Žmogaus teisių komiteto pirmininkas: drąsus ir saugus
vartotojas – ekonomikos augimo variklis
Spalio 3 d. Žmogaus teisių komiteto
pirmininkas Leonardas Talmontas pasveikino Lietuvos Pirmininkavimui Europos
Sąjungos Tarybai skirto renginio dalyvius.
Konferencijoje „Prioritetinės vartotojų teisių apsaugos kryptys ES: vartotojų
žalos atlyginimas” buvo diskutuojama, kokių
veiksmų reikėtų imtis, siekiant, kad vartotojų žalos atlyginimas taptų
efektyvus ir lengvai pasiekiamas Europos Sąjungos vartotojams.
Sveikindamas konferenciją, L. Talmontas akcentavo, kad saugus ir drąsus vartotojas, kuris domisi prekėmis ir
paslaugomis visose ES šalyse, be abejonės, turi įtakos verslo plėtrai ir
ekonomikos augimui. „Tai ypač aktualu nedidelėms Europos Sąjungos valstybėms,
tokioms kaip Lietuva, nes nedidelėje šalyje visuomet yra sunkiau suburti savo
pirkėjų ratą“, –sakė politikas.
Pirmininkas
pažymėjo, kad sparčiai kintančiame pasaulyje nebepakanka stiprios nacionalinės
vartotojus ginančios teisės, o atsižvelgiant į elektroninės prekybos galimybes
ir didelį piliečių judumą, yra būtina vieninga Europos Sąjungos sistema,
ginanti vartotojus.
Pasak L. Talmonto, kilus problemoms dėl prekių ir paslaugų
kokybės, kol kas ne visi vartotojai bando jas spręsti, ypač jeigu jie žalą patyrė
pirkdami užsienyje. Vartotojams teisminės procedūros, jei susiduriama su kitos
šalies nepažįstama teisine sistema, dažnai yra ypač sudėtingos ir neadekvačios
patirtai žalai. Painios procedūros ir neaiški jų baigtis atgraso vartotojus net
mėginti ginti savo teises. Tai stabdo tarptautinius pirkimus, verslo plėtrą.
Vartotojų pasyvumas ginant teises lemia žemesnius prekių ir paslaugų
standartus.
L. Talmontas pasveikino Europos Komisijos jau pradedamas
įgyvendinti iniciatyvas, užtikrinančias vieningą Europos vartotojų teisių
gynimo sistemą ne teisme ir kuriamas galimybes ginčą dėl pažeistų teisių
spręsti greitai ir paprastai elektroniniu būdu savo šalies kalba. Taip pat
pažymėjo Europos Komisijos vaidmenį sparčiai reaguojant į naujus keliautojų
poreikius bei interneto ir telekomunikacijų vartotojams kylančias problemas.
2013 gegužės 21 dieną priimta Alternatyvaus
ginčų sprendimo direktyva. Alternatyvus ginčų
sprendimas (AGS) greitesnis, pigesnis ir paprastesnis būdas spręsti vartotojų
ginčus nei teisminės procedūros. Apskaičiuota, kad visoje Europos Sąjungoje
užtikrinus galimybę naudotis kokybiškomis AGS subjektų paslaugomis vartotojai
kasmet sutaupytų apie 22,5 mlrd. eurų, o įmonėms pavyktų sklandžiau bendrauti
su klientais ir rūpintis savo geru vardu.
2013 m gegužės 31 priimtas Elektroninio
vartotojų ginčų sprendimo reglamentas. Šio reglamento tikslas – užtikrinti
aukšto lygio vartotojų apsaugą ir taip prisidėti prie tinkamo vidaus rinkos,
visų pirma jos skaitmeninės dalies, veikimo sukuriant Europos Elektroninių
Ginčų Sprendimų platformą, vadinama – EGS platforma. Ši platforma sudarys
palankias sąlygas nepriklausomai, nešališkai, skaidriai, efektyviai, greitai ir
teisingai elektroniniu būdu ne teisme spręsti vartotojų ir komercinės veiklos
subjektų ginčus.
Parengė ir informaciją suteiks:
Seimo Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja
Eglė Gibavičiūtė, tel.: (85) 239 6809, el.p.: [email protected]