BFK pirmininkas V. Ąžuolas: „Lėšų Lietuvos kelių kokybei gerinti yra“
2019 m. liepos 23 d. pranešimas žiniasklaidai
Matydamas ir nuolat sulaukdamas iš Lietuvos gyventojų pasipiktinimo, kodėl taip vangiai remontuojami šalies keliai, kodėl taip lėtai vykdoma 2018–2020 m. žvyrkelių asfaltavimo programa ir kodėl kiekvienais metais vis daugiau nepanaudojama Kelių priežiūros ir plėtros programai įgyvendinti numatytų lėšų, kaip Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas, 2019 m. liepos 17 d. inicijavau parlamentinę kontrolę, į kurią pakviečiau Lietuvos automobilių kelių direkcijos, Susisiekimo ministerijos, VĮ ,,Kelių priežiūra“, Verslo konfederacijos ir Kelių asociacijos atstovus.
Padėtis nedžiugina. Finansų ministerijos duomenimis, Kelių priežiūros ir plėtros programai 2016 m. buvo nepanaudota 51 mln. eurų, 2017 m. ši suma siekė 28 mln. eurų, o 2018 m. nepanaudotų lėšų suma buvo didžiausia – pakilo iki 85 mln. eurų.
Kol Lietuvos automobilių kelių direkcijos ir Susisiekimo ministerijos vadovai tikina, kad padėtis kontroliuojama ir viskas vyksta pagal planą, Verslo konfederacijos ir Kelių asociacijos atstovai nėra taip optimistiškai nusiteikę. Akivaizdu, kad dėl šių dviejų grupių nesusikalbėjimo kenčia Lietuvos žmonės, kurie priversti važinėti nepatenkinamos būklės keliais, juolab, kad lėšų kelių būklei gerinti yra.
Šiemet Kelių priežiūros ir plėtros programai finansuoti skiriama 48 procentai akcizo pajamų, gautų už realizuotą benziną, dyzelinius degalus, suskystintas dujas, skirtas automobiliams, ir energetinius produktus, kurie pagaminti iš biologinės kilmės medžiagų ar su jų priedais ir skirti naudoti kaip variklių degalai. Seimui pritarus mano ir kitų Seimo narių teiktam Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo projekto pasiūlymui, šis finansavimas padidės nuo 2020 m. sausio 1 d. ir tam bus skirta 50 procentų, o nuo 2021 m. sausio 1 d. – 52 procentai akcizo pajamų.
Lietuvoje yra daugiau nei 46 tūkst. kilometrų žvyrkelių: 39300 km savivaldybės žvyrkelių ir 6800 neasfaltuotų rajoninių valstybinės reikšmės kelių. Specialiajai vietinės reikšmės žvyrkelių asfaltavimo programai finansuoti nuo 2020 m. sausio 1 d. bus skiriama 2 procentai (maždaug 16 mln. eurų), o nuo 2021 m. sausio 1 d. – 4 procentai (maždaug 32 mln. eurų) Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatyme numatytų akcizo pajamų.
Kaip BFK pirmininkas, paprašiau Automobilių kelių direkcijos Seimo BFK nuolat siųsti informaciją su paaiškinimais dėl neįvykusių viešųjų pirkimų. Taip pat išreiškiau pageidavimą susitikti rudenį ir sužinoti, kaip sekasi įgyvendinti 2018– 2020 m. žvyrkelių asfaltavimo programą. Tikiuosi, kad bus plėtojamas konstruktyvus dialogas ir Lietuvos kelių kokybė pagerės, taip pat 2020 m. galėsime teigti, jog 2018–2020 m. žvyrkelių asfaltavimo programa visiškai įgyvendinta.
Daugiau informacijos:
Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Valius Ąžuolas
El. p. [email protected]
Mob. 8 668 42 266