1. Svarbiausi priimti teisės aktai.
1. Profesinio
mokymo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimo įstatymo projektas
XIIP-240. Šio įstatymo pakeitimo svarba: Lietuvoje trūksta kvalifikuotų
profesijos darbuotojų. Siekiant pritraukti, kuo daugiau moksleivių studijuoti
profesinėse mokyklose, būtina kelti profesinio mokymo prestižą. Profesinės
mokyklos baigimo pažymėjimas dabar sutapatinamas su darbo rinkos kvalifikacinių
kursų baigimo pažymėjimu, taip yra menkinamas profesinėje mokykloje įgytos
kvalifikacijos prestižas. Todėl išduotas profesinio mokymo diplomas, tikrai
labiau pateisins mokinių teisėtus lūkesčius ir kels profesinio mokymo prestižą.
2. Seimo
nutarimas „Dėl Šiaulių universiteto statuto patvirtinimo“ 1 priedėlio pakeitimo.
Kiekvieno universiteto veiklos skaidrumo garantas – statutas. Šiaulių
universiteto statutas yra vienas iš paskutinių, patvirtintų pasikeitus LR
Mokslo ir studijų įstatymui ir universitetams tapus viešosiomis įstaigomis su
savita savivaldos ir veiklos sistema (lieka nepakeistas tik Vilniaus
universiteto statutas). Nuo šiol Šiaulių universitetas galės tikslingiau,
skaidriau veikti, išsirinkti rektorių, performuoti strategiją ir nusimatyti
veiklos kryptis.
3. Visuomenės
informavimo įstatymo 25, 341, 38, 39, 40, 401 straipsnių
ir priedo pakeitimo ir papildymo įstatymas Nr. XII-557 priimtas siekiant tinkamai įgyvendinti 2010 m. kovo 10 d. Europos
Parlamento ir Tarybos direktyvos 2010/13/ES dėl valstybių narių įstatymuose ir
kituose teisės aktuose išdėstytų tam tikrų nuostatų, susijusių su
audiovizualinės žiniasklaidos paslaugų teikimu, derinimo (kodifikuota
redakcija) (OL L 263, 2010 10 6, p. 15) nuostatas.
4. Valstybinių
pensijų įstatymo 4 straipsnio papildymo įstatymas sudaro sąlygas kultūros
ir meno srityje išskirtinais nuopelnais pasižymėjusiems asmenims – Nacionalinės
kultūros ir meno premijų laureatams pretenduoti į valstybinę pensiją.
5. Muziejų įstatymo 4, 5, 7, 9, 12 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas
XIP-4724. Šiuo įstatymo projektu siekiama įgyvendinti Kultūros politikos
kaitos gairių, patvirtintų Seimo 2010 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. XI-977 (Žin., 2010, Nr. 80-4152 ),
nuostatas reformuoti ir demokratizuoti kultūros valdymą, plėtojant kultūros
savireguliaciją ir numatyti penkerių metų kadenciją nacionalinių ir
respublikinių muziejų vadovams, kadencijų skaičiaus neribojant.
2. Svarbūs teisės
aktų projektai, kurie nebuvo priimti.
1. Neformaliojo
suaugusiųjų švietimo įstatymo pakeitimo įstatymo projekto nauja redakcija (kartu
XIP-5004 Darbo kodekso 181
straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektu) liko nepriimta dėl
užsitęsusių svarstymų su socialiniais partneriais. Parengto projekto tikslas –
suteikti teisines garantijas neformaliojo suaugusiųjų švietimo, kaip mokymosi
visą gyvenimą dalyviams ir kitiems asmenims, įgyvendinti įgimtą žmogaus teisę
visą gyvenimą ugdyti savo asmenybę, laiduoti asmeniui galimybę įgyti žinių ir
gebėjimų, teikti naujų gyvenimo prasmių, ne tik gilinti profesinius įgūdžius,
bet ir skatinti kurti prasmingą laisvalaikį.
2. Tautos
istorinės atminties įstatymo projektas XIP-4631(2). Jo rengimą paskatino
siekimas puoselėti istorinę atmintį kaip žmogaus vertybių orientacijos ir
Tautos valstybės egzistencijos pamatą. Šiuo metu nėra aiškaus teisės aktuose
suformuoto valstybės požiūrio į istorinės atminties išsaugojimą, nėra numatyti
prioritetai, neapibrėžtos istorinės atminties finansavimo galimybės, finansų
skyrimas ir valdymas. Nėra istorinės atminties visumos, tai yra renginių,
programų, minėjimų finansavimo analizės.
3. Valstybinės
kalbos konstitucinio įstatymo projektas XIIP-558. Projektu siekiama
įtvirtinti skaidresnę ir nuoseklesnę kalbos politiką: užtikrinti visavertį
lietuvių kalbos funkcionavimą visose viešojo gyvenimo srityse ir prisidėti prie
Europos bendrijos pastangų išsaugoti kalbinę ir kultūrinę Europos įvairovę.
Įstatymas aiškiau nustatys valstybinės kalbos oficialiojo ir viešojo vartojimo
sritis, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pareigas, susijusias
su valstybine kalba, asmenų kalbines teises ir pareigas, valstybinės kalbos
rėmimo ir apsaugos garantijas.
4. Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo įstatymo 4, 5 ir 9
straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIP-2591. Vyriausybė iš esmės
pritarė projektui su pastabomis. Seimo narių nuomonės išsiskyrė dėl Kūno
kultūros ir sporto rėmimo fondo funkcijų ir atskaitomybės. Pagrindinis
komitetas nusprendė daryti įstatymo projekto svarstyme pertrauką ir pasiūlė
sudaryti darbo grupę Kūno kultūros ir sporto rėmimo fondo įstatymo pakeitimo
įstatymo (naujos redakcijos) projektui parengti.
5. Kultūros
mecenavimo įstatymo projektas Nr. XIP-3781. Projekto tikslas – skatinti
privačią mecenatystę, kuri papildytų valstybinį kultūros finansavimą, ir kurti
mecenavimo tradicijas, įstatymu sukuriant lanksčias mecenavimo galimybes tiek
fiziniams, tiek juridiniams asmenims. Kartu įstatymu siekiama plėtoti kultūrą
nuo jos užuomazgų, t.y. menų studijų iki aktyvios meninės veiklos. Įstatymo
projektas nepriimtas, nes grąžintas iniciatoriams tobulinti.
3. Svarbūs
sprendimai, kuriuos Komitetas priėmė parlamentinės kontrolės srityje.
Iš viso 2013 m. Komitetas svarstė 86 parlamentinės
kontrolės klausimus.
Komitetas pasiūlė Vyriausybei skirti
papildomai 2013 metais 65 mln. litų kultūros darbuotojų atlyginimams padidinti.
Patvirtintame 2014 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių
rodiklių patvirtinimo įstatyme dalis šios prašomos sumos buvo skirta. Kartu
pasiūlyta sudaryti darbo grupę parengti naują kultūros ir meno darbuotojų darbo
užmokesčio didinimo programą.
Švietimo ir mokslo ministerijos vadovai
pateikė informaciją apie veiksmų programų ,,Visuomenės švietimas ir žmogiškųjų
išteklių potencialo didinimas“ ir ,,Mokslinių tyrimų, eksperimentinės plėtros
ir inovacijų skatinimas“ prioritetus.
Komitetas nagrinėjo 2013 m. valstybinių
brandos egzaminų rezultatus ir išvadas.
Taip pat buvo nagrinėta Švietimo ir mokslo
ministerijos 2013 metų antrojo pusmečio veikla, jai numatomi asignavimai,
klausimai dėl mokyklų atestavimo būtinumo, Neformaliojo suaugusiųjų švietimo
įstatymo projekto, programų, skirtų sveikatingumo metams, finansavimo, dėl
pedagogų, mokyklų vadovų vertinimo, atestacijos.
Svarstytas klausimas dėl Pirmojo Baltijos
kanalo (PBK) retransliacijos Lietuvoje. Pasiūlyta Lietuvos radijo ir
televizijos atlikti išsamų tyrimą dėl šios laidos. Baigus tyrimą pateikti
teisinį vertinimą dėl tolesnės šio kanalo retransliacijos Lietuvos
teritorijoje. Kol bus baigtas tyrimas, spręsti klausimą dėl galimybės laikinai
stabdyti šio kanalo retransliaciją Lietuvoje.
Komitetas nagrinėjo klausimus, kaip
įgyvendinama Globalios Lietuvos programa, kokiomis priemonėmis siekiama
tobulinti ugdymo kokybę, kaip plėtojamas ikimokyklinio ugdymo įstaigų tinklas
šalyje.
4.
Priimta 11 delegacijų, surengtos 9 išvykos.