Išvados 

EN

Komisijos išvada „Dėl galimo viešųjų ir privačių interesų konflikto“


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL GALIMO VIEŠŲJŲ IR PRIVAČIŲ INTERESŲ KONFLIKTO

2016-06-08   Nr. 101-I-22

Vilnius

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Leonardas Talmontas, Vida Marija Čigriejienė, Algimantas Dumbrava, Edmundas Jonyla, Jonas Kondrotas, Arminas Lydeka, Vytautas Saulis, Valerijus Simulikas, Kazys Starkevičius, gavusi Lietuvos Respublikos aplinkos ministro Kęstučio Trečioko prašymą ištirti galimą Seimo narių Eligijaus Masiulio, Gintaro Steponavičiaus ir Roko Žilinsko viešųjų ir privačių interesų konfliktą, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis, atliko tyrimą.

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

2016 m. kovo 3 d. Seimo narių interpeliacijoje Aplinkos ministrui buvo pateikti keturi klausimai. Ketvirtasis klausimas buvo apie tai, jog Aplinkos ministerija neteisėtai pakeitė ir pablogino Lietuvos verslo įmonių organizacijos EEPA atliekų tvarkymo garantinius dydžius. 2016 m. sausio 26 Vilniaus apygardos administracinis teismas nustatė, kad Aplinkos apsaugos agentūra 2015 m. rugsėjo 9 d. neteisėtai panaikino Lietuvos verslo įmonių organizacijos EEPA atliekų tvarkymo veiklos licencijas. Ministro buvo klausiama, ar jis pripažįsta savo klaidas dėl nurodytų faktų bei prisiima politinę atsakomybę už jas.

Interpeliaciją pasirašė Liberalų sąjūdžio frakcijos bei Tėvynės Sąjungos-Krikščionių demokratų frakcijos nariai.

Aplinkos ministras K. Trečiokas savo kreipimesi Komisijai nurodė, kad ketvirtojo interpeliacijos klausimo teiginys „Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas 2015-11-16 sprendime administracinėje byloje Nr. I-16-552/2015 konstatavo, jog Aplinkos ministerija neteisėtai pakeitė ir pablogino Lietuvos verslo įmonių organizacijos EEPA atliekų tvarkymo garantinius dydžius“ neatitinka tikrovės.

Interpeliacijoje nurodant, kad 2016 m. sausio 26 d. Vilniaus apygardos administracinis teismas nustatė, jog Aplinkos apsaugos agentūra 2015 m. rugsėjo 9 d. neteisėtai panaikino Lietuvos verslo įmonių organizacijos EEPA atliekų tvarkymo veiklos licencijas, buvo nutylėta, jog ši byla toliau yra nagrinėjama Lietuvos vyriausiame administraciniame teisme, todėl teisminis procesas nėra baigtas, o Vilniaus apygardos administracinio teismo 2016 m. sausio 26 d. sprendimas nėra įsigaliojęs.

Aplinkos ministras K. Trečiokas savo kreipimesi Komisijai rėmėsi dienraštyje „Vakaro žinios“ bei „Respublika“ išspausdintais straipsniais apie interpeliaciją. Šiuose straipsniuose tuo metu Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūno pareigas ėjęs Eligijus Masiulis paaiškino, kad interpeliacijos tekstą rengė Liberalų sąjūdžio bei Tėvynės Sąjungos-Krikščionių demokratų frakcijos, o klausimą apie Lietuvos verslo įmonių organizacija EEPA pasiūlė būtent pastarieji. Seimo narys Rokas Žilinskas nurodė, kad bendravo su buvusiu Lietuvos verslo įmonių organizacijos EEPA vadovu, taip pat buvusiu Seimo nariu Mantu Varaška. Būtent jis tarpininkavo derinant klausimą su Lietuvos verslo įmonių organizacijos EEPA teisininkais. Dabartinis Lietuvos verslo įmonių organizacijos EEPA vadovas Linas Ivanauskas apie šią situaciją teigia nieko nežinantis, į jį pagalbos nesikreipė nei Seimo nariai, nei buvęs organizacijos vadovas M. Varaška.

Seimo narys R. Žilinskas teigia, kad klausimas interpeliacijoje atsirado Seimo nario Gintaro Steponavičiaus iniciatyva.

Seimo narys Eligijus Masiulis savo 2016 m. gegužės 5 d. paaiškinime Komisijai nurodė, kad jokio privataus intereso šioje istorijoje neturi, o interpeliacijos tekstą rengė dvi Seimo frakcijos, kurios nariai pasirašė po interpeliacijos tekstu. Pažymėtina, Seimo nario Eligijaus Masiulio Seimo nario įgaliojimai pripažinti nutrūkusiais nuo 2016 m. gegužės 18 d., todėl tyrimą jo atžvilgiu tikslinga nutraukti.

Seimo narys Rokas Žilinskas nurodė, kad interpeliacija buvo parengta pagal Seimo statuto nuostatas bei įgyvendinant konstitucinę pareigą vertinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir jos atskirų narių veiklą. Kadangi po interpeliacijos tekstu pasirašė daugiau Seimo narių, R. Žilinskas teigia nesuprantantis, kodėl būtent jo ir kitų dviejų Seimo narių pavardes nurodo Aplinkos ministras K. Trečiokas.

Seimo narys Gintaras Steponavičius 2016 m. birželio 2 d. paaiškinime Komisijai pažymėjo: „[...] Nuostatos, susijusios su EEPA asociacija, buvo įtrauktos į interpeliacijos tekstą Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos iniciatyva. Jokio privataus intereso šioje situacijoje neturiu, todėl negali būti ir intereso konflikto.“

Seimo statuto 18 straipsnis nustato Seimo nariams prievolę vengti interesų konflikto. Draudžiama Seimo nario mandatą naudoti ne pagal paskirtį, t.y. ne Tautos, valstybės ir rinkėjų interesams. Kiekvienas Seimo narys, eidamas Seimo nario pareigas, privalo vengti interesų konflikto tarp Seimo nario privačių interesų ir jo pareigų atstovauti visuomenės interesams, taip pat neturi elgtis taip, kad visuomenei kiltų abejonių, kad toks konfliktas yra.

Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje įstatymo 3 straipsnio 3 punktas nurodo, kad valstybės tarnyboje dirbantys asmenys privalo nesinaudoti savo pareigomis asmeninei naudai gauti.

Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse įtvirtinti elgesio principai, kuriais politikai privalo vadovautis viešajame gyvenime, tarp kurių yra nesavanaudiškumo principas, įpareigojantis politikus tarnauti valstybei ir visuomenės interesams, vengti tariamų ir tikrų viešųjų ir privačių interesų konfliktų, jiems iškilus imtis visų reikiamų priemonių, kad jie būtų išspręsti greitai ir atitiktų visuomenės interesus, nenaudoti savo pareigų ar padėties siekiant daryti įtaką kito asmens sprendimui, kuris galėtų būti naudingas politikui ar jo artimam asmeniui (Valstybės politikų elgesio kodekso 4 straipsnio 1 dalies 7 punktas).

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

Iš pateiktų duomenų nenustatyta, kad Seimo nariai Rokas Žilinskas ir Gintaras Steponavičius pasirašydami Aplinkos ministro K. Trečioką interpeliaciją turėjo privatų interesą. Interpeliaciją Aplinkos ministrui K. Trečiokui rengė dvi Seimo frakcijos, klausimai ministrui buvo derinami abiejų frakcijų atstovų. Tai, kad interpeliacijos tekstas galėjo būti derinamas su EEPA teisininkais, yra nurodytas tik žiniasklaidoje, jokių tai patvirtinančių oficialių duomenų negauta.

Vis dėlto, Seimo statutas įpareigoja Seimo narius vengti situacijų, kai visuomenei gali kilti abejonių dėl Seimo narių viešųjų ir privačių interesų konflikto.

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

1. Nutraukti tyrimą buvusio Seimo nario Eligijaus Masiulio atžvilgiu nutrūkus jo Seimo nario įgaliojimams.

2. Nenustatyta, kad Seimo nariai Rokas Žilinskas ir Gintaras Steponavičius pasirašydami interpeliaciją Aplinkos ministrui Kęstučiui Trečiokui supainiojo viešuosius ir privačius interesus.

3. Atkreipti Seimo narių dėmesį į Seimo statuto 18 straipsnio 2 dalyje numatytą reikalavimą elgtis taip, kad visuomenėje nekiltų abejonių dėl viešųjų ir privačių interesų konflikto buvimo bei paraginti Seimo narius šio reikalavimo laikytis.

                      Pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininkas                                                                                           Leonard Talmont



2015 m.
2014 m.
2013 m.
2012 m.


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ