Pastabų ir pasiūlymų laukiame iki 2016.09.19
Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymas galioja penktus metus, tačiau su smurtu artimoje aplinkoje siejama statistika liudija itin didelius šio reiškinio mastus, taip pat tragiškai pasibaigę smurto artimoje aplinkoje įvykiai atkreipia dėmesį tiek į įstatymo įgyvendinimo spragas, tiek į paties įstatymo nuostatų tobulinimo poreikį.
Įstatymo projektu XIIP-4593 siūlomais pakeitimais siekiama užtikrinti nuoseklų ir koordinuotą įstatyme nustatytų tikslų ginti asmenis nuo smurto artimoje aplinkoje, kuris dėl jo žalos visuomenei priskiriamas prie visuomeninę reikšmę turinčių veikų, greitai reaguoti į iškilusią grėsmę, imtis prevencijos priemonių, taikyti apsaugos priemones ir teikti tinkamą pagalbą, įgyvendinimą. Kartu teikiamas Seimo nutarimo projektas Dėl apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje užtikrinimo, kuriuo siūlomos efektyvesnio įstatymo įgyvendinimo priemonės.
Siūloma pakeisti Įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 2 punktą, konkretizuojant, kad organizuojami bendri ir specializuoti asmenų, dirbančių apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje srityje, mokymai. Taip siekiama: bendrais mokymais suvienodinti visų dirbančių šioje srityje asmenų įstatymo uždavinių ir tikslų sampratą bei gebėjimus bendradarbiauti ir koordinuoti veiksmus; specializuotais mokymais – užtikrinti kiekvienos srities specialisto kompetentingą reagavimą vykdant savo funkcijas. Taip pat Įstatymo 4 straipsnis papildomas nuostata, įpareigojančia savivaldybės administracijos vadovą ar jo pavaduotoją koordinuoti prevencijos priemonių įgyvendinimą savivaldybėse. Šia nuostata siekiama užtikrinti koordinuotą bendradarbiavimą tarp skirtingų sričių institucijų bei nuoseklius ir koordinuotus atsakingų institucijų veiksmus įgyvendinant smurto artimoje aplinkoje prevenciją.
Siūloma nustatyti smurtą patyrusio asmens apsaugos priemonių skyrimą, tais atvejais, kai nepakanka duomenų pradėti ikiteisminį tyrimą. Taip pat siūloma reglamentuoti skirtų priemonių apskundimo tvarką, tačiau nustatant, kad teismo sprendimo apskundimas paskirtų priemonių vykdymo nesustabdo.
Taip pat siūloma detalizuoti teisėsaugos pareigūnų funkcijas gavus pranešimą dėl smurto artimoje aplinkoje įvykio. Trūkstant duomenų pradėti ikiteisminį tyrimą, siūloma nustatyti pareigą tyrėjui atlikti specialiųjų apsaugos poreikių rizikos vertinimą ir, nustačius riziką, kreiptis į teismą, kad būtų skirtos šiame įstatyme nustatytos smurtą patyrusio asmens apsaugos užtikrinimo priemonės. Jeigu rizika nenustatyta, tačiau smurtą patyręs asmuo išgyvena baimę dėl smurto grėsmės, pagal siūlomą reglamentavimą, tyrėjas turėtų kreiptis į teismą dėl laikinųjų smurtą patyrusio asmens apsaugos užtikrinimo priemonių esant rašytiniam smurtą patyrusio asmens prašymui skirti šias priemones. Priėmus įstatymą, būtų reglamentuoti pareigūnų veiksmai, kai, taikant įpareigojimą smurtautojui išsikelti, be priežiūros lieka globos ar slaugos reikalingas negalią turintis asmuo. Siūloma įstatymą papildyti nuostatomis, įpareigojančiomis pareigūną informuoti smurtą patyrusį asmenį ir (ar) vaiko atstovą pagal įstatymą (kai smurtą artimoje aplinkoje patiria vaikas) apie skirtas kardomąsias priemones ar Įstatyme nustatytas smurtą patyrusio asmens apsaugos užtikrinimo priemones, šių skirtų priemonių pakeitimą ar panaikinimą. Įvertinus specializuotų pagalbos centrų nuomonę, dėl šių centrų darbo visą parą tikslingumo nebuvimo, siūloma atsisakyti nuostatos, jog specializuoti pagalbos centrai dirba visą parą, o užtikrinti nenutrūkstamai veikiančią telefono liniją, kuria būtų teikiama psichologinė pagalba ne tik smurtą patyrusiam asmeniui, bet ir jo šeimos nariams. Taip pat, įvertinus smurtą patyrusių asmenų nuomonę, specializuotų pagalbos centrų atstovų nuomonę, siūloma, esant poreikiui užtikrinti laikinojo apgyvendinimo paslaugas, kurios yra reikalingos tais atvejais, kai smurtą patyręs asmuo yra įbaugintas, patiria spaudimą iš smurtautojo artimųjų, ypač tada, kai su jais gyvena, kai gyvenamosios vietos pakeitimas yra būtinas siekiant jam suteikti kompleksinę pagalbą. Siūloma tikslinti ir Įstatymo nuostatas dėl specializuotos pagalbos centrų ir vaiko teisių skyrių informavimo apie įvykį. Remiantis susiklosčiusia praktika, specializuoti pagalbos centrai ir vaiko teisių skyriai apie smurto įvykį informuojami tik nustačius smurto artimoje aplinkoje faktą ir pradėjus ikiteisminį tyrimą. Siekiant užtikrinti smurto artimoje aplinkoje prevenciją, siūloma nustatyti, kad apie visus gautus pranešimus dėl smurto artimoje aplinkoje yra informuojami specializuoti pagalbos centrai ir savivaldybių vaiko teisių apsaugos skyriai, kai toje aplinkoje auga ar įvykio metu buvo vaikas arba, jeigu įtariamas smurtavęs asmuo yra nepilnametis.
Pasiūlymus ir pastabas siųskite
Lietuvos Respublikos Seimui
adresu: Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
arba el. paštu [email protected]