Komisijos išvada "Dėl Seimo statuto pažeidimų sveikatos reikalų komiteto 2019 m. gruodžio 13 d. posėdyje svarstant įstatymų projektus"
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA
IŠVADA
DĖL SEIMO STATUTO PAŽEIDIMŲ SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETO 2019 M. GRUODŽIO 13 D. POSĖDYJE SVARSTANT ĮSTATYMŲ PROJEKTUS
2020-01-29 Nr. 101-I-4
Vilnius
Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Aušrinė Norkienė, Petras Čimbaras, Andrius Mazuronis, Aušra Papirtienė, Virgilijus Poderys, Dovilė Šakalienė, Kazys Starkevičius, gavusi Vaistų gamintojų asociacijos (toliau – Asociacija) kreipimąsi dėl galimų Seimo statuto pažeidimų 2019 m. gruodžio 13 d. Seimo Sveikatos reikalų komitete (toliau – SRK) svarstant Farmacijos įstatymo Nr. X-709 2, 8 ir 59 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4228 ir Sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-4229 (toliau – Projektai), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostatomis, teikia šią išvadą.
Etikos ir procedūrų komisija nustatė:
Asociacija savo kreipimesi nurodo, kad 2019 m. gruodžio 13 d. SRK svarstant Projektus buvo galima pažeistos Seimo statuto nuostatos. Pareiškėja nurodo, kad 2019 m. gruodžio 10 d. Seimo plenariniame posėdyje vyko Projektų pateikimas. Pranešėja SRK pirmininkė Asta Kubilienė nurodė, kad Projektai galėtų būti svarstomi 2019 m. gruodžio 17 d. Pagrindiniu komitetu paskirtas SRK. Asociacija pažymi, kad pradėjus Projektų svarstymą komitete nebuvo pasirengimo stadijos, kaip tai numato Seimo statuto 147 straipsnio 1 dalis. Dėl ypatingai trumpo svarstymo komitete visuomenė neturėjo galimybių tinkamai susipažinti su Projektais, pateikti savo pastabas. Projektai nebuvo paskelbti visuomenei. Be to, pats posėdis, kuriame buvo svarstomi Projektai, prasidėjo 30 minučių vėliau, buvo laukiama SRK narius pavaduojančių Seimo narių tam, kad būtų užtikrintas posėdžio kvorumas. Asociacijos atstovui pasisakyti posėdyje buvo leista tik po to, kai SRK pritarė Projektams. Asociacijos nuomone, toks Projektų svarstymas SRK 2019 m. gruodžio 13 d. posėdyje buvo fiktyvus ir formalus. Taip pat Asociacija mano, kad tokia Projektų svarstymo eiga buvo nulemta Projektų iniciatorių SRK pirmininkės A. Kubilienės bei sveikatos apsaugos ministro Aurelijaus Verygos.
SRK savo 2020 m. sausio 13 d. paaiškinime Komisijai Nr. V-2020-215 nurodė, jog Projektai registruoti buvo 2019 m. lapkričio 26 d., todėl visi suinteresuoti asmenys su jais turėjo galimybę susipažinti, o taip pat ir pateikti savo pastabas bei pasiūlymus. 2019 m. gruodžio 12 d. SRK buvo gautas Lietuvos vaistinių asociacijos raštas, o 2019 m. gruodžio 13 d. – VšĮ Lietuvos laisvosios rinkos instituto raštas. O tai rodo, kad suinteresuoti asmenys turėjo galimybę laiku pateikti savo pastebėjimus dėl Projektų.
Pirmą kartą Projektai Seime buvo pateikti 2019 m. gruodžio 5 d., tačiau frakcijos vardu paprašius pertraukos iki artimiausio posėdžio, šiam prašymui buvo pritarta. 2019 m. gruodžio 10 d. Seimo plenariniame posėdyje vyko Projektų pateikimo tęsinys. Projektams po pateikimo buvo pritarta, pagrindiniu komitetu paskirtas SRK, numatyta svarstymo Seime (ne komitete kaip nurodo Asociacija) data 2019 m. gruodžio 17 d. Komitetas, gavęs Seimo pavedimą, privalėjo apsvarstyti Projektus ir likus ne mažiau nei 72 val. iki numatyto svarstymo Seime pateikti Seimui savo išvadas bei Projektus.
2019 m. gruodžio 11 d. SRK vyko pasirengimas svarstyti Projektus, išvadų rengėjais buvo paskirti Seimo nariai Antanas Matulas bei Antanas Vinkus. Svarstymo SRK data buvo numatyta 2019 m. gruodžio 13 d. Seimo statutas nenumato pareigos pagrindiniam komitetui prašyti valstybės institucijų ar suinteresuotų asmenų nuomonės. Dėl kreipimosi į konkrečias institucijas, asmenis sprendžia komitetas. Prašymų kreiptis į konkrečias institucijas svarstant Projektus gauta nebuvo.
2019 m. gruodžio 13 d. SRK posėdyje dalyvavo 7 komiteto nariai. Posėdžio pradžia vėlavo dėl to, kad Seimo narys Algimantas Dumbrava, pavaduojantis Kęstutį Bartkevičių, pranešė patekęs į spūstį. Teisės aktai neįtvirtina draudimo komiteto posėdį pradėti vėliau nei numatyta darbotvarkėje, ypač atsiradus nenumatytoms aplinkybėms. Seimo narius, negalinčius dalyvauti komiteto posėdžiuose, pavaduoja kiti Seimo nariai, patvirtinti Seimo nutarimu. Šis institutas ir yra skirtas tiems atvejams, kad įvyktų komiteto posėdis, susirgus, išvykus ar dėl kitų svarbių priežasčių nedalyvaujant komiteto nariui.
Seimo statuto 149 straipsnio 5 dalis numato, jog suinteresuotų valstybės institucijų, savivaldybių, politinių partijų ir organizacijų bei visuomeninių organizacijų atstovams, dalyvaujantiems komiteto posėdyje, žodis suteikiamas pirmininko sutikimu. Taigi Asociacijos atstovui žodis buvo suteiktas po balsavimo dėl Projektų.
Projektai Seimui buvo pateikti 2019 m. gruodžio 5 d. Seimo posėdyje. Frakcijos vardu paprašius pertraukos, klausimo svarstymas buvo atidėtas iki artimiausio Seimo posėdžio. 2019 m. gruodžio 10 d. Seimo plenariniame posėdyje buvo tęsiamas Projektų pateikimas. Šiame posėdyje Projektams buvo pritarta po pateikimo: balsavo 106 Seimo nariai: už – 60, prieš – 17, susilaikė 29. Pagrindiniu komitetu buvo paskirtas SRK. Komiteto pirmininkė pasiūlė svarstymo datą Seime 2019 m. gruodžio 17 d. šiai datai 56 Seimo nariams balsuojant „už“ buvo pritarta.
2019 m. gruodžio 11 d. SRK posėdžio darbotvarkėje nebuvo numatyta, kad posėdyje bus pradėti svarstyti Projektai. Posėdžio pabaigoje SRK pirmininkė A. Kubilienė informavo, kad yra dar du įstatymų projektai ir reikia paskirti išvadų rengėjus. Buvo pasiūlyti du komiteto nariai A. Matulas ir A. Vinkus. Nė vienas tam neprieštaravo. Nebuvo gauta ir pastabų dėl Projektų svarstymo eigos, nebuvo išsakyti pasiūlymai dėl kreipimosi į atsakingas institucijas. Buvo nurodyta, kad Projektai bus svarstomi 2019 m. gruodžio 13 d. SRK posėdyje.
2019 m. gruodžio 13 d. Projektai buvo svarstomi SRK posėdyje. Seimo nariai Algimantas Dumbrava, Vanda Kravčionok ir Arvydas Nekrošius pavadavo atitinkamai komiteto narius Kęstutį Bartkevičių, Iriną Rozovą ir Algimantą Kirkutį. Posėdžio pradžia buvo nukelta, kadangi į posėdį vėlavo atvykti Seimo narys A. Dumbrava. Atvykus A. Dumbravai, komiteto posėdžio kvorumas buvo. Priėmus išvadą dėl Projektų ir paprašius komiteto nariui A. Vinkui žodis buvo suteiktas Asociacijos atstovui. Peržiūrėjus komiteto posėdžio vaizdo įrašą, nematyti, kad Projektų svarstymo metu kas nors būtų prašęs pasisakyti. Asociacijos atstovas nurodė, kad savo pastabų Asociacija nepateikė, kadangi Projektų svarstymas komitete buvo numatytas 2019 m. gruodžio 17 d.
Teisės aktų pateikimo procedūrą Seime reglamentuoja Seimo statuto dvidešimtasis skirsnis. Vienas iš sprendimų, kuriuos gali priimti Seimas po teisės akto projekto pateikimo, yra pradėti projekto svarstymo procedūrą (Seimo statuto 143 straipsnio 1 dalies 1 punktas). Seimo statuto 144 straipsnio 2 dalis numato, kad pradėjus projekto svarstymo procedūrą Seimas tame pačiame posėdyje turi paskirti preliminarią svarstymo Seimo posėdyje datą (ne anksčiau kaip po savaitės, ne vėliau nei iki Seimo sesijos pabaigos), pagrindinį ir papildomus komitetus. Atkreiptinas dėmesys, kad svarstymo Seimo data yra tik preliminari, ji gali kisti nuo įvairių aplinkybių.
Projekto svarstymą pagrindiniame komitete reglamentuoja Seimo statuto dvidešimt pirmas skirsnis. Seimo statuto 147 straipsnis reglamentuoja pagrindinio komiteto pasirengimo svarstyti procedūrą. Šios procedūros metu yra paskiriami atsakingi komiteto nariai – komiteto išvadų rengėjai, numatoma, kokių ekspertų nuomonės turi būti išklausytos, gali būti paprašyta kitų Seimo komitetų ar valstybės institucijų papildomų išvadų, priimami kiti parengiamieji sprendimai. Pagal šio straipsnio 7 dalį pagrindinis komitetas privalo Seimo valdybos nustatyta tvarka Seimo internetinėje svetainėje skelbti informaciją, iki kada komitete yra laukiama pasiūlymų ir pastabų iš suinteresuotų asmenų ir kaip galima susipažinti su įstatymo projekto tekstu.
Seimo statuto 52 straipsnio 1 dalies 6 punktas numato, kad komiteto posėdžiams pirmininkauja komiteto pirmininkas, o pagal Seimo statuto 149 straipsnio 5 dalį suinteresuotų valstybės institucijų, savivaldybių, politinių partijų ir organizacijų bei visuomeninių organizacijų atstovams, dalyvaujantiems komiteto posėdyje, žodis gali būti suteiktas posėdžio pirmininko sutikimu.
Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:
1. 2019 m. gruodžio 10 d. Seimo plenariniame posėdyje, Projektams pritarus po pateikimo, buvo pradėta Projektų svarstymo procedūra ir pagal Seimo statuto 144 straipsnio 2 dalį buvo nustatyta preliminari Projektų svarstymo Seimo plenariniame posėdyje data 2019 m. gruodžio 17 d. (svarstymo komitete data nėra nustatoma Seimo plenariniame posėdyje). Šią datą pasiūlė SRK pirmininkė Asta Kubilienė, kuri yra atsakinga už komiteto veiklą, ir turėjo užtikrinti, jog net esant trumpam laikui tarp Projektų pateikimo ir svarstymo, visos Seimo statuto nuostatos, reglamentuojančios pasirengimą svarstyti projektą, bus įgyvendinamos laiku ir tinkamai.
2. 2019 m. gruodžio 11 d. SRK posėdyje buvo paskirti išvadų rengėjai Projektams. Nė vienas iš paskirtųjų tam neprieštaravo, jokių pageidavimų dėl kreipimosi į atitinkamas institucijas, ekspertus, neišreiškė, taip pat buvo paskirta svarstymo komitete data 2019 m. gruodžio 13 d.
3. Pagal Seimo statuto 147 straipsnio 7 dalį visi projektai pagrindinio komiteto privalo būti skelbiami Seimo interneto svetainėje. Esant trumpam laikui tarp projekto pateikimo ir svarstymo gali susidaryti situacija, kai ši norma tampa sunkiai įgyvendinama. Tačiau nesant projekto svarstymo skubos tvarka, visos Seimo statuto nuostatos privalo būti įgyvendinamos per Seimo statuto nustatytus terminus. Todėl tai, jog šiuo atveju terminas tarp Projektų pateikimo Seime bei jų svarstymo buvo trumpas, nereiškia, jog Komitetas turėjo teisę nevykdyti Seimo statuto 147 str. 7 dalies nuostatų ir neskelbti Projektų. Neskelbdami projektų visuomenei kaip tai numato Seimo statuto 147 str. 7 dalis, komitetai apsunkina visuomenės teisę dalyvauti įstatymų leidybos procese, teikti pasiūlymus.
4. Iš susiklosčiusios situacijos matyti, kad esant minimaliam laiko terminui tarp projekto pateikimo ir jo svarstymo Seime, komitetų pareiga paskelbti Seimo internetinėje svetainėje informaciją, iki kada komitete yra laukiama pasiūlymų ir pastabų iš suinteresuotų asmenų ir kaip galima susipažinti su įstatymo projekto tekstu, tampa apsunkinta. Dėl trumpo termino gali būti neįvykdyta Seimo statuto 149 str. 1 dalis, numatanti, kad ne vėliau nei likus keturioms darbo dienoms iki svarstymo Seimo posėdyje projektas ir komiteto išvadų projektas turi būti apsvarstyti pagrindiniame komitete (šiuo atveju projektas komitete buvo svarstomas likus mažiau nei keturioms darbo dienoms). Taip pat gali būti apsunkinamas Seimo statuto 151 str. 1 dalies, numatančios, jog įstatymo projektas ir komiteto išvada Seimo internetinėje svetainėje skelbiami ne vėliau nei likus 72 valandoms iki svarstymo Seimo posėdyje. Todėl tikslinga būtų svarstyti galimybę pailginti Seimo statuto 144 str. 2 dalyje nustatytą minimalų terminą tarp projekto pateikimo ir svarstymo Seime iki dviejų savaičių.
5. SRK posėdyje 2019 m. gruodžio 13 d. dalyvavo 7 komiteto nariai arba juos pavaduojantys. Komiteto sudėtis buvo teisėta, kvorumas buvo.
6. Dėl žodžio suteikimo suinteresuotų valstybės institucijų, savivaldybių, politinių partijų ir organizacijų bei visuomeninių organizacijų atstovams, dalyvaujantiems komiteto posėdyje, visais atvejais sprendžia posėdžio pirmininkas.
Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:
Seimui nustačius trumpiausią terminą tarp projekto pateikimo ir jo svarstymo Seime, tinkamas, savalaikis Seimo statuto nuostatų, reglamentuojančių komiteto veiksmus po projekto pateikimo, įgyvendinimas, nepažeidžiant visuomenės ir kitų asmenų teisių tampa neįmanomu, todėl tikslinga svarstyti galimybę pailginti Seimo statuto 144 straipsnio 2 dalyje numatytą minimalų terminą tarp projekto pateikimo ir svarstymo Seime iki dviejų savaičių.
Pritarta bendru sutarimu.
Komisijos pirmininko pavaduotoja Aušrinė Norkienė