Išvados 

EN

Komisijos išvada "Dėl galimų Seimo statuto pažeidimų sudarant Seimo laikinąją tyrimo komisiją"


 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL GALIMŲ SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ SUDARANT SEIMO LAIKINĄJĄ TYRIMO KOMISIJĄ

 

 

2016-05-18   Nr. 101-I-15

Vilnius

 

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Orinta Leiputė, Saulius Bucevičius, Vida Marija Čigriejienė, Algimantas Dumbrava, Edmundas Jonyla, Jonas Kondrotas, Vytautas Saulis, Kazys Starkevičius, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo frakcijos „Tvarka ir teisingumas“ prašymą įvertinti galimus Seimo statuto pažeidimus sudarant laikinąją tyrimo komisiją dėl manipuliavimo viešojoje erdvėje žvalgybos ir kriminalinės žvalgybos informacija bei ikiteisminio tyrimo duomenimis, galimai neteisėto poveikio teisėsaugos institucijoms, įtraukiant jas į politinę kovą (toliau – Laikinoji komisija), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis, atliko tyrimą.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos dėl manipuliavimo viešojoje erdvėje žvalgybos ir kriminalinės žvalgybos informacija bei, ikiteisminio tyrimo duomenimis, galimai neteisėto poveikio teisėsaugos institucijoms, įtraukiant jas į politinę kovą, sudarymo“ projektas Nr. XIIP-4283 (toliau – Projektas) buvo pateiktas Seimui 2016 m. balandžio 21 d. Projekto svarstymo data buvo paskirta 2016 m. gegužės 5 d. Iki to laiko frakcijos turėjo deleguoti savo atstovus į Laikinąją komisiją.

Projektas buvo svarstomas 2016 m. gegužės 5 d. Seimo rytiniame plenariniame posėdyje. Seimo narys Jurgis Razma paaiškino, kad į tokią komisiją frakcija savo atstovų nedeleguos: „Žinoma, mūsų frakcija tokiuose politiniuose žaidimuose nedalyvauja ir, kaip esame sakę, šį kartą tikrai tą nedalyvavimą akcentuojame ir tuo, kad neteikiame savo kandidatų į komisijos narius.“

Posėdžiui pirmininkavusi Seimo Pirmininkė Loreta Graužinienė baigiant pasisakymus svarstymo stadijoje informavo Seimo narius, jog kelios frakcijos nėra delegavusios savo atstovų į Laikinąją komisiją, todėl negalima pabaigti Projekto svarstymo stadijos. Ji kreipėsi į Projekto iniciatorius, prašydama pataisyti Projektą pagal Seimo statuto 71 straipsnio 3 dalies nuostatas, jog pirmiausia sudarant komisiją turi būti nustatomas komisijos narių skaičius, jį išskiriant atskirame nutarimo projekto straipsnyje, kad Seimas galėtų atskirai apsispręsti.

Paskelbus svarstymo pertrauką iki kito posėdžio, Projekto svarstymas buvo tęsiamas 2016 m. gegužės 6 d. Seimo rytiniame posėdyje. Vienas Projekto iniciatorių Seimo narys Valdas Vasiliauskas, pristatydamas pataisytą Projektą, paaiškino, kad siūlomos sudaryti Laikinosios komisijos narių skaičius nuo 12 buvo sumažintas iki 8, kadangi dvi frakcijos atsisakė deleguoti savo narius į šią komisiją. Projekte komisijos nariais buvo pasiūlyti 8 kandidatai be Tėvynės Sąjungos-Lietuvos Krikščionių demokratų, Liberalų sąjūdžio frakcijų bei Mišrios grupės atstovų. Reaguodamas į tai, Tėvynės Sąjungos-Lietuvos Krikščionių demokratų seniūnas Andrius Kubilius paaiškino Seimui, jog Tėvynės sąjungos-Lietuvos Krikščionių demokratų frakcija neturėjo galimybės susirinkti ir paskirti atstovus į Laikinąją komisiją, kadangi Projekto svarstymas buvo įtrauktas į nenumatyto Seimo plenarinio posėdžio darbotvarkę. Po svarstymo iniciatorių pateiktam patobulintam Projektui buvo pritarta balsuojant 74 Seimo nariams: už – 44, prieš – 26, susilaikė – 4.

Seimo komisijos sudaromos pagal Seimo statuto 71 straipsnio nuostatas. Sudarant komisiją, pirmiausia nustatomas komisijos narių skaičius, proporcinio atstovavimo normos bei terminas kandidatams į komisijos narius pasiūlyti.

2016 m. gegužės 5 d. Seimo narys Valdas Vasiliauskas registravo Projektą Nr. XIIP-4283(3), kuriame nurodoma, kad Laikinoji komisija sudaroma iš 8 Seimo narių pagal Seimo frakcijų proporcinio atstovavimo principą. Iš pateiktų kandidatų į Laikinosios komisijos narius matyti, kad nėra atstovaujamos Tėvynės Sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų ir Liberalų sąjūdžio frakcijos. Sumažinus Laikinosios komisijos narių skaičių, turėjo būti atitinkamai perskirstytos ir frakcijų proporcijos komisijoje.

Seimo statuto 71 straipsnio 4 dalis numato, kad tais atvejais, kai laiku pasiūlytų kandidatų į komisijos narius skaičius nepakankamas, po vieną papildomą kandidatą posėdžio metu gali žodžiu pasiūlyti frakcijos, po jų – ir kiekvienas Seimo narys, kol bus reikiamas kandidatų skaičius.

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Projekto Nr. XIIP-4283(3) 2 straipsnyje nurodyta Laikinosios komisijos sudėtis įrašyta nesilaikant frakcijų proporcinio atstovavimo principo, numatomas komisijos narių skaičius neišskirtas į atskirą straipsnį.

 

Seimo frakcija „Tvarka ir teisingumas“ 2016 m. gegužės 6 d. rašte Nr. 4 Komisijai kelia šiuos klausimus:

1. Kokių veiksmų reikėjo imtis Seimo posėdžio pirmininkui 2016 m. gegužės 6 d. svarstant komisijos sudarymą, kuomet  Tėvynės Sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija atsisakė savo viešai išreikštos žodinės pozicijos, jog nedeleguoja savo narių ir nutarė vėl deleguoti savo atstovus į komisijos sudėtį?

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Seimo posėdžio pirmininko teises ir pareigas nustato Seimo statuto 100 straipsnis. Šio straipsnio 2 dalies 9 punktas skelbia, jog Seimo posėdžio pirmininkas remdamasis svarstymo rezultatais, formuluoja klausimus balsuoti, vadovaudamasis Seimo statutu, nustato balsavimo tvarką, skelbia balsavimo pradžią ir pagal balsų skaičiavimo grupės ar elektroninės sistemos pateiktus duomenis skelbia balsavimo rezultatus. 2016 m. gegužės 6 d. Seimo posėdžiui pirmininkavęs Seimo Pirmininko pavaduotojas Jaroslavas Narkevičius atsižvelgdamas į susiklosčiusią padėtį, paskelbė balsavimą dėl pritarimo Projektui po svarstymo. Priėmimo stadijos metu galima teikti pasiūlymus, frakcijų sprendimus ir pan.

2. Ar nebus pažeista Seimo statuto 71 straipsnio 5 dalis, jei Tėvynės Sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija ir Liberalų Sąjūdžio frakcija pakeis savo viešus žodinius atsisakymus deleguoti savo narius į komisijos sudarymą?

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Projekto priėmimo metu Seimo nariai turi teisę teikti savo pasiūlymus projektui, taip pat galima pateikti ir frakcijų sprendimus, todėl tuo atveju, jei Tėvynės Sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija ir Liberalų Sąjūdžio frakcija deleguos savo narius į komisiją, Seimo statutas nebus pažeistas.

3. Ar Tėvynės Sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija ir Liberalų Sąjūdžio frakcija gali vėl deleguoti savo atstovus į komisijos sudarymą?

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Projekto Nr. XIIP-4283(3) 2 straipsnyje nurodyta Laikinosios komisijos sudėtis įrašyta nesilaikant frakcijų proporcinio atstovavimo principo, numatomas komisijos narių skaičius neišskirtas į atskirą straipsnį. Projekto priėmimo metu Seimo nariai turi teisę teikti savo pasiūlymus projektui, taip pat galima pateikti ir frakcijų sprendimus, todėl minėtos frakcijos turi teisę teikti pasiūlymus dėl komisijos sudėties.

4. Nustatyti, ar Seimo narys Andrius Kubilius pažeisdamas Seimo statuto 71 straipsnio 5 dalį nepažeidė Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtintų elgesio principų?

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Nenustatyta, kad Opozicijos lyderis Andrius Kubilius pažeidė Seimo statuto 71 straipsnio 5 dalies nuostatas.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. 2016 m. gegužės 6 d. svarstant Projektą Seimo statuto nuostatos nebuvo pažeistos.

2. Siūlyti Seimui sudarant Seimo laikinąją tyrimo komisiją dėl manipuliavimo viešojoje erdvėje žvalgybos ir kriminalinės žvalgybos informacija bei ikiteisminio tyrimo duomenimis, galimai neteisėto poveikio teisėsaugos institucijoms, įtraukiant jas į politinę kovą pirmiausia nustatyti komisijos narių skaičių, tuomet komisijos sudėtį pagal frakcijų proporcinio atstovavimo principą. Jeigu laiku pasiūlytų kandidatų į komisijos narius sąrašas nepakankamas, turi būti taikoma Seimo statuto 71 straipsnio 4 dalis.

 

Pritarta bendru sutarimu

 

 

Komisijos pirmininko pavaduotoja                                                                                                                Orinta Leiputė



2015 m.
2014 m.
2013 m.
2012 m.


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ