2013 metai 

EN

2013-01-30 Socialinių reikalų ir darbo komitetas pasisako už griežtesnį piniginės socialinės paramos reglamentavimą


 

2013 m. sausio 30 d. Socialinių reikalų ir darbo komitetas nagrinėjo socialinio būsto bei socialinės paramos, socialinių globos įstaigų ir šeimynų licencijavimo klausimus.

Komiteto nariai, atsižvelgiant į didelį socialinio būsto poreikį, pagrindinį dėmesį skyrė šios problemos sprendimo būdams. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) duomenimis, teisę į socialinį būstą ar jo sąlygų pagerinimą turinčių šeimų ir asmenų sąrašuose įregistruotos 30484 šeimos ir asmenys. Poreikio tenkinimas yra tik 3 proc. Kadangi valstybės paramos nepakanka, ministerija siūlys atitinkamų įstatymų pakeitimus, kurie sudarytų galimybę gauti papildomų lėšų socialinio būsto poreikiui tenkinti. Tarp jų – galimybė (atitinkant tam tikras sąlygas) rinkos kaina leisti privatizuoti socialinį būstą arba būsto nuomos ar išperkamosios nuomos mokesčių dalies kompensacijos nustatymas. Projektus ketinama pateikti šių metų Seimo pavasario sesijoje.

Svarstydamas piniginės socialinės paramos teikimo nepasiturintiems gyventojams aktualijas, komitetas išklausė SADM atstovų pateiktą informaciją, kaip keitėsi piniginės socialinės paramos gavėjų skaičius ir išlaidos Akmenės, Panevėžio, Radviliškio, Raseinių ir Šilalės savivaldybėse nuo 2012 m. sausio 1 d. teikiant piniginę socialinę paramą pagal du modelius: senąjį modelį, kaip valstybinę funkciją (finansuojant iš valstybės biudžeto lėšų) ir naująjį modelį, kaip savarankišką savivaldybių funkciją (finansuojant iš savivaldybių biudžetų lėšų). Surinkę savivaldybių duomenis ir juos apibendrinę, ministerijos atstovai teigė, kad naujasis modelis pasiteisino. 2012 metais, lyginat su 2011 m., minėtose penkiose savivaldybėse socialinės pašalpos gavėjų skaičius sumažėjo 14,3 procento (likusiose padidėjo 0,5 procento), o kompensacijų gavėjų sumažėjo 15,7 procento (likusiose – 9,7 procento). Išlaidos socialinėms pašalpoms mokėti sumažėjo 20,6 procento (likusiose – 2 procentais), o kompensacijoms – 2,1 procento (likusiose padidėjo 28,5 procento). Komiteto nariai domėjosi, kaip naująjį modelį numatoma taikyti didelėse savivaldybėse, ar taikančios senąjį modelį savivaldybės nenori pradėti taikyti naująjį modelį, kokios problemos kyla tikrinant gavėjų turtą ir pajamas. Tiek SADM atstovai, tiek komiteto nariai atkreipė dėmesį į tai, kad turime siekti didesnio piniginės socialinės paramos taiklumo – skirti ją tik tiems, kurie dėl objektyvių priežasčių neturi pakankamai pragyvenimo lėšų. Ministerija informavo, kad siekdama šio tikslo, o taip pat siekdama efektyviau įgyvendinti daugiabučių namų modernizavimo programą, parengė Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, kurį teiks Seimui svarstyti šių metų pavasario sesijoje. Ministerija iki 2014 m. kovo 1 d. pateiks pasiūlymus dėl vieningo paramos teikimo nuo 2015 m. visose savivaldybėse. Taip pat teiks su minėtais pakeitimas susijusias Užimtumo rėmimo įstatymo ir kitų įstatymų pataisas.

   

          Nuotraukoje: Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitete svarstyti itin aktualūs socialinės politikos klausimai. O. Posaškovos nuotrauka.

 

Komitete aptarti licencijavimą reglamentuojantys teisės aktai, licencijuojamos ir nelicencijuojamos įstaigos, pagrindinės socialinės globos kokybę užtikrinančios priemonės, valstybės parama įstaigoms (darbuotojų perkvalifikavimas, kompetencijų didinimas, infrastruktūra, įranga, veiklos tobulinimas), licencijavimo procedūra, atitikties socialinės globos normoms vertinimas 2008–2012 metais. Komiteto nariai ir svečiai domėjosi, ar socialinės globos paslaugų pasiūla atitinka paklausą, kiek įstaigų gali negauti licencijų ir kas tokių įstaigų laukia, ar licencijavimas teisės aktuose reglamentuotas pakankamai, kiek papildomai lėšų reikėtų įstaigoms, siekiančioms įvykdyti normas licencijoms gauti. Komitetas paprašė SADM pateikti informaciją apie 2012 m. socialinės globos įstaigų tinklą. 

Pagal Socialinių paslaugų įstatymą nuo 2013 m. sausio 1 d. pradėtos licencijuoti socialinės globos įstaigos ir šeimynos. Nuo 2015 m. sausio 1 d. socialinę globą galės teikti tik licencijas socialinei globai turinčios socialinės globos įstaigos ir šeimynos. Licencijavimu siekiama užtikrinti socialinės globos kokybę itin jautrioms asmenų grupėms: nesavarankiškiems senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims, neįgaliems vaikams, priklausomiems nuo psichoaktyvių medžiagų asmenims. Bus licencijuojama apie 500 įstaigų ir šeimynų.

 

Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro informacija ( tel. (8 5) 2396882)

 

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ