Išvados 

EN

Komisijos išvada „Dėl Seimo nario Antano Nesteckio viešai paskelbtos informacijos“


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
 ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL SEIMO NARIO ANTANO NESTECKIO PASKELBTOS INFORMACIJOS

2016-06-28   Nr. 101-I-24

Vilnius

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Leonardas Talmontas, Vida Marija Čigriejienė, Algimantas Dumbrava, Edmundas Jonyla, Jonas Kondrotas, Orinta Leiputė, Arminas Lydeka, Vytautas Saulis, Valerijus Simulikas, Kazys Starkevičius, gavusi Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos (toliau – Vyriausioji rinkimų komisija) prašymą ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, išnagrinėjo klausimą, ar Seimo nario Antano Nesteckio viešai paskelbtas plakatas ir jame pateikta informacija gali būti laikoma Seimo nario veiklos ataskaita.

 

                      Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

                      Vyriausioji rinkimų komisija, gavusi elektroninį skundą, 2016 m. gegužės 10 d. raštu kreipėsi į Komisiją, prašydama pateikti nuomonę dėl Seimo nario Antano Nesteckio plakato, įrengto Kauno rajone, Garliavos seniūnijoje. Komisijos prašoma atsakyti į šiuos klausimus: 1) ar plakatas gali būti laikomas Seimo nario veiklos ataskaita; 2) ar Seimo narių veiklos ataskaitoms būdinga išorinės reklamos forma; 3) ar plakate pateikta informacija yra susijusi su Seimo nario veikla ir kompetencija.

                      Vyriausioji rinkimų komisija informavo, kad  2016 m. balandžio 20 d. gautame el. skunde teigiama, jog Garliavos rinkimų apygardos teritorijoje buvo pastebėtas nepažymėta Lietuvos socialdemokratų partijos  (LSDP) kandidato į Seimo narius A. Nesteckio išorinė politinė reklama – plakatas, kuriame yra LSDP logotipas.

Minėto plakato viršuje yra užrašas: „Seimo narys ANTANAS NESTECKIS: GYVENTI IR DIRBTI Į KAUNO RAJONĄ“, Lietuvos socialdemokratų partijos logotipas, po užrašu trys apskritimai, kuriuose pateikiama informacija apie demografinių ir ekonominių rodiklių pokyčius nuo 2012 iki 2015 metų: gyventojų skaičiaus – nuo 91 850 iki 94 950, įmonių – nuo1995 iki 2508 bei investicijas per 2012-2015 m. laikotarpį, tai yra 309 mln. eurų.

Seimo narys A. Nesteckis, atsakydamas į Vyriausiosios rinkimų komisijos raštą, nurodė: „Seimo narys turi pagrindą bendrauti su savo rinkėjais ir juos informuoti apie savo, kaip piliečių išrinkto atstovo, atliekamas funkcijas, požiūrį, susipažinti su jo idėjomis bei siekiamais tikslais ir uždaviniais. Šiais plakatais ir buvo siekiama informuoti visuomenę apie mano, Antano Nesteckio, vykdomą veiklą ir perteikti pažiūras.“ A. Nesteckis neinformavo Vyriausiosios rinkimų komisijos, kokia forma buvo skleidžiama informacija apie jo veiklą nuo kadencijos pradžios.

Seimo narys A. Nesteckis Vyriausiajai rinkimų komisijai nurodė, kad plakatai buvo skelbiami  2016 m. kovo 7 – balandžio 8 dienomis pagal jo 2016 m. kovo 2 d. su UAB „Katos studija“ sudarytą sutartį. Seimo rinkimų politinė kampanija prasidėjo 2016 m. balandžio 9 d.

Komisija kreipėsi į Seimo narį A. Nesteckį, prašydama informuoti, iš kokių lėšų buvo apmokėta minėto plakato gamyba ir viešinimas ir pateikti jo, kaip Seimo nario, veiklos ataskaitų pavyzdžius. Seimo narys A. Nesteckis informavo, kad plakato gamyba, įrengimas ir eksploatavimas buvo apmokėti iš jo asmeninių lėšų. Lėšos, gautos iš valstybės biudžeto Seimo nario išlaidoms, susijusioms su parlamentine veikla, nebuvo panaudotos. Seimo narys A. Nesteckis savo, kaip Seimo nario, veiklos ataskaitos pavyzdžių Komisijai nepateikė.

Kaip minėta, Vyriausiosios rinkimų komisijos rašte klausiama, ar plakatas gali būti laikomas Seimo nario veiklos ataskaita ir ar Seimo narių veiklos ataskaitoms būdinga išorinės reklamos forma.

 Seimo statuto 12 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Seimo narys turi nuolat susitikinėti su rinkėjais ir juos informuoti apie savo veiklą. Jis turi teisę kviesti susitikimuose dalyvauti valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų ir savivaldybių pareigūnus, taip pat savivaldybių tarybų narius.

Vadinasi, Seimo narys turi prievolę skleisti informaciją apie savo veiklą Seime ir kitą jo, kaip Tautos atstovo, veiklą.

Seimo statute ir kituose Seimo narių veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nėra nustatyta Seimo nario veiklos ataskaitos formos ir turinio reikalavimų, todėl šis rinkėjų informavimo apie Seimo nario veiklą būdas apibrėžtinas jį atribojant nuo kitų informacijos sklaidos būdų, turinčių kitą tikslą, konkrečiai – nuo politinės reklamos.

Seimo nario veiklos ataskaitos  tikslas – atsiskaityti rinkėjams, informuoti juos apie Seimo nario veiklą Seime (Seimo posėdžiuose, komitetuose, komisijose, kituose Seimo struktūrinuose padaliniuose, kurių narys jis yra), taip pat apie jo, kaip Tautos atstovo, veiklą ne Seime.

Pagal Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo bei finansavimo kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas)  2 straipsnio 8 dalies nuostatą  politine reklama laikoma valstybės politiko, politinės partijos, politinės partijos nario, politinės kampanijos dalyvio, jų vardu ir (ar) interesais bet kokia forma ir priemonėmis už užmokestį ar neatlygintinai politinės kampanijos laikotarpiu ar tarp politinių kampanijų skleidžiama informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose ar referendume arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė partija, politinės partijos narys ar politinės kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa.

Įstatymo  16 straipsnio 6 dalies 1 punktas numato, kad politine reklama nelaikomi ne politinės kampanijos laikotarpiu skleidžiami įprastinio pobūdžio informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių partijų, jų valdymo organų veiklą, išskyrus atvejus, kai tokiais pranešimais yra agituojama per būsimą politinę kampaniją balsuoti valstybės politiko, politinės partijos ar jos nario interesais arba už tokius pranešimus yra atsilyginama ar numatoma atsilyginti.

Seimo statuto 15 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Seimo nario darbas, taip pat išlaidos, susijusios su jo parlamentine veikla, atlyginami iš valstybės biudžeto.

Informacijos apie Seimo nario parlamentinę veiklą pagaminimo ir viešinimo išlaidos yra apmokamos iš valstybės biudžeto lėšų. Seimo valdybos 2008 m. gruodžio 24 d. sprendimu Nr. 46 patvirtintame Seimo narių lėšų su parlamentine veikla susijusioms išlaidoms skyrimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jas tvarkos aprašo (toliau – Aprašas) papunktyje nustatyta, kad su Seimo nario parlamentine veikla susijusioms išlaidoms priskiriama Seimo nario ataskaitos spaudinimo, platinimo ir kitos informacijos, susijusios su jo parlamentine veikla, pagaminimo išlaidos, viešosios informacijos rengėjų teikiamų paslaugų apmokėjimo išlaidos.

Remdamasi Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 6 punkte suteiktais įgaliojimais, Komisija kontroliuoja, ar lėšos, gautos iš valstybės biudžeto Seimo nario išlaidoms, susijusioms su jo parlamentine veikla, naudojamos pagal paskirtį.

Kaip minėta, Seimo narys A. Nesteckis už plakato spausdinimą ir viešinimą apmokėjo iš asmeninių lėšų, todėl Seimo statuto 78 straipsnio 1 dalies 6 punkto ir Aprašo nuostatos negali būti taikomos.

Vyriausiosios rinkimų komisijos rašte taip pat prašoma išaiškinti, ar plakate pateikta informacija susijusi su Seimo nario veikla ir kompetencija.

Konstitucinis Teismas 2004 m. liepos 1 d. nutarime konstatavo, kad Konstitucijoje yra numatyti du Seimo nario teisių teisinio reglamentavimo lygmenys: teisės, nustatytos pačioje Konstitucijoje, ir teisės, kurias įstatymuose nustato įstatymų leidėjas. Konstitucinis Teismas, minėtame nutarime pasisakydamas dėl Seimo nario konstitucinio teisinio statuso ir atskirų jo elementų, pabrėžė, kad „Seimo nariai turi teisę lygiais pagrindais dalyvauti Seimui, kaip Tautos atstovybei, įgyvendinant visas jo, kaip Tautos atstovybės, konstitucines funkcijas ir vykdant visus jo, kaip Tautos atstovybės, įgaliojimus, nustatytus Konstitucijos 67 straipsnyje, kituose Konstitucijos straipsniuose, taip pat įstatymuose.

Seimo statuto 9 straipsnyje įtvirtintos Seimo nario teisės, tarp jų: balsuoti dėl visų svarstomų klausimų Seimo, komiteto ir komisijos, kurių narys jis yra, posėdžiuose (1 punktas);  dalyvauti diskusijoje visais svarstomais klausimais, žodžiu ir raštu pateikti pasiūlymus, pastabas, pataisas (3 punktas); siūlyti Seimui svarstyti klausimus (5 punktas); rengti ir teikti Seimui svarstyti įstatymų ir kitų teisės aktų projektus (6 punktas).

Komisija konstatuoja, kad Seimo statute ir kituose Seimo narių veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nėra nustatyta Seimo nario veiklos ataskaitos formos ir turinio reikalavimų, todėl Seimo nariai turi teisę savo pasirinktais būdais ir priemonėmis informuoti rinkėjus apie savo parlamentinę veiklą.

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

Seimo nario ataskaita gali būti paskelbta ir plakate.

Pritarta bendru sutarimu.

 

Komisijos pirmininkas                                                                                                                                                              Leonard Talmont



2015 m.
2014 m.
2013 m.
2012 m.


© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ