LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL GALIMO SPAUDIMO VYRIAUSIAJAI TARNYBINĖS ETIKOS KOMISIJAI BEI KIŠIMOSI Į JOS VEIKLĄ
2016-06-08 Nr. 101-I-21
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Leonardas Talmontas, Vida Marija Čigriejienė, Algimantas Dumbrava, Edmundas Jonyla, Jonas Kondrotas, Arminas Lydeka, Vytautas Saulis, Valerijus Simulikas, Kazys Starkevičius, gavusi Lietuvos Respublikos Seimo nario Petro Gražulio prašymą dėl Seimo nario Jurgio Razmos pasisakymų bei galimo spaudimo Vyriausios tarnybinės etikos komisijai (toliau – VTEK), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis, atliko tyrimą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
2016 m. kovo 17 d. Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcija išplatino pranešimą spaudai „TS-LKD frakcija inicijuos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos sudarymo tvarkos keitimą“. Pranešime teigiama, kad TS-LKD frakcija inicijuos VTEK sudarymo tvarkos pakeitimą. Toks sprendimas priimtas atsižvelgiantį susiklosčiusią situaciją, kai VTEK neįžvelgė pažeidimų Druskininkų mero R. Malinausko ir Aplinkos ministro K. Trečioko veiksmuose sprendžiant Vijūnėlės dvaro statybų klausimus. Todėl TS-LKD frakcija daro prielaidą, kad „R. Valentukevičiaus vadovaujama VTEK veikla veikia ne kaip nepriklausoma institucija, turinti reikšmingas galias vertinant politikų ir valstybės pareigūnų etika, bet kaip valdančiajai daugumai palankius sprendimus priimanti institucija“. Toks TS-LKD frakcijos seniūno pirmojo pavaduotojo J. Razmos komentaras išspausdintas spaudos pranešime.
Seimo narys P. Gražulis savo pareiškime teigia manantis, kad tokiais pasisakymais TS-LKD frakcija ir frakcijos seniūno pirmasis pavaduotojas J. Razma daro spaudimą VTEK bei kišasi į jos veiklą.
Seimo narys J. Razma savo paaiškinimų Komisijai nepateikė.
Kišimusi į viešąjį administravimą atliekančio asmens veiklą laikomas kišimasis į valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens veiklą verčiant atsisakyti teisėtų veiksmų ar atlikti neteisėtus veiksmus savo ar kitų asmenų naudai. Kišamasi gali būti daromas įvairiais būdais: skambučiu, SMS žinute, elektroniniu paštu, bendraujant tiesiogiai ir pan. Kaltininkas daro poveikį valstybės tarnautojui ar viešojo administravimo funkcijas atliekančiam asmeniui naudodamasis savo įtaka, kurios pagrindu yra pareigos valstybės tarnyboje, žinomumas visuomenėje, politinės ar visuomeninės organizacijos, kurią atstovauja kaltininkas, svarba. Viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens vertimas priimti teisėtą sprendimą nelaikomas kišimųsi į jo veiklą.
Iš pateikto pranešimo spaudai matyti, kad TS-LKD frakcija pateikė nuomonę dėl jau priimto sprendimo. Nėra duomenų, kad prieš priimant VTEK sprendimą TS-LKD frakcija ar atskiri jos nariai būtų skambinę ar kitokiu būdu bendravę su VTEK pirmininku ir nariais, spaudę juos priimti konkretų, galimai neteisėtą sprendimą dėl aukščiau minėtų asmenų bei faktų. Tai, kad priimtas VTEK sprendimas sukėlė abejonių dėl VTEK sudarymo tvarkos, nerodo, kad tokiu būdu būtų kišamasi į institucijos veiklą. TS-LKD frakcijai sukėlė abejonių dabar galiojanti VTEK tvarka, todėl buvo nutarta imtis iniciatyvų šią tvarką pakeisti. Tokią teisę Seimo nariams suteikia Seimo statutas.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Nenustatyta, kad Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija bei frakcijos seniūno pirmasis pavaduotojas Jurgis Razma aktyviais ar pasyviais veiksmais kišosi į Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos veiklą ar darė jai bei atskiriems jos nariams spaudimą.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininkas Leonard Talmont