VVSK organizuota diskusija dėl savivaldybių funkcijų ir jų finansavimo sistemos tobulinimo – pirmas žingsnis ieškant racionalių sprendimų
2019 m. rugsėjo 26 d. pranešimas žiniasklaidai
Seimo kanceliarijos nuotrauka (aut. Džoja Gunda Barysaitė)
Trys pagrindiniai žodžiai – aiškumas, pasitikėjimas ir pakankamumas – buvo dažnai kartojami Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto (VVSK) rugsėjo 25 d. Seime surengtoje viešojoje diskusijoje. Šią diskusiją komitetas nusprendė organizuoti dar šių metų birželio mėnesį, kai 2019 m. birželio 26 d. posėdyje apsvarstė Valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito „Ar savivaldybių vykdomų funkcijų sistema sudaro prielaidas joms efektyviai veikti“ rezultatus ir rekomendacijas. Komitetas jau tuomet nutarė, kad reikalingas daug platesnis aptarimas, pakviečiant jame dalyvauti atsakingų ministerijų, savivaldybių, kitų valstybės, nevyriausybinių organizacijų ir mokslo institucijų atstovus.
Aiškumas Valstybės kontrolės Valstybės audito departamento vyriausiosios patarėjos Jūros Ivonaitytės pranešime buvo siejamas su būtinumu turėti tam tikrus kriterijus, pagal kuriuos būtų galima įvertinti, kokias funkcijas gali geriausiai vykdyti valstybės valdžia, o kokias – vietos savivaldybės, taip pat – kokias savivaldybių funkcijas būtų tikslinga priskirti valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms), o kokias savivaldybių savarankiškųjų funkcijų grupei. Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos politikos grupės vyresniosios patarėjos Dalios Masaitienės pasisakyme akcentuota, kad norint priimti įrodymais grįstus sprendimus, būtina identifikuoti savivaldybių savarankiškųjų ir valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) funkcijų grupių skiriamuosius požymius. Finansų ministerijos Biudžeto departamento direktorės Daivos Kamarauskienės nuomone, „raktas į aiškumą“ – tai siektinų tikslų (rezultatų) nustatymas ir pasiektų rezultatų įvertinimas, skiriant savivaldybėms finansavimą valstybinėms funkcijoms vykdyti.
Lietuvos savivaldybių asociacijos viceprezidentas Vitalijus Mitrofanovas savo pasisakyme, pateikė savivaldybių atsakomybės sampratą ir pavyzdžių, įrodančių, kad savivaldybės turi gebėjimų sėkmingai vykdyti joms įstatymais pavedamas funkcijas (pvz., socialinių išmokų administravimas ir išmokėjimas). Jo teigimu, savivaldybės gali efektyviai vykdyti joms įstatymais nustatytas funkcijas, bet tik jeigu valstybės valdžia iš tikrųjų pasitiki savivaldybėmis ir nebando primesti „žaidimo taisyklių“, kurios nepagrįstai varžo savivaldybių sprendimus ir/ar demotyvuoja veikti. V. Mitrofanovas pasiūlė apsvarstyti galimybę savivaldybėms perduoti darbuotojų įdarbinimo (užimtumo didinimo), taip pat valstybinės žemės valdymo funkcijas ir taip pasiekti, kad valstybės institucijų ir savivaldybių funkcijos šiose srityse nebūtų dubliuojamos.
Nors per laikotarpį nuo 2011 m. savivaldybių biudžetų asignavimai savarankiškoms funkcijoms vykdyti padidėjo per 600 mln. eurų, taip pat nuolat didėjo gyventojų pajamų mokesčio atskaitymo savivaldybių biudžetams procentinė dalis, tačiau daugumos diskusijos dalyvių vertinimu, savivaldybių savarankiškosioms funkcijoms vykdyti finansinių išteklių vis tiek nepakanka. Valstybės kontrolės atlikto valstybinio audito ataskaitoje taip pat nurodyta, kad ir valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms vykdyti skiriami asignavimai yra mažesni nei turėtų būti: pvz., pasitaiko atvejų, kai net esant valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) funkcijų lėšų poreikio apskaičiavimo metodikoms, šių funkcijų iš valstybės biudžeto finansavimas yra nepakankamas ir savivaldybės yra priverstos šių funkcijų vykdymą finansuoti savų biudžetų sąskaita (pvz., priešgaisrinės saugos funkcijai vykdyti). Lietuvos savivaldybių asociacijos prezidentas Mindaugas Sinkevičius savo pranešime apibūdinęs tris savivaldybių funkcijų finansavimo scenarijus, pateikė konkrečių siūlymų atsisakyti dalies savivaldybių funkcijų, kurios jau yra nebeaktualios, vykdomos tik atskirose savivaldybėse ar kurių išlaidų poreikį neįmanoma objektyviai apskaičiuoti. Finansų ministerijos atstovė D. Kamarauskienė diskusijos dalyvius informavo, kad Finansų ministerija, padedant užsienio ekspertams, atlieka išlaidų savivaldybių funkcijoms vykdyti vertinimą ir numato parengti pasiūlymus dėl savivaldybių funkcijų išlaidų standartų nustatymo. Tikimasi, kad tai sudarys sąlygas geriau subalansuoti įstatymais savivaldybėms priskirtas funkcijas ir joms vykdyti skiriamus finansinius išteklius.
„Savivaldybių funkcijų vertinimo kriterijų nustatymas, jų pagrindu savivaldybių funkcijų peržiūra, savivaldybių funkcijų išlaidų standartų sukūrimas galėtų būti kiti savivaldybių funkcijų ir jų finansavimo sistemos tobulinimo žingsniai“, – apibendrindama diskusiją sakė komiteto pirmininkė Guoda Burokienė.
Parengė
Seimo Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjas
Algirdas Astrauskas, tel. (8 5) 239 6803