Išvados 

EN

Komisijos išvada "Dėl galimų Seimo statuto pažeidimų svarstant Seimo nutarimo "Dėl Lietuvos Respublikos Seimo VII (pavasario) sesijos darbų programos" projektą Nr. XIIP-4089"


 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL GALIMŲ SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ SVARSTANT SEIMO NUTARIMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO VIII (PAVASARIO) SESIJOS DARBŲ PROGRAMOS“ PROJEKTĄ NR. XIIP-4089

 

 

2016-05-04   Nr. 101-I-9

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Leonardas Talmontas, Orinta Leiputė, Saulius Bucevičius, Vida Marija Čigriejienė, Algimantas Dumbrava, Edmundas Jonyla, Jonas Kondrotas, Arminas Lydeka, Vytautas Saulis, Valerijus Simulikas, Kazys Starkevičius, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo nario Naglio Puteikio prašymą dėl galimų Seimo statuto pažeidimų svarstant Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo VII (pavasario) sesijos darbų programos“ projektą Nr. XIIP-4089 (toliau – Seimo nutarimo projektas), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis, atliko tyrimą.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2016 m. kovo 9 d. Seimo narys Naglis Puteikis įregistravo pasiūlymą Seimo nutarimo projektui. Seimo narys N. Puteikis siūlė Bausmių vykdymo kodekso 40, 41, 94 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-3326 svarstyti ne balandžio-gegužės mėnesį, kaip buvo numatęs Teisės ir teisėtvarkos komitetas, tačiau kovo-balandžio mėnesiais. Šiam pasiūlymui 2016 m. kovo 15 d. Teisės ir teisėtvarkos komitetas nepritarė.

2016 m. kovo 15 d. Seimo rytiniame plenariniame posėdyje buvo svarstomas Seimo nutarimo projektas. Seimo nario N. Puteikio pasiūlymas nebuvo teikiamas balsuoti dėl savo turinio: pasiūlymu buvo siūloma keisti Bausmių vykdymo kodekso 40, 41, 94 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3326 svarstymo Seime datą ją nustatant anksčiau nei buvo numatęs Teisės ir teisėtvarkos komitetas.

Sesijos darbų programa sudaroma Seimo statuto 89 straipsnyje nustatyta tvarka. Sesijos darbų programoje numatoma, kokie Seimo komitetai yra atsakingi už į programą įtrauktus klausimus, kada numatoma pateikti klausimą Seimo posėdyje. Sesijos darbų programą apsvarsto Seniūnų sueiga, gavusi raštiškus Respublikos Prezidento ir Vyriausybės pasiūlymus. Projektas su Seniūnų sueigos pataisomis bei papildymais, taip pat su rekomendacijomis pateikiamas svarstyti Seimui. Atskiri sesijos darbų programos punktai Seime aptariami ir dėl jų balsuojama ta pačia tvarka kaip ir įstatymų priėmimo metu dėl straipsnių.

Seimo komitetai parengia komiteto darbų programas, pagal kurias teisės aktų projektai svarstomi komitetuose. Šių programų pagrindu Seimo sesijų darbų programoje nustatomi preliminarūs mėnesiai, kuomet konkretus teisės akto projektas gali būti svarstomas Seime. Seimo komitetas savo darbą planuoja, derina komiteto posėdžiuose. Konkrečiam teisės aktui svarstyti gali būti sudaromos darbo grupės, rengiami klausymai, teisės aktas skelbiamas visuomenei svarstyti. Tik pats komitetas, atsižvelgęs į anksčiau nurodytas aplinkybes, gali nuspręsti, kada bus reali galimybė svarstyti teisės akto projektą.

Seimo statuto 9 straipsnis apibrėžia Seimo narių teises. Seimo narys turi teisę žodžiu ir raštu pateikti pasiūlymus, pastabas, pataisas, teikti pasiūlymus dėl įstatymų, kurie turi būti apsvarstyti Seime.

Seimo narys turi teisę teikti pasiūlymus dėl Seimo sesijos darbų programos. Jų turinio Seimo statutas nereglamentuoja. Paprastai Seimo narys siūlo į sesijos darbų programą įtraukti konkretų teisės aktą, tačiau jo svarstymo mėnuo Seime nesiūlomas. Tokį Seimo nario pasiūlymą kaip ir pasiūlymus kitiems teisės aktų projektams svarsto atitinkamas Seimo komitetas. Jeigu pasiūlymui yra pritariama, komitetas siūlo svarstymo Seime mėnesį. Vis dėlto galutinį sprendimą, atsižvelgdamas į visus Seimo narių bei komiteto siūlymus, pastabas, priima Seimas balsuodamas dėl Seimo sesijos darbų programos.

Seimo statuto 151 straipsnis nustato teisės aktų projektų svarstymo Seime tvarką. Šio straipsnio 3 dalies 9 punktas numato, kad tais atvejais, kai pagrindinis komitetas nepritaria įstatymų leidybos iniciatyvos teisę turinčių asmenų pasiūlymams dėl teisės akto projekto, Seimas, svarstydamas teisės akto projektą,  priima sprendimus ir dėl tokių pasiūlymų.

2016 m. kovo 15 d. rytiniame plenariniame posėdyje Seimo nario N. Puteikio pasiūlymas dėl Seimo nutarimo projekto nebuvo pateiktas Seimas ir sprendimas dėl jo nebuvo priimtas.

2016 m. kovo 15 d. 13 val. Seimo narys N. Puteikis įregistravo naują tokio pat turinio pasiūlymą Seimo nutarimo projektui. Priėmimo metu teikiamų pasiūlymų svarstymą reglamentuoja Seimo statuto 155 straipsnis. Šio straipsnio 3 dalis numato, kad priėmimo metu svarstomos tik tos pataisos, papildymai bei išbraukimai, kuriuos posėdžio metu posėdžio pirmininkui paskelbus, paremia ne mažiau nei 1/5 Seimo narių.

2016 m. kovo 15 d. Seimo vakariniame posėdyje vyko Seimo nutarimo projekto priėmimas. Jo metu posėdžio pirmininkas nepaskelbė Seimo narių pasiūlymų. Seimo nario N. Puteikio pasiūlymas balsavimui nebuvo teikiamas.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Seimo Pirmininko pavaduotojas Algirdas Sysas 2016 m. kovo 15 d. Seimo rytiniame plenariniame posėdyje, neteikdamas Seimo nario Naglio Puteikio pasiūlymo Seimo nutarimo projektui, nesilaikė Seimo statuto 151 straipsnio 3 dalies 9 punkto nuostatų ir tuo buvo pažeistos Seimo nario teisės, numatytos Seimo statuto 9 straipsnyje.

2. Priimant teisės aktų projektus turi būti laikomasi Seimo statuto dvidešimt trečio skirsnio nuostatų.

 

 

Pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komisijos pirmininkas                                                                                                                                        Leonard Talmont



2015 m.
2014 m.
2013 m.
2012 m.


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ