- Kokie
svarbiausi teisės aktai buvo priimti rudens (V) sesijoje? Kuo jie svarbūs,
kokių tikslų siekta ir kokias problemas jie išsprendė ar išspręs ateityje?
Visuomenės
informavimo įstatymo 43, 46 straipsnių pakeitimo ir papildymo 461
straipsniu
įstatymas
Įstatymu Komisija bus
pertvarkyta į Visuomenės informavimo etikos asociaciją (toliau – Asociacija),
kurią steigti įpareigojamos Lietuvos žurnalistų sąjunga, Lietuvos žurnalistų
draugija, Interneto žiniasklaidos asociacija, Lietuvos radijo ir televizijos
asociacija, Regioninių televizijų asociacija, Lietuvos kabelinės televizijos
asociacija, Nacionalinė rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacija. Tokiu
būdu būtų užtikrintas Komisijos teisinis statusas bei jos veiklos teisiniai
pagrindai.
Įstatyme numatyta,
kad Asociacijos veikla finansuojama iš: 20 proc. metinių įmokų už transliavimo
ir (ar) retransliavimo licencijas; 0,2 proc. praėjusių metų faktinių įplaukų iš
pridėtinės vertės mokesčio už laikraščių ir žurnalų pardavimą. Suma
apskaičiuojama pagal Lietuvos statistikos departamento paskelbtus duomenis; 0,2
proc. praėjusių metų faktinių įplaukų iš pridėtinės vertės mokesčio, kurį sumokėjo
užsakomųjų žiniasklaidos paslaugų teikėjai ir informacinės visuomenės
informavimo priemonės; kitų teisėtais būdais Asociacijos gautų pajamų. Įstatymu
išspręstas Komisijos finansavimo klausimas: numatytas finansavimas užtikrins
nuo Fondo nepriklausomą finansavimą, kuris užtikrins efektyvų Komisijai pavestų
funkcijų vykdymą.
Visuomenės
informavimo įstatymo Nr. I-418 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymas
Lietuvos Respublikos
visuomenės informavimo įstatymo 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto
(toliau – Projektas) rengimą paskatino siekis iš esmės reformuoti VšĮ Spaudos,
radijo ir televizijos rėmimo fondą (toliau – Fondas). Siekį pertvarkyti Fondą
sąlygojo būtinybė numatyti efektyvesnius bei skaidresnius jo veiklos principus.
Įstatymu pakeistas Fondo
teisinis statusas iš viešosios įstaigos į biudžetinę įstaigą prie Kultūros
ministerijos. Kultūros ministerija tapo savininko teises ir pareigas
įgyvendinanti institucija, skirianti į
pareigas Fondo vadovą, tvirtinanti Fondo nuostatus. Kultūros ministerijai
įgyvendinant Fondo savininkės teises ir pareigas būtų užtikrinta Fondo
skirstomų valstybės lėšų kontrolė.
Įstatymu pakeisti Fondo veiklos organizavimo
principai. Fondo valdymas pavestas Kultūros ministro paskirtam Fondo
direktoriui, o projektų ekspertinis vertinimas priskirtas 5 ekspertų grupių,
sudaromų iš ekspertų sąrašo kiekvienai Fondo remiamai programai, ir Ekspertų
tarybos kompetencijai. Ekspertų taryba sudaroma iš 5 ekspertų grupių pirmininkų
ir 2 Kultūros ministro deleguotų narių. Projekte siūlomu būdu atskyrus Fondo
administracinio valdymo bei ekspertinio projektų vertinimo kompetencijas,
užtikrintas valstybės lėšų panaudojimo skaidrumas bei efektyvumas.
Įstatymu Fondo veikloje bus taikomas įpareigojimas
pateikti nešališkumo deklaracijas bei konfidencialumo pasižadėjimus, taip pat
numatytas įpareigojimas Fondo veikloje taikyti Lietuvos Respublikos viešųjų ir
privačiųjų interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo reikalavimus.
Minėti reikalavimai taip pat laikytini papildomu Fondo veiklos skaidrumo
garantu. Įstatymas taip pat padėtų išvengti viešųjų bei privačiųjų interesų
konflikto, taip pat prisidėtų prie objektyvaus ir nešališko projektų vertinimo.
Įstatyme numatyta
projektų finansavimo programas numatyti pagal visuomenės informavimo priemonės
rūšį t.y. spaudos, radijo, televizijos ir internetinės žiniasklaidos. Tokiu
būdu apibrėžus projektų rėmimo programas, nekiltų klausimų, kokiai konkrečiai
programai priskirti pateiktą projektą, projektai būtų atriboti pagal visuomenės
informavimo priemonės rūšį, kurioje jie įgyvendinami.
Kultūros
rėmimo fondo įstatymo Nr. X-1260 4 straipsnio pakeitimo įstatymas
Įstatymu sudaroma
galimybė naudoti Kultūros rėmimo fondo lėšas ekspertų teikiamoms paslaugoms
apmokėti. Tokiu būdu būtų užtikrinamas adekvatus ir tinkamas ekspertų teikiamų
paslaugų apmokėjimas, sudarantis prielaidas Fondo lėšų skirstymo proceso
skaidrinimui ir efektyvinimui.
Kilnojamųjų
kultūros vertybių apsaugos įstatymo Nr. I-1179 2 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymas
Įstatymu nenumatoma
iš esmės naujų teisinio reglamentavimo nuostatų, tačiau, atsižvelgiant į
Paslaugų įstatymą ir Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo išaiškinimą,
esminiai prekybos antikvariniais daiktais licencijavimo reikalavimai iš
Vyriausybės nutarimu patvirtinto teisės akto perkeliami į Įstatymą.
Įstatymu
sutrumpintas apribojimo išduoti licenciją, jei ji buvo panaikinta, terminą nuo
3 iki 1 metų, nes 3 metų terminas yra neproporcingai ilgas.
Įstatymu nustatyta
nauja licencijos išdavimo nuostata - ūkio subjektui, per nustatytą terminą
negavus atsakymo į prašymą išduoti licenciją prekiauti antikvariniais daiktais,
laikoma, kad licencija yra išduota ir jis gali pradėti vykdyti veiklą.
Atsižvelgiant į tai,
kad 2010 m. balandžio 27 d. priėmus Kilnojamųjų kultūros vertybių apsaugos
įstatymo 1, 4, 6, 11, 12, 13, 16, 18 straipsnių ir septintojo skirsnio
pavadinimo pakeitimo įstatymą Nr. XI-780 Įstatyme buvo atsisakyta nuostatos,
kad norint gauti licenciją prekybai antikvariniais daiktais, reikia turėti šiai
veiklai patalpas, į Įstatymo projektą nėra perkeliamas iki šiol
tebegaliojančiose Licencijų išdavimo taisyklėse nustatytas analogiškas reikalavimas
dėl patalpų. Įstatymu atsisakyti vienos iš prekybos antikvariniais daiktais
teisinio reguliavimo priemonių - informuoti Kultūros paveldo departamentą apie
prekybą 1800 - 1940 m. pagamintais antikvariniais daiktais. Ši priemonė
nepasiteisino, nes antikvariniais daiktais prekiaujantys asmenys nė karto ja
nepasinaudojo.
Galiojanti Įstatymo nuostata dėl antikvarinio
daikto pardavimo sustabdymo Įstatymo projekte papildoma nurodant, kad tokia
priemonė gali būti taikoma Kultūros paveldo departamento direktoriaus
patvirtintų Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklių
nustatyta tvarka vykdant ūkio subjekto planinį arba neplaninį patikrinimą,
patikrinimų taisyklėse nustatyta tvarka surašant patikrinimo aktą. Ūkio
subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų taisykles Kultūros paveldo
departamento direktorius jau yra patvirtinęs įgyvendinant atitinkamas Lietuvos
Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatas dėl ūkio subjektų veiklos
tikrinimo.
- Kokie
svarbūs teisės aktų projektai nebuvo priimti šioje rudens sesijoje? Kokios
jų nepriėmimo priežastys ir jų priėmimo ateityje perspektyvos?
- Valstybės apdovanojimų įstatymo
14 straipsnio papildymo įstatymo projektas Nr. XIIP-1029.
Seimo Švietimo,
mokslo ir kultūros komitetas, atsižvelgdamas į Seimo Teisės ir teisėtvarkos
komiteto sprendimą ir šio sprendimo motyvus, Lietuvos Respublikos Prezidento
kanceliarijos, Generalinės prokuratūros, Policijos departamento prie VRM
nuomonę ir argumentus, siūlo Lietuvos Respublikos valstybės apdovanojimų
įstatymo 14 straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr. XIIP-1029 grąžinti
iniciatoriams tobulinti. Tikėtina, kad projektas neįtraukiamas į plenarinių
posėdžių darbotvarkę dėl laiko stokos.
- Visuomenės
informavimo įstatymo Nr. I-1418 38 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo
papildymo 371 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIP-1496.
Atsižvelgiant į
Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Europos teisės departamento prie
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pateiktas pastabas ir pasiūlymus, Komitetas
pasiūlė grąžinti įstatymo projektą XIIP-1496 iniciatoriams tobulinti. Tikėtina,
kad projektas neįtraukiamas į plenarinių posėdžių darbotvarkę dėl laiko stokos.
- Tautos
istorinės atminties įstatymo projektas Nr. XIP-4631.
Komitetas apsvarstė
visus Seimo narių, valstybės institucijų ir kitų suinteresuotų asmenų
pasiūlymus dėl šio įstatymo projekto. Tikėtina, kad projektas neįtraukiamas į plenarinių
posėdžių darbotvarkę dėl laiko stokos.
- Kokius
svarbius sprendimus Seimo komitetas priėmė parlamentinės kontrolės
srityje?
1. Komitetas svarstė
klausimą dėl Lietuvos literatūros ir
meno archyvo panaikinimo ir nepritarė Kultūros ministerijos pristatytai archyvų
sistemos pertvarkai. Pasiūlyta Vyriausybei atsižvelgti į būtinybę išsaugoti
archyvų tradiciją ir apskaitos tęstinumą, kad būtų užtikrintas tinkamas
piliečių aptarnavimas, išsaugoti
Valstybės archyvus kaip viešuosius juridinius asmenis ir išsaugoti regioninę
valstybės archyvų tinklo struktūrą su teritoriniais padaliniais.
2. Komitetas nagrinėjo klausimą, kaip valstybės
institucijos įgyvendina Komiteto siūlymus „Dėl lituanistinio švietimo,
lituanistikos (baltistikos) centrų plėtros kaimyninių valstybių mokslo,
švietimo ir kultūros įstaigose. Edukaciniai, kultūriniai, socialiniai
aspektai“. Nuspręsta:
- siūlyti
Vyriausybei sudaryti nuolat veikiančią tarpžinybinę grupę lituanistikos centrų,
lietuvių bendruomenių užsienyje veiklos tobulinimo klausimams spręsti;
- apsvarstyti
galimybę paskirti atsakingą pareigūną bendriesiems lituanistikos centrų ir
lietuvių bendruomenių užsienyje veiklos klausimams koordinuot;
- pateikti siūlymų Švietimo,
mokslo ir kultūros komitetui, kaip bus sprendžiami lietuvybės palaikymo
užsienyje klausimai švietimo, kultūros, socialinėmis, finansinėmis ir kt.
priemonėmis. Esant poreikiui rengti atitinkamą strategiją. Lietuvos Respublikos
Ministras Pirmininkas 2014 lapkričio 18 d. potvarkiu sudarė darbo grupę lituanistikos
centrų ir lietuvių bendruomenių užsienyje veiklos tobulinimo (skatinimo)
klausimams spręsti.
3. Komitetas svarstė klausimą Dėl Lietuvos
aukštojo mokslo (studijų) tarptautiškumo“ ir pasiūlė
Vyriausybei sudaryti tarpžinybinę darbo grupę, dalyvaujant Švietimo ir mokslo,
Vidaus reikalų ir Užsienio reikalų ministerijų atstovams bei kitų suinteresuotų
institucijų atstovams, išnagrinėti situaciją ir parengti sprendimus
lengvinančius leidimų gyventi ir dirbti Lietuvoje studijų metu išdavimą
užsienio piliečiams norintiems studijuoti Lietuvoje.