių asmenų registro tvarkytojui panaikinti paramos gavėjo statusą. Taigi, įstatymo projektu siūlomas paramos gavėjo statuso panaikinimas tais atvejais, kai paramos gavėjui yra inicijuojamas likvidavimas registro tvarkytojo iniciatyva, jis yra likviduojamas, bankrutuojantis ar bankrutavęs ar pasibaigus juridinio asmens pertvarkymo procedūroms yra efektyvus, prevencinis ir papildomos naštos nesukuriantis būdas užkirsti kelią neteisėtam naudojimuisi paramos gavėjo statusu.

 

Pasiūlymus ir pastabas siųskite

Lietuvos Respublikos Seimui

adresu: Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius

el. paštu priim@lrs.lt



2015
2014
2013
Komiteto dokumentai


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ