Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas svarsto Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 6, 7 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIP-4734.
Lietuvos Respublikos Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo (toliau – LNRTĮ) 6, 7 ir 15 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto rengimą paskatino siekis iki galo išspręsti nuolat diskutuojamą reikšmingą ir kiekvienais metais vis iškylantį visuomeninio transliuotojo – Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos (toliau – LRT) finansavimo klausimą. Pagal 2010 m. Europos transliuotojų sąjungos duomenis Lietuvos visuomeninio transliuotojo finansavimas yra vienas mažiausių Europoje. (Aiškinamojo rašto 1 priedas). Projektu siekiama spręsti finansavimo problemą taip, jog visuomeninis transliuotojas galėtų tinkamai vykdyti kultūrinę, šviečiamąją misiją, atitiktų valstybės nacionalinio saugumo užtikrinimo poreikius. Egzistuojantis teisinis reguliavimas suponuoja šias problemas: LRT priklausomybės nuo komercinių jėgų, LRT priklausomybės nuo valstybės politikų, reklamos rinkos Lietuvoje iškreipimo, ilgalaikių LRT finansavimo dydžio garantijų.
Atsižvelgiant į ypatingą LRT padėtį ir įstatymuose įtvirtintas jo pareigas visuomenei, yra būtina atsisakyti LNRTĮ 6 str. reglamentuojamos reklamos ir komercinių audiovizualinių pranešimų transliavimo tvarkos ir įtvirtinti, kad LRT transliuojamose radijo ir televizijos programose reklama ir komerciniai audiovizualiniai pranešimai yra draudžiami. Reklamos ir komercinių audiovizualinių pranešimų draudimas LRT radijo ir televizijos programose sąlygotų geresnę LRT transliuojamų programų kokybę, programos nebūtų pertraukinėjamos reklaminiais intarpais, blaškančiais klausytojų ir žiūrovų dėmesį. LRT programose atsisakius reklamos transliavimo, daugiau eterio laiko liktų programoms, kas sąlygotų efektyvesnį LRT keliamų tikslų įgyvendinimą. Komercinės reklamos draudimas taip pat užkirstų kelią LRT konkuruoti su komerciniais transliuotojais, kurių paskirtis iš esmės skiriasi nuo LRT misijos. Tokiu būdu LRT daugiau dėmesio galėtų skirti kuriamų programų kokybei bei įvairiapusiškumui. LRT programose uždraudus transliuoti komercinę reklamą, būtų užtikrintas maksimalus LRT nešališkumas, jo transliuojamose radijo ir televizijos programose pateikiamos informacijos objektyvumas. Reklamos ir (ar) komercinių audiovizualinių pranešimų transliavimo draudimas nebūtų taikomas tik tais atvejais, kai reklamą LRT turėtų transliuoti vykdydama savo įsipareigojimus, kylančius iš sutarčių dėl teisių transliuoti renginį suteikimo/įsigijimo.
Turint omeny LRT misiją ir tikslus, yra būtina palikti LNRTĮ nuostatas, reglamentuojančias LRT teisę radijo ir televizijos programose už užmokestį ar kitokį atlygį arba nemokamai transliuoti kultūrinę, socialinę ir šviečiamąją informaciją. Taip pat būtina numatyti, kad LRT turi teisę sporto ir kultūrinių renginių transliacijos metu transliuoti rėmimo pranešimus apie tų transliuojamų kultūros ir sporto renginių rėmėjus.
Siekiant finansinio LRT stabilumo, nepriklausomumo bei tinkamų įstatymais nustatytų LRT funkcijų (misijos) įgyvendinimo, yra būtina LNRTĮ 15 str. įtvirtinti nuostatą, nustatančią LRT skiriamų lėšų iš valstybės biudžeto kiekvienais metais apskaičiavimo formulę bei minimalų iš Lietuvos Respublikos biudžeto skiriamų lėšų dydį. Atsižvelgiant į pastarųjų 6 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto dydį bei iš jo LRT skirtas lėšas (žiūrėti 1 lentelę žemiau), būtina nustatyti, kad LRT skiriamų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų dydis kiekvienais metais negali būti mažesnis nei 0,6% 2012 m. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto.
Pasiūlymų ir pastabų laukiame iki _________
Pasiūlymus ir pastabas siųskite adresu:
Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas
Lietuvos Respublikos Seimas
Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
El. paštas: [email protected]
Faksas (8 5) 239 6459
Seimo posėdžių sekretoriatas
Lietuvos Respublikos Seimas
Gedimino pr. 53, LT-01109 Vilnius
El. paštas [email protected]
Faksas (8 5) 239 6279