Švietimo,
mokslo ir kultūros komitetas svarsto Socialinės
paramos mokiniams įstatymo 1, 2, 4, 6, 7, 10, 14 straipsnių pakeitimo ir
papildymo įstatymo projektą XIIP-1152.
Pagrindinis
įstatymo projekto tikslas – tobulinti esamą socialinės paramos mokiniams teisinį
reguliavimą ir užtikrinti sveikos mitybos reikalavimus atitinkantį mokinių
maitinimą.
Svarbiausi įstatymo projekto uždaviniai:
1. Padidinti nemokamam maitinimui skirtiems produktams įsigyti skiriamų lėšų
dydžius.
2. Išspręsti įstatymo nuostatų praktinio įgyvendinimo problemas.
Įstatymo
projektu siūloma:
1. Siekiant užtikrinti visavertį, sveikos mitybos reikalavimus atitinkantį
mokinių maitinimą, apie 10 procentų padidinti vienam mokiniui vienai dienai
nemokamam maitinimui (pusryčiams, pietums, pavakariams)
skirtiems produktams įsigyti skiriamų lėšų dydžius. Nemokamam maitinimui
skirtiems produktams įsigyti (įskaitant prekių pirkimo pridėtinės vertės
mokestį) skirti nuo 1,3 iki 7,7 procento bazinės socialinės išmokos dydžio sumą
(nuo 1,69 Lt iki 10,01 Lt).
Įstatymo projekte siūlomi maisto produktams įsigyti skiriamų lėšų dydžiai
apskaičiuoti vadovaujantis sveikatos apsaugos ministro 2010 m. spalio 4 d.
įsakymu Nr. V-877 patvirtintu Pusryčių, pietų ir pavakarių patiekalų gamybai
reikalingų produktų rinkinių sąrašu pagal mokinių amžiaus grupes bei remiantis
Lietuvos statistikos departamento pateikta informacija apie maisto produktų
vidutines mažmenines kainas bei vartojimo prekių ir paslaugų kainų pokyčius.
2. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (Žin.,
1991, Nr. 23-593;
2011, Nr. 38-1804)
nuostatas ir į tai, kad adaptuota vidurinio ugdymo programa baigiama vykdyti
2012–2013 mokslo metais, patikslinti mokyklų grupių ir ugdymo programos
terminus: „bendrojo ugdymo mokykla“, „profesinio mokymo įstaiga“, „bendrojo
ugdymo programa“, bei atsisakyti bendrojo ugdymo programų vardijimo ir
nustatyti, kad mokiniai ugdomi pagal bendrojo ugdymo programas, įregistruotas
Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre.
3. Siekiant užtikrinti racionalų valstybės biudžeto lėšų, skirtų išlaidoms
socialinei paramai mokiniams administruoti, panaudojimą bei atsižvelgiant į
Valstybės kontrolės 2011 m. gegužės 27 d. valstybinio
audito ataskaitos „Dėl Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atlikto
finansinio (teisėtumo) audito rezultatų“ Nr. FA-P-10-8-41 rekomendacijas, nustatyti,
kad išlaidoms socialinei paramai mokiniams administruoti per kalendorinius
metus panaudojama ne didesnė lėšų suma, negu nustatytas išlaidoms socialinei
paramai mokiniams administruoti skiriamų lėšų procento dydis nuo panaudotų lėšų
išlaidoms produktams ir mokinio reikmenims finansuoti.
4. Patikslinti pareiškėjo sąvoką ir nustatyti teisę dėl socialinės paramos
mokiniams kreiptis vienam iš bendrai gyvenančių pilnamečių asmenų. Tai padėtų
supaprastinti kreipimosi dėl socialinės paramos mokiniams tvarką: dėl minėtos
paramos nereikėtų kreiptis kiekvienam šeimoje gyvenančiam ir vaikus iš
ankstesnio bendro gyvenimo auginančiam asmeniui – dėl paramos bendrai
auginamiems vaikams galėtų kreiptis vienas iš vaiką (-us)
kartu (bendroje šeimoje) auginančių bendrai gyvenančių pilnamečių asmenų; dėl
socialinės paramos mokiniui galėtų kreiptis kartu bendrai gyvenantis vaiko
pilnametis brolis ar sesuo (pvz., tuo atveju, jeigu vaiko tėvai dėl ligos ar
kitų priežasčių negali pateikti prašymo gauti socialinę paramą mokiniams).
5. Tuo atveju, kai vaiko laikinoji globa ar rūpyba nustatyta tėvų prašymu dėl
jų laikino išvykimo iš Lietuvos Respublikos, globojamiems ar rūpinamiems
vaikams socialinė parama mokiniams skiriama, įvertinus ne tik vaiko tėvų, bet
ir vaiko bei kitų bendrai gyvenančių asmenų pajamas. Tokiu būdu būtų vertinamos
visų vaiko šeimos narių pajamos, būtų užtikrintas teisės aktų suderinamumas,
išvengta praktinių įstatymo nuostatų taikymo problemų.
6. Siekiant teisės aktų suderinamumo, skiriant socialinę paramą mokiniams,
nustatyti, kad į bendrai gyvenančių asmenų ar vieno gyvenančio asmens pajamas
neįskaitomas pagal Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams
įstatymą papildomai paskirtos socialinės pašalpos dydis.
7. Siekiant išvengti praktinių įstatymo nuostatų taikymo problemų ir
atsižvelgiant į tai, kad parama mokinio reikmenims įsigyti skiriama ne ilgiau
kaip iki spalio 20 dienos, o sprendimas dėl paramos priimamas per 10 darbo
dienų nuo prašymo-paraiškos pateikimo, nustatyti, kad kreiptis dėl minėtos
paramos pareiškėjas gali iki spalio 10 d.
8. Siekiant, kad socialinės paramos mokiniams teisinis reguliavimas taptų
aiškesnis ir tikslesnis, nustatyti pareigą savivaldybėms patvirtinti atvejus,
kai socialinė parama mokiniams skiriama savivaldybės nustatytais atvejais, tam
tikslui panaudojant 2 procentus išlaidoms socialinei paramai mokiniams
finansuoti skirtų lėšų.
9. Užtikrinant Socialinės paramos šeimai informacinės sistemos (SPIS)
funkcionavimą ir vienodą informacijos apie savivaldybėse teikiamą socialinę
paramą, taip pat socialinę paramą mokiniams registravimą ir kaupimą, įstatyme
nustatyti savivaldybių administracijoms pareigą duomenis apie socialinės
paramos mokiniams gavėjus ir jiems teikiamą socialinę paramą mokiniams teikti
Socialinės paramos šeimai informacinėje sistemoje (SPIS). Konkretūs duomenys,
kurie turėtų būti teikiami SPIS, yra nurodyti Socialinės paramos šeimai
informacinės sistemos nuostatuose, patvirtintuose socialinės apsaugos ir darbo
ministro 2008 m. gegužės 29 d. įsakymu Nr. A1-172.
10. Atlikti redakcinio pobūdžio
pakeitimus, kad socialinės paramos mokiniams teisinis reguliavimas taptų
aiškesnis ir tikslesnis.
Pasiūlymų
ir pastabų laukiame iki 2013-11-18
Pasiūlymus
ir pastabas siųskite adresu:
Švietimo,
mokslo ir kultūros komitetas
Lietuvos
Respublikos Seimas
Gedimino
pr. 53, LT-01109 Vilnius
El.
paštas: [email protected]
Faksas
(8 5) 239 6459
Seimo
posėdžių sekretoriatas
Lietuvos
Respublikos Seimas
Gedimino
pr. 53, LT-01109 Vilnius
El.
paštas [email protected]
Faksas
(8 5) 239 6279