LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO ANTIKORUPCIJOS KOMISIJOS 2015 METŲ VEIKLOS ATASKAITA
Vilnius
2015 m. veiklos laikotarpiu Lietuvos Respublikos Seimo Antikorupcijos komisiją (toliau – Komisija) sudarė 18 Komisijos narių: Arvydas Anušauskas, Agnė Bilotaitė, Virginija Baltraitienė, Bronius Bradauskas, Rimantas Jonas Dagys, Arūnas Dudėnas, Vitalijus Gailius (Komisijos pirmininkas), Edmundas Jonyla (Komisijos pirmininko pavaduotojas), Kęstas Komskis, Jonas Kondrotas, Vanda Kravčionok, Audrius Nakas, Antanas Nesteckis, Artūras Paulauskas, Jurgis Razma, Ričardas Sargūnas, Eduardas Šablinskas, Valdas Vasiliauskas.
Lietuvos Respublikos Seimo piliečių laiškų ir interesantų registracijos duomenų bazės duomenimis 2015 m. Komisija:
– gavo 672 pareiškimų, raštų ir kitų dokumentų;
– parengė ir išsiuntė 428 raštus ir atsakymus pareiškėjams;
– inicijavo 48 įstatymų projektų ir 13 kitų teisės aktų vertinimą antikorupciniu požiūriu.
Nuo 2015 m. sausio 1 d. iki 2015 m. gruodžio 31 d. Komisija surengė 31 posėdį.
Komisija 2015 m. vykdė parlamentinę kontrolę:
-
sveikatos srityje – nagrinėjo Vaiko raidos centro, Vytauto g. 15, Vilniuje, perkėlimo ir naujų patalpų statybos finansavimo skaidrumo klausimus; analizavo vaikų ir suaugusiųjų medicininės reabilitacijos ir sanatorinio gydymo paslaugų ligoniams teikimo skaidrumo klausimus bei atskleidė VšĮ Palangos vaikų reabilitacijos sanatorijos „Palangos gintaras“ vadovybės piktnaudžiavimo faktus; domėjosi automobilių stovėjimo aikštelių infrastruktūros plėtros Santariškių medicinos įstaigų miestelyje klausimu; atliko tyrimą dėl farmacijos įmonių veiklos (konfidenciali medžiaga) bei dėl ortopedijos technikos priemonių gamintojų bei Valstybinės ligonių kasos atsakingų asmenų galimo piktnaudžiavimo;
-
teisėsaugos srityje – domėjosi Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros vykdyto projekto „Integruotos baudžiamojo proceso informacinės sistemos sukūrimas, siekiant skatinti ir plėsti teisėsaugos ir kitų institucijų bendradarbiavimą, tarpusavio supratimą, šių institucijų veiksmų koordinavimą“ įgyvendinimo rezultatais; ikiteisminių tyrimų nutraukimo suėjus baudžiamosios atsakomybės senaties terminui problematika; Kalėjimų departamento vykdytais viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektais, susijusiais su įkalinimo įstaigų infrastruktūros pokyčiais; bankrutavusios akcinės bendrovės bankas SNORAS kreditorių duomenų apsauga; komisija su kompetentingomis institucijomis aptarė viešojo intereso gynimo problematiką ir efektyvumą, priežastis, trukdančias savalaikiai ir efektyviai apginti viešąjį interesą bei priemones viešojo intereso gynimui užtikrinti, neteisėtais veiksmais padarytos žalos atlyginimo bei atsakomybės klausimus;
- < >plinkosaugos srityje – nagrinėjo pavojingų atliekų tvarkymo reglamentavimo, atliekų tvarkymo kontrolės klausimus bei teikė pasiūlymus Aplinkos ministerijai;
valstybės valdymo ir valstybės tarnautojų atsakomybės srityje – nagrinėjo galimai neskaidraus Valstybinės ligonių kasos direktoriaus pavaduotojo paskyrimo klausimą; atliko tyrimą dėl Vilniaus miesto savivaldybės Visuomenės sveikatos biuro direktorės viešųjų ir privačių interesų konflikto; teikė pasiūlymus Valstybinės ligonių kasos ir Sveikatos apsaugos ministerijos tarnautojų atsakomybės ortopedijos technikos priemonių gamintojų kontrolės srityje; komisija kreipėsi į Vidaus reikalų ministeriją prašydama atsakyti į klausimus, susijusius su galimomis korupcijos apraiškomis skiriant valstybės institucijų ir įstaigų vadovus, atkreipdama dėmesį į tai, kad konkursai į šių institucijų ir įstaigų vadovų pareigas arba apskritai neskelbiami, arba skelbiami ir atšaukiami po keletą kartų dėl neaiškių priežasčių, įstaigų vadovų pareigybių aprašymų formuluotės kelia abejonių, ar jomis nėra siekiama eliminuoti konkurenciją ir sudaryti sąlygas konkursą laimėti konkrečiam asmeniui; taip pat komisija kreipėsi į Žemės ūkio ministeriją, prašydama įvertinti teisės aktų nuostatas pažeidusių Nacionalinės žemės tarnybos darbuotojų veiksmus ir priimti sprendimą dėl tarnybinės atsakomybės taikymo; komisija prašė Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą įvertinti Valstybinės mokesčių inspekcijos viršininko D. Bradausko teikiamą informaciją apie politikų siekimą įtakoti procesus, susijusius su Valstybinėje mokesčių inspekcijoje diegiama išmaniąja mokesčių administravimo sistema;
-
kūno kultūros ir sporto srityje – atliko tyrimą dėl Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo tarybos galimai neskaidrios veiklos, dėl asmenų galimai padarytų / daromų neteisėtų veikų siekiant neteisėtai panaudoti Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo lėšas; priimtas sprendimas parengti teisės aktus, reglamentuosiančius skaidrų lėšų, skirtų sporto finansavimui, skirstymą;
-
švietimo srityje– svarstė mokyklų aprūpinimo vadovėliais koncepcijos rengimo skaidrumą, atkreipė dėmesį į vadovėlių leidybos procesą ir galimas korupcijos apraiškas jame, todėl Švietimo ir mokslo ministerija buvo įpareigota patobulinti vadovėlių turinio vertinimo ir įsigijimo procesą reglamentuojančius teisės aktus.
Taip pat komisija tęsė 2014 m. pradėtų parlamentinės kontrolės klausimų nagrinėjimą: privačių interesų deklaravimo teisinio reglamentavimo ir deklaracijų teikimo kontrolės efektyvumo; smulkiosios korupcijos prevencijos ir užkardymo priemonių taikymo; Psichikos sveikatos strategijos įgyvendinimo ir savižudybių prevencijos veiksmų plano įgyvendinimą. Kartu su Seimo Narkomanijos ir alkoholizmo prevencijos komisija organizavo bendrą posėdį, skirtą ūkio subjektų, vykdančių veiklą su alkoholio produktais ir tabako gaminiais, tarpinstituciniam bendradarbiavimui ir koordinavimui stiprinti.
Seimo Antikorupcijos komisija parengė 6 išvadas dėl teisės aktų projektų:
-
dėl Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo projekto (Nr. XIIP-2616);
-
dėl Lietuvos Respublikos gyventojų turto deklaravimo įstatymo 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto;
-
dėl Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 2, 5, 6, 10 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 51, 52, 101, 102, 103 straipsniais įstatymo projekto (XIIP-2520) svarstymas; Seimo antikorupcijos komisijos išvados dėl Seimo antikorupcijos komisijos įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (XIIP-1132(2) svarstymas, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 40 ir 70 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas. Mokyklų aprūpinimo vadovėliais koncepcija
Komisija organizavo diskusiją dėl Europos Tarybos valstybių prieš korupciją grupės (GRECO) Lietuvos vertinimo ataskaitos ir rekomendacijų dėl Parlamento narių, teisėjų ir prokurorų korupcijos prevencijos, kurioje buvo apžvelgti GRECO pateikti Lietuvos vertinimai ir pasiūlymai, diskutuojama dėl įgyvendintų ir planuojamų įgyvendinti antikorupcinių priemonių, teisės aktų tobulinimo bei institucinių ir visuomeninių iniciatyvų.
Taip pat komisijos atstovai susitiko su Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko (toliau – ERPB) politikos patarėjais, atsakingais už strategijos Lietuvai parengimą, bei ERPB atstovybės Lietuvoje vadovu Matti Hyyrynen. Susitikimo metu buvo pristatytos pagrindines komisijos veiklos kryptis, jos vaidmuo kovoje su korupcija.
Komisijos pirmininkas V. Gailius dalyvavo Tarptautinio reformų centro, Analizės ir prognozių instituto bei Kijevo spaudos klubo organizuotoje tiesiogiai transliuojamoje telekonferencijoje – apvalaus stalo diskusijoje „Korupcija kaip pagrindinė grėsmė valstybės egzistavimui – kaip ją įveikti Ukrainoje“. Telekonferencijoje taip pat dalyvavo Gruzijos parlamento vice pirmininkas, Gruzijos mokesčių inspekcijos vadovas, Teisingumo ministro atstovai, buvęs Gruzijos generalinis prokuroras; Gruzijos parlamento nariai, Ukrainos generalinio prokuroro atstovas, Ukrainos Tarptautinio reformų centro direktorius, Ukrainos Analizės ir prognozavimo instituto direktorius, Ukrainos politinių studijų ir analizės centro atstovas, politikos ekspertai, Ukrainos žiniasklaidos priemonių atstovai. Diskusijoje buvo aptarta dabartinė teisėsaugos sistemos Ukrainoje reforma, būdai įveikti korupcijos priežastis, tarptautinė patirtis reformuojant teisėsaugos sistemą ir korupcijos likvidavimas, asmenų vaidmuo kovojant su korupcija.
Lietuvos Respublikos Seimas 2015 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. XII-2017 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos įgaliojimų suteikimo Seimo Antikorupcijos komisijai ir pavedimo atlikti parlamentinį tyrimą“ komisijai pavedė atlikti parlamentinį tyrimą ir pateikti išvadas dėl Vijūnėlės dvaro Druskininkuose statybų teisėtumo; dėl Druskininkų savivaldybės valdomo pramogų ir poilsio centro „Aqua“ veiklos; dėl Vietos savivaldos įstatymo nuostatų pažeidimo, kai Druskininkų savivaldybėje nebuvo sudarytas Kontrolės komitetas, Etikos ir Antikorupcijos komisijos; dėl leidinio „Mano Druskininkai“ finansavimo aplinkybių; dėl valstybinės žemės sklype, esančiame Gervėčių g. 4, Vilniuje, UAB Karalienės Mortos mokyklos įkūrimo ir veiklos; dėl buvusio ministro pirmininko, Seimo nario A. Kubiliaus veiklos, galimai sudarant itin palankias sąlygas užsienio informacinių technologijų kompanijų steigimuisi Lietuvoje, ir jo sūnaus Vytauto Kubiliaus įsidarbinimo paieškos sistemos „Google“ verslo plėtros vadovu Baltijos šalims; dėl buvusio ministro pirmininko, Seimo nario A. Kubiliaus sūnaus Vytauto Kubiliaus vadovautos reklamos agentūros „Media Contacts“ tiesiogiai ar netiesiogiai galimai neskaidriai gautų pajamų, susijusių su A. Kubiliaus einamomis pareigomis; dėl buvusios Seimo pirmininkės, Seimo narės I. Degutienės galimų veiksmų, kuriais tiesiogiai ar netiesiogiai buvo daroma įtaka banko „Snoras“ bankroto administratoriui ir galimo piktnaudžiavimo atliekant draudžiamą finansinę operaciją jos sūnaus Gedimino Degučio bendrovės „Novotersa“ naudai jau po banko „Snoras“ bankroto. Komisija atlikusi parlamentinį tyrimą Seimui pateikė svarstyti išvadas.