2013 metai 

EN

2013-06-26 Socialinių reikalų ir darbo komitetas surengė diskusiją apie Neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimą


 

2013 m. birželio 26 d. Socialinių reikalų ir darbo komitetas (toliau – Komitetas) kartu su Neįgaliųjų reikalų taryba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Taryba) surengė diskusiją „Kaip ugdysim specialių poreikių turinčius vaikus (Konvencijos 24 straipsnis)?“, skirtą Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijai ir jos fakultatyviam protokolui įgyvendinti Lietuvoje.

Komitetas yra įsipareigojęs rengti išsamias diskusijas apie Konvencijos įgyvendinimą kiekvienoje Seimo sesijoje. Ši diskusija yra trečioji. Komitetui svarbu, kad kiekvienos diskusijos tema būtų aktuali neįgaliesiems. Į renginį buvo pakviesti dalyvauti neįgaliųjų nevyriausybinių organizacijų, ministerijų ir įstaigų atstovai, Seimo nariai, visuomenė.

Neįgalių vaikų teisės į švietimą įgyvendinimo Lietuvoje aptarimą inicijavo didžiausių nevyriausybinių neįgaliųjų organizacijų kreipimaisi į Švietimo ir mokslo ministeriją dėl specialių ugdymosi poreikių turinčių vaikų ugdymo problemų. Neįgalių vaikų Lietuvoje yra daugiau nei 13 tūkst. Dauguma jų gyvena tėvų ar globėjų namuose.

Diskusijos metu neįgaliųjų organizacijų atstovai išreiškė susirūpinimą tuo, kad Lietuvoje savivaldybių vykdoma mokyklų reforma ne visada atitinka Konvencijos nuostatas. Pavyzdžiui, remontuojant mokyklos nėra pritaikomos judėjimo negalios moksleiviams; mokymo programos nepritaikytos didelių specialių poreikių turintiems vaikams; mokytojams trūksta atitinkamos kvalifikacijos (mokėti gestų kalbą ar Brailio abėcėlę); priimdamos sprendimus savivaldybės vengia diskutuoti su tėvais, neieško kompromisinių sprendimų, o sprendimus priima skubotai; didelių specialių poreikių vaikams savivaldybės siūlo mokytis specialiose mokyklose, kurios būna toli nuo vaikų gyvenamosios vietos.    

Organizacijų atstovai kalbėjo apie būtinybę plėtoti socialinių paslaugų tinklą, vystant ugdymo ir dienos užimtumo paslaugas, paslaugas į namus, stiprinant paramos šeimai tarnybas; gerinti socialinių paslaugų kokybę; teikti teisinio konsultavimo paslaugas. Jie taip pat prašė moksleivio krepšelio lėšas atstatyti iki 2009 m. finansavimo lygio, o Švietimo ir mokslo ministerijoje įsteigti (atstatyti) atskirą skyrių, atsakingą už specialųjį ugdymą ir mokymą. Organizacijų atstovai pageidavo, kad Seimas ir Vyriausybė skirti daugiau lėšų Konvencijai įgyvendinti ir kurtų veiksmingas Konvencijos įgyvendinimo stebėsenos priemones. Jie pabrėžė, kad tarpinstitucinis bendradarbiavimas yra nepakankamas, ir kad jį būtina stiprinti, socialiniais partneriais įtraukiant paslaugų gavėjus.  

Organizacijų atstovai pasisakė prieš didelius daugiafunkcinius neįgalių vaikų ugdymo centrus,- organizacijos yra integruotų klasių bendrojo lavinimo mokyklose šalininkai. Jie prašė valdžios institucijų pagalbos padėti savivaldybėms dalintis specialiojo ugdymo ir specialių paslaugų teikimo gerąja patirtimi.

Jie atkreipė dėmesį į tai, kad neįgalių žmonių integravimas bendruomenėje neprasideda ir nesibaigia ikimokyklinėje įstaigoje ar mokykloje. Siekiant sudaryti neįgaliesiems galimybę veiksmingai dalyvauti visuomenės gyvenime, reikėtų sukurti visapusiškam ugdymui skirtas struktūras. Ugdymo procesas turėtų būti nuoseklus ir nenutrūkstamas. Reikėtų skatinti neįgalius vaikus auginančių tėvų ir ugdymo įstaigų specialistų aktyvų dialogą.

Švietimo ir mokslo ministerijos (toliau – ŠMM) atstovai informavo apie dviejų tarpžinybinių darbo grupių sudarymą, būtent veiksmų planui, numatančiam inkliuzinio ugdymo prieinamumo didinimą, kokybiškos kompleksinės švietimo pagalbos specialiųjų  ugdymosi poreikių turintiems vaikams ir jų šeimoms teikimą, iškritusiųjų ar anksti palikusiųjų mokyklą įtrauktiems didinimą, gestų kalbos vartojimo plėtrą ir kita, parengti, bei naujam pedagoginės ir psichologinės pagalbos teikimo modeliui parengti. Savo veiklą tęsia ir darbo grupė mokinio krepšelio metodikai tobulinti. Patvirtintas lietuvių gestų kalbos vartojimo 2013–2017 metų priemonių planas. Įgyvendinami Europos socialinio fondo (toliau – ESF) ir ŠMM finansuojami nacionaliniai projektai, kurių tikslas – didinti  švietimo prieinamumą vaikams, turintiems specialių ugdymo poreikių.          

ŠMM parengs projektus ESF paramai 2014–2020 laikotarpiu gauti, inicijuos nacionalinio lygmens išteklių centro (disleksijos/kalbos ir kalbėjimo sutrikimų turintiems) steigimą, modulinių profesinio mokymo programų neįgaliesiems rengimą ir jų prieinamumą. Taip pat stiprins švietimo pagalbos kokybę ir prieinamumą, stiprins pedagoginių psichologines tarnybas, nacionalinio lygio centrus (kurčiųjų, aklųjų, autistams, su kompleksine negalia, kita).

Komiteto nariai klausė ministerijų atstovų, ar, jų vertinimu, tikslinga atkurti švietimo ir mokslo ministerijos specialiojo ugdymo skyrių. Domėjosi, kiek mokinio krepšelis turėtų būti didesnis neįgaliesiems. Siūlė kalbėti apie tai, kaip galėtume pagerinti situaciją esant tokiam pačiam finansavimo lygiui; kodėl stringa šios srities tarpinstitucinis bendradarbiavimas, nors yra sudaryti tarpinstitucinio bendradarbiavimo planai; siūlė surengti bendrą posėdį su Lietuvos savivaldybių asociacija.

Baigiant diskusiją, sutarta diskusijos dalyvių pastabas ir pasiūlymus išsiųsti Vyriausybei svarstyti ir spręsti.

 

Parengė

Socialinių reikalų ir darbo komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė (tel. (85) 2396776)

 





© Seimo kanceliarija
Į PRADŽIĄ