Parlamentinė kontrolė 

EN

Pasiūlymai atlikti auditą


 

 

    LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

    ŽMOGAUS TEISIŲ KOMITETAS

 

 


 

 

DĖL SIŪLYMŲ VALSTYBĖS KONTROLĖS VALSTYBINIO AUDITO 2014 METŲ PROGRAMAI

 

Žmogaus teisių komitetas teikia šiuos pasiūlymus dėl sričių, kuriose 2014 metais būtų tikslinga atlikti valstybinį veiklos auditą:  

 

1.      Smurto visuomenėje mažinimo problemos sprendimų efektyvumas.

1)      Apsaugos nuo smurto artimoje aplinkoje įstatymo įgyvendinimo problemos. Institucijų bendradarbiavimas, mokymai, specializuotų centrų teikiama pagalba, projektų reikalavimų atitiktis įstatymo nuostatoms.

      Įžvelgiamos galimos problemos:

        veiksmų koordinavimo stoka aukščiausiame ir žemesniuose valdymo lygmenyse įgyvendinant įstatymą;

        vieningo supratimo trūkumas tarp įstatymą vykdančių institucijų  apie smurtą artimoje aplinkoje, institucijų vengimas bendradarbiauti;

        nepakankamas ir galimai nepakankamai kvalifikuotas visų grandžių pareigūnų švietimas apie smurto artimoje aplinkoje reiškinį ir kovos su šiuo reiškiniu būdus;

        nepakankamas lėšų skyrimas įstatymo įgyvendinimui.

        Ministro Pirmininko potvarkiu 2013 m. birželio 14 d. Nr. 212 sudaryta tarpžinybinė darbo grupė apsaugos nuo smurto aplinkoje klausimams koordinuoti nepradeda darbo. Darbo grupę aptarnauti pavesta Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai.

2)       Nacionalinės smurto prieš vaikus prevencijos ir pagalbos vaikams 2011–2015 metų programos įgyvendinimas.

Įžvelgiamos galimos problemos:

        mokyklų bandymas ignoruoti reiškinį, taip siekiant „išsaugoti“ mokyklos garbę;

        mokyklos vadovo atsakomybės už vykdomus projektus prieš patyčias nebuvimas;

        smurtautojo tėvų atsakomybės trūkumas;

        toleruojamos fizinės bausmės, informacijos apie fizinių bausmių poveikį vaiko raidai trūkumas.  

2.      Vaikų globai skiriamų lėšų tikslingas panaudojimas.

Įžvelgiamos galimos problemos:

        vangiai sprendžiant globos deinstitucionalizavimo klausimą, didžioji dalis vaiko pinigų skiriama ne tiesioginiams vaiko poreikiams, o globos namus aptarnaujančiai sistemai.

        tyrimai rodo, kad globos namuose augančių vaikų raida  atsilieka dėl prieraišumo, kitų emocinių poreikių netenkinimo.  Brangiai kainuojanti institucinė globa galimai žaloja vaikus.

3.      Kovai su prekyba žmonėmis skiriamų lėšų panaudojimas.

Įžvelgiamos galimos problemos:

  Lietuvoje buvo įgyvendintos trys (2002–2004 m., 2005–2008 m. ir 2009-2012 m.) Prekybos žmonėmis prevencijos ir kontrolės programos, kurios buvo nukreiptos į prekybos žmonėmis seksualiniam išnaudojimui ir prostitucijai prevenciją ir kontrolę. Numatytoms priemonėms įgyvendinti  buvo skiriama tik maža dalis programose numatytų lėšų.

        Lietuvos Respublikos Vyriausybė nepritarė Vidaus reikalų ministerijos siūlymui parengti Prekybos žmonėmis prevencijos ir kontrolės 2013-2015 metų tarpinstitucinį veiklos planą, kuris užtikrintų koordinuotą pradėtų darbų tęstinumą šioje srityje. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2012 m. lapkričio 14 d. nutarimu Nr. 1381 patvirtino Nacionalinės nusikaltimų prevencijos ir kontrolės programos įgyvendinimo tarpinstitucinį veiklos planą, kuriame  viena iš prioritetinių veiklos krypčių  numatyta kovos su prekyba žmonėmis stiprinimas. Komiteto nuomone, toks sprendimas gali turėti neigiamos įtakos vertinant Lietuvos pastangas kovos su prekyba žmonėmis srityje.

      nėra sukurta veiksmingai veikianti pagalbos aukoms sistema, trūksta aiškaus teisės aktų vykdymo mechanizmo. Nėra nustatytų aiškių pagalbos aukoms teikimo procedūrų. Nevyriausybinės organizacijos nepajėgios suteikti reikiamos pagalbos visoms aukoms dėl lėšų trūkumo.

      nepakankamai lėšų yra skiriama aukos reintegracijai į visuomenę, prevenciniam  švietimui. 

      nepakankamas tarpžinybinis bendradarbiavimas prekybos žmonėmis ir kontrolės klausimais savivaldybių lygmeniu.

      nėra centralizuotai kaupiami duomenys apie asmenis, galėjusius nukentėti nuo prekybos žmonėmis, taip pat nėra centralizuotai kaupiami duomenys, kiek asmenų dalyvavo  nukreipimo mechanizme ir kiek iš jų priėmė pagalbą.

      nėra centralizuotos institucijos, kuri būtų atsakinga už informacijos rinkimą, teikimą ir analizę.

 

 

E.Gibavičiūtė, tel. (8 5) 239 6809, faks. (8 5) 239 6499, el. p. [email protected];

R. Ragaliauskiene, tel. (8 5)  239 6821, faks. (8 5) 239 6499, el. [email protected]



Komiteto vykdoma parlamentinė kontrolė


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ