Energetikos ir darnios plėtros komisija

Seimo EDPK pranešimas: „Ar nemokamas viešasis transportas skatina darnų judumą?“

2019 m. rugpjūčio 19 d. pranešimas žiniasklaidai

Seimo kanceliarijos nuotrauka (aut. Olga Posaškova) 

 

Šiandien Seime vyko tarptautinė konferencija „Ar skatina darnų judumą nemokamas viešasis transportas?“

„Konferencijos tikslas – drauge su Lietuvos, Latvijos ir Estijos ekspertais diskutuoti apie tai, ar darnaus judumo tikslams pasiekti pakanka vien nemokamo viešojo transporto, ar būtina imtis platesnių, kompleksinių priemonių“, – sako Virgilijus Poderys, konferencijos moderatorius, Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisijos pirmininkas.

Anot V. Poderio, skatinant darnų judumą siekiama, kad žmonės surastų tinkamiausią alternatyvų susisiekimo būdą, kuris pakeistų automobilį ir taip jie prisidėtų prie gyvenamosios aplinkos gerinimo. Eismo spūstys, oro tarša ir triukšmas yra šiuolaikinio miesto problema. Darnaus judumo koncepcija yra skirta būtent šioms problemoms spręsti, taip pat siekiant, kad judėjimas mieste taptų patogesnis ir patrauklesnis kiekvienam gyventojui.

Pastebima, kad norint padaryti viešąjį transportą patrauklesnį ir skatinti darnų judumą, vien tik to, kad jis būtų nemokamas, nepakanka. Būtina investuoti ir į tai, kad viešasis transportas būtų patrauklus gyventojams. Tam reikia užtikrinti pakankamą maršrutų dažnį siekiant išvengti „pergrūsto“ viešojo transporto piko valandomis, greitą susisiekimą išnaudojant prioritetines viešojo transporto juostas. Taip pat svarbu palaikyti pakankamą keleivių komfortą: saugias stoteles, kondicionuojamą transportą, pritaikymą neįgaliesiems, belaidžio interneto prieigą ir kt.

Tuo metu Lietuvos transporto sektoriuje vis didėja išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekiai. „Eurostat“ duomenimis, Lietuva yra tarp Europos Sąjungos valstybių, kuriose didžiausia dalis kelionių atliekama asmeniniu automobiliu. Tokie keliavimo įpročiai sukelia problemų Lietuvai vykdant tarptautinius įsipareigojimus, siekiant mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekius ir oro taršą, kuri turi įtakos gyvenimo kokybei.

Tarptautinė patirtis ir mokslininkų rekomendacijos sako, kad labiausiai darnų judumą skatina automobilių stovėjimo griežtinimas, eismo ribojimas, visuomenės švietimas bei viešojo transporto patrauklumo ir prioritetinių juostų užtikrinimo didinimas.

Konferencijoje apie nemokamo viešojo transporto galimybės ir keliavimo įpročių keitimą kalbėjo Europos mobilumo valdymo platformos EPOMM atstovė Lietuvoje dr. Kristina Gaučė, viešojo transporto sektoriaus perspektyvas Lietuvoje pristatė Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos atstovas Marius Pakėnas, apie nemokamo viešojo transporto situaciją Taline (Estija) kalbėjo Talino Europos Sąjungos biuro vadovas Alanas Alakiula (Allan Alaküla) ir Talino miesto transporto projektų vadovė Merli Alikivi (Merli Allikivi), apie situaciją Latvijoje pasakojo Rėzeknės miesto tarybos mero pavaduotojas Andrejus Rešetnikovas (Andrejs Rešetnikovs), UAB „Vilniaus viešasis transportas“ stebėtojų tarybos narys Liutauras Stoškus aptarė nemokamo viešojo transporto kontekstą Lietuvoje.

Konferenciją inicijavo Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija kartu su Nacionaline viešojo transporto keleivių asociacija.

 

Daugiau informacijos:

Energetikos ir darnios plėtros komisijos pirmininkas

Virgilijus Poderys

Tel. (8 5) 239 6732

El. p. [email protected]