LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO ANTIKORUPCIJOS KOMISIJOS 2014 METŲ VEIKLOS ATASKAITA
2015-05-21
Vilnius
2014 m. veiklos laikotarpiu Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisiją (toliau – Komisija) sudarė 17 Komisijos narių: Arvydas Anušauskas, Agnė Bilotaitė, Šarūnas Birutis (iki 2014-04-14), Virginija Baltraitienė (nuo 2014-04-15), Bronius Bradauskas, Rimantas Jonas Dagys, Arūnas Dudėnas, Vitalijus Gailius (Komisijos pirmininkas), Edmundas Jonyla (Komisijos pirmininko pavaduotojas), Kęstas Komskis, Jonas Kondrotas, Vanda Kravčionok, Antanas Nesteckis, Artūras Paulauskas, Jurgis Razma, Ričardas Sargūnas, Eduardas Šablinskas.
Lietuvos Respublikos Seimo piliečių laiškų ir interesantų registracijos duomenų bazės duomenimis 2014 m. Komisija:
– gavo 699 pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų;
– parengė ir išsiuntė 502 raštus ir atsakymus pareiškėjams;
– inicijavo 15 teisės aktų ir 63 įstatymų projektų vertinimą antikorupciniu požiūriu.
Taip pat Komisija kreipėsi į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl Sveikatos apsaugos ministerijoje parengtos Nacionalinės imunoprofilaktikos 2014-2018 metų programos rengimo, sprendimų priėmimo ir tvirtinimo teisėtumo bei skaidrumo; dėl sprendimų, susijusių su VšĮ Vilniaus miesto klinikinės ligoninės ir VšĮ Vilniaus miesto Psichikos sveikatos centro reorganizacija įstaigas sujungiant skaidrumo ir teisėtumo; dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014-03-28 įsakymu Nr. V-417 patvirtinto Psichikos sveikatos strategijos įgyvendinimo ir savižudybių prevencijos veiksmų plano 2014–2016 metams skaidrumo; dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014-06-10 įsakymo Nr. V-676 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2000-11-09 įsakymo Nr. 652 „Dėl neurochirurgijos stacionarinių vaikų ir suaugusiųjų paslaugų teikimo specialiųjų reikalavimų“ pakeitimo“ ir Sveikatos apsaugos ministro 2014-06-10 įsakymo Nr. V-677 „Dėl Neurochirurgijos paslaugų optimizavimo 2014-2020 metų plano patvirtinimo“ galimai prielaidas korupcijai sudarančių nuostatų; dėl Lietuvos kultūros tarybos prie Kultūros ministerijos paskelbto Kultūros rėmimo fondo lėšomis finansuojamų kultūros ir meno projektų rėmimo skaidrumo, priimamų sprendimų, susijusių su Kultūros rėmimo fondo finansinės paramos skyrimu kultūriniams projektams įgyvendinti, ekspertų, dalyvaujančių projektų vertinimo procese, pasirinkimo skaidrumo bei šio sektoriaus teisinio reglamentavimo įvertinimo antikorupciniu požiūriu; tarnybos paprašyta įvertinti Europos sąjungos struktūrinės paramos lėšų administravimo teisinį reglamentavimą antikorupciniu požiūriu, ir, ar nėra sudaromos prielaidos pasireikšti korupcinėms veikoms, bei, ar egzistuojantis korupcijos prevencijos teisinis reguliavimas yra veiksmingas ir užtikrinantis skaidrų bei tikslingą Europos Sąjungos paramos skyrimą. Taip pat Komisija perdavė įvertinti medžiagą dėl galimai neskaidriai planuoto atliekų tvarkymo proceso Anykščių rajono Svėdasų seniūnijoje; dėl Nacionalinės žemės tarnybos Švenčionių žemėtvarkos skyriaus darbuotojų veiksmų priimant sprendimus, susijusius su valstybinės žemės tvarkymu; dėl viešojo ir privataus sektorių partnerystės projekto "Automobilių stovėjimo aikštelių infrastruktūros plėtra Santariškių medicinos įstaigų miestelyje" įgyvendinimo skaidrumo; dėl sprendimų, susijusių su Tautos namų projekto įgyvendinimu skaidrumo.
Komisija kreipėsi į Lietuvos Respublikos generalinę prokuratūrą dėl viešojo intereso gynimo: dėl VšĮ Vilniaus miesto klinikinės ligoninės patirtos žalos, išmokant neteisėtai iš pareigų atliestam VšĮ Sapiegos ligoninės vadovui teismo priteistą kompensaciją už priverstinės pravaikštos laiką; dėl greitosios pagalbos automobilių pirkimo, kai buvo perkama techninė ir programinė įranga, tačiau pastaroji nebuvo įdiegta; dėl pavojingų atliekų deginimo gamyklos UAB „Toksika“ statybos; dėl UAB „AV Investicija plius“ veiksmų teisėtumo; dėl Šiaulių miesto savivaldybės vykdyto komunalinių atliekų tvarkymo paslaugų pirkimo konkurso; dėl Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sprendimo reorganizuoti VšĮ Vilniaus miesto klinikinę ligoninę ir VšĮ Vilniaus miesto Psichikos sveikatos centrą juos sujungiant į naują juridinį asmenį. Taip pat pagal kompetenciją prokuratūrai buvo perduota medžiaga dėl atskirų valstybės tarnautojų galimai padarytų nusikalstamų veikų (piktnaudžiavimo tarnyba, pareigų neatlikimo ir kt.).
Nuo 2014 m. sausio 1 d. iki 2014 m. gruodžio 31 d. Komisija surengė 17 posėdžių.
Posėdžiuose buvo kviečiami dalyvauti įvairių institucijų atstovai. Buvo tariamasi ir diskutuojama Komisijos kompetencijos klausimais, priimami Komisijos sprendimai dėl teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo, tvirtinamos Komisijos atliktų tyrimų išvados.
2014 m. vasario 3 d. Europos komisija paskelbė pirmąją Europos Sąjungos kovos su korupcija ataskaitą ir rekomendacijas Lietuvai. Komisija organizavo ataskaitos pristatymą bei Europos Komisijos siūlymų Lietuvai aptarimą. Renginyje buvo apžvelgti kovos su korupcija rezultatai, diskutuojama dėl įgyvendintų ir planuojamų įgyvendinti antikorupcinių priemonių, teisės aktų tobulinimo bei institucinių ir visuomeninių iniciatyvų. Diskusijos metu savo nuomonę išsakė Specialiųjų tyrimų tarnybos, Policijos departamento, Generalinės prokuratūros, Teisėjų etikos ir drausmės komisijos, Vyriausioji tarnybinės etikos komisijos bei Viešųjų pirkimų tarnybos atstovai. Vykdydama parlamentinę kontrolę Komisija organizavo posėdį, kuriame buvo įvertintas Europos komisijos 2014 m. Europos Sąjungos kovos su korupcija ataskaitoje pateiktų pasiūlymų Lietuvai įgyvendinimas.
Taip pat Komisija organizavo diskusiją, kurios metu buvo aptarta valstybės tarnautojų atsparumo korupcijai problematika ir priimtas sprendimas parengti korupcijos prevencijos įstatymo pakeitimus. Komisija kartu su STT parengė Korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 2, 5, 6, 10 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 5(1), 5(2), 10(1), 10(2), 10(3) straipsniais įstatymo projektą Nr. XIIP-2520, kuriame numatyta pareiga valstybės ir savivaldybių įstaigose viešinti korupcijos atvejus, atidžiau įvertinti tarnautojų tinkamumą eiti pareigas bei prievolė STT pranešti apie žinomas veikas, turinčias korupcinio pobūdžio nusikaltimų požymių, ne vėliau kaip per 48 valandas. Įstatymo pataisomis taip pat įvedamas privalomas korupcijos rizikos nustatymas valstybės ir savivaldybių įstaigose.
Siekdama įvertinti politinių partijų finansavimo reglamentavimo problematiką, komisija bendradarbiaudama su Kazimiero Simonavičiaus universiteto Teisės fakultetu, Lietuvos Respublikos Vyriausiąja rinkimų komisija, Lietuvos surengė prof. dr. Egidijaus Šileikio monografijos „Partijų finansavimo teisės sistemos įžvalgos“ pristatymą – diskusiją.
Komisija bendradarbiaudama su STT surengė Sociologinio tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapio 2014“ rezultatų pristatymą Seime.
Seimo Antikorupcijos komisija parengė 6 išvadas dėl teisės aktų projektų:
- Dėl Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 11, 12, 16, 27 ir 29 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (Nr. XIIP-1214) ;
- Dėl Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 2, 4 ir 10 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (XIIP-1432);
- Dėl Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 2 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto (XIIP-1174);
- Dėl Lietuvos Respublikos piliečių nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymo 10, 16 ir 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (Nr. XIIP-677(2));
- Dėl Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 2, 30, 302, 33, 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo 351, 352, 353, 354 straipsniais įstatymo projekto (XIIP-1427);
- Dėl Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 7 ir 8 priedėliais įstatymo projekto (XIIP-1428).
2013 m. vasario 27 d. Seimo valdybos sprendimu Nr. SV-S-102 buvo sudaryta darbo grupė Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektui parengti. Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIP-1132 (toliau – Projektas) nebuvo priimtas, kadangi Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pateikė Projektui pastabų ir pasiūlymų. Darbo grupė, atsižvelgdama į pateiktas pastabas parengė Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-1132 (2), kurio svarstymas yra įtrauktas į Lietuvos Respublikos Seimo VI (pavasario) sesijos darbų programą.
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisijos įstatymo 7 straipsnio nuostatomis, atskiriems klausimams nagrinėti Komisija yra sudariusi šias laikinąsias darbo grupes:
1. Darbo grupė galimoms korupcijos apraiškoms sveikatos apsaugos sistemoje tirti;
2. Darbo grupė galimoms korupcijos apraiškoms savivaldybėse tirti;
3. Darbo grupė galimoms korupcijos apraiškoms energetikos srityje tirti;
4. Darbo grupė galimoms korupcijos apraiškoms aplinkosaugos klausimų srityje tirti;
5. Darbo grupė galimoms korupcijos apraiškoms teismų, teisėsaugos bei kontroliuojančių institucijų veikloje tirti.
2014 m. buvo surengta 10 darbo grupių posėdžių, kuriuose Komisija, vykdydama korupcinių nusikaltimų tyrimo parlamentinę kontrolę,
- svarstė Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos parengtus Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. 1-1367 151, 17, 29, 39 ir 45 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 191 straipsniu įstatymo (Nr. XIIP-1491), Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. 1-1367 63 ir 65 straipsnių pakeitimo įstatymo (Nr. XIIP-1492), Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. 1-1343 2, 9, 15, 17, 21, 26, 27, 33, 35, 39 straipsnių ir V skyriaus pavadinimo pakeitimo įstatymo (Nr. XIIP-1490), Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. 1-552 12 ir 64 straipsnių pakeitimo įstatymo (Nr. XIIP-1482), Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo Nr. 1-533 7 straipsnio pakeitimo įstatymo (Nr. XIIP-1483), Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo Nr. VIII-371 4, 10 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo (Nr. XIIP-1519), Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. 1-552 11 ir 49 straipsnių pakeitimo įstatymo projektus ir jų lydimąją medžiagą; Sveikatos apsaugos ministerijos siūlomas konkrečias priemones, skirtas identifikuoti bei pašalinti korupcijos apraiškas sveikatos apsaugos sektoriuje, taip šių taikomų priemonių efektyvumą bei pasiektus rezultatus;
- antikorupciniu požiūriu analizavo teisės aktų nuostatas, susijusias kompensuojamųjų vaistinių preparatų bei, kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių įrašymu į sąrašus;
- nagrinėjo korupcijos prevencijos žmogaus organų donorystės ir transplantacijos proceso koordinavimo ir organizavimo bei asmens sveikatos priežiūros įstaigų, teikiančių organų donorystės transplantacijos paslaugas, veiklos priežiūros srityje reglamentavimo tobulinimo klausimą;
- svarstė Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 151 straipsnio ir sveikatos sistemos viešųjų įstaigų vadovaujančių darbuotojų mėnesinės algos kintamosios dalies nustatymo tvarkos aprašo antikorupcinio vertinimo išvadas;
- atliko tyrimą dėl Psichikos sveikatos strategijos įgyvendinimo ir savižudybių prevencijos veiksmų plano 2014-2016 rengimo skaidrumo;
- domėjosi vaikų reabilitacijai skiriamų lėšų panaudojimo ir vaikams būtinos reabilitacijos skyrimo klausimais;
- nagrinėjo Vilniaus regiono aplinkos apsaugos departamento pareigūnų kontroliuojant atliekų tvarkymą galimo piktnaudžiavimo klausimą;
- svarstė pavojingų atliekų tvarkymo reglamentavimo tobulinimo klausimus;
- svarstė smulkių korupcinių nusikalimų tyrimo teisėsaugos institucijose užtikrinimo klausimus;
- aptarė pranešėjų apsaugos Lietuvoje problematiką bei tarptautinę praktiką šioje srityje;
- uždarame posėdyje nagrinėjo galimo Muitinės departamento pareigūnų piktnaudžiavimo tarnyba atvejį.
2014 m. birželio 9-10 d. komisijoje lankėsi Latvijos Respublikos Saeimo Gynybos, vidaus reikalų ir korupcijos užkardymo komiteto korupcijos užkardymo pakomitečio narių delegacija. Latvijos Respublikos parlamento nariai domėjosi Lietuvos patirtimi kovoje su korupcija.
Juodkalnijos Montenegro parlamento Antikorupcijos komiteto prašymu 2014 m. rugsėjo 23 d. Seimo Antikorupcijos komisijoje lankėsi Juodkalnijos Montenegro parlamento Antikorupcijos komiteto atstovai. Susitikimo metu svečiai buvo supažindinti su teigiama Lietuvos patirtimi kovos su korupcija srityje, buvo diskutuojama apie Seimo Antikorupcijos komisijos veiklą, funkcijas, teises ir pareigas, pasiektus rezultatus, vykdomos parlamentinės kontrolės apimtį, teisės aktų antikorupcinio vertinimo efektyvumą. Taip pat Montenegro parlamento atstovai domėjosi Lietuvos institucijų, kovojančių su korupcija bei vykdančių korupcijos prevencijos funkcijas, sistema, tarpusavio bei tarptautiniu bendradarbiavimu.
2014 m. vasario 28 d. Seimo Antikorupcijos komisijos nariai priėmė Kuveito antikorupcijos administracijos atstovų delegaciją. Susitikimo metu buvo diskutuojama apie Lietuvoje taikomą kovos su korupcijos modelį, korupcijos prevencijos metodus, dalinamasi patirtimi.
Taip pat komisijos atstovai kiekvienais metais dalyvauja minint tarptautinę antikorupcijos dieną- gruodžio 9 d. - Lietuvos Respublikos Vyriausybėje organizuojame renginyje, kuriame yra apdovanojami visuomenės atstovai einamaisiais metais savarankiškai organizavusius antikorupcines iniciatyvas. 2014 m. komisija už nuolat vykdomą mokinių ir pedagogų antikorupcinį švietimą, antikorupciniam sąmoningumui ugdyti skirtų renginių organizavimą apdovanojo Panevėžio rajono Velžio gimnaziją; už sukurtą veiksmingą antikorupcinio mokinių ugdymo sistemą, įvairių veiklų, skatinančių mokinius domėtis korupcijos prevencija, organizavimą ir kitas iniciatyvas apdovanojo Kauno miesto savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir turizmo plėtros reikalų valdybos Švietimo ir ugdymo skyriaus Formaliojo švietimo poskyrio vyriausiąją specialistę Verą Vasiljevą bei Kauno ,,Aušros“ gimnaziją – už korupcijos netoleravimo ugdymą, aktyvios pilietinės antikorupcinės pozicijos gimnazijos bendruomenėje skatinimą ir kitas iniciatyvas.