2013 metai 

EN

2013-03-27 SRDK domisi, kodėl ženkliai skiriasi neįgaliųjų skaičius atskirose savivaldybėse


 

                      Socialinių reikalų ir darbo komitetas 2013 kovo 27 d. posėdyje svarstė Valstybės kontrolės 2012 m. gruodžio 20 d. valstybinio audito ataskaitą „Objektyvus neįgalumo ir darbingumo lygio nustatymas ir efektyvi profesinė reabilitacija – vis dar siektinas tikslas“. Auditu siekta įvertinti, ar tenkinami visuomenės teisėti lūkesčiai, nustatant darbingumo lygį ir profesinės reabilitacijos poreikį. Svarstyme dalyvavo Valstybės kontrolės, Socialinės apsaugos ir darbo (toliau – Ministerija) bei Sveikatos apsaugos ministerijų, Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos (toliau – Tarnyba), Ginčų komisijos, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos ir Lietuvos darbo biržos atstovai.

                      Audito metu buvo nagrinėti du pagrindiniai klausimai. Į pirmąjį klausimą – ar sprendimai dėl darbingumo ir neįgalumo lygio ir specialiųjų poreikių nustatymo priimami objektyviai – Valstybės kontrolė pažymėjo, jog netekto darbingumo pensijos su prarastomis pajamomis nėra siejamos; Tarnybos sprendimai galėjo būti neobjektyvūs; ne visais atvejais Tarnybos sprendimai buvo teisingi; Tarnybos sprendimų priėmimo procesas nepakankamai racionalus. Į antrąjį klausimą – ar efektyvi profesinė reabilitacija – audito metu nustatyta, kad profesinė reabilitacija neužtikrina neįgaliųjų integracijos į darbo rinką ir yra  neefektyvi.

                      Reaguodama į Valstybės kontrolės rekomendacijas, Ministerija parengė jų įgyvendinimo priemonių planą, pagal kurį per dvejus metus turi būti įgyvendintos devynios priemonės.

                      Pristačius ataskaitą, diskusiją pradėjusi Komiteto pirmininkė Kristina Miškinienė atkreipė dėmesį į tai, kad atliekant auditą, nustatyta gana daug problemų. Komiteto pirmininkės pavaduotojas Rimantas Jonas Dagys išreiškė abejonę, ar sistema taps efektyvesne, optimizavus įvairias išmokas asmenims, kuriems taikoma profesinė reabilitacija, ir ar verta tikėtis optimizavimo iš tų Tarnybos skyrių, kurie yra nustatę palyginus didelį neįgaliųjų skaičių. Seimo narys  iškėlė klausimą, ar neatėjo radikalesnių žingsnių laikas, pavyzdžiui, neįgalumo ir darbingumo lygio nustatymą perduoti Sveikatos apsaugos ministerijos kompetencijai ir jį finansuoti iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų. Komiteto nariai domėjosi, ar audituojant vertinti tik sveikųjų, ar ir neįgaliųjų lūkesčiai; kodėl neįgalieji neįsigyja kompensuojamųjų vaistų; kaip profesinės reabilitacijos išlaidas kompensuoti iš tikslinės pašalpos; ar nereikėtų keisti Tarnybos išvadų rekomendacinių formuluočių; ar audito metu vertinti miesto ir kaimo ypatumai; ar nereikėtų daugiau dėmesio skirti tiems regionams, kuriuose daugiausia neįgaliųjų.

                      Kristina Miškinienė pažymėjo, kad Ministerija turi susirūpinti tuo, kad profesinė reabilitacija neefektyvi, ir kad valstybei stokojant lėšų vieni asmenys negauna minimalių paslaugų, o kitiems paslaugos ir lėšos teikiamos dosniai; profesinės reabilitacijos pašalpa tapo dar viena piniginės socialinės paramos forma.

                      Komitetas šiuo klausimu nutarė tęsti parlamentinę kontrolę 2013 m. rudens sesijoje, po to, kai Tarnyba Ministerijos pavedimu parengs analizę apie neįgaliųjų skaičiaus skirtumus atskirose savivaldybėse ir šių skirtumų priežastis.

 

 

Parengė

Dalia Aleksejūnienė

Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro patarėja

tel. (85) 2396776, el. p. socrdakt@lrs.lt

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ