Pastabų ir pasiūlymų laukiame iki 2016-10-24
Administracinių teisės pažeidimų kodekso 116(1) ir 231 straipsnių pakeitimo ir Kodekso papildymo 116(5) ir 116(6) straipsniais įstatymo projektas
Nr. XIIP-4642ES
Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1161 ir 231 straipsnių pakeitimo ir Kodekso papildymo 1165 ir 1166 straipsniais įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas) parengtas atsižvelgiant į tai, kad 2016 m. kovo 25 d. Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo tvarkos įstatymo Nr. XII-1869 2, 3, 4, 5, 6 ir 8 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-2275 1 straipsniu buvo nukelta Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) įsigaliojimo data (nuo 2017 m. sausio 1 d.).
Įstatymo projekto tikslas – užtikrinti 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 376/2014 dėl pranešimo apie civilinės aviacijos įvykius, jų analizės ir tolesnės veiklos, kuriuo iš dalies keičiamas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 996/2010 ir panaikinama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/42/EB ir Komisijos reglamentai (EB) Nr. 1321/2007 ir (EB) Nr. 1330/2007 (OL 2014 L 122, p. 18) (toliau – Reglamentas Nr. 376/2014), 21 straipsnio ir 2010 m. kovo 25 d. Komisijos reglamento (ES)
Nr. 255/2010, kuriuo nustatomos bendrosios oro eismo srautų valdymo taisyklės (OL 2010 L 80, p. 10) (toliau – Reglamentas Nr. 255/2010), 15 straipsnio nuostatų įgyvendinimą – nustatyti sankcijas už Reglamento Nr. 376/2014 ir Reglamento Nr. 255/2010 nuostatų pažeidimus.
Įstatymo projektu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksą (toliau – ATPK) 1165 straipsniu, numatančiu administracinę atsakomybę Reglamento Nr. 376/2014 4 straipsnyje nurodytiems fiziniams ir juridiniams asmenims už reikalavimo teikti pranešimus apie įvykius, dėl kurių gali kilti didelė aviacijos saugos rizika per 72 valandas nuo tada, kai sužinoma apie įvykį, vadovaujantis Reglamento Nr. 376/2014
4 straipsnio nuostatomis, nevykdymą. Pažymėtina, kad už šių Reglamento Nr. 376/2014 nuostatų pažeidimą sankcijos jau yra numatytos ANK, įsigaliosiančio 2017 m. sausio 1 d., 396 straipsnyje.
Įstatymo projektu taip pat siūloma papildyti ATPK 1166 straipsniu, numatančiu administracinę atsakomybę už Reglamentu Nr. 255/2010 nustatytų bendrųjų oro eismo srautų valdymo taisyklių pažeidimus. Įvertinus Reglamento (ES) Nr. 255/2010 1 straipsnio 3 dalyje pateiktą subjektų, kuriems taikomos Reglamento (ES) Nr. 255/2010 nuostatos, sąrašą, išnagrinėjus šių subjektų pareigas ir įvertinus galimas pasekmes, kilusias iš bendrųjų oro eismo srautų valdymo taisyklių nesilaikymo, taip pat, vadovaujantis proporcingumo principu, tikslinga nustatyti diferencijuotas pinigines baudas orlaivių naudotojams – fiziniams asmenims arba juridinių asmenų vadovams ir oro navigacijos paslaugų teikėjų vadovams, oro uostus valdančių įmonių vadovams, koordinuojamų oro uostų laiko tarpsnių koordinatoriams – fiziniams asmenims ir koordinatorių – juridinių asmenų vadovams.
Reglamento (ES) Nr. 255/2010 3 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad visi šio reglamento
1 straipsnio 3 dalyje nurodyti subjektai oro eismo srautų valdymo priemones planuoja, koordinuoja ir taiko laikydamiesi Reglamento (ES) Nr. 255/2010 priede nurodytų Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) dokumentų nuostatų. Oro uostų valdymo organizacijos (oro uostus valdančios įmonės) pagal Reglamento (ES) Nr. 255/2010 8 ir 10 straipsnių nuostatas yra atsakingos už pranešimus apie įvykius, galinčius turėti įtakos skrydžių valdymo pajėgumams ar oro eismo poreikiui, taip pat už pasirengimą koordinuoti kritinius įvykius.
Vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 255/2010 9 straipsnio nuostatomis, koordinuojamų oro uostų laiko tarpsnių koordinatoriai yra atsakingi už oro uostų laiko tarpsnių ir skrydžio planų suderinamumą ir prieigos prie priimtų skrydžio planų užtikrinimą. Atsižvelgiant į tai, kad vadovaujantis ICAO rekomendacijomis centrinis ATFM yra įsteigtas prie Europos saugios oro navigacijos organizacijos Eurokontrolės ir yra atsakingas už oro eismo srautų valdymo priemonių planavimą, koordinavimą ir taikymą Europos saugios oro navigacijos organizacijos Eurokontrolės šalims narėms, jam nėra taikoma administracinė atsakomybė.
Atsižvelgdami į tai, kad 2014 m. rugsėjo mėn. Europos aviacijos saugos agentūra Civilinės aviacijos administracijoje (toliau – CAA) atliko auditą, kurio metu identifikavo trūkumą dėl Reglamento Nr. 255/2010 15 straipsnio nuostatų neįgyvendinimo, o šiam trūkumui pašalinti nustatė terminą iki 2015 m. gruodžio 31 d., ir į tai, kad ANK, kurio 395 straipsnyje buvo numatytos sankcijos už minėto reglamento nuostatų pažeidimą, įsigaliojimo terminas nukeltas iki 2017 m. sausio 1 d., siūlome sankcijas už bendrųjų oro eismo srautų valdymo taisyklių pažeidimus numatyti ATPK, siekdami išvengti Europos Sąjungos teisės pažeidimo procedūros.
Atsižvelgiant į Krašto apsaugos ministerijos pasiūlymą, šiuo įstatymo projektu taip pat siūloma pakeisti ATPK 1161 straipsnį, numatant sankcijas už orlaivio skrydį be Karinių oro pajėgų vado ar jo įgalioto karininko leidimo, išduoto Lietuvos kariuomenės vado nustatytomis sąlygomis ir tvarka, ribojamose zonose ar pasienio zonoje (išskyrus tarptautinius ir valstybės orlaivių skrydžius).
Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimu Nr. 285 „Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės), 6 ir 51 punktuose išdėstytos sąlygos, kurių privaloma laikytis vykdant skrydžius pasienio zonoje ir ribojamose zonose. Viena iš sąlygų yra ta, kad skrydžiams pasienio zonoje (išskyrus tarptautinius ir valstybės orlaivių skrydžius) ir ribojamose zonose privaloma gauti Karinių oro pajėgų vado ar jo įgalioto karininko leidimą, išduotą Lietuvos kariuomenės vado nustatytomis sąlygomis ir tvarka.
CAA pateiktais duomenimis, 2015 metais buvo gauti 8 pranešimai iš Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų, kai orlaiviai vykdė skrydžius pasienio zonoje be šio specialaus leidimo (kai jis buvo būtinas), o 2014 metais tokių pranešimų nebuvo gauta. Užkertant kelią skrydžiams pasienio zonoje be leidimo (kai jis yra būtinas), mažėtų rizika dėl valstybės sienos su Rusija ar Baltarusija pažeidimų.
Šiuo metu ATPK ir ANK nėra numatyta sankcijų už skrydžius be minėto leidimo pasienio zonoje ir ribojamose zonose. Be ATPK ar ANK numatytos atsakomybės, CAA negalės užtikrinti Taisyklių reikalavimų laikymosi, kadangi CAA, gavusi informaciją dėl skrydžių pasienio zonoje ir ribojamose zonose reikalavimų pažeidimų ir atlikusi tyrimą, turės teisę taikyti pilotui tik tokias priemones, numatytas Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 47 ir 48 straipsniuose, kurios nesusijusios su administracinės nuobaudos skyrimu (patikrinti pažeidėjo teorines žinias ir praktinius įgūdžius, sustabdyti licencijos galiojimą, kol vyksta tyrimas). Siekiant veiksmingai užkirsti kelią pažeidimams to nepakanka ir turėtų būti numatyta administracinė atsakomybė. Atsižvelgdami į tai, siūlome ATPK 1161 straipsnio 4 dalyje numatyti tokią atsakomybę.
Pažymėtina, kad Susisiekimo ministerija yra parengusi ir pateikusi Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 394 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kuriame taip pat siūloma numatyti sankcijas už skrydžius be minėto leidimo pasienio zonoje ir ribojamose zonose.
Nagrinėti įstatymo projekto 3 ir 4 straipsniuose nurodytas administracinių teisės pažeidimų bylas siūloma paskirti Civilinės aviacijos administraciją ir, atsižvelgiant į Civilinės aviacijos administracijos struktūros pokyčius, papildyti ATPK 231 straipsnį.
Pasiūlymus ir pastabas siųskite
Lietuvos Respublikos Seimui
adresu: Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
el. paštu [email protected]