2014 metai 

EN

Sprendimas Nr. 111-S-34 "Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. balandžio 23 d. nutarimo Nr. 370 „Dėl Apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto asmens sveikatos priežiūros paslaugų kriterijų sąrašo patvirtinimo“


2014 m. lapkričio 5 d. Nr. 111-S-34

Vilnius

 

Sveikatos reikalų komitetas, 2014 m. lapkričio 5 d. posėdyje įvertinęs Vakarų regiono privačių gydymo įstaigų asociacijos (toliau – Asociacija) 2014 m. spalio 21 d. kreipimesi „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. balandžio 23 d. nutarimo Nr. 370 pakeitimo“ (toliau – kreipimasis) pateiktą informaciją ir išklausęs Asociacijos bei Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – Sveikatos apsaugos ministerija) atstovų nuomones,
p a ž y m i:

Siekdama užtikrinti tinkamą sveikatos priežiūros paslaugų teikimą bei tinkamą pacientų teisių įgyvendinimą, Asociacija prašo inicijuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) 2014 m. balandžio 23 d. nutarimo Nr. 370 „Dėl Apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto asmens sveikatos priežiūros paslaugų kriterijų sąrašo patvirtinimo“ pakeitimą, kuriuo būtų atšauktas minėtu nutarimu patvirtinto Apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto asmens sveikatos priežiūros paslaugų kriterijų sąrašo (toliau – Kriterijų sąrašas) 1.1 punktas, numatantis, kad pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugos turi būti teikiamos ne mažiau kaip 900 gyventojų (miesto ir kaimo gyvenamosiose vietovėse), išskyrus dvejus pirmuosius pirminės ambulatorinės asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo metus. Asociacijos nuomone, minėtas punktas nenustato objektyvaus ir teisingo teisinio reglamentavimo – nurodytas kriterijus yra diskriminacinio pobūdžio šiuo metu tinkamai veikiančių, tačiau neturinčių 900 gyventojų, privačių ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių įstaigų (toliau – privačių šeimos medicinos centrų) atžvilgiu, be to, privatūs šeimos medicinos centrai iš anksto nebuvo informuoti apie tokį teisinio reglamentavimo pokytį, tačiau su šio nutarimo sukeltais padariniais susidurs šių metų pabaigoje, teritorinėms ligonių kasoms (toliau – TLK) atsisakius sudaryti sutartis dėl privačiuose šeimos medicinos centruose prisirašiusių ligonių gydymo apmokėjimo, jeigu minėtas centras neturės 900 prisirašiusiųjų asmenų.

Įgyvendinant Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 4 straipsnyje įteisintą teisę pasirinkti sveikatos priežiūros įstaigą, paciento teisė gauti nemokamą sveikatos priežiūrą teisės aktų nustatyta tvarka gali būti ribojama, tačiau, Asociacijos nuomone, toks ribojimas galimas tik dėl objektyvių priežasčių, teisės aktuose aiškiai ir pagrįstai nustatytais pagrindais ir tvarka. Asociacija pabrėžė, kad pacientai iki šiol nėra informuoti, kad nuo 2015 m. sausio 1 d. jie bus priversti pasirinkti kitą šeimos gydytoją ir sveikatos priežiūros įstaigą, jeigu jų pasirinkto šeimos gydytojo įstaiga netenkins pirmiau nurodyto kriterijaus.

Asociacija atkreipė dėmesį, kad strateginiuose Lietuvos sveikatos sektoriaus dokumentuose ir kituose teisės aktuose akcentuojama teisė į kokybišką ir efektyvią sveikatos priežiūrą, orientuotą į gyventojų poreikius, o privačius šeimos medicinos centrus gyventojai objektyviai renkasi dėl kokybiškos aplinkos, aptarnavimo, reagavimo greičio, eilių nebuvimo. Asociacija taip pat pastebėjo, kad Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsnyje aiškiai apibrėžiama, kad viešojo administravimo subjektams draudžiama priimti teisės aktus arba kitus sprendimus, kurie teikia privilegijas arba diskriminuoja atskirus ūkio subjektus ar jų grupes ir dėl kurių atsiranda ar gali atsirasti konkurencijos sąlygų skirtumų atitinkamoje rinkoje konkuruojantiems ūkio subjektams. Be to, remiantis Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 26 straipsnio 1 dalimi, apdraustųjų asmens sveikatos priežiūros išlaidos apmokamos vadovaujantis TLK ir sveikatos priežiūros įstaigos sutartimis, o įstatyme nenumatyta jokių apribojimų sveikatos priežiūros įstaigai, turinčiai licenciją konkrečiai sveikatos priežiūros veiklai vykdyti.

Sveikatos reikalų komiteto nariai atkreipė dėmesį, kad Vyriausybės 2014 m. balandžio 23 d. nutarimas Nr. 370 parengtas, siekiant įgyvendinti Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 9 straipsnio 8 dalį, nustatančią, kad iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) biudžeto apmokamos tik asmens sveikatos priežiūros paslaugos, kurios atitinka Vyriausybės nustatytus iš PSDF biudžeto apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kriterijus. Atkreiptinas dėmesys, kad, nors galiojančio Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 9 straipsnio 8 dalis ir suteikia Vyriausybei įgaliojimus nustatyti iš PSDF biudžeto apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kriterijus, vertintina šios nuostatos atitiktis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo (toliau – Konstitucinis Teismas)  formuojamai konstitucinei doktrinai. Konstitucinio Teismo 2013 m. gegužės 16 d. nutarime konstatuota, kad, „pasirinkęs privalomąjį sveikatos draudimą kaip vieną iš sveikatos priežiūros finansavimo šaltinių, įstatymų leidėjas turi aiškiai apibrėžti šio draudimo lėšomis finansuojamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų apimtį. Tai gali būti padaryta nurodant paslaugas, teikiamas apdraustiesiems už šio draudimo lėšas, arba, priešingai, tas, kurių teikimo išlaidos iš draudimo lėšų nėra apmokamos ir už kurias turi būti sumokama iš privačių šaltinių, o jeigu tiksliai nurodyti neįmanoma, turi būti nustatyti pakankamai aiškūs kriterijai, pagal kuriuos būtų galima spręsti konkrečiu atveju“. Taigi, remiantis Konstitucinio Teismo doktrina, darytina išvada, kad kriterijų, išdėstytų Kriterijų sąraše, nustatymas priskirtinas ne Vyriausybės, o įstatymo leidėjo – Seimo – kompetencijai.

Be to, Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 9 straipsnio 8 dalimi Vyriausybei pavedama nustatyti asmens sveikatos priežiūros paslaugų, apmokamų iš PSDF biudžeto, kriterijus, tačiau įvertinus Kriterijų sąraše nustatytų kriterijų turinį, akivaizdu, kad minėti kriterijai yra skirti ne asmens sveikatos priežiūros paslaugų vertinimui, bet, kaip pastebi ir Asociacija, konkrečios asmens sveikatos priežiūros įstaigos vertinimui, sprendžiant dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo išlaidų apmokėjimo PSDF biudžeto lėšomis, t. y., Vyriausybės nutarimu yra įtvirtinti reikalavimai asmens sveikatos priežiūros įstaigoms, pageidaujančioms sudaryti sutartis su TLK. Taigi, abejotina, ar Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 9 straipsnio 8 dalies nuostatą būtų galima laikyti tinkamu teisiniu pagrindu Vyriausybei nustatyti kriterijus, pagal kuriuos konkrečiai asmens sveikatos priežiūros įstaigai iš PSDF biudžeto apmokamos paslaugos, nurodytos sveikatos apsaugos ministro tvirtiname sąraše (Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 9 straipsnio 6 dalis).

Atkreiptinas dėmesys, kad sutarčių dėl apdraustųjų asmens sveiktos priežiūros išlaidų apmokėjimo sudarymą reglamentuoja Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 26 straipsnis. Pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas 2013 m. gegužės 16 d. nutarime konstatavo, kad „saistomas pareigos užtikrinti racionalų ribotų privalomojo sveikatos draudimo lėšų paskirstymą sveikatos priežiūros paslaugas teikiančioms įstaigoms, įstatymų leidėjas gali nustatyti šių paslaugų finansavimo sąlygas ir apribojimus, inter alia tokią šių lėšų paskirstymo tvarką, pagal kurią jos būtų skiriamos tik tų sveikatos priežiūros įstaigų paslaugų teikimo išlaidoms apmokėti, kurios su valstybės įgaliota institucija įstatymo nustatytomis sąlygomis būtų sudariusios atitinkamą sutartį dėl iš privalomojo sveikatos draudimo lėšų finansuojamų paslaugų teikimo. Tokių sutarčių sudarymo tvarka turėtų būti grindžiama objektyviais, iš anksto žinomais nediskriminaciniais kriterijais, kuriais nebūtų paneigta sąžiningos konkurencijos laisvė, kiti Konstitucijoje įtvirtinti Lietuvos ūkio principai“. Konstitucinio Teismo 2013 m. lapkričio 6 d. nutarime, be kita ko, buvo pažymėta, kad „reikalavimas sveikatos priežiūros paslaugų finansavimo pagrindus nustatyti įstatyme yra įtvirtintas ir Sveikatos sistemos įstatyme: šio įstatymo (1998 m. gruodžio 1 d. redakcija) 3 straipsnio 5 punkte inter alia nustatyta, kad tik įstatymai nustato sveikatinimo veiklos finansavimo pagrindus“. Šiame nutarime Konstitucinis Teismas dar kartą pabrėžė, kad „Konstitucinis Teismas yra konstatavęs ir tai, kad iš privalomojo sveikatos draudimo lėšų finansuojamas sveikatos priežiūros paslaugas ir šių lėšų paskirstymo sveikatos priežiūros įstaigoms principus turi nustatyti įstatymų leidėjas“.

Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad konstitucinis teisinės valstybės principas suponuoja visų teisės aktų hierarchiją ir neleidžia poįstatyminiais teisės aktais reguliuoti santykių, kurie turi būti reguliuojami tik įstatymu, taip pat poįstatyminiais teisės aktais nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuris konkuruotų su nustatytuoju įstatyme, nebūtų grindžiamas įstatymais (Konstitucinio Teismo 2006 m. kovo 14 d., 2009 m. birželio 22 d. nutarimai), nes antraip būtų pažeista Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtinta įstatymų viršenybė prieš poįstatyminius teisės aktus (Konstitucinio Teismo 2002 m. rugpjūčio 21 d., 2009 m. birželio 22 d. nutarimai). Jeigu Vyriausybės nutarimuose nustatytas teisinis reguliavimas konkuruotų su nustatytuoju įstatymuose ar nebūtų grindžiamas įstatymais, būtų pažeisti ne tik konstituciniai teisinės valstybės ir valdžių padalijimo principai bei Konstitucijos 94 straipsnio 2 punktas, bet ir Konstitucijos 5 straipsnio 2 dalis, kurioje nustatyta, kad valdžios galias riboja Konstitucija (inter alia Konstitucinio Teismo 2010 m. rugsėjo 24 d., 2012 m. spalio 24 d. nutarimai).

Atsižvelgiant į anksčiau minėtas konstitucinės jurisprudencijos nuostatas, manytina, kad asmens sveikatos priežiūros paslaugų apmokėjimas iš PSDF biudžeto lėšų priskirtinas išimtinei įstatymų leidėjo kompetencijai, taigi, darytina išvada, jog būtent įstatymu, o ne poįstatyminiais teisės aktais turi būti apibrėžta PSDF biudžeto lėšomis finansuojamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų apimtis – nurodyti aiškūs kriterijai, pagal kuriuos būtų nustatoma, kokios asmens sveikatos priežiūros paslaugos apmokamos iš šio draudimo lėšų – bei sąlygos, kurias turi atitikti konkreti asmens sveikatos priežiūros įstaiga, siekianti asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo išlaidų apmokėjimo PSDF biudžeto lėšomis. Taigi, abejotina, ar Vyriausybės 2014 m. balandžio 23 d. nutarimu Nr. 370 patvirtintas Kriterijų sąrašas laikytinas tinkama teisinio reguliavimo priemone.

Sveikatos reikalų komitetas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 65 straipsnio 1 dalies 4 punktu,

n u s p r e n d ž i a:

Siūlyti Vyriausybei:

1.         Įvertinti, ar Vyriausybės 2014 m. balandžio 23 d. nutarimu Nr. 370 „Dėl Apmokamų iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto asmens sveikatos priežiūros paslaugų kriterijų sąrašo patvirtinimo“ nustatytas teisinis reguliavimas atitinka Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintą įstatymų viršenybės prieš poįstatyminius teisės aktus, o kartu ir teisinės valstybės bei valdžių padalijimo principus, t. y., ar iš PSDF biudžeto lėšų apmokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kriterijai gali būti nustatomi poįstatyminiu teisės aktu, o ne įstatymu.

2.         Įvertinus galiojančio Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 9 straipsnio 8 dalies nuostatą pagal Konstitucinio Teismo suformuotą konstitucinę doktriną, apsvarstyti galimybę inicijuoti atitinkamų minėto įstatymo nuostatų pakeitimus.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                  




© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ