Etikos ir procedūrų komisija

Komisijos išvada „Dėl alternatyvių įstatymų projektų svarstymo"

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

ETIKOS IR PROCEDŪRŲ KOMISIJA

 

IŠVADA

DĖL ALTERNATYVIŲ ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ SVARSTYMO

2020-05-27       Nr. 101-I-12

Vilnius

 

Seimo Etikos ir procedūrų komisija (toliau – Komisija): Antanas Matulas, Aušrinė Norkienė, Petras Čimbaras, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Asta Kubilienė, Andrius Mazuronis, Aušra Papirtienė, Kazys Starkevičius, Dovilė Šakalienė, Ona Valiukevičiūtė, gavusi Seimo narės Aušrinės Armonaitės kreipimąsi dėl galimo Seimo statuto 137 straipsnio pažeidimo neįtraukus į Seimo 2020 m. gegužės 14 d. posėdžių darbotvarkę Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 16, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4755 ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (toliau – Seimo statutas) 78 straipsnio 1 dalies 3 punkto nuostata, teikia šią išvadą.

 

Etikos ir procedūrų komisija nustatė:

Seimo narė A. Armonaitė prašė įvertinti, ar Seimo 2020 m. gegužės 14 d. rytiniame posėdyje neįtraukus į tos dienos posėdžių darbotvarkės Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. 857 16, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4755 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4755), nebuvo pažeistos Seimo statuto 137 straipsnio nuostatos.

Seimo 2020 m. ge­gu­žės 14 d. rytiniame posėdyje 10.47 val. vyko Se­niū­nų su­ei­gos pa­tiks­lin­tos darbotvarkės tiks­li­ni­mas ir tvir­ti­ni­mas. Seimo posėdžiui pirmininkavo Seimo Pirmininkas Viktoras Pranckietis. Seimo nariai teikė pasiūlymus dėl darbotvarkės.

Seimo posėdžio metu Seimo narė A. Armonaitė nurodė, kad į posėdžio dar­bo­tvarkės re­zer­vi­nius klau­si­mus yra įtrauktas Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4790 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4790). A. Armonaitė informavo, kad taip pat yra 2020 m. balandžio 23 d. jos įregistruotas Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. 857 16, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4755, kuriame siūloma keisti tą patį straipsnį, kaip ir minėtame projekte, todėl pagal Seimo statuto nuostatas jis turi būti įtrauktas į darbotvarkę.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2020 m. gegužės 7 d. išvadoje dėl Įstatymo projekto Nr. XIIIP–4790 buvo nurodyta, kad „2020 m. balandžio 23 d. buvo užregistruotas Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 16, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-4755, kuriuo taip pat siūloma keisti AKĮ 16 straipsnio 3 dalį. Atsižvelgiant į tai, kad abiejų įstatymų projektų įsigaliojimas numatytas 2020 m. birželio 1 d., siūlytina aptariamų projektų nuostatas suderinti tarpusavyje.

Seimo nariams pateikus pasiūlymus posėdžio darbotvarkei, buvo balsuojama dėl kiekvieno iš šių pasiūlymų. Seimo Pirmininkas V. Pranckietis paskelbė balsavimą dėl Seimo narės A. Ar­mo­nai­tės pa­siū­ly­mo įtrauk­ti Įsta­ty­mo pro­jek­tą Nr. XIIIP-4755.

Už­si­re­gist­ra­vo 120 Sei­mo na­rių, bal­sa­vo 118: už – 45, prieš – 21, su­si­lai­kė 52. Pa­siū­ly­mui nebuvo ­pri­tar­ta.

Seimo statuto 137 straipsnyje reglamentuojamas kelių įstatymų projektų svarstymas kartu bei alternatyvūs projektai.

Jeigu yra gauti keli alternatyvūs to paties įstatymo projektai, Seimo komitete ir svarstymo Seimo posėdyje metu jie nagrinėjami kartu ir pasirenkamas vienas iš jų (137 straipsnio 3 dalis). Jeigu yra gauti keli to paties įstatymo tų pačių arba skirtingų straipsnių pakeitimo ar papildymo įstatymų projektai, jie Seimo posėdyje pateikiami ir nagrinėjami kartu, o Seimo paskirtas pagrindinis komitetas gali juos sujungti ir pateikti Seimui svarstyti vieną bendrą projektą (137 straipsnio 4 dalis).

Seimo statuto 93 straipsnis reglamentuoja dienos posėdžių darbotvarkės rengimo ir tvirtinimo procedūrą.

 Seimo Pirmininkas kartu su Seimo Pirmininko pavaduotojais pagal patvirtintą savaitės posėdžių darbotvarkę sudaro detalų kiekvienos posėdžių dienos darbotvarkės projektą, kuriame kiekvienam klausimui atskirai turi būti nurodytas pranešėjas ir svarstymo ar balsavimo laikas (93 straipsnio 1 dalis). Šis darbotvarkės projektas Seime svarstomas ir priimamas ankstesnę posėdžių dieną (93 straipsnio 2 dalis). Jeigu dienos posėdžių darbotvarkės projektui yra pritarta Seniūnų sueigoje, Seimo posėdyje jis nesvarstomas, iš karto balsuojama dėl darbotvarkės patvirtinimo (93 straipsnio 3 dalis). Jeigu Seniūnų sueigoje dienos posėdžių darbotvarkės projektui nepritarta, papildomus siūlymus gali teikti Seimo valdybos nariai, komitetai, frakcijos ir Vyriausybė, tačiau tik pagal patvirtintą savaitės posėdžių darbotvarkę (93 straipsnio 4 dalis).

Seimo statuto 94 straipsnis reglamentuoja papildomų klausimų įtraukimą į darbotvarkę ir klausimų išbraukimą iš darbotvarkės.

Teisę Seimo posėdyje siūlyti papildomai įrašyti klausimus į priimtą savaitės ar dienos posėdžių darbotvarkę arba išbraukti klausimus iš priimtos savaitės ar dienos posėdžių darbotvarkės turi Seimo valdyba, Seniūnų sueiga, Vyriausybė ir Seimo narių frakcija (94 straipsnio 1 dalis).

Pasiūlymas papildomus klausimus įrašyti į darbotvarkę arba klausimus išbraukti iš darbotvarkės gali būti priimtas, jeigu už jį balsuoja dauguma posėdyje dalyvaujančių Seimo narių (94 straipsnio 2 dalis).

Jeigu pasiūlymui papildomus klausimus įrašyti į darbotvarkę arba klausimus išbraukti iš darbotvarkės nepritarta, pakartotinai jį pateikti galima tik kitą dieną (94 straipsnio 3 dalis).

Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad „negalima ignoruoti jokios Konstitucijoje, įstatymuose ar Seimo statute įtvirtintos įstatymų leidybos proceso stadijos ar įstatymų priėmimo taisyklės; Seimo pareiga laikytis Konstitucijoje, įstatymuose ar Seimo statute nustatytų įstatymų leidybos proceso stadijų ir įstatymų priėmimo taisyklių nėra savitikslė, ja siekiama užtikrinti, kad būtų laikomasi ne tik Konstitucijos 69 straipsnio 1 dalyje nustatyto reikalavimo priimti įstatymus Seime laikantis įstatymo nustatytos procedūros, bet ir iš Konstitucijos 5 straipsnio 2, 3 dalių, konstitucinių teisinės valstybės, atsakingo valdymo principų kylančių įstatymų leidybos proceso skaidrumo ir viešumo, taip pat įstatymų ir kitų Seimo aktų kokybės reikalavimų <....>“ (Konstitucinio Teismo 2019 m. balandžio 16 d. nutarimas).

 

Etikos ir procedūrų komisija konstatuoja:

1. Seniūnų sueigos patikslintoje Seimo 2020 m. gegužės 14 d. posėdžių darbotvarkėje Įstatymo projekto Nr. XIIIP-4755 pateikimas nebuvo numatytas.

2. Seimo 2020 m. gegužės 14 d. rytiniame posėdyje Seimo narių balsų dauguma nebuvo pritarta Seimo narės A. Armonaitės pasiūlymui įtraukti Įstatymo projektą Nr. XIIIP-4755, kaip alternatyvų darbotvarkėje įrašytam Įstatymo projektui Nr. XIIIP-4790.

3. Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020 m. gegužės 7 d. išvadoje siūlė Įstatymo projekto Nr. XIIIP-4790 ir Įstatymo projekto Nr. XIIIP-4755 nuostatas suderinti tarpusavyje, kadangi Įstatymo projektu Nr. XIIIP-4755 taip pat siūloma keisti Alkoholio kontrolės įstatymo 16 straipsnio 3 dalį ir abiejuose projektuose įsigaliojimas numatytas 2020 m. birželio 1 d.

4. Vadovaujantis Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostata, jeigu yra gauti keli to paties įstatymo tų pačių arba skirtingų straipsnių pakeitimo ar papildymo įstatymų projektai, jie Seimo posėdyje pateikiami ir nagrinėjami kartu, o Seimo paskirtas pagrindinis komitetas gali juos sujungti ir pateikti Seimui svarstyti vieną bendrą projektą

5. Konstitucinis Teismas 2019 m. balandžio 16 d. nutarime konstatavo, kad „negalima ignoruoti jokios Konstitucijoje, įstatymuose ar Seimo statute įtvirtintos įstatymų leidybos proceso stadijos ar įstatymų priėmimo taisyklės <...>“.

 

Etikos ir procedūrų komisija nusprendė:

Seimo 2020 m. gegužės 14 d. rytiniame posėdyje neįtraukus Alkoholio kontrolės įstatymo Nr. 857 16, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4755, kaip alternatyvaus projekto, į tos dienos posėdžių darbotvarkę buvo pažeista Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostata.

 

Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 4, susilaikė 0.

 

Komisijos pirmininkas                                                                Antanas Matulas