Pastabų ir pasiūlymų laukiame iki 2016-10-05
Administracinių teisės pažeidimų kodekso 152(4), 241(1) ir 246 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-4604ES
Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo Nr. IX-2135 3, 12 straipsnių, septintojo skirsnio pavadinimo, 43, 45, 46, 72, 73, 74 straipsnių ir 2 priedo pakeitimo įstatymo projektas (toliau – ERĮ projektas), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1524, 2411 ir 246 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – ATPK projektas) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 467 straipsnio ir priedo pakeitimo įstatymo projektas (toliau – ANK projektas) (toliau visi kartu – įstatymų projektai) parengti siekiant suderinti Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (toliau – ERĮ), Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso (toliau – ATPK) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) nuostatas su 2014 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/30/ES dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su elektromagnetiniu suderinamumu, suderinimo (OL 2014 L 96, p. 79) (toliau – Direktyva 2014/30/ES) ir 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/53/ES dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su radijo įrenginių tiekimu rinkai, suderinimo, kuria panaikinama Direktyva 1999/5/EB, (OL 2014 L 153, p. 62) (toliau – Direktyva 2014/53/ES) nuostatomis.
Įstatymų projektų tikslas – perkelti kai kurias Direktyvos 2014/30/ES ir Direktyvos 2014/53/ES nuostatas į Lietuvos Respublikos nacionalinės teisės sistemą. Įstatymų projektais siekiama suderinti ERĮ vartojamas sąvokas su Direktyvoje 2014/53/ES vartojamomis sąvokomis ir atitinkamai patikslinti tam tikras ERĮ, ATPK ir ANK nuostatas, taip pat ERĮ 2 priede ir ANK priede pateikiamas nuorodas į šiais įstatymais įgyvendinamus Europos Sąjungos teisės aktus. Dėl įgyvendinant Direktyvą 2014/53/ES tikslinamo ERĮ 43 straipsnio pažymėtina, kad Direktyva 2014/53/ES nebenustato reikalavimų, susijusių su galiniais įrenginiais. Atsižvelgiant į tai, ERĮ projektu keičiamame ERĮ 43 straipsnyje numatoma, kad reikalavimus, taikomus radijo ryšio įrenginiams, jų tiekimo rinkai, eksploatacijos pradžios ir naudojimo, atitikties vertinimo, priežiūros tvarką ir sąlygas nustatys Radijo ryšio įrenginių techninis reglamentas. Radijo ryšio įrenginių ir telekomunikacijų galinių įrenginių techniniame reglamente, patvirtintame Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2002 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. 138 „Dėl Radijo ryšio įrenginių ir telekomunikacijų galinių įrenginių techninio reglamento patvirtinimo“, įgyvendinant 2008 m. birželio 20 d. Komisijos direktyvą 2008/63/EB dėl konkurencijos telekomunikacijų galinių įrenginių rinkose (OL 2008 L 162, p. 20) ir 2000 m. vasario 10 d. Tarptautinės telekomunikacijų sąjungos rekomendaciją Nr. T.35 dėl procedūrų skiriant ITU-T nustatytus kodus nestandartinėms funkcijoms nustatyti įpareigojimai, susiję su informacijos apie sąsajų technines specifikacijas teikimu, galinių įrenginių prijungimu, taip pat gamintojo kodų skyrimo nestandartinių galinių įrenginių gamintojams tvarka ir sąlygos bus reglamentuojami ne Radijo ryšio įrenginių techniniame reglamente, o kituose Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau – Tarnyba) direktoriaus įsakymais tvirtinamuose teisės aktuose. Atitinkamai tikslinamas ATPK ir ANK, numatant atsakomybę už Radijo ryšių įrenginių techninio reglamento sąlygų pažeidimą, taip pat gamintojų kodų, skiriamų nestandartinių galinių įrenginių gamintojams, naudojimo sąlygų pažeidimą. Atsižvelgiant į tai, kad įpareigojimai, susiję su informacijos apie sąsajų technines specifikacijas teikimu ir galinių įrenginių prijungimu yra taikytini viešųjų ryšių tinklų ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjams, atsakomybė už šių reikalavimų nesilaikymą kiltų pagal Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymą.
ERĮ projektu taip pat siekiama patikslinti ir kai kurias kitas ERĮ nuostatas.
Vadovaudamasi ERĮ 46 straipsnio 1 dalimi, Tarnyba kontroliuoja, kaip laikomasi radijo ryšį reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, atlieka radijo stebėseną. Radijo stebėsena kontroliuojama ir analizuojama, kiek radijo dažnių spektras užimtas įvairių radijo stočių spinduliuočių, ar spinduliuotės spektrai ir radijo trikdžių lygiai atitinka teisės aktų reikalavimus. Šiuo tikslu Tarnyba, be kitos aparatūros ir įrenginių, naudoja ir fiksuotąsias radijo stebėsenos stotis, t. y. fiksuotoje vietoje įrengtus matavimo imtuvus ir pagalbinius įrenginius, skirtus nuolatinei radijo bangų aplinkos parametrų kontrolei. Pažymėtina, kad tam, jog būtų užtikrinta efektyvi radijo stebėsena ir jos metu nustatyti radijo bangų aplinkos parametrai būtų tikslūs, yra būtina užtikrinti tinkamą Tarnybos fiksuotųjų radijo stebėsenos stočių apsaugą nuo stiprių elektromagnetinių laukų. ERĮ 46 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad Tarnybos fiksuotųjų radijo stebėsenos stočių apsauga nuo stiprių elektromagnetinių laukų, kuriuos sukelia jų aplinkoje veikiantys radijo siųstuvai, atliekama Tarnybos nustatyta tvarka ir sąlygomis. Tačiau pažymėtina, jog tam, kad radijo siųstuvas veiktų, t. y. siųstų radijo ryšio signalus, yra būtini papildomi įrenginiai (antena ir kt.). Kitaip tariant, siųstuvo išėjimo signalą sudaranti kintama elektros srovė per maitintuvą, sietuvą, fiderį perduodama į anteną, kuri transformuoja šią elektros srovę į radijo bangas, t. y. laisvai sklindančias erdvėje elektromagnetines bangas, kurios ir yra naudojamos radijo ryšiui. Atsižvelgiant į tai, stiprius elektromagnetinius laukus, trukdančius Tarnybos fiksuotųjų radijo stebėsenos stočių veiklai, iš esmės sukelia ne siųstuvai, kaip atskiri įrenginiai, o siųstuvų ir jų veiklą užtikrinančių aparatų ir (arba) įrenginių visuma, t. y. radijo ryšio stotys, suprantamos kaip vienas ar keli siųstuvai ar imtuvai arba siųstuvų ir imtuvų grupė bei pagalbiniai įrenginiai, kurių reikia tam tikroje vietoje radijo ryšio arba radioastronomijos tarnybų veiklai vykdyti (ERĮ 3 straipsnio 44 dalis). Atsižvelgiant į tai, ERĮ projektu siekiama patikslinti ERĮ 46 straipsnio 2 dalį ir numatyti, kad Tarnybos nustatyta tvarka ir sąlygomis yra atliekama Tarnybos fiksuotųjų radijo stebėsenos stočių apsauga nuo stiprių elektromagnetinių laukų, kuriuos sukelia jų aplinkoje veikiančios radijo ryšio stotys.
ERĮ 73 straipsnyje reglamentuojamos Tarnybos įgaliotų pareigūnų teisės ir pareigos vykdant ERĮ priežiūrą yra iš esmės susietos su ūkio subjektų, kaip jie suprantami pagal ERĮ, veiklos patikrinimais. Tačiau pažymėtina, kad ERĮ nustatytą teisinį reguliavimą gali pažeisti ne tik ūkio subjektai, kaip jie suprantami pagal ERĮ, bet ir kiti fiziniai ir juridiniai asmenys (pvz., neteisėtai naudodami radijo dažnius (kanalus), pažeisdami radijo dažnių (kanalų) naudojimo sąlygas, naudodami aparatūrą ar įrenginius, kurie pažeidžia elektromagnetinio suderinamumo sąlygas ir pan.). Atsižvelgiant į tai, ERĮ projektu siekiama aiškiau reglamentuoti Tarnybos įgaliotų pareigūnų teises, pareigas ir jų veiksmų atlikimo tvarką ir sąlygas. Pažymėtina, kad ERĮ projektu nustatomas reguliavimas yra suderinamas su konstitucinių asmens teisių – asmens būsto neliečiamumo ir asmens privataus gyvenimo neliečiamumo – apsauga: Tarnybos įgalioti pareigūnai įeiti ir atlikti patikrinimą asmens naudojamose ir (ar) gyvenamosiose patalpose, teritorijoje ir transporto priemonėse galės tik pateikę teismo išduotą leidimą, o tyrimo metu naudoti technines priemones, taip pat fotografuoti, daryti garso ir vaizdo įrašus – tik laikydamiesi įstatymų nustatytos tvarkos ir nepažeisdami įstatymų garantuojamo asmens privataus gyvenimo neliečiamumo.
ERĮ projektu taip pat siekiama patikslinti ERĮ 12 ir 72 straipsnius ir juose pateikiamas nuorodas į ATPK ir administracinių teisės pažeidimų protokolus pakeisti nuorodomis į ANK ir administracinių nusižengimų protokolus.
Įstatymų projektais taip pat siekiama atlikti kitus redakcinio pobūdžio patikslinimus.
Įstatymų projektų uždaviniai – užtikrinti, kad Direktyvos 2014/30/ES ir Direktyvos 2014/53/ES tam tikros nuostatos būtų tinkamai perkeltos į Lietuvos Respublikos nacionalinės teisės sistemą, taip pat, kad būtų užtikrinta tinkama Tarnybos fiksuotųjų radijo stebėsenos stočių apsauga nuo stiprių jų aplinkoje veikiančių elektromagnetinių laukų, nustatytas aiškesnis Tarnybos įgaliotų pareigūnų teisių, pareigų ir jų veiksmų atlikimo tvarkos ir sąlygų reglamentavimas, taip pat ištaisyti ERĮ redakcinio pobūdžio netikslumai.
.
Pasiūlymus ir pastabas siųskite
Lietuvos Respublikos Seimui
adresu: Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
el. paštu [email protected]